Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

inscanning av svart-vita negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

fotose2004

Aktiv medlem
Skulle gärna vilja ha råd om hur jag går tillväga för att få bästa resultat vid inscanning av svart-vita negativ, utrustning osv.
 
Inscanning av svart-vita negativ

Oftast är det plånboken som avgör vilken typ av utrustning man har råd med. Idag finns det ändå skannrar som håller hyfsad hög kvalitet till ett någolunda hyfsat pris. Om du bara har 35mm neg finns det exempelvis nikon och minolta skannrar som är bra för sitt pris. Har du olika neg format så är det någon form av flatbäddsskanner typ epson alt canon med dialock som gäller. Har själv en epson 4990 photo som jag är mycket nöjd med och den räcker långt så länge man inte vill ha mycket stora kopior utskrivna eller ha bilder i konsttryck kvalitet, då tycker inte jag att den riktigt räcker till. När det gäller med följande skannerprogram så kan jag rekomendera Silver Fast framför exempelvis epsons eget skannerprogram. När det gäller själva skanningsförloppet och resultatet av det finns det nog bara ett råd, prova, prova och prova dig fram.
 
Hej

På många scanners så fungerar inte ICM för svartvitt och Kodachrome film (exempel Epson 4990).

ICM är teknik som tar bort dam & repor.

// Fredrik
 
ANNONS