Annons

A700-ersättare - senaste rykten

Produkter
(logga in för att koppla)
Hamnade på sony.se och slötittade lite på funktionslistan för min A700 när jag plötsligt vaknade till, titta på klippet här nere, vad menar de? Filmning med fjärren? Vet inte ens var jag lagt min...

Ja... lite kul faktiskt, tankarna fanns nog om möjligheten med film men skrinnlades, men togs ej bort från specen. något annat kommer jag inte på för stunden, men vänta, gick det inte lite rykten om filmning någon hade läst, kanske blandar jag ihop det.
 
Har kört både Canon och Nikon innan jag gick över till Sony..visst i Nikon D300 och Canons 7D finns en mer avancerad och lite snabbare af dock så är Sonys A700 lika bra i precisionen.

Vad det gäller brus så är det väldigt liten skillnad mellan Nikon D300 och Sony A700 så för att göra en i praktiken synlig vinst i iso-prestandarden måste du gå på Canons 7D alt någon av Nikons eller Canons fullformatare.

Nää, ska man tro DxO:s testresultat, så är väl A550 helt i par med både Canon 7D och inte bara Nikon D300 utan även den nyare D300s när det gäller alla de bildkvalitetsparametrar som mäts där (om man nu ska prata om Sony APS-C som faktiskt finns att köpa). Sen att den inte alls är i par när det gäller andra typer av funktioner och inte minst byggkvalitet (om man nu gillar stora klossiga semiprohus), det är ju en helt annan sak. Men A550 har ju även den funktioner som inga andra av konkurrenternas DSLR-kameror har.

Lite förvånande är det att billiga "lilla" Nikon D90 fortfarande hävdar sig så väl prestandamässigt och "spöar" "storebror" D300s.
 
Nää, ska man tro DxO:s testresultat, så är väl A550 helt i par med både Canon 7D och inte bara Nikon D300 utan även den nyare D300s när det gäller alla de bildkvalitetsparametrar som mäts där (om man nu ska prata om Sony APS-C som faktiskt finns att köpa). Sen att den inte alls är i par när det gäller andra typer av funktioner och inte minst byggkvalitet (om man nu gillar stora klossiga semiprohus), det är ju en helt annan sak. Men A550 har ju även den funktioner som inga andra av konkurrenternas DSLR-kameror har.

Lite förvånande är det att billiga "lilla" Nikon D90 fortfarande hävdar sig så väl prestandamässigt och "spöar" "storebror" D300s.

Va jag har inte ens pratat om A550 i det inlägget som du har svarat på..mitt inlägg rörde A700an och hur den står sig mot dom likvärdiga konkurenterna..inlägget var ett svar på Hans fråga/fundering som löd såhär.

"Jag är nöjd med det mesta med min A700. Överlägsen ergonomi och menyhantering. Det som får mig att fundera på märkesbyte är AF hastighet och precision och till viss del även bruset vid höga ISO. Videounktion är inte avgörande även om det är en bonus"
 
Va jag har inte ens pratat om A550 i det inlägget som du har svarat på..mitt inlägg rörde A700an och hur den står sig mot dom likvärdiga konkurenterna..inlägget var ett svar på Hans fråga/fundering som löd såhär.

"Jag är nöjd med det mesta med min A700. Överlägsen ergonomi och menyhantering. Det som får mig att fundera på märkesbyte är AF hastighet och precision och till viss del även bruset vid höga ISO. Videounktion är inte avgörande även om det är en bonus"

Jag vet det, men man behöver ju inte byta märke till exv. en Nikon av i senare genaration (D300s) eller som du föreslog Canon 7D för att få exv. bättre brushantering. Dessa kameror är väl inte bättre i det avseendet än den generation Sony nu tar fram (från A5xx och framåt). Jag har svårt att tro att inte Sony ganska snart kommer plugga igen det hål som nu A700 lämnat efter sig i dagens produktlinje (den säljs ju i princip inte längre även om det fanns något ex. på Expert i Stockholm så sent som i mellandagarna).

AF i A550 klarade sig ju ganska bra i åtminstone en av de tester jag läst. Den är säkert inte snabbast, men den var åtminstone mer träffsäker än åtminstone 7D i den jämförelsen om jag inte missminner mig.(för vad nu det är värt) En AF som bara är snabb är det väl ingen som vill ha heller när det kommer till kritan.

Tillverkarnas produktcykler är ju inte helt parallella så ibland tycker i alla fall jag att det blir konstigt. Det är dessutom ganska vanligt att folk ger uttryck för önskan att helt byta system om man vid en given punkt tycker skillnaden med konkurrensen blivit för påtaglig inom det marknadssegment som man finns i eller vill finnas i. Byta kamerasystem är väl inte så enkelt och det är definitivt ekonomiskt mer smärtsamt än att vänta ett litet tag till. Jag är helt övertygad om att Sony nu kommer ta sig an både semipro och high end-segmenten. Nu har man ju en rätt solid bas av hyfsat nya instegsmodeller i flera strata som kan generera intäkter ett tag framöver.
 
Jag föreslog inget märkesbyte utan jag påpekade bara att för att märka någon vinnst i brus/iso-prestandard med ett märkesbyte så måste man nog gå på Canons 7D för att se en förbättring i praktiken...för A700 står sig väldigt bra mot övriga och mellan den o tex D300s så är skillnaden i praktiken minimal.

Anledningen till att jag pratade D300s och 7D va för att han sneglade på andra märken och efterfrågade bättre/mer avancerad af än vad A700an har vilket inte A550 har/erbjuder.
 
pellicle mirror

Jag tror inte spegeln är fast, det står ju faktiskt inte att den måste vara det, bara att den är halvgenomskinlig.

Alltså jag tror att den halvgenomskinlag spegeln är rörlig, den delar upp ljuset mellan bild-sensorn och AF-sensorn men fälls bort under exponeringen. Och sökaren är elektronisk.
 
Jag föreslog inget märkesbyte utan jag påpekade bara att för att märka någon vinnst i brus/iso-prestandard med ett märkesbyte så måste man nog gå på Canons 7D för att se en förbättring i praktiken...för A700 står sig väldigt bra mot övriga och mellan den o tex D300s så är skillnaden i praktiken minimal.

Anledningen till att jag pratade D300s och 7D va för att han sneglade på andra märken och efterfrågade bättre/mer avancerad af än vad A700an har vilket inte A550 har/erbjuder.

Det var just det första påståendet jag kommenterade eftersom det ju inte finns mycket till skillnad mellan vare sig A700 som är marginellt sämre än A550 som pratiskt taget har identiska värden med 7D på DxO. Så 7D kan väl inte vara något större alternativ om vi pratar om bruset. Däremot vet vi ju att i praktiken är exv Adobe-produkter som Photoshop och Lightroom inte optimala med Sonys RAW-filer. Vi får väl se när någon testat med DxO:s konverterare var vi hamnar "i praktiken" med A550. Lightroom kanske visar sig vara långt från "best practise" vid den jämförelsen.

Det är väl inte främst högiso-egenskaperna som utmärker sig i en jämförelse mellan A700 och 7D och A550 utan det är DR. Där däremot syns ju en viss skillnad.
 
Jag föreslog inget märkesbyte utan jag påpekade bara att för att märka någon vinnst i brus/iso-prestandard med ett märkesbyte så måste man nog gå på Canons 7D för att se en förbättring i praktiken...för A700 står sig väldigt bra mot övriga och mellan den o tex D300s så är skillnaden i praktiken minimal.

Anledningen till att jag pratade D300s och 7D va för att han sneglade på andra märken och efterfrågade bättre/mer avancerad af än vad A700an har vilket inte A550 har/erbjuder.

Om man nu håller sig enbart till AF-prestandan för en stund, så måste man i rättvisans namn ge heder åt canons modeller 40D-50D ingen större tvekan om att dessa modeller är inte bara dom snabbaste utan dessa modeller har också en hög träffsäkerhet, vid test på flygande fågel med 50D vart 50% av bilderna skarpa, vilket får anses som mycket bra, deras 9 korsformade sensorer, var en lyckad konstruktion, problemet är ju att själv hinna med när sökaren är tryckt mot ögat, denna typ av fotografering kräver en hel del träning för att man skall lyckas. Jag böjer mig i alla fall för dessa modeller när vi håller oss till AF-prestandan, 0,17 sek även om brännvidden låg på 85mm, inte många kameror som matchar det i dag, 7D gör det visserligen men 7D;s Af-system ser ut att vara en komplicerad historia så även proffsen verkar att ha svårt att använda den.
 
Om man nu håller sig enbart till AF-prestandan för en stund, så måste man i rättvisans namn ge heder åt canons modeller 40D-50D ingen större tvekan om att dessa modeller är inte bara dom snabbaste utan dessa modeller har också en hög träffsäkerhet, vid test på flygande fågel med 50D vart 50% av bilderna skarpa, vilket får anses som mycket bra, deras 9 korsformade sensorer, var en lyckad konstruktion, problemet är ju att själv hinna med när sökaren är tryckt mot ögat, denna typ av fotografering kräver en hel del träning för att man skall lyckas. Jag böjer mig i alla fall för dessa modeller när vi håller oss till AF-prestandan, 0,17 sek även om brännvidden låg på 85mm, inte många kameror som matchar det i dag, 7D gör det visserligen men 7D;s Af-system ser ut att vara en komplicerad historia så även proffsen verkar att ha svårt att använda den.

Bengt det där säger inte speciellt mycket om Af-prestandarden...tex Nikon D300 AF är liiite långsammare men prickar skärpan bättre och är betydligt bättre på att följa/hålla kvar skärpan på rörliga föremål än Canons 40/50D...skulle tror att det gäller samma sak för 7D..att 7D är liiite långsammare men i övrigt bätter...att många verka ha svårt(om man bortser från felaktigt kalibrerade kameror/objektiv) med 7Ds AF tror jag mest beror på att det är en ny typ av AF...dom är inte vana vid den helt enkelt.
 
Bengt det där säger inte speciellt mycket om Af-prestandarden...tex Nikon D300 AF är liiite långsammare men prickar skärpan bättre och är betydligt bättre på att följa/hålla kvar skärpan på rörliga föremål än Canons 40/50D...skulle tror att det gäller samma sak för 7D..att 7D är liiite långsammare men i övrigt bätter...att många verka ha svårt(om man bortser från felaktigt kalibrerade kameror/objektiv) med 7Ds AF tror jag mest beror på att det är en ny typ av AF...dom är inte vana vid den helt enkelt.

Jo Nikonfolket hävdar det samma, utan diskussion är 50D nära på dubbelt så snabb som D300, den delen intialt som joakim säger, Foto gick in och svarade Joakim om just hastigheten, Foto mätte upp 0,32-0,35 på D300, dom förklarade också precis hur testet gick till, här ser jag missförstånd, jag tror visst att hastigheten mot så kallade stillestående mål kan ha stor betydelse, vi fastnar i att det då alltid skall vara tex. en sten, ett hus eller kanske en fin bil. Det kan vara en Räv som tittar fram bakom ett träd, älg som rör sig mellan träd, (den springer inte alltid i 50 Km). Tidiga analoga AF-kameror kunde ha långsam AF även Canon, det går ju snabbare med manuellt sa dom, man missar motiven, det skälldes en hel del på den tiden, har inte läst om försök av flygande fågel bilder tagna med Nikon D300. har läst om en 1Ds modell som fick 75% skarpa bilder, 50D fick 50% skarpa, flygande fåglars tvära kast, finns det mycket svårare, om jag inte minns fel togs 600 bilder med 50D, 300 vart då skarpa.
 
7D har 19 korsformiga sensorer, D300 har 15 st en annan skillnad är också att 7D:s är mera utspridda och tar då upp ett bredare område vilket då underlättar att lyckas vid följande motiv. men det säger ju inte att D300 på något sätt är dålig på följande AF, vi vet att den är duktig, Men konkurensen har inte varit mördande precis förutom Canon då. Men Nikon har väl en ny generation på gång, den får säkert fler korspunkter än nuvarande 15. Även Sony lurar i vassen någonting verkar släppas i februari, blir det en A650 utan filmfunktion innan dräparn A750 kommer, tror den blir världens första med riktigt bra följande AF-film. Förövrigt var min minolta från 1988 hur säker som helst med autofokus, tillika min minolta från 1995, även minn KMD5D från 2005 är klockren på Af:en har inga problem med mina 4 objektiv.
 
Jo Nikonfolket hävdar det samma, utan diskussion är 50D nära på dubbelt så snabb som D300, den delen intialt som joakim säger, Foto gick in och svarade Joakim om just hastigheten, Foto mätte upp 0,32-0,35 på D300, dom förklarade också precis hur testet gick till, här ser jag missförstånd, jag tror visst att hastigheten mot så kallade stillestående mål kan ha stor betydelse, vi fastnar i att det då alltid skall vara tex. en sten, ett hus eller kanske en fin bil. Det kan vara en Räv som tittar fram bakom ett träd, älg som rör sig mellan träd, (den springer inte alltid i 50 Km). Tidiga analoga AF-kameror kunde ha långsam AF även Canon, det går ju snabbare med manuellt sa dom, man missar motiven, det skälldes en hel del på den tiden, har inte läst om försök av flygande fågel bilder tagna med Nikon D300. har läst om en 1Ds modell som fick 75% skarpa bilder, 50D fick 50% skarpa, flygande fåglars tvära kast, finns det mycket svårare, om jag inte minns fel togs 600 bilder med 50D, 300 vart då skarpa.

Ja sålänge AFen lyckas låsa på målet..hur fungerar den i svagt/dunkelt ljus...hur fungerar den när motivet är lite kontrastlösare mm...som sagt snabbheten säger långt ifrån hela sanningen om hur en bra AF fungerar.

Fota fågel är väl inte så lämpat som en AF test om man skall jämföra olika kameror AF med varandra..skall man få ut nått av en jämförelse så måste ju kamerorna testas på ett mål som rör sig i samma mönster,hastighet mm...men visst som test för en kamera funkar det ju men inte om man skall göra en jämförelse med andra kameror...vem vet samma fotograf som testade 50D på fågel kanske skulle ha haft 75% skarpa av 600 bilder med en D300.
 
ANNONS