Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilddiskussioner på fotosidan

Produkter
(logga in för att koppla)

mikemechanix

Aktiv medlem
Om det finns ett mer lämpligt forum, får tråden gärna flyttas. Jag kunde inte hitta något som kändes helt rätt.

Jag skulle vilja prata om bilddiskussionerna här på fotosidan.
Tycker personligen att det är riktigt dålig diskussion och kritik av bilder här. Fick för mig häromveckan att jag skulle hänga mer här och hålla igång huvudet lite. Men, alldeles för mycket "snyggt!", "Fin skärpa" (eeh?) och annat som inte säger någonting, alls. Varken för den som kommenterar eller den som tagit bilden i fråga. För att både den som kommenterar och fotografen ska utvecklas (det är väl ändå det som är tanken, snarare att samla ryggdunk?) behöver nivån steppas upp lite. Det är nyttigt att utmana sig själv, förklara varför du inte tycker att en bild är bra, eller varför du tycker att något är bra. Framförallt den där konstruktiva, men hårda kritiken, saknar jag. Även i bildkritik-poolen är det väldigt sällan jag ser givande diskussioner.

Om en tycker att det är lite obehagligt att komma med negativa saker om folks bilder - ännu bättre anledning att göra det! Det är personens BILD du ger kritik på, inte personen i fråga. Det är en stor och viktig skillnad.
Om inte tycker att en kan sätta ord på det, eller riktigt vet _varför_ något är bra/dåligt - ääännnnuu bättre anledning att kasta sig in i det! Det borde finnas en gräns på hur mycket man måste kommentera. Ett minst antal tecken. snarare än ett maxantal. Det jäklar, kan det nog hända en hel del här! Till det bättre.
 
Om det finns ett mer lämpligt forum, får tråden gärna flyttas. Jag kunde inte hitta något som kändes helt rätt.

Jag skulle vilja prata om bilddiskussionerna här på fotosidan.
Tycker personligen att det är riktigt dålig diskussion och kritik av bilder här. Fick för mig häromveckan att jag skulle hänga mer här och hålla igång huvudet lite. Men, alldeles för mycket "snyggt!", "Fin skärpa" (eeh?) och annat som inte säger någonting, alls. Varken för den som kommenterar eller den som tagit bilden i fråga. För att både den som kommenterar och fotografen ska utvecklas (det är väl ändå det som är tanken, snarare att samla ryggdunk?) behöver nivån steppas upp lite. Det är nyttigt att utmana sig själv, förklara varför du inte tycker att en bild är bra, eller varför du tycker att något är bra. Framförallt den där konstruktiva, men hårda kritiken, saknar jag. Även i bildkritik-poolen är det väldigt sällan jag ser givande diskussioner.

Om en tycker att det är lite obehagligt att komma med negativa saker om folks bilder - ännu bättre anledning att göra det! Det är personens BILD du ger kritik på, inte personen i fråga. Det är en stor och viktig skillnad.
Om inte tycker att en kan sätta ord på det, eller riktigt vet _varför_ något är bra/dåligt - ääännnnuu bättre anledning att kasta sig in i det! Det borde finnas en gräns på hur mycket man måste kommentera. Ett minst antal tecken. snarare än ett maxantal. Det jäklar, kan det nog hända en hel del här! Till det bättre.

Håller med, har väl dock skrivit några slöa kommentarer själv, men jag ber ofta folk att ge kritik, tycker det är roligare när jag får kritik på bilderna än att bara få beröm. Ser många som har croppat sina bilder way för mycket och man nästan ser pixlarna var för sig, och folk kommenterar "fin skärpa" e.t.c.. går inte ihop, lite för mycket daltande.
 
Problemet är att en del blir arga när de får negativ kritik, och jag tror det avskräcker många från att kritisera.
 
Problemet är att en del blir arga när de får negativ kritik, och jag tror det avskräcker många från att kritisera.

Kan förstå det, men ... Lägger man upp bilder såhär måste man räkna med att bli kritiserad. Annars ser jag inget syfte. Vill man visa upp sina bilder, finns bättre kanaler. Instagram eller tumblr är helt lysande för det. Ett ställe som detta är en helt annan sak.

Inte menat att ifrågasätta dig på nåt sätt - vill snarare bara understryka vad jag menar;
Dock, bör den som kommenterar/kritiserar också välja sina ord. "Det funkar inte för mig", "för mig blir det för mycket vinjettering" är bättre än bara konstaterande att "det här ser fruktansvärt ut".
Och - att förklara VARFÖR det inte funkar för en, och vad som kan förbättras till nästa gång. Gäller även VARFÖR man tycker att en bild är bra. Annars blir det bara en massa ryggdunkande och klubb för inbördes beundran. Och det ger absolut noll.
 
Hej! Flödet av bilder och bloggar med bilder är för stort för att man/jag ska orka kommentera bilderna i detalj.. tiden för det finns inte, så är det för mig i alla fall! Däremot så tittar jag på så många som möjligt, men hinner/orkar bara kommentera de jag gillar, de jag inte gillar lämnar jag okommenterade, det spar tid till övriga bilder.. Kanske jag då också hinner med egna bilder..
Hälsn!
 
Nej, håller inte helt med dig.

Ett "Snyggt!" duger oftast väl.

För att ge en konstruktiv och uppskattad kritik måste man vara på samma eller på högre nivå en fotografen vars bild man kritiserar på det sättet.

För att ge en bra, uppskattad och konstruktiv kritik, måste man ha en stor dos av självkritik och fundera om man verkligen har någonting konstruktivt att säga till den fotografen.

Ett "Snyggt!" från en Ansel Adams skulle vara mer inspirerande och uppmuntrande för dig än all fotokritik som du någonsin fått.

Men, när man ger kritiken är det aldrig fel att prata om sitt tyckande, känslor och associationer som man får när man betraktar bilden.



Om det finns ett mer lämpligt forum, får tråden gärna flyttas. Jag kunde inte hitta något som kändes helt rätt.

Jag skulle vilja prata om bilddiskussionerna här på fotosidan.
Tycker personligen att det är riktigt dålig diskussion och kritik av bilder här. Fick för mig häromveckan att jag skulle hänga mer här och hålla igång huvudet lite. Men, alldeles för mycket "snyggt!", "Fin skärpa" (eeh?) och annat som inte säger någonting, alls. Varken för den som kommenterar eller den som tagit bilden i fråga. För att både den som kommenterar och fotografen ska utvecklas (det är väl ändå det som är tanken, snarare att samla ryggdunk?) behöver nivån steppas upp lite. Det är nyttigt att utmana sig själv, förklara varför du inte tycker att en bild är bra, eller varför du tycker att något är bra. Framförallt den där konstruktiva, men hårda kritiken, saknar jag. Även i bildkritik-poolen är det väldigt sällan jag ser givande diskussioner.

Om en tycker att det är lite obehagligt att komma med negativa saker om folks bilder - ännu bättre anledning att göra det! Det är personens BILD du ger kritik på, inte personen i fråga. Det är en stor och viktig skillnad.
Om inte tycker att en kan sätta ord på det, eller riktigt vet _varför_ något är bra/dåligt - ääännnnuu bättre anledning att kasta sig in i det! Det borde finnas en gräns på hur mycket man måste kommentera. Ett minst antal tecken. snarare än ett maxantal. Det jäklar, kan det nog hända en hel del här! Till det bättre.
 
Håller med Kemal till fullo. Dessutom kan ju faktiskt en bild vara "fulländad", den är klar, så bra som den går att få, finns inget att tillägga... typ. Vad är det som säger att alla bilder måste leda till en massa djupsinniga diskussioner och analyser?

Om jag ser en bild på FS som jag direkt faller för, är det då fel av mig att spontant ge/visa mitt gillande till fotografen? Även ett kort "Kanonbild!" ger faktiskt en värdefull upplysning till fotografen och dennes bild...

Mina fem kopek i ämnet (ett f.ö never ending sådant här på FS...)
Oscar
 
Håller med i princip, men....

Sätter man betyg 5 och kommentaren "jättesnyggt" blir det uppskattat men föreslår man att bilden ska rätas upp så vattenytan blir horisontell eller bilden ska beskäras för att få bort den gula plasthinken i nedre vänstra hörnet blir det sällan något tack.
Sen finns det ett antal bilder som är fantastiskt bra och väl värda betyget 5 men det är inte de som är problemet.
Vi kan väl ha en pool för "Bildkritk" och en för "Bildberöm" så kan man placera sina underverk efter vilken typ av kommentar man vill ha.
 
Människor är sådana och man kan inte ändra på detta.

Om jag skulle skriva hur löjligt allt du skrivit är, skulle du bli sur. Om jag skulle berömma dina tankar skulle du bli glad. Det bara är så.

Problemet på FS är snarare att man kommenterar för lite än att man inte ger en avancerad och konstruktiv kritik.




Sätter man betyg 5 och kommentaren "jättesnyggt" blir det uppskattat men föreslår man att bilden ska rätas upp så vattenytan blir horisontell eller bilden ska beskäras för att få bort den gula plasthinken i nedre vänstra hörnet blir det sällan något tack.
Sen finns det ett antal bilder som är fantastiskt bra och väl värda betyget 5 men det är inte de som är problemet.
Vi kan väl ha en pool för "Bildkritk" och en för "Bildberöm" så kan man placera sina underverk efter vilken typ av kommentar man vill ha.
 
Bildkritik

Ordna en pool där man lägger in bilder vars fotograf vill ha endast beröm /ryggdunkande, och sedan en annan pool där man uppriktigt kan berätta om sin syn på bilden. Detta utan att mottagaren blir irriterad / förbannad. / Hans
 
För något/några år sedan var både jag och min fru aktiva här på Fotosidan. Försökte ge feedback när vi hann med och uppskattade mycket när vi själva fick. Tyvärr upplevde vi att engagemanget från oss och andra blev mindre och mindre och att till slut mycket få egentligen brydde sig.

Fotosidan gled mer och mer över till att vara ett forum för kamerateknik. I och för sig trevligt då det finns mycket kunskap bland medlemmarna som oftast framförs på ett bra sätt

Bilderna är ändå intressantast och där har FB och de olika grupperna tagit över en stor del av bildvisningen. Enkelt att "gilla" och kommentera om man vill är nog anledningen till det stora bildflödet.

Behövs det ett annat grepp för att Fotosidan ska "komma tillbaka"? Tror att det tex behöver vara enklare att kommentera och visa sitt gillande än vad det är. En idé är att man som betraktare kan i en förutbestämd mall "gilla" eller betygssätta inom olika områden utan krav på kompletterande text. Ex
- Motiv 1-5
- Komposition1-5
- Ljus /färg 1-5
- Teknik 1-5

Om man har något att säga kring ett högt eller lågt betyg så kan man göra det valfritt. Tror att det skulle bli intressantare och kanske även resultera i en "diskussion" och därmed höja nivån från ett vanligt FB inlägg.

Bildskaparen kan å sin sida förutom det som finns av teknisk info gärna berätta mer kring bilden. Ex intressant bakgrundsinfo om platsen, att man väntade i 2 timmar på ljuset eller djuret eller att man fick klättra för att komma i rätt läge osv osv osv. Tänker ofta om bilder jag gillar att hur fick man till det.....
 
För min del tycker jag det kunde räcka med funktionen "Gilla", istället för en massa kommenterande. Bilder som inte är tilltalande kan man ju låta bli att klicka på. Kommentarer och svar på kommentarer blir ofta upprepande och man ser att många har dålig fantasi i sitt skrivande.
 
Om det finns ett mer lämpligt forum, får tråden gärna flyttas. Jag kunde inte hitta något som kändes helt rätt.

Jag skulle vilja prata om bilddiskussionerna här på fotosidan.
Tycker personligen att det är riktigt dålig diskussion och kritik av bilder här. Fick för mig häromveckan att jag skulle hänga mer här och hålla igång huvudet lite. Men, alldeles för mycket "snyggt!", "Fin skärpa" (eeh?) och annat som inte säger någonting, alls. Varken för den som kommenterar eller den som tagit bilden i fråga. För att både den som kommenterar och fotografen ska utvecklas (det är väl ändå det som är tanken, snarare att samla ryggdunk?) behöver nivån steppas upp lite. Det är nyttigt att utmana sig själv, förklara varför du inte tycker att en bild är bra, eller varför du tycker att något är bra. Framförallt den där konstruktiva, men hårda kritiken, saknar jag. Även i bildkritik-poolen är det väldigt sällan jag ser givande diskussioner.

Om en tycker att det är lite obehagligt att komma med negativa saker om folks bilder - ännu bättre anledning att göra det! Det är personens BILD du ger kritik på, inte personen i fråga. Det är en stor och viktig skillnad.
Om inte tycker att en kan sätta ord på det, eller riktigt vet _varför_ något är bra/dåligt - ääännnnuu bättre anledning att kasta sig in i det! Det borde finnas en gräns på hur mycket man måste kommentera. Ett minst antal tecken. snarare än ett maxantal. Det jäklar, kan det nog hända en hel del här! Till det bättre.

Lättare att ge bildkritik i mindre grupper än den här massiva bildflödet på fotosidan. I en mindre grupp hade man snabbt kunnat avgöra om bilden ens HAR ett värde som är intressant att diskutera. Tycker gruppen inte det får man helt enkelt skaka fram en ny bild och försöka på nytt. Problemet här e att bilder med innehåll värt att diskutera drunknar i ett flöda av helt intetsägande bilder och ingen orkar hitta dom. Hade själv hellre haft mindre diskussionsgrupper där man inte kan lägga upp 20 bilder på ett bräde. En första röstning av gruppen sker och avgör om bilden ens har ett värde att diskutera, så som jag skrev tidigare. Sen kan man ta sig mer tid åt just en sådan bild.
 
Jag håller med dig helt o hållet. Problemet är att vissa människor här inne blir arga när man ger dom bildkritik, när dom avsiktligt har lagt upp bilder i kritikpooler, gör mig arg att dom bara förväntar sig en dunk på ryggen och 5,a i betyg. Man ser bilder där bakgrunden inte är i fokus alls, eller färgrymderna är helt i obalans, men ändå skriver folk "skitsnygg skärpa" eller "mjuka sköna trogna färger" :) Jag har själv gjort mig skyldig till att ge för många ryggdunkar, det erkänner jag. 1x har en bra kritikpool, där får man rå ärlighet.













Om det finns ett mer lämpligt forum, får tråden gärna flyttas. Jag kunde inte hitta något som kändes helt rätt.

Jag skulle vilja prata om bilddiskussionerna här på fotosidan.
Tycker personligen att det är riktigt dålig diskussion och kritik av bilder här. Fick för mig häromveckan att jag skulle hänga mer här och hålla igång huvudet lite. Men, alldeles för mycket "snyggt!", "Fin skärpa" (eeh?) och annat som inte säger någonting, alls. Varken för den som kommenterar eller den som tagit bilden i fråga. För att både den som kommenterar och fotografen ska utvecklas (det är väl ändå det som är tanken, snarare att samla ryggdunk?) behöver nivån steppas upp lite. Det är nyttigt att utmana sig själv, förklara varför du inte tycker att en bild är bra, eller varför du tycker att något är bra. Framförallt den där konstruktiva, men hårda kritiken, saknar jag. Även i bildkritik-poolen är det väldigt sällan jag ser givande diskussioner.

Om en tycker att det är lite obehagligt att komma med negativa saker om folks bilder - ännu bättre anledning att göra det! Det är personens BILD du ger kritik på, inte personen i fråga. Det är en stor och viktig skillnad.
Om inte tycker att en kan sätta ord på det, eller riktigt vet _varför_ något är bra/dåligt - ääännnnuu bättre anledning att kasta sig in i det! Det borde finnas en gräns på hur mycket man måste kommentera. Ett minst antal tecken. snarare än ett maxantal. Det jäklar, kan det nog hända en hel del här! Till det bättre.
 
Behövs det ett annat grepp för att Fotosidan ska "komma tillbaka"? Tror att det tex behöver vara enklare att kommentera och visa sitt gillande än vad det är. En idé är att man som betraktare kan i en förutbestämd mall "gilla" eller betygssätta inom olika områden utan krav på kompletterande text. Ex
- Motiv 1-5
- Komposition1-5
- Ljus /färg 1-5
- Teknik 1-5
Om man har något att säga kring ett högt eller lågt betyg så kan man göra det valfritt. Tror att det skulle bli intressantare och kanske även resultera i en "diskussion" och därmed höja nivån från ett vanligt FB inlägg.
Ett utmärk förslag, IMHO.
 
Kraftiga begränsningar i bildflödet är nog det enda som kan vända på trenden. Det är inte så kul att ge en kommentar på en bild om man är ensam om att göra det. Ser man ingen annans kommentar så lär man sig ju inget om andras tyckande. Då famlar man ju bara i sin egen lilla luftbubbla. Detta är en negativ spiral som nått botten. Had FS gjort krafttag i tidigt stadium hade man kunnat vända trenden mycket lättare. Nu är det nog inte så lätt längre...
 
Har ni ingen självkritik?

Trådens skapare har kommenterat bara 64 bilder på 10 år och ändå vill ge råd hur man ska kommentera här på FS.

Du har kommenterat 627 bilder på 11 år vilket inte är så himla mycket mer.

Har ni ingen självkritik? Ni själva måste kommentera mycket, mycket mer!




Kraftiga begränsningar i bildflödet är nog det enda som kan vända på trenden. Det är inte så kul att ge en kommentar på en bild om man är ensam om att göra det. Ser man ingen annans kommentar så lär man sig ju inget om andras tyckande. Då famlar man ju bara i sin egen lilla luftbubbla. Detta är en negativ spiral som nått botten. Had FS gjort krafttag i tidigt stadium hade man kunnat vända trenden mycket lättare. Nu är det nog inte så lätt längre...
 
ANNONS