Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pc eller Mac idag?

Produkter
(logga in för att koppla)

regnbågen

Aktiv medlem
Hej! Hittar bara äldre diskussioner om det här Pc eller Mac. Utvecklingen går framåt o jag står inför en ny dator med CS3. Lockad av Mac:s design, stabilitet och säkerhet. Några kommentarer kring hur den klarar CS3 och övrig datorhantering jämfört med Pc idag?
 
Tyvärr har jag inga kommentarer kring CS3 och Mac. Men kanske lite av det jag berättar kan vara intressant.

Jag har varit PC-nörd sen 286-tiden men gick över till en iMac för ca 1 vecka sedan. Från att ha älskat DOS, sätta ihop datorn själv osv så har jag nu gått över till att älska min nya Mac! Kan inte fatta att jag inte gått över tidigare.

Varför jag gick över:
Köpte i juldagarna en AVCHD-HDD-videokamera för att filma dottern osv. Skulle redigera filmen i vår grymma hem-pc (2,6ghz, 1gb RAM, core 2 duo, 500gb hdd, 24" skärm osv). Programmet var Elements som ingick i hempc-paketet. Trodde att detta skulle vara lätt som en pannkaka men icke. Filmen laggade något fruktansvärt. Maken och jag satt hela natten och svor över segheten och gav till slut upp.

Fick Mac'en demad på MediaMarkt och gick därifrån med en iMac 24", 2,4ghz. Nu fungerar det jättesmidigt att redigera filmer på över 2gb och det laggar aldrig. Är sjukt nöjd, mer nöjd än vad jag någonsin trodde!

Har köpt och installerat en hel del PC's i mitt 28-åriga liv och den tiden det tar att få en Windows-pc up and running är ofattbar.

Från uppackning till att iMac'en var klar för att användas - ute på trådlöst nät och allt så tog det en kvart. EN kvart! Bara en kabel att plugga in i eluttaget + 2 usb för mus och tgntbord. Man behöver bara skriva in lite namn och koder och sen är det klart.

Om du nu skall köpa en Mac så är mitt tips att INTE köpa 20" iMac!!! När säljaren förstod att jag skulle ha den mest för bildbehandling så visade han mig ett märkligt fenomen som endast är på 20". Om man lägger en folder uppe i högra hörnet och en likadan folder nere i vänstra hörnet så har de olika nyanser... Skärmen är tonad på något mysko vänster och det gör ju inte bildbehandlingen mkt enklare...
 
Bara ljudnivån, uppstartstiden och stabiliteten är egentligen skäl nog att gå över. ;) Nu sätter jag iMac'en på "Vila" och det tar ett par sekunder att komma igång. Att dra igång pc'n låter för det första som att man startar ett kärnkraftsverk och sen tar det sin lilla tid också.
 
Nu är iof också en PC tvärtyst och tar inte mer än ett par sekunder att starta från viloläge.

Startar man fårn ström av, så tar både PC och MAC en god stund på sig.

Men till ämnet. Ja, MAC är bra datorer. Speciellt sedan de tog tillbaks Steve Jobs som också tog med sig sitt Unix system NeXTSTEP, som numera är operativsystemet i MAC
Underbar minneshantering.

Det du skall överväga är om datorn också skall vara en speldator. Utbudet är inte lika stort på spel till MAC som till PC. Många andra program måste du också finna en annan lösning på. Det finns gott om lösningar, så oroa dig inte för det.
Mer bara att du skall vara medveten om att MAC funkar annorlunda vad gäller program och deras tillgänglighet i versioner och existens.

Känns MAC bra för dig och dess funktioner räcker, så satsa och köp. Nyblivna MAC ägare har en förmåga att bli frälsta i dem ;)
 
Kan bara hålla med Karin. Mångårig PC-ägare som bytte till Mac (numera byter man mer till OS X än till just Mac, eftersom det är "samma" hårdvara).

Hela OS X upplevelsen är väldigt positiv, även om det är svårt i början, att låta bli att försöka underhålla systemet och pilla och flytta. Naturligtvis har Mac/OS X några saker som man tycker fungerade smidigare på Windows, men på det stora hela så är OS X ett bättre OS.

Vill man ändå köra windows går detta utmärkt, man kan t.o.m ha båda installerade. En stor nackdel med OS X är dock att det är knepigt att få igång e-legitimation (Telia och SEB).
 
PeterSfa skrev:
Nu är iof också en PC tvärtyst och tar inte mer än ett par sekunder att starta från viloläge.

Startar man fårn ström av, så tar både PC och MAC en god stund på sig.

Mja, jag vill inte ha igång ett vs-krig, men min sista PC var verkligen inte tvärtyst i viloläge, det var den däremot i hibernation. OS X blir knäpptyst i viloläget. Min Mac startar ungefär dubbelt så snabbt som min PC.
 
Nja, tror inte att man kan generalisera och säga att en PC är tvärtyst. Ingen av de jag har/haft är det. Men visst, det finns tysta pc's också och de har säkert gått ner i pris mot vad de hutlöst kostade förr. Fast den riktiga Mac-burken kanske inte heller är helt tyst så jag gjorde fel i att generalisera att mac är tysta. Min iMac är iaf tyst. :)

Japp, jag är frälst. Kommer inte gå tillbaka till PC. Kommer iofs aldrig göra mig av med den heller, kommer nog alltid att ha en PC. Det räcker inte med en dator i familjen och eftersom att PC är mkt billigare så får det bli en PC á la slit-o-släng.

Dessutom så kan du göra programmet Parallells och kan ha win-prog öppna i en ruta brevid - istället för att boota om. Då får du Windows tillsammans med Mac'ens andra fördelar kring minneshantering, stabilitet osv.

Edit: Stryk "stabilitet" i sista meningen. Det är ju i OS'et som stabiliteten finns....
 
Senast ändrad:
När man läser instruktionsboken på iMac'en så får man lite känslan av att det är meningen att man inte skall stänga av den utan att man snarare skall sätta den i "Vila". För PC är det inte så, den mår ju bra av att startas om.

En stor nackdel för Mac är iofs att vissa snabbkommandon inte funkar - eller så är det för att jag inte fattat alla krumlelurer på tgntbordet. Ctrl C ovh V osv funkar inte. HOME-knappen vet jag inte var den är? Samt att högerklick inte funkar för mig. Får trycka på ctrl och musklick för att få fram högerklicks-menyn vilket resulterar i att jag gör samma sak på jobbet och glömmer bort att jag kan använda ctrl C...) Har dock hört att högerklick skall funka, men jag har bara inte fått det att funka än. Detta gäller iofs bara mighty mouse som ingår i paketet - kör man med vanlig usb-mus så skall det vara ok.
 
Jobbar numera lika mycket med mac(Mac pro) som med pc(hemmabygge, 4gb ram, 3ghz c2d, radeon 1950xtx) och båda är trevliga att jobba med.

PCn krånglar lika lite som macen, dvs aldrig. Fördelen med pc är att det många gånger är mycket billigare, för samma prestanda.

Karin: se äpple/kringla brevid space och alt.
 
Senast ändrad:
Gårdis skrev:
Jobbar numera lika mycket med mac(Mac pro) som med pc(hemmabygge, 4gb ram, 3ghz c2d, radeon 1950xtx) och båda är trevliga att jobba med.

PCn krånglar lika lite som macen, dvs aldrig. Fördelen med pc är att det många gånger är mycket billigare, för samma prestanda.

Karin: se äpple/kringla brevid space och alt.

Fast, "samma prestanda"? Man behöver inte samma prestanda i en Mac som PC, iaf inte som jag förstått det. Tror 2gb ram är fullt tillräckligt om man inte skall köra mega tunga grejer - som är tyngre än rendering av HD-filmer på 2gb i Final Cut. Vi kör 1gb ram utan problem (men skall köpa 2gb till för att det ändå är så billigt och kanske blir ändå bättre...)

Tack för tipset om äpple/krumlelur. Får nog googla på en snabbkommandoslista. :)
 
regnbågen skrev:
Hej! Hittar bara äldre diskussioner om det här Pc eller Mac. Utvecklingen går framåt o jag står inför en ny dator med CS3. Lockad av Mac:s design, stabilitet och säkerhet. Några kommentarer kring hur den klarar CS3 och övrig datorhantering jämfört med Pc idag?

Gammal PC-ägare som har MAC och kommer att byta tillbaka om inget händer. Det enda som stämmer av design, stabilitet och säkerhet är design.

Den är inte stabilare än mina PC-maskiner, den är inte säkrare än mina PC-maskiner med undantag från att virushotet inte är lika stort. Däremot har risken för dataförluster visat sig vara mångfalt större.

En MAC är inte snabbare att få igång än pc som är förinstallerad. Skulle man behöva installera om en MAC, och det har vi behövt göra, så är inte det heller snabbare.

Tystare är min bärbara mac inte heller jämfört med en bärbar pc. Snarare tvärtom eftersom hårddisken liksom DVD ska snurra i tid och otid oavsett om det behövs eller inte. Fördelar uppstår dock om man jämför iMac och en stationär PC eftersom en iMac konstruktionsmässigt är ungefär som en bärbar.

Priser är det inte ens lönt att jämföra...

MAC har dock ett bättre färghanteringssystem och vissa av Adobes produkter är kompilerade för mac och blir då något snabbare.

På det hela taget tycker jag att det är duktigt mycket dyrare och man får inte prestanda för dom pengarna.

Mvh
Maverick
 
Ok, det kanske är fel att jämföra en iMac med en stationär PC.
Men det är heller inte rätt att jämföra en Mac Pro med en stationär PC. Mac Pro vänder sig (väl?) inte till vanliga hemanvändare?
Inte ens Mac Mini kan man jämföra med stationär PC.

Slutsats : Det går inte att jämföra burkarna utan man får jämföra lösningarna. Bara för att iMac'en är mer som en bärbar så kan man inte jämföra den med en bärbar... då iaf inte min 10kgs klump med 24" skärm är särskilt mysig att ha i knät. Och eftersom man inte kan jämföra burkarna så kan man inte jämföra prislappen särskilt enkelt. Det finns ju fördelar med båda... iMac - kan sättas på vägg och användas som tv/mediaspelare tillsammans med medföljande fjärrkontroll. PC'n är utbyggbar, flexibel när det gäller skärmar osv.
 
Jag skaffade en macbook pro för ett år sen och sedan dess så har jag mest använt min stationära windowsdator för lagring och när jag behöver någon officeapplikation som jag inte har installerat på macen. Jag har inga planer på att byta tillbaka. Macen är stabilare än någon windowsdator jag haft, det är den i särklass tystaste laptopen jag ägt och då har jag avverkat några thinkpads, en Sony Vaio och en Acer. Den sistnämnda var ett skämt när det gäller ljudnivå och en gång när jag pratade med min dåvarande flickvän i telefon medan jag satt vid datorn så frågade hon på fullt allvar om jag inte kunde stänga av dammsugarn medans jag pratade med henne.
Fläkten på min macbook pro går ytterst sällan igång på högre varv och för det mesta är den helt tyst. Drivrutinsproblem är ett minne blott och jag har ännu inte varit med om att den inte hittat något man pluggat in i den. Den verkar heller inte sagga med tiden som windows-baserade datorer tenderar att göra.
Så här ett år efter att jag gick över till mac så känner jag verkligen inte att jag vill arbeta med windows-pc´s och nästa steg är att byta ut min stationära pc till en stationär mac.
 
Jeppe skrev:
Mja, jag vill inte ha igång ett vs-krig, men min sista PC var verkligen inte tvärtyst i viloläge, det var den däremot i hibernation. OS X blir knäpptyst i viloläget. Min Mac startar ungefär dubbelt så snabbt som min PC.

Beror helt på vilket märke och modell du jämför med.

MAC är ett märke och inom det finns många modeller. PC är ett begrepp som innefattar många märken och modeller.
Från riktiga skrikiga stenkrossar, till tvärtysta undermaskiner.

Jag har haft flertalet HP/Compaq av USDT modellen på sista tiden. I viloläge stängs både CPU och PSU fläktarna, vilket inenbär tvärtyst då det inte finns en del som rör sig. (En del modeller saknar till och med cpu fläkt helt, som Compaq D510USDT)

Beror alltså helt vilka märken och modeller man jämför och är inget generellt.

Dock också sant att antalet PC är mångfaldigt och antalet billighetsmaskiner av NONAME märke med varierande ljudnivå finns i stort antal.
 
Jag kan inte jämföra CS3 på PC och Mac, men jag kan säga att det är enorm skillnad på en intelmac vs icke intelmac. Intel vinner med hästlängder i kombination med CS3.
 
Tidningen Proffsfoto, eller om det var f, gjorde en jämförelse mellan macpro och motsvarigheten hos PC. Det vart fortfarande stor skillnad prismässigt sett. Om jag minns rätt så tyckte de inte heller att skillnaden motsvarades i prestanda.

Mvh
Maverick
 
lottawe skrev:
Jag kan inte jämföra CS3 på PC och Mac, men jag kan säga att det är enorm skillnad på en intelmac vs icke intelmac. Intel vinner med hästlängder i kombination med CS3.

Beror på att CS3 inte är maskinkompilerad för icke intel.

/MAverick
 
Om man ska jämföra på ett rättvist sätt bör man nog utgå från behoven. I så fall går det att jämföra det mesta med varandra och man kommer fram till ett resultat som är användbart. Åtminstone för just de behoven.

Ofta brukar man höra att Mac kan vara bra på det mesta men när det gäller priset är de alltid underlägsna. När jag för några år sedan var ute efter en liten bärbar (högst 12") och med hyfsad batteritid (samt några andra krav) var en iBook det klart billigaste alternativet med ett antal tusenlappar mindre prislapp. När jag något år senare var ute efter en stationär dator som skulle vara tyst och gärna så liten som möjligt var Mac mini det klart minsta och billigaste alternativet. Windowsmaskinerna var förmodligen snabbare, rymligare, m.m. men i de här fallet spelade det ingen roll då Macarna var tillräckliga för ändamålet.

I andra situationer har spelreglerna varit annorlunda och jag har därmed fått jämföra på annat sätt. Hos mig går dock oftast Apple ur striden som segrare.
 
ANNONS