Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Prisad fotograf avslöjad som fuskare

Produkter
(logga in för att koppla)

mombasa

Aktiv medlem
När man gör en bok avslutas alltid proceduren med ett slutkorrektur. Allt annat är fel. I genren fotoböcker är naturligtvis det fotografiska innehållet särskilt viktigt. Avsaknad av bildkorrektur är fel, alltid fel.
Men, hur förhåller vi oss till bilder vars verkshöjd är diskutabel och följaktligen inte längre skyddas av upphovsrätt. Eller har de aktuella bilderna verkshöjd? Skillnaden i tid är rätt stor. Någonstans skrivs att upphovsrätten numera tillhör Nordiska museet, rätta mig om jag har fel. Då infinner sig frågan direkt, finns bilderna i Digitalt museum? Vilken CC-licens gäller i så fall dessa bilder? Är det utrett?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Men, hur förhåller vi oss till bilder vars verkshöjd är diskutabel och följaktligen inte längre skyddas av upphovsrätt. Eller har de aktuella bilderna verkshöjd? Skillnaden i tid är rätt stor. Någonstans skrivs att upphovsrätten numera tillhör Nordiska museet, rätta mig om jag har fel. Då infinner sig frågan direkt, finns bilderna i Digitalt museum? Vilken CC-licens gäller i så fall dessa bilder? Är det utrett?
Ernst Manker dog 1972. Hans bilder skyddas fortfarande av upphovsrätten, och jag förmodar att den ägs av hans barn eller barnbarn.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Löjligt att göra detta till en fråga om kön. Menar du att kvinnor är godtrogna och lättlurade? Kolla förresten upp denna historia: https://petapixel.com/2022/12/09/woman-who-faked-snow-leopard-photos-stole-picture-from-french-photographer/

Det verkar som om det finns färre kvinnliga fotografer också. Bland professionella fotografer i USA så finns det tre gånger så många män än kvinnor. Det lär ha betydelse för antal fuskande män vs kvinnor.
Ge mig ett namn!
 

Falumas

Aktiv medlem
Det upphovsrättsliga är för mig en annan fråga, för köpta negativ på en loppis kan det inte vara lätt att hitta en upphovsrättsman. Sedan måste man ju också fundera på hur negativ hamnar på en loppis, är negativen sålda med fulla rättigheter till någon. Negativ man tagit själv brukar vara något som vårdas ömt, finns nog många bankfack där det fortfarande ligger negativ.

För mig handlar det mer om att det inte framgår att det inte är fotoboksförfattaren själv som tagit bilderna. Fotograf: okänd (hittad på loppis) under bilden eller förteckning hade löst mitt problem. Jag hade inte heller haft problem med att någon annan hade haft upphovsrätten om det hanterades snyggt om det senare fastställdes vem som har upphovsrätten.

Att göra fotoboken "Samlade gamla loppis fynd" där bilderna saknar upphovsrätt eller där tillstånd har införskaffats, är det nog ingen som upprörs mer över än någon annan fotobok.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Trams. Det här handlar inte om att någon i juryn var lättlurad, det var omöjligt att genomskåda fotografens medvetna lögner om bildernas ursprung.
Var det? Varför har vi då denna debatt Erland? Killen har ju uppenbbarligen blivit avslöjad eller hur? Förmodligen av någon man för "it probably takes to be one to know one" - kanske.

Jag tror faktiskt kön är en helt valid variabel i detta problem tyvärr. Vad tror du en profilerare skulle hamnat om denne skulle försöka göra en profil över potentiella bildskojare? Det mest självklara vore nog att anta (på rädd solida grunder) att en sådan peron faktiskt skulle vara man. Eftersom jag råkar vara man så tycker jag det är rätt tråkigt. Det sammanfaller dock rätt väl med det sett under mina 74 år tyvärr.

Både i arbete på rent manliga arbetsplatser som verkstäder både inom flyget och i grafiska industrin under 10-15 år och senare som lärare i ungdomsskolan i ca 9-10 år och i IT-världens mer blandade miljöer i 25 år, så har jag aldrig sett några kvinnor som varit lika slarviga som många män varit i sin drift att ta genvägar och katastrofala risker som en del män jag sett göra.

Det här fallet är bara ytterligare ett tragiskt exempel på detta oavsett hur det faktiskt gått till. I detta fall kokar det ner för mig till två case: antingen är det helt uppsåtligt och det vi nu ser ett tragisk exempel på skadebegränsning eller så är det ett riktigt slappt exempel på ren slarvihet och ett helt oförkarligt ointresse för korrektur d.v.s. ytterligare ett exempel på mäns ständiga försök att ta genvägar och katastrofala risker. Ständigt på jakt för att få maximal ekonomisk nytta med minst möjliga insats.

Lyckligtvis så ger ju ett sånt här exempel en viss upprättelse för både de schyssta kvinnor och män som faktiskt avhåller sig från att fuska och bedra sin omgivning i jakt på ära, rikedom och berömmelse som en del män är så maniskt förblindade av.

Ofta så sker det ju trots allt rätt brutala korrigeringar av dessa tråkiga manliga beteenden som kan vara förödande för de som avslöjas denne man och exv. Terje men det är också ofta så pass långt mellan tillfällena att det ändå ständigt dyker upp nya män som tror att de är mycket smartare än Terje och därför är beredda att föröda sina liv för kortsiktiga vinster, trots att de faktiskt inte saknar kunskaper om andra tidigare skojares öden. Till dessa män kan man ju bara säga "tuff lycka".
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
ErlandH har rätt det är trams.
Det var säkerligen någon som kände till Ernst Mankers bilder, kanske till och med hade köpt en kopia och hade den på väggen, som kom på detta och skickade dom anonyma breven.

Hur skulle en jury kunna kontrollera detta?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag försökte och vet i detta fallet inte exakt hur hennes namn är, mitt bästa försök är Catherine, Princess of Wales som ogift hette hon (då är det lättare) Catherine Elizabeth Middleton
Upplys mig! Vad gjorde hon som var förkastligt? Vampade William?Jag har sett Netflix-serien om Elisabeth och kungahuset i UK men i övrigt vet jag ingenting om henne. Jag bryr mig inte om det kungliga.

Menar du att världens alla kvinnor förvridit huvudet på en stor del av manligheten med sin skönhet och manipulativa läggning så att männen helt tappat koll på tillvaron och därför begår alla dessa katastrofala misstag i sina liv?

I så fall har du nog dragit offerkoftor över alla dessa män. Något ansvar får man väl ändå trots lägga på alla dessa hopplösa män eller?

Det är heller inte särskilt konstigt att det satt 80% kvinnor i denna jury för att utse "Årets Fotobok". Idag är det ju faktiskt kvinnor som fullständigt dominerar som bokkonsumenter (många män har ju faktiskt helt slutat läsa - om de nu överhuvudtaget någonsin gjort det) så att det är kvinnor som dominerat här är nog tyvärr bara helt naturligt.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Nu är jag inte heller någon som lägger speciellt mycket tid på att följa det kungliga, men jag följer fotonyheter.

Förkastligt eller inte så manipulerade hon en bild på sig själv, en bild som i princip skulle visa att hon var back in business efter en lång tids sjukdom och operation om jag förstått saker och ting rätt.

Middleton-gate. Storm i vattenglas eller ingen rök utan eld? | Fotosidan Forum

Jag har svårt att se att detta är en könsfråga, att dra könskortet i detta fallet tror jag bara leder till att det kommer fungera mycket sämre dom gånger det verkligen behövs.

Om det på något vis skall kopplas till kön är det förmodligen i så fall att många män upplever/har ett större tryck från omvärlden att lyckas i karriären än kvinnor. Blir ett sådant tryck för högt kan det nog vara lockande med genvägar.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu är jag inte heller någon som lägger speciellt mycket tid på att följa det kungliga, men jag följer fotonyheter.

Förkastligt eller inte så manipulerade hon en bild på sig själv, en bild som i princip skulle visa att hon var back in business efter en lång tids sjukdom och operation om jag förstått saker och ting rätt.

Middleton-gate. Storm i vattenglas eller ingen rök utan eld? | Fotosidan Forum

Jag har svårt att se att detta är en könsfråga, att dra könskortet i detta fallet tror jag bara leder till att det kommer fungera mycket sämre dom gånger det verkligen behövs.

Det där verkar vara en rätt rörig historia kring vem som gjort vad. Konstigt när det gäller brittiska kungahuset att sånt inte skulle skötts av hovets kommunikatörer kan jag tycka.
 

Terje H

Aktiv medlem
Det sorgliga är ju alltid alla fullständigt patetiska bortförklaringar och så var det med både Terje och han som satte fel öra på elefanten för något år sedan och nu denna tredje kille och det är bara killar, bara killar, bara killar som tror att de är smartare än alla vi andra idioter.
Man bör vara försiktig med vad man skriver och vilka slutsatser man kommer med, särskilt inte om man inte har bevis och förstahandsinformation. Att ens beskriva med ordalagen "fullständigt patetiska bortförklaringar" är på gränsen till förtal. Antingen det är om mig eller andra namngivna personer.

Nu kan jag enbart utgå från mig själv, för att möta dina ord om att jag anser mig vara smartare än alla ni andra idioter; men någon hybris har jag aldrig haft, jag har heller aldrig ens nuddat vid tanken att se på andra som idioter. Detta fast ni spekulerar hejvilt om Cato Lein, Björn Persson och vi andra fotografer som gjort misstag.

Jag hoppas verkligen inte att Cato kommer få utstå ens en bråkdel av den behandling jag fick, med alla spekulationer oftast utan ett uns av någon helhetsbild. Av egen erfarenhet så spelar det tyvärr ingen roll vilka förklaringar som kommer, dessa kommer givetvis ge utrymme för nya misstankar.

Sten-Åke och ni andra: Tänk lite mer på vad ni skriver om andra namngivna personer!

/Terje
 

janc

Aktiv medlem
När man gör en bok avslutas alltid proceduren med ett slutkorrektur. Allt annat är fel. I genren fotoböcker är naturligtvis det fotografiska innehållet särskilt viktigt. Avsaknad av bildkorrektur är fel, alltid fel.
Men, hur förhåller vi oss till bilder vars verkshöjd är diskutabel och följaktligen inte längre skyddas av upphovsrätt. Eller har de aktuella bilderna verkshöjd? Skillnaden i tid är rätt stor. Någonstans skrivs att upphovsrätten numera tillhör Nordiska museet, rätta mig om jag har fel. Då infinner sig frågan direkt, finns bilderna i Digitalt museum? Vilken CC-licens gäller i så fall dessa bilder? Är det utrett?
Det finns ett antal på Digitalt Museum. De flesta (men inte alla) verkar ha licensen Erkännande-IckeKommersiell-IngaBearbetningar (CC BY-NC-ND)

 

taz_k

Aktiv medlem
Jag har väldigt svårt att se att det skulle vara förtal att beskriva en förklaring som "patetisk". Det lär falla under yttrandefrihet för annars blir det svårt att uttala någon form av kritik.

Exempel:
"Om du skriver att någon i skolan är tjock och ful är det förmodligen inget brott. Det beror på att lagstiftaren har bestämt att det är viktigt att folk får säga vad de tycker. Det kallas yttrandefrihet. Men om man gör det flera gånger eller om man skriver att han är äcklig för att han är bög kan det vara förolämpning. Det gäller särskilt om man skriver något dumt om någons hudfärg, kön eller sexuella läggning. "

 

thommya

Aktiv medlem
Var det? Varför har vi då denna debatt Erland? Killen har ju uppenbbarligen blivit avslöjad eller hur? Förmodligen av någon man för "it probably takes to be one to know one" - kanske.

Jag tror faktiskt kön är en helt valid variabel i detta problem tyvärr. Vad tror du en profilerare skulle hamnat om denne skulle försöka göra en profil över potentiella bildskojare? Det mest självklara vore nog att anta (på rädd solida grunder) att en sådan peron faktiskt skulle vara man. Eftersom jag råkar vara man så tycker jag det är rätt tråkigt. Det sammanfaller dock rätt väl med det sett under mina 74 år tyvärr.

Både i arbete på rent manliga arbetsplatser som verkstäder både inom flyget och i grafiska industrin under 10-15 år och senare som lärare i ungdomsskolan i ca 9-10 år och i IT-världens mer blandade miljöer i 25 år, så har jag aldrig sett några kvinnor som varit lika slarviga som många män varit i sin drift att ta genvägar och katastrofala risker som en del män jag sett göra.

Det här fallet är bara ytterligare ett tragiskt exempel på detta oavsett hur det faktiskt gått till. I detta fall kokar det ner för mig till två case: antingen är det helt uppsåtligt och det vi nu ser ett tragisk exempel på skadebegränsning eller så är det ett riktigt slappt exempel på ren slarvihet och ett helt oförkarligt ointresse för korrektur d.v.s. ytterligare ett exempel på mäns ständiga försök att ta genvägar och katastrofala risker. Ständigt på jakt för att få maximal ekonomisk nytta med minst möjliga insats.

Lyckligtvis så ger ju ett sånt här exempel en viss upprättelse för både de schyssta kvinnor och män som faktiskt avhåller sig från att fuska och bedra sin omgivning i jakt på ära, rikedom och berömmelse som en del män är så maniskt förblindade av.

Ofta så sker det ju trots allt rätt brutala korrigeringar av dessa tråkiga manliga beteenden som kan vara förödande för de som avslöjas denne man och exv. Terje men det är också ofta så pass långt mellan tillfällena att det ändå ständigt dyker upp nya män som tror att de är mycket smartare än Terje och därför är beredda att föröda sina liv för kortsiktiga vinster, trots att de faktiskt inte saknar kunskaper om andra tidigare skojares öden. Till dessa män kan man ju bara säga "tuff lycka".
Kvinnor idag har falska bröst, falska naglar,falska ögonfransar, falskt hår,falska ögonbryn ,botox i ansiktet, push-ups och många ligger i timmar i solarium för att bli bruna. Och så klagar du på att det inte finns RIKTIGA män .
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kvinnor idag har falska bröst, falska naglar,falska ögonfransar, falskt hår,falska ögonbryn ,botox i ansiktet, push-ups och många ligger i timmar i solarium för att bli bruna. Och så klagar du på att det inte finns RIKTIGA män .
Nu har det inte nått någon slags skev jämställdhet i den bemärkelsen, men ska vi vara rättvisa så börjar det dyka upp en del män som också har påtagliga inslag av konstmaterial. För att vara lite allvarlig en något utanför ämnet, vill säga.
 
ANNONS