** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Förvariing av bilder på NAS

Produkter
(logga in för att koppla)

Schulz

Aktiv medlem
Jag sitter på en NAS som jag har alla mina bilder på och som synkas till en kompis som backup.

Jag vill ju kunna komma åt alla bilder och har därför lagt till bildmapparna ifrån min nas i Lightroom.
Detta tar ju en himla tid att ladda upp en bild i Lightroom.
Det jag är nyfiken på är om det finns något bättre sett?
 
Också nyfiken på bra lagringslösningar med Lightroom som spindeln i nätet så jag hoppas på att få följa en bra tråd :)
 
Jag har de på datorn och backuppar till NAS, hjälper ju inte om lgh brinner ner iofs men då gör jag ibland backup på backupen med en extern disk som jag har i kassaskåp. Kanske inte smidigast men funkar

Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
 
Jag sitter på en NAS som jag har alla mina bilder på och som synkas till en kompis som backup.

Jag vill ju kunna komma åt alla bilder och har därför lagt till bildmapparna ifrån min nas i Lightroom.
Detta tar ju en himla tid att ladda upp en bild i Lightroom.
Det jag är nyfiken på är om det finns något bättre sett?

Hur lång är "en himla tid"?

Vad har du för nätverk? Det är ju en "himla skillnad" på trådlöst där du oftast toppar c:a 70 Mb/s och en trådad anslutning med 1 Gb/s.

Själv sitter jag med trådlöst nätverk och upplever inga problem att läsa in enstaka bilder. Värre är det när alla tumnaglar i ett helt bibiliotek ska läsas in. Då får man ju dåndimpen och spunk på en gång.

Petter ...
 
Den snabbaste lösningen är garanterat att ha hela bildbiblioteket på datorn och sedan backupa till NAS:en med någon mjukvara, t.ex. SyncBack.

Ett något långsammare (men mindre utrymmeskrävande) förslag är att rendera 1:1 förhandsgranskningar på datorn. Då behöver LR bara ha tillgång till originalbilderna vid export. Två nackdelar: det kommer ta en evig tid att generera förhandsvisningarna och varje export kommer ta en bra stund. Om du väljer detta, glöm inte att haka ur rutan för att ta bort förhandsgranskningarna efter en viss tid.

Hur lång tid det tar att visa varje bild beror också på din dator och kamera, att öppna D800-filer på en mer än två år gammal dator är inte roligt.
 
Jo att ladda enstaka bilder är väl ok men tycker att det borde kunna gå snabbare att få upp de bilder som ligger på nasen. Tycker jag.

Jag sitter på ett trådlöst nätverk och med en MacBook PRO från 2007.
 
Jag sitter på en NAS som jag har alla mina bilder på och som synkas till en kompis som backup.

Jag vill ju kunna komma åt alla bilder och har därför lagt till bildmapparna ifrån min nas i Lightroom.
Detta tar ju en himla tid att ladda upp en bild i Lightroom.
Det jag är nyfiken på är om det finns något bättre sett?


Det är inte möjligen så att du sparar filerna som DNG i lightroom? Jag råkade göra det av misstag första gången jag använde Lightroom och allt tog eviga tider. Numera använder jag nikons egna RAW format istället och det går hyfsat fort att ladda upp dem på en macmini server, med en pegasus raid ansluten, även om jag använder trådlöst nät
 
Det är inte möjligen så att du sparar filerna som DNG i lightroom? Jag råkade göra det av misstag första gången jag använde Lightroom och allt tog eviga tider. Numera använder jag nikons egna RAW format istället och det går hyfsat fort att ladda upp dem på en macmini server, med en pegasus raid ansluten, även om jag använder trådlöst nät

jo jag sparar filerna som dng. Har fått för mig att det är det bästa sättet att spara filerna på.
 
Varför blanda in LR, jag kör kopior på hela systemet med Time Machine. Första gången tar det tid, men det får det göra, sen tar den ju bara det som tillkommit varje gång, så då går det fortare. Förhoppningsvis om det börjar brinna i kåken får man hoppas att man hinner ta ut Nas disken. Har min Nas i mitt gamla mörkrum i källaren. Sen för extra säkerhet har jag en extern USB hårddisk som jag kör över allt på någon gång om året, då denna finns i våran friggebod dit jag har trådburet nätverk.
 
Anledningen till lightroom för mig är att vill ha tillgång till mina bilder hela tiden och har därför dessa i lightroom
 
DNG tillsammans med LR snabbar upp en aning, mindre filstorlek, viss data är snabbtillgänglig, den s.k. Fast Load Data.
De som har bilderna på NAS bör tänka på att ha 1:1 previews på datorn samt hela biblioteket på datorn.
Doch läses originalfilerna in när man är i Developmodulen, så ska man skumma igenom bilderna så bör man vara i Librarymodulen.
Gör så exif inte skrivs in i filerna utan bara existerar i biblioteket.



/Stefan R. Nilsson
Alla stavfel beror på Tapatalk
 
Det förstår jag, men det spelar väl ingen roll när man säkerhetskör. Nu vet jag inte hur bildmappen försvinner eller låser in sig i LR, men din bildmapp i LR måste väl gå att se någon stan och då även kopieras. Sen om man vill kunna se sina bilder någorlunda överskådligt tycker jag iPhoto är hyggligt snabbt även när det gäller DNG.filer, om nu LR är segt med DNG. Så vid säkerhetskörning får man ta smällen att inte kanske LR följer med, men det gör den ju i Time Machine.

Att ha sina bilder på en annan hårddisk typ NAS, ja inte blir det snabbare. Då är det nog bättre att ha sina bilder också på sin egna dator/hårddisk och sen som jag menar ha Nasen som kopia om något skulle hända. Eftersom bildvisningsprogram har en tendens att vara slöa, tittar jag direkt i mina bildmappar ca 1000 bilder i varje, med hygglig stor förhandsvisning, funkar för mej.
 
Senast ändrad:
att nasen igenteligen bara skall vara som packlådor är jag med på men det blir problem om man ligger på några tusen bilder och man vill ha tillgång till alla. Och eftersom jag kobbar mest i lightroom så tyckte jag det var smidigt att läsa in nasmappen i lightroom ifall man vill arbeta med en av de lite äldre bilderna.
Så därför har jag nas mappen i lightroom.
 
Ska du bara titta behöver inte ens NAS vara inkopplad. LR läser ju in tumnaglarna.



/Stefan R. Nilsson
Alla stavfel beror på Tapatalk
 
Har precis gjort om mitt efter en diskkrasch.
Bilderna ( ca 9000 ) ligger på NAS ( Netgear DUONAS ) och Lightroomdatabasen ( inkl preview-bilderna ligger på datorns hårddisk ( som backas 1 ggr / vecka ) till NAS-en.

Tycker det funkar bra för det är ju endast när man skall framkalla i LR som man behöver läsa över bildfilen ( NEF=18 Mb ) till datorns hårddisk. Trodde inte att det skulle funka över WLAN men jag tyckaer att jag har acceptabla tider även där.

MvH
Janne
 
Ska du bara titta behöver inte ens NAS vara inkopplad. LR läser ju in tumnaglarna.



/Stefan R. Nilsson
Alla stavfel beror på Tapatalk

jag jag vet men om man då vill kolla på en bild i "full" storlek så tar det ett par sekunder (Max 30) för att ladda upp bilden å set är set jag stör mig på lite ;)
 
att nasen igenteligen bara skall vara som packlådor är jag med på men det blir problem om man ligger på några tusen bilder och man vill ha tillgång till alla. Och eftersom jag kobbar mest i lightroom så tyckte jag det var smidigt att läsa in nasmappen i lightroom ifall man vill arbeta med en av de lite äldre bilderna.
Så därför har jag nas mappen i lightroom.
Det låter som om en ny, större hårddisk i din MBP är den billigaste lösningen för att snabba upp ditt arbete. En 1 TB 2,5"-disk kostar inte mer än 700-800 kr och då får du plats med många tusen bilder.

Sen kan man du ju fråga dig om du verkligen arbetar med dina gamla bilder så ofta att du måste ha dem tillgängliga jämt, eller kan du tänka dig att dela upp arkivet så att du bara har det senaste årets bilder på laptopen och resten på nas:en? Bara du flyttar bilderna inne i LR och inte i Finder så kommer alla redigeringar och nyckelord att följa med automagiskt.
 
Det är därför du ska ha 1:1 tumnaglar som aldrig kasseras som fysiskt befinner sig i datorn.



/Stefan R. Nilsson
Alla stavfel beror på Tapatalk
 
ANNONS