** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

24 mm f/1,4 eller 35 mm f/1,4?

Canon AF kalibrerar objektiven på bl 2.8 där de garanterar en viss mätnoggrannhet vad det gäller AF, vid val av större bländare 1,4 , 1,8 osv så fungerar inte AF noggrannheten då den baseras på bl 2.8 (riktvärdet är eg ca bl 3,3 men 2,8 ligger tillräckligt nära och därför används 2.8 vid kalibrering).
I senare objektiv finns det också protokoll för olika kameror med olika uppbyggnad av AF , om vi tar 70-200is mk2 som exempel så bör det objektivet kalibreras mot 5dmk2 och om man använder 7d även då kalibreras mot 7d. Objektivet känner av via kommunikation med kameran vilken kamera som sitter på objektivet och använder rätt protokoll.

Att ett objektiv fungerar bra med tex 5dmk2 betyder alltså inte att det också fungerar bra med 7d vilket jag själv har erfarenhet av med min 85/1,2 mk2 som inte lirar speciellt bra tillsammans med 7d AF men fungerar bra med min 5dmk2
 
Senast ändrad:
Canon AF kalibrerar objektiven på bl 2.8 där de garanterar en viss mätnoggrannhet vad det gäller AF, vid val av större bländare 1,4 , 1,8 osv så fungerar inte AF noggrannheten då den baseras på bl 2.8 (riktvärdet är ca bl 3,3 men 2,8 ligger tillräckligt nära).
I senare objektiv finns det också protokoll för olika kameror med olika uppbyggnad av AF , om vi tar 70-200is mk2 som exempel så bör det objektivet kalibreras mot 5dmk2 och om man använder 7d även kalibreras mot 7d.

Att ett objektiv fungerar bra med tex 5dmk2 betyder inte att det också fungerar bra med 7d vilket jag själv har erfarenhet av med min 85/1,2 mk2 som inte lirar bra tillsammans med 7d AF

Hur ser det ut med Canon EF 24 F1.4 II? Det är väl ganska nytt...
 
Jag har talat med Intervision och de återkommer om hur det ser ut med Canon 24/1,4 mk2 och 7d som om jag förstår det rätt har ett senare protokoll för bla sneställd korssensor.
 
Sitter med min iphone men drar över delar av mailsvaret angående de tre grupperna
*
Angående AF-justeringen på EF 24/1.4 II som vi pratade om tidigare idag.
Den ingår i den nya typen av objektiv så den har tre olika typer av AF-justering.
*
Dom tre olika grupperna är:
*
1.1D serien
*
2. 40D,50D,60D och 7D
*
3. Övriga bla 5D
 
Sitter med min iphone men drar över delar av mailsvaret angående de tre grupperna
*
Angående AF-justeringen på EF 24/1.4 II som vi pratade om tidigare idag.
Den ingår i den nya typen av objektiv så den har tre olika typer av AF-justering.
*
Dom tre olika grupperna är:
*
1.1D serien
*
2. 40D,50D,60D och 7D
*
3. Övriga bla 5D

Bra:) då ska det funka med min 7D...
Tack Mikael :) !
 
Mitt 24/1.4 låg helt rätt med 5D huset däremot bakfokuserade 35/1.4 och 50/1.2 men efter kalibrerering ligger alla nu rätt. Alla tre är nu "snorskarpa" och sätter af rätt.
 
Så fick mitt objektiv kalibrerat idag tog bara 3 dagar på RCC Mölndal och det kostade 700kr. Lite trist att jag garantin har gått ut på mitt hus för jag verkar ha sjuk otur med min objektiv nästa alla var jag tvungen att kalibrera.

Får hoppas bara att det fungerar som det ska nu :)
 
Lika bra och köra samma sak här vad det gäller garanti osv och AF


50d med gällande 1 års garanti + objektiv som har gällande 1 års garanti åtgärdas/ Af kalibreras gratis under garantitiden ( samma regler gäller för alla billigare Canon hus)


7d, 5dmk2 åtgärdas under garantitiden 1 år på husen och tillsammans med objektiv som inte är äldre än 7 år

1dmk4 samt 1dsMk3 har en förlängd garanti till 2 år samt att alla objektiv som är yngre än 7år kalibreras under garantitiden på huset

50D räknas inte till prohusen och innefattas därför inte av det som tex gäller 7d och 5dmk2

Man bör helst kunna styrka objektivets ålder med kvitto (helst alltså = inget absolut krav pga att kvitton kan komma bort)
 
oavsett vilken kamera du har så kan du inte microjustera bort problemet ordentligt , objektiven , spciellt zoomar behöver kalibreras mot fler än ett värde
se vår gamla långa tråd om AF, microjustering
 
Nu har jag fått mitt objetiv och det känns jättebra :) Tack för alla råd och tips!
Återkommer med en recention när jag testat det mer. Men omfång, snabbhet, färg och skärpa är kanon!
 
ANNONS