Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny Canon Eos 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Re: Re: vertikalgrepp?

Linmajon skrev:
BP-220, och det är special för 300D.
Oops!! Sorry...helt fel av mig. Greppet heter
BG-E1 och inget annat. Det har plats för 2 li-ion batterier och är förstås special.
Ett batterigrepp till 10D kostar 2200:- och det blir nog billigare än det iaf...
 

Darren

Aktiv medlem
dsmannen skrev:
Sen kan man ju fråga sig hur pass "gratis" det är att vara utan sin kamera (på service) man köpte för flera månader sen?

Man kanske skulle ut och fota lite med sin 10D, nej just det den är ju på service [/B]
Du har inte funderat på att lämna tillbaka kameran och ta dina pengar!? Uppenbarligen så kan de inte åtgärda felet och då kan du häva köpet.

Sen tar du och beställer en nyare modell.
 

Damocles

Aktiv medlem
Varför denna uppfattning att 10D skulle vara för proffs och 300D enbart för fattiga vanliga konsumenter????? Anses 10D som en proffskamera jämfört med 1D ????
Har nån sagt att 10D var för proffs, tror inte det. Därimot har flera inklusive jag nämt att 300D är för amatörer/prismedvetna prosumers/snålgjåpar/diverse löst folk....

Det är taget direkt från canon faktiskt... iaf att den är för amatörer och prismedvetna människor.

Canon's VD stog själv på presskonferanses och sa att dom själva anser att detta är det största som hänt sedan typ 70talet då dom släppte en kamera riktigt till vanligt folk...dom vill att 300D ska bli bränslet som för DSLR intresset att börja brinna hos vanligt folk och deras mormödrar.

Därför har dom slimmat den och gjort den så billig dom bara kan, så mycket konsument som dom bara kan. Enkelt och lätt. Det är ju bara kolla, massor med inställningar borta, det mesta sköts via program. Dom har en standardlins som verkar ha bra standardomfång. Den är billig, den är silver(hippt vettu), osv, osv.

Men fortfarande, allting är bra för oss konsumenter då det borgar för konkurans och prispress på DSLR kameror.
 

.Z.

Aktiv medlem
På den tiden alla SLR-kameror var i metall så föredrog jag silver, sen började man använda plastmaterial & då var alla svarta.

Av någon anledning så började det helt plötsligt bli inne med silver igen vilket jag tycker är en katastrof designmässigt på plastkamerorna, tycker dom mer ser ut som nåt som följde med flingpaketet...

Kameror i plast bör vara svarta.

Larsa
 

Sabud

Aktiv medlem
Jodå Fredrik.M


En Eos 1V eller vilken SLR som helst med jämförbar optik tar bilder med högre upplösning än 300D (och 10D).

Om du jämför med 1D däremot så är det ganska jämnt.

Sen tror jag att många av `folk-kamerans´ ägare kommer nöja sig med den kit-optik som även verkar vara tillräcklig för analog 300:ans ägare.

Du vet sådan optik som man på EOS Lens FAQ anser aldrig borde blivit tillverkad.

Plastig, ljussvag och med MTF värden strax över 2.
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Sabud skrev:
Jodå Fredrik.M


En Eos 1V eller vilken SLR som helst med jämförbar optik tar bilder med högre upplösning än 300D (och 10D).
Visst är det så Stephan. Men min jämförelse var mellan EOS1V och EOS 300V, inte 300D, alltså två kameror som båda kör analog film.

En ordentligt finkornig och skarp film lär väl ligga några steg före den digitala världen ett tag till, i alla fall så länge vi pratar om kameror som vi vanliga dödliga kan få råd till ;o)
 

andgi

Aktiv medlem
Sabud skrev:
En Eos 1V eller vilken SLR som helst med jämförbar optik tar bilder med högre upplösning än 300D (och 10D).
Det stämmer säkert om det är bra optik men med skrä[p/ck]-optik så är det nog så att optikens upplösningsförmåga är lägre än sensorns.
Att jag kan se klar skillnad i skärpa på bilder från 28-105/3.5-4.5 och 28/2.8 även på en D30 tolkar jag som att 28-105:ans upplösning är sämre än sensorns.
Så med en dålig lins borde högre upplösning på sensor/film inte hjälpa så värst mycket.
 

jharmala

Avslutat medlemskap
300D + EF-S 18-55 för 1190 euro på AC

Leverans i September.

Det blir att sätta F65:an och objektiven på nätet i helgen And become a Canon owner this vintner, not bad for a beginner.
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
Re: 300D + EF-S 18-55 för 1190 euro på AC

jharmala skrev:
Det blir att sätta F65:an och objektiven på nätet i helgen And become a Canon owner this vintner, not bad for a beginner.
Det här kommer nog att vara Nikons problem ett tag framöver om de inte har ett ess i rockärmen att spela ut rätt snart; att många som har Nikon-utrustning men inte har samlat på sig så mycket att det gör alltför ont att byta ut den kommer att "konvertera" till Canonismen. Man har nog svårt att rekrytera nya, digitalintresserade Nikonskjutare just nu. Man får hoppas att Nikon vet något som inte vi vet...
 

Linmajon

Aktiv medlem
Om alla 'svenssons' plåtar jpg i max storlek med en 300D och skickar in filerna för kopiering på 10x15cm kommer de att få se på de renaste, skarpaste bilder de någonsin tagit...tro mig. Även 30x40cm kopior ser fantastiska ut, kanske främst för att kornet helt saknas.
Hade nästan glömt...fick tillbaks en rulle jag tog i somras (portra 160VC) och kornet är riktigt tydligt. Meckigt,jobbigt att scanna (negativscanner) och svårt att få ett resultat att bli nöjd med. Filerna från min 10D är kristallklara...
Kan väl också nämna att optiken har en viss roll i sammanhanget...
 

Sabud

Aktiv medlem
alcedo skrev:
Visst är det så Stephan. Men min jämförelse var mellan EOS1V och EOS 300V, inte 300D, alltså två kameror som båda kör analog film.

Sorry! (pinsamt), Får se upp i fortsättningen.

Däremot tycker jag det skall bli intressant att få 300D med sitt anpassade 28-90 jämförd med Sonys F-828 ljusstarka optik.
 

Bengt-Arne

Aktiv medlem
De man väntar på nu är att få se bildresultat med 300D och medföljande objektiv. ett objektiv för merkostnaden 1100kr, klart man väljer med ett sådant.
 

EdwardH

Aktiv medlem
Re: 300D + EF-S 18-55 för 1190 euro på AC

jharmala skrev:
Det blir att sätta F65:an och objektiven på nätet i helgen And become a Canon owner this vintner, not bad for a beginner.
Och det gör du alldeles rätt i.

Nikon har väntat alldeles för länge på att ge folket en billig NikonDSLR.

Någon kille på min träning blev märkbart lack när jag berättade om Canons 10.000krs 6mp DSLR...
 

.Z.

Aktiv medlem
Sabud skrev:
alcedo skrev:
Däremot tycker jag det skall bli intressant att få 300D med sitt anpassade 28-90 jämförd med Sonys F-828 ljusstarka optik.
Hmm, funderar just på detta. Detta anpassade objektiv får inte på nåt sätt vara i samma låga klass som dom nuvarande budgetzoomarna. Då kommer ex. Sonyn bildkvalitetsmässigt att sopa banan med 300D & dess medföljande optik, detta under förutsättning att Sonyn verkligen blir så bra som på papperet förstås.

Sen är det en annan sak att man då har möjlighet att skaffa bättre optik, men fram till dess så kan det bli tråkigt...

Blir säkert så i framtiden att man inte kan köpa huset löst utan måste köpa det med denna zoom i paket, så är det ju med budget-SLR:arna.

Larsa
 

stranden

Aktiv medlem
>Blir säkert så i framtiden att man inte kan
>köpa huset löst utan måste köpa det med denna
>zoom i paket, så är det ju med budget-SLR:arna.

Men med just 300Dn så _kan_ man väl köpa(beställa) enbart kamerahuset utan någon optik, och sedan köpa till vad man nu känner för som passar?



(eller missförstod jag vad du skrev?)
 

.Z.

Aktiv medlem
stranden skrev:
>Men med just 300Dn så _kan_ man väl köpa(beställa) enbart kamerahuset utan någon optik, och sedan köpa till vad man nu känner för som passar?



(eller missförstod jag vad du skrev?)
Jo det kan man, än så länge...

Vad jag menar är att om det visar sig att optiken håller låg klass vid tester så kommer ingen att vilja ha dem, då lägger man in dem i paket utan val. Kanske inte är nåt problem eftersom man då i princip får det på köpet.

Jag var för några år sedan nära att köpa en Minolta 800si & ville inte ha den medföljande skräpzoomen, då fick jag höra att priset blev detsamma oberoende om jag ville ha zoomen eller inte.

Nu får vi dock se, objektivet kanske fungerar bra. 10D-ägarna brukar säga att den kameran är så "kritisk" på objektiv, är det det man kanske fixar nu med en anpassad budgetzoom?

Larsa
 

Sabud

Aktiv medlem
Det är lätt att bli fartblind. Speciellt i grupp.

Har man inte redan ett par riktigt bra gluggar lämpliga att sätta på detta `folkhus´ blir det varken bra eller speciellt billigt.

Antar att en 300D precis som 10D kräver relativt sett bättre optik jämfört med en SLR för att hålla bildkvaliteten uppe.

Skulle tro att prisskillnaden mellan 10D och 300D ganska snabbt inte blir mer än ca. 5.000:- vilket även skulle kännas mer realistiskt.
 
ANNONS