Annons

Fotografering med quadcopter

Produkter
(logga in för att koppla)
DJI säljer också en hexakopter som heter Flame Wheel F550 ARF. Den verkar vara både större och billigare. Beror det på att den inte är komplett, dvs man måste köpa till en massa saker för att det ska gå att flyga med den?

Dessa brukar väl mest säljas som byggsatser och då är det oftast bara "ramen" som ingår.
Sen får man köpa till styrenhet, motorer, propellrar, batterier och radiosändare etc.
 
som jag sa tidigare, jag flyger vidare , fotograferar och visar bilder vad det gäller vår privata mark

det finns ett antal artiklar som belyser vad jag menar som den här http://www.dalademokraten.se/dalarna/falun/otydliga-regler-om-fotodronare

Det som skrivs i den artikeln handlar om tillstånd för fotograferingen och har inte ett dugg med publicering av bilder på exempelvis fotosidan.se eller Facebook. Jag vet inte hur det ska förklaras tydligare än det redan gjorts i den här tråden.
 
som jag sa tidigare, jag flyger vidare , fotograferar och visar bilder vad det gäller vår privata mark

det finns ett antal artiklar som belyser vad jag menar som den här http://www.dalademokraten.se/dalarna/falun/otydliga-regler-om-fotodronare

Vad har den där artikeln med ditt argument att inte skicka in bilder för granskning hos försvarsmakten?

Lagen om kameraövervakning gäller väl fast monterade kameror. Visserligen är kameran monterad på drönaren, men då gäller det ju i så fall också kameror monterade på stativ eller? :)

Har nu skummat igenom "Lagen om kameraövervakning" och inte hittat något som nämner kameror monterade på drönare. Men någon annan kanske vet?
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ng/Kameraovervakningslag-201346_sfs-2013-460/
 
Vad har den där artikeln med ditt argument att inte skicka in bilder för granskning hos försvarsmakten?

Lagen om kameraövervakning gäller väl fast monterade kameror. Visserligen är kameran monterad på drönaren, men då gäller det ju i så fall också kameror monterade på stativ eller? :)
Det skulle man ju kunna tro, men jag vet inte om det har prövats i domstol. Mitt tips är att stativmonterade kameror inte räknas som övervakningskameror så länge de manövreras av en fotograf i närheten. (Även om de manövreras via en trådlös fjärrkontroll; det kan förstås i så fall bero på okunnighet hos lagstiftaren och medföra att trådlösa fjärrkontroller till kameror blir förbjudna när lagstiftaren blir mer tekniskt kunnig. :).

Har nu skummat igenom "Lagen om kameraövervakning" och inte hittat något som nämner kameror monterade på drönare. Men någon annan kanske vet?
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ng/Kameraovervakningslag-201346_sfs-2013-460/
Det spelar ingen roll. Området som överflygs och fotograferas är inte öppet för allmänheten och därmed är inte lagen om kameraövervakning tillämplig överhuvudtaget, om jag tolkar lagen rätt.

Dessutom är det ovidkommande för frågan om huruvida vissa bilder som publicerats i denna tråd har fått godkännande för publicering efter granskning av försvarsmakten, enligt lagen om skydd för landskapsinformation, 6 §. Det är denna senare fråga som fotografen av de aktuella bilderna inte riktigt har lyckats svara på.
 
En GoPro HERO3+ väger 74 gram.
En Nikon J3 med ett 10 mm f/2,8 objektiv väger 321 gram, dvs drygt fyra gånger så mycket.

Så jag antar att man behöver en större kopter för att lyfta även en så liten kamera.

Har någon något tips på en lämplig videolänk för Nikon och en lämplig drönare som klarar av den lasten?
 

Bilagor

  • phantom.jpg
    phantom.jpg
    152.6 KB · Visningar: 85
En GoPro HERO3+ väger 74 gram.
En Nikon J3 med ett 10 mm f/2,8 objektiv väger 321 gram, dvs drygt fyra gånger så mycket.

Så jag antar att man behöver en större kopter för att lyfta även en så liten kamera.

Har någon något tips på en lämplig videolänk för Nikon och en lämplig drönare som klarar av den lasten?
Phantom klarar en Gopro med gimbal, men inte en Nikon J3 med gimbal.
Byggde därför en F550 (med större motorer) och den klarar att flyga i 10-13 min med en Canon EOS M i en relägimbal.
 
Det finns flera video exempel på kompaktkameror som är monterade under en Phantom med olika resultat, klåpiga upphängningar mm. Flygtiden blir rejält kortare med en tyngre kamera monterad
 
Är syftet filmning så är en gimbal nödvändig. GoPro+gimbal väger lika mycket som min Lumix LX3 som jag provade med i början, men då bara för stillbild. Phantomen klarar detta.
Lumixen fungerade inte då det p g a vibrationer behövdes en hög slutartid och det gav brusiga bilder. Moderna kameror kan nog fungera bättre.
 
En GoPro HERO3+ väger 74 gram.
En Nikon J3 med ett 10 mm f/2,8 objektiv väger 321 gram, dvs drygt fyra gånger så mycket.

Så jag antar att man behöver en större kopter för att lyfta även en så liten kamera.

Har någon något tips på en lämplig videolänk för Nikon och en lämplig drönare som klarar av den lasten?

snygga bilder tagna med d810 över Island
http://www.dpreview.com/forums/post/54714198

http://www.stefanforster.com/photography/en/content/iceland#/gallery/661/p0

olika typer av drönare, http://www.dji.com och vad dom kan lyfta
 
Precis! Det var därför jag tänkte: Tyngre kamera => Större drönare.

+ handhavarfel, och att inte denna modell går tillbaka automatiskt när batterispänningen sjunker.
kolla DJI länken, där finns det alternativ och det finns ett antal andra som tillverkar drönare.
Phantom2+ är närmast idiotsäker och går på GPS navigation och går tillbaka till startstället och landar när batteriet håller på att ta slut eller annat fel uppstår tex med manöverenheten
 

"it really hurst me to watch an expensive helicopter and a camera going into the water along with the footage we already had in that card"

Men vilka nötter! Det första man gör innan man skickar upp kameran en gång till är att kopiera innehållet på kamerans minneskort till ett annat minne (portabel disk, t.ex.). Så långt kan t.o.m. jag tänka.

VIkt och balans är f.ö. A och O i all flygning, så man bör prova ut nya oprövade fästen och laster noga innan man använder sin apparat i skarpt läge.
 
@Jozii: Jag har fler frågor om drönare. Hoppas att du fortfarande följer tråden.

DJI Phantom 2 Vision+ har fått bra omdömmen, framför allt på grund av att den är lättflugen och bra kameraupphängning. Jag tycker dock att kameran verkar lite för oflexibel med bara ett fast monterat fisköga. Går det att byta ut kameran? Hur tung kamera kan den bära?

Följer den fortfarande och ser att du redan fått svar :) Köp en Phantom 2 med gimball istället om du ändå planerar att använda annan kamera, till exempel GoPro.
 
Vet en flygfotograf som fått nej på att publicera bilder/film från områden kring centrala Helsingborg. Det har inget att göra med om det är privat bruk eller ej, utan publicering. Vid kris eller krig utvidgas lagen och fotografering "får inte utföras utan tillstånd när det råder höjd beredskap eller under annan tid som regeringen bestämmer med hänsyn till Sveriges försvarsberedskap."
Kan vara tänkvärt om det sker förändring i och med de ökade luftkränkningarna.Lagen om kameraövervakning är däremot inte prövad ännu. Datainspektionen säger nej, precis som med fönsterkamera i bil, men frågan är inte besvarad förrän den prövats i domstol.
 
Vet en flygfotograf som fått nej på att publicera bilder/film från områden kring centrala Helsingborg.

Jag har också fått nej på några bilder som jag tog under min senaste flygning (i en riktig helikopter) och jag vet flera andra som har fått nej också, så jag tycker inte att det är något konstigt med det.
 
+ handhavarfel, och att inte denna modell går tillbaka automatiskt när batterispänningen sjunker.
kolla DJI länken, där finns det alternativ och det finns ett antal andra som tillverkar drönare.
Phantom2+ är närmast idiotsäker och går på GPS navigation och går tillbaka till startstället och landar när batteriet håller på att ta slut eller annat fel uppstår tex med manöverenheten

Phantomen återvänder om den tappar kontakt med manöverenheten ja. Men den har ingen intelligens som säger att den ska återvända vid låg batteri-nivå. Många som felaktigt tror det och därför krashar.

Även om multirotorn överlever krashen så är batteriet kört om man laddar ur det helt. Så när lampan börjar blinka ska man landa så snart som möjligt.
 
ANNONS