** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Tony Nortrup: föreslår Nikon att göra som Sony och andra tillverkare av spegellöst

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var lite sur ett kort tag på att Canon inte kunde få ändan ut och bygga sensorer med bättre dynamik (eller "DR" som ni skriver).

Sen insåg jag att i Sverige är det vinter halva året och åtminstone jag använder ISO 1600 och uppåt för det mesta under den tiden. Ofta ISO 6400 på APS-C. På dessa nivåer ligger (och låg) inte Canon efter vad gäller dynamik.

För den som ofta fotograferar på bas-ISO (och i närheten) spelar det förstås större roll.
På somrarna fotograferar jag med en Nikon FX-kamera. :)

F.ö. kan man notera att intresset för trådens ämne har svalnat en del bland tråddeltagarna. Northrups förslag appellerar tydligen inte till traditionella fotoentusiaster ...

På ISO 3200 och 6400 har du väl bara 6 steg DR kvar...då kan du inte efterbehandla någonting och måste ändå skala ner bilderna.

Låter som du ska ha en D5.
 
AKRII är bara andra generation av FF-serien, Sensorn är mycket fin, men förväntar mig flera andra förbättringar till nästa modell.

Vet att många vill ställa A7RII direkt mot tex EOS5DMKIV mycket på grund av priset, men har själv aldrig riktigt förstått den jämförelsen, tycker A7R är så olik till sin grundkonstruktion med det lilla batteriet och sin EVF, passar så klart till flera professionella uppdrag, men inte på samma breda vis som 5D4. Sony har ingen konkurrent till C/N som jag ser det i dag om man tänker allround.
 
F.ö. kan man notera att intresset för trådens ämne har svalnat en del bland tråddeltagarna. Northrups förslag appellerar tydligen inte till traditionella fotoentusiaster ...

Ja, det blev ju som vanligt en vs-tråd i fel forum. Northrup kläcker ur sig sånt här med jämna mellanrum, och det drar besökare till hans videosnuttar och webbsajt. TN är förstås nöjd med resultatet, och forumtrådarna det resulterar i handlar om allt annat än hans påståenden.

Personligen tycker jag det är lite synd att sprida såna här "sanningar" från folk som lever på inklick. Vi som varit med ett tag har inga problem tycker det är kul att diskutera, men de som läster första gången kan få för sig att det faktiskt är som det beskrivs ...

Jag tror att både Nikon och Canon kommer att klara sig utmärkt utan att göra som Sony, även om de försås också måste vidareutvecklas.
 
Många klagar på Nikon och Canon för att de är lite omoderna. Utan att riktigt veta, misstänker jag att det är fler yrkesfotografer än jag som vill ha det just så. En kamera som kanske inte har det allra senaste i något avseende, men som fungerar i många år. Min nuvarande kamera, D700, var ett så vansinnigt bra köp att den har sju år på nacken (och nio som modell) och fortfarande funkar fint yrkesmässigt i de flesta aktuella sammanhang.

Nu när det är dags att byta ut den, har jag som så många andra kikat på Fuji och Sony. Båda skulle spara massor av vikt, och Sonyn är i teorin en riktig dräpare. Ändå känns ingen av dem riktigt som en förlängning av armen på samma sätt som Nikonhuset. Mitt nästa hus blir troligen en D810 av ungefär samma skäl som taxichaffisar tenderar att välja hopplöst omoderna Mercedes-kärror.
 
Många klagar på Nikon och Canon för att de är lite omoderna. Utan att riktigt veta, misstänker jag att det är fler yrkesfotografer än jag som vill ha det just så. En kamera som kanske inte har det allra senaste i något avseende, men som fungerar i många år. Min nuvarande kamera, D700, var ett så vansinnigt bra köp att den har sju år på nacken (och nio som modell) och fortfarande funkar fint yrkesmässigt i de flesta aktuella sammanhang.

Nu när det är dags att byta ut den, har jag som så många andra kikat på Fuji och Sony. Båda skulle spara massor av vikt, och Sonyn är i teorin en riktig dräpare. Ändå känns ingen av dem riktigt som en förlängning av armen på samma sätt som Nikonhuset. Mitt nästa hus blir troligen en D810 av ungefär samma skäl som taxichaffisar tenderar att välja hopplöst omoderna Mercedes-kärror.

Jag är av övertygelsen att en kamera kan vara modern och yrkesmässigt konservativ på en gång. Att tillåta appar, inbyggd wifi och blåtand, avancerad fjärrstyrning, pekskärm a la iphone och varför inte en simkortport så kameran själv kan vara uppkopplad...allt skulle gå att göra och kameran skulle ändå kunna se ut och hanteras som tex D5.
 
Gammal & gammal sensorteknik, det är ju inte precis så att har kommit så mycket bättre de senaste åren eller? Hur många alternativ finns det därute till 36 & 42 MP sensorerna? Och hur många av dessa alternativ åker åttor runt dom ifråga om nydanande teknik & prestanda?

https://www.dxomark.com/Cameras/Ratings

Det är ju ofta en fördel med nyare teknikgenerationer.

Saxar från SAR idag 14/3

"DPreview added the Fuji GFX studio samples. The camera uses the Sony 51MP medium format sensor. But despite the size advantage there doesn’t seem to be a big quantum leap over the Sony A7rII:


“In terms of high ISO noise, the GFX 50S performs fairly similarly to the Pentax 645Z and, as sensor size alone would lead you to expect: better than the Canon EOS 5D SR. However, because Sony’s a7R II sensor uses a more modern BSI design, it’s able to be more efficient, which means it’s able to close the gap to the bigger sensor cameras. “

Poängen är ju att den nyare bakbelysta sensortekniken till en del kan kompensera för större sensoryta med både fler och större pixlar t.ex. Även den större 100MP-sensorn som sitter i någon av Phase One:s kameror är ju gjord med äldre teknik.

Det är klart att nyare sensorteknik betyder och som sagt, Nikon verkar hoppa över 42 MP-sensorn och frågan är om det blir de som får ståta med den nya generationen innan Sony själva släpper sina nya kameror. Mycket tyder ju på att D800 kommer vara ett undantag. Kommer Sony komma med en ny generation bakbelysta och kanske stackade sensorer så kommer nog Nikon framstå som om de står kvar på perrongen när nästa tåg går också. Jag tycker det ska bli intressant att se vilka vägval dessa företag gör - inklusive Canon.
 
Enligt senaste ryktena från canonrumors har Canon två mellanformatare i 5D hus på gång. 50Mpix med 25fps och 100Mpix med egna sensorer, uppges vara ämnade att spöa allt i prestanda inkl. Hasselblad men till väsentligt lägre pris. Dock uppges objektiven bli tokdyra. Alltid kommer det något nytt ...
 
Det är ju ofta en fördel med nyare teknikgenerationer.

Saxar från SAR idag 14/3

"DPreview added the Fuji GFX studio samples. The camera uses the Sony 51MP medium format sensor. But despite the size advantage there doesn’t seem to be a big quantum leap over the Sony A7rII:


“In terms of high ISO noise, the GFX 50S performs fairly similarly to the Pentax 645Z and, as sensor size alone would lead you to expect: better than the Canon EOS 5D SR. However, because Sony’s a7R II sensor uses a more modern BSI design, it’s able to be more efficient, which means it’s able to close the gap to the bigger sensor cameras. “

Poängen är ju att den nyare bakbelysta sensortekniken till en del kan kompensera för större sensoryta med både fler och större pixlar t.ex. Även den större 100MP-sensorn som sitter i någon av Phase One:s kameror är ju gjord med äldre teknik.

Det är klart att nyare sensorteknik betyder och som sagt, Nikon verkar hoppa över 42 MP-sensorn och frågan är om det blir de som får ståta med den nya generationen innan Sony själva släpper sina nya kameror. Mycket tyder ju på att D800 kommer vara ett undantag. Kommer Sony komma med en ny generation bakbelysta och kanske stackade sensorer så kommer nog Nikon framstå som om de står kvar på perrongen när nästa tåg går också. Jag tycker det ska bli intressant att se vilka vägval dessa företag gör - inklusive Canon.

Självklart är nyare teknikgenerationer att föredra i de flesta fall. Jag skulle kanske inte idag välja en D800E.
Vad jag menade var helt enkelt att de nyare generationerna inte hade något direkt revolutionerande att erbjuda sett till bildkvalitet. Och vad TN anbelangar med sina profetior så har jag svårt att ta en kille seriöst som inte ens har koll på vad en modern kamera består av.
 
Jag är av övertygelsen att en kamera kan vara modern och yrkesmässigt konservativ på en gång. Att tillåta appar, inbyggd wifi och blåtand, avancerad fjärrstyrning, pekskärm a la iphone och varför inte en simkortport så kameran själv kan vara uppkopplad...allt skulle gå att göra och kameran skulle ändå kunna se ut och hanteras som tex D5.

Förvisso, men jag kan ju berätta att när jag testade D5 och träffade yrkesfotografer som ännu inte testat den själva så var en av de vanligaste spontana reaktionerna på just pekskärm "nej, inte i kameran också" och sedan en suck av lättnad när de förstod att de a) kunde avaktivera pekfunktionen och b) att det var en bonusfunktion man inte var tvungna att använda. Yrkesfotografer är väldigt ofta ett teknikkonservativt släkte :)

Nu kan tilläggas att de som sedan faktiskt provade själva överlag upplevde pekfunktionen som ett trevligt och rätt smidigt tillägg. Men poängen är att just de stora yrkeshusen är lite av konservatismens högborg i kamerabranschen och Canon och Nikon är mycket väl medvetna om vad just de kunderna tycker.

När de gäller wifi är ju det idag inbyggt i nästan alla kameror som släppts senaste åren - enda egentliga undantaget är just de allra största proffshusen som ju i gengäld länge haft lösningen med externa sändare (ur den synvinkeln var ju faktiskt den första kameratypen som hade wifi). Till en del handlar ju det faktiskt också om en teknisk fördel - de externa sändarna har rejält bättre räckvidd än inbyggd wifi i andra kamerahus. Men jag misstänker att i nästa generation kommer man ha bägge - en inbyggd (med Bluetooth) för kortdistanskommunikation och en extern för de som vill ha räckvidd.

Men jag håller annars med dig på ett generellt plan, bra konventionell yttre ergonomi står inte i konflikt med ett modernt innandöme eller modern teknik rent allmänt. Glöm inte att de stora kamerahusen ofta har långt fram teknikmässigt på mer konventionellt sätt: de var tidiga med snabb serietagning, ha ofta haft de största buffertarna, de hållbaraste fysiska konstruktionerna, haft den mest avancerade autofokusen och de var ju som sagt wifi-pionjärer bland kameror. Och var är det man provar med de nyaste kortformaten?

Jag tror i grunden att det ofta handlar om att ju mer proffsinriktad en kameramodell är, ju mer nyttoorienterad måste ny teknik vara för att vara efterfrågad eller ens bli accepterad. Medan i konsumentkameror kan ny teknik oftare få vara en fördel i sig själv. Alltså att tekniken är just ny är en stor del av själva poängen med den.
 
Det är ju ofta en fördel med nyare teknikgenerationer.

Saxar från SAR idag 14/3

"DPreview added the Fuji GFX studio samples. The camera uses the Sony 51MP medium format sensor. But despite the size advantage there doesn’t seem to be a big quantum leap over the Sony A7rII:

Storleksskillnaden är ju faktiskt "bara" ungefär 2/3-dels steg, och av allt att döma bygger ju den sensorn på liknande grundteknik som vi haft i flera år nu - den generella tekniknivå vi först såg i Sonys 16-megapixelssensor som kom 2010 och som kom i en småbildsversion året efter (D800). Vilket också förklarar varför till exempel Nikon inte varit speciellt stressade att ersätta 36-MP-sensorn och att Pentax valde att köra med den i sin K-1. Visst är den nya bakbelysta 42-megapixelsensorn en aning bättre, men skillnaden mot sensorn i D810 är inte speciellt himlastormande (mer om det längre fram).

Saken är ju att sensortekniken är driven såpass långt idag - och har varit det sedan runt 2010 - att det är ganska svårt att åstadkomma några riktigt tydliga prestandafördelar med nyare varianter. Igen, 42-megapixelssensorn är imponerande, men dess kanske tydligaste praktiska fördel över den äldre 36-megapixelsvarianten är ju snabbare utläsning (vilket ju bland annat möjliggör 4k-video).

Jag säger inte att utvecklingen har avstannat eller att den kommer att göra det. Men faktum kvarstår att vi bara har sett rätt marginella prestandalyft de senaste åren. Inte ointressanta, men inte heller så stora att alla springer benen av sig för att byta till dem.

“In terms of high ISO noise, the GFX 50S performs fairly similarly to the Pentax 645Z and, as sensor size alone would lead you to expect: better than the Canon EOS 5D SR. However, because Sony’s a7R II sensor uses a more modern BSI design, it’s able to be more efficient, which means it’s able to close the gap to the bigger sensor cameras. “

Poängen är ju att den nyare bakbelysta sensortekniken till en del kan kompensera för större sensoryta med både fler och större pixlar t.ex. Även den större 100MP-sensorn som sitter i någon av Phase One:s kameror är ju gjord med äldre teknik.

Jag är nog lite skeptisk till att just BSI-tekniken gör så speciellt stor skillnad här - i riktigt små sensorer, typ kompaktkameror, mobiler och mindre är BSI viktigt för att öka ljusinsamlingen. Men i så här stora sensorer är inte saker så tätt packade och ljusinsamling är inget egentligt problem heller med konventionella sensorer.

Jag tror det handlar mer om den generella skillnaden med en allmänt lite modernare sensor, BSI eller inte. Mellanformatssensorn i GFX verkar ju av det mesta att döma vara byggd med den lite äldre tekniken som vi även då ser i den klassiska 36-megapixelssensorn i småbildsformat. Plus att ytskillnaden mellan småbild och den större mellanformatssensorn som sagt inte är så himlastormande. Runt 2/3-dels steg.

Det är klart att nyare sensorteknik betyder och som sagt, Nikon verkar hoppa över 42 MP-sensorn och frågan är om det blir de som får ståta med den nya generationen innan Sony själva släpper sina nya kameror. Mycket tyder ju på att D800 kommer vara ett undantag. Kommer Sony komma med en ny generation bakbelysta och kanske stackade sensorer så kommer nog Nikon framstå som om de står kvar på perrongen när nästa tåg går också. Jag tycker det ska bli intressant att se vilka vägval dessa företag gör - inklusive Canon.

Min misstanke är att Nikon helt enkelt inte upplevt att D810 inte ligger så långt efter konkurrenter att de känt något större tvång att uppgradera den sensorn. Man kan alltid diskutera DXOMarks rankingpoäng, men titta på deras topp-5: Leder gör A7RII med 98 poäng, sedan kommer D810 och RX1R II (med samma sensor som A7RII), bägge på 97 poäng, sedan har du Pentax K-1 och faktiskt gamla D800E, bägge på 96 poäng. Slutsats? Det är faktiskt ingen speciellt tydlig praktisk prestandaskillnad mellan 36- och 42-megapixelssensorerna.

Jag tror många förväntar sig en uppgradering av D810 snart, men det mer centrala då är snarare saker som att få Nikons nya 153-punkters AF-system, inbyggd wifi, Bluetooth, kompatibilitet med radioblixtarna (SB-5000), lite snabbare serietagning, gärna 4k-video ... De två sistnämnda har ju lite med sensorprestanda att göra, men jag tvivlar på att de känner att sensorn annars ligger efter konkurrenterna. Och där nog Eos 5DS/Eos 5DSr och 5D Mk4 är - minst - lika viktiga konkurrenter som A7RII.
 
Men poängen är att just de stora yrkeshusen är lite av konservatismens högborg i kamerabranschen och Canon och Nikon är mycket väl medvetna om vad just de kunderna tycker.
Din notering om nyttoaspekter visar dock att press- och reportagefotografer inte är stockkonservativa. Om en finess är nyttig och underlättar arbetet så anammas den. Annars hade EOS-1-serien blivit en rejäl flopp bland yrkesfotograferna redan för 25 är sen.

Finesser som har tillkommit för att underlätta uppkoppling till sociala medier tror jag dock inte sväljs med hull och hår.
 
Din notering om nyttoaspekter visar dock att press- och reportagefotografer inte är stockkonservativa.

Nej, därav min formulering "lite av konservatismens högborg" i texten du citerade :)

Om en finess är nyttig och underlättar arbetet så anammas den. Annars hade EOS-1-serien blivit en rejäl flopp bland yrkesfotograferna redan för 25 är sen.

Precis, om den praktiska yrkesnyttan är tydlig och uppenbar - ta klassiker som exponeringsautomatik, autofokus, serietagning och digitaliseringen i stort - så är man närmast teknikdrivande. Däremot verkar många yrkesfotografer vara skeptiska mot finesser som de har svårt att se den konkreta yrkesnyttan med. Eller sådana som de upplever kan göra utrustningen onödigt komplex (i relation till nyttan), som drar mycket batteri eller gör att den lättare går sönder.

Finesser som har tillkommit för att underlätta uppkoppling till sociala medier tror jag dock inte sväljs med hull och hår.

Nej, men ibland har sådan uppkoppling en praktisk yrkesnytta som faktiskt efterfrågas. Bristen på smidiga sådana uppkopplingar är något jag faktiskt hört en hel del klagomål om :)
 
Handlar kamera försäljning enbart om yrkesfotografer, är det den enda mallen som är giltig. Skall vi inte fråga oss hur tillverkarna skall gå till väga för att locka över yngre generationer att bli nyfikna och intresserade av kameror igen, behövs det inte då att kommande moderna kameror behöver hämta inspiration från telefonerna och baka ihop något häftigt, 1Ds och liknande får väl yrkesfotograferna konka om kring med hur länge dom vill, den platsen är utstakad och klar sedan årtionde, men hur får vi dom unga nya att bli intresserade igen, det måste väl betyda nått att telefonerna har tagit så stora andelar av kamera marknaden.
 
Handlar kamera försäljning enbart om yrkesfotografer, är det den enda mallen som är giltig. Skall vi inte fråga oss hur tillverkarna skall gå till väga för att locka över yngre generationer att bli nyfikna och intresserade av kameror igen, behövs det inte då att kommande moderna kameror behöver hämta inspiration från telefonerna och baka ihop något häftigt, 1Ds och liknande får väl yrkesfotograferna konka om kring med hur länge dom vill, den platsen är utstakad och klar sedan årtionde, men hur får vi dom unga nya att bli intresserade igen, det måste väl betyda nått att telefonerna har tagit så stora andelar av kamera marknaden.

Vet inte om det är något självändamål att locka unga till att använda systemkameror. Är de nöjda med att fota med mobilen så är det väl inte mer med det? De allra flesta som fotar med sin mobilkamera gör det för att dokumentera. De har inga större krav på konstnärlighet eller teknisk excellens. Bara det blir en "fin bild" är man nöjd. Lägger ingen värdering i det men så är det nog för de flesta.

Mobilkamerorna har väl egentligen inte "tagit" så stor del av marknaden. De har ju helt enkelt skapat en mycket större marknad. En person som idag fotar med sin iPhone och nöjd med det kommer sannolikt inte springa och köpa en systemkamera för 15.000:- och som väger 1 kg bara för att systemkameran har lite coola funktioner.

Det vi ser är väl en naturlig utveckling. Systemkameror har "peakat", marknaden växer inte. Den tekniska utvecklingen har avtagit och den som köpte en kamera för 5 år sedan har ju faktsikt inte så mycket att vinna på att köpa en ny idag. Det blir ju samma bilder även med en ny kamera.
 
PS. Sedan tror jag att det är betydligt fler tonåringar som fotar med systemkamera och med stora ambitioner och stort kunnande idag än vad det var för säg 20 år sedan.

Om det har minskat på 5 års sikt - vem vet?
 
Handlar kamera försäljning enbart om yrkesfotografer, är det den enda mallen som är giltig. Skall vi inte fråga oss hur tillverkarna skall gå till väga för att locka över yngre generationer att bli nyfikna och intresserade av kameror igen, behövs det inte då att kommande moderna kameror behöver hämta inspiration från telefonerna och baka ihop något häftigt, 1Ds och liknande får väl yrkesfotograferna konka om kring med hur länge dom vill, den platsen är utstakad och klar sedan årtionde, men hur får vi dom unga nya att bli intresserade igen, det måste väl betyda nått att telefonerna har tagit så stora andelar av kamera marknaden.

1) Nej, men i och med att många av oss som deltar i forumen på FS håller på med vad som skulle kunna betecknas som "ambitiös fotografering" så halkar vi nog ofta in på resonemang kring yrkesfotoutrustning eftersom yrkesfotogrfer ofta är de mest ambitiösa och krävande fotograferna av alla. Lite som att bilentusiaster ofta lägger mycket tid på att diskutera extrema bilar - rent av tävlingsbildar - som i praktiken rätt få köper. Så funkar det nog inom alla lite pryldriva intressen - fiske, hifi, golf osv.

2) Den yngre generationen behöver knappast lockas till kameror och foto, fler av dem fotograferar än någonsin tidigare i historien. Att de sedan ofta väljer ganska enkla kameror från helt andra tillverkare (Apple, Samsung osv) än de vi föredrar innebär ju inte att fotointresset är lägre. Där är de väl snarare trådskaparen Sten-Åke som har en poäng i att det är kameratillverkarna som måste blir bättre på att förstå sig på den yngre generationen fotografer, inte tvärtom.
 
Mobilkamerorna har väl egentligen inte "tagit" så stor del av marknaden. De har ju helt enkelt skapat en mycket större marknad. En person som idag fotar med sin iPhone och nöjd med det kommer sannolikt inte springa och köpa en systemkamera för 15.000:- och som väger 1 kg bara för att systemkameran har lite coola funktioner.

Mobilerna har nog definitivt haft en kraftig påverkan på kompaktkamerorna, men däremot mer marginellt på systemkameror.

Det vi ser är väl en naturlig utveckling. Systemkameror har "peakat", marknaden växer inte. Den tekniska utvecklingen har avtagit och den som köpte en kamera för 5 år sedan har ju faktsikt inte så mycket att vinna på att köpa en ny idag. Det blir ju samma bilder även med en ny kamera.

PS. Sedan tror jag att det är betydligt fler tonåringar som fotar med systemkamera och med stora ambitioner och stort kunnande idag än vad det var för säg 20 år sedan.

Om det har minskat på 5 års sikt - vem vet?

Jag skulle väl snarare spekulera att systemkameror har stagnerat (från en historiskt ovanligt hög nivå) på de traditionella marknaderna (USA, Japan, Europa) och det mest pga det du tar upp - att teknikutvecklingen inte längre driver på ett snabbt uppdaterande av utrustningen. Om vi ser till de två största systemkameramärkena, Canon och Nikon, så är ju inte deras svåraste konkurrenter spegelfritt eller ens varandra - utan sig själva för 3-4-5-6 år sedan. Man konkurrerar idag framför allt med sina tidigare modeller eftersom dessa faktiskt fortfarande är väldigt bra.

Sedan finns det mycket som tyder på att systemkameror har en fortsatt tillväxtpotential i marknader där medelklassen (löst definierad som "människor som tycker sig ha råd att köpa systemkamera" :) fortfarande växer, dvs i Asien och Sydostasien utanför Japan, Sydamerika och Afrika. Och då talar vi nog generellt ofta om yngre människor (dvs yngre än mig :)
 
PS. Sedan tror jag att det är betydligt fler tonåringar som fotar med systemkamera och med stora ambitioner och stort kunnande idag än vad det var för säg 20 år sedan.

Om det har minskat på 5 års sikt - vem vet?

Jag kan inte påminna mig en enda från när jag var tonåring som sprang runt med systemkamera, oaktat när jag hade media som elevens val* eller vad det hette. Vi hade olika typer av kompaktkameror i bästa fall. Det är också lätt att inse att jag hade haft betydligt mycket fler kul bilder om det inte kostat en massa pengar för varenda bild. Fördelen är ju dock att bilderna inte har försvunnit i någon telefon- eller hårddiskkrasch.

Systemkamera var något enstaka förälder hade, förutom alla semestrande japaner som verkade ha med sig absolut minst en spegelreflexkamera...

*Själv höll jag mer på med filmning då. Ahh, gigantisk S-VHS-kamera med monokrom sökare... :) Fast jag har byggt camera obscura och fulsoppat lite i mörkrum etc. Ironiskt nog, med tanke på det föregående, har jag i princip inte filmat alls digitalt.
 
ANNONS