Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbaste kompakt digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

ebh

Aktiv medlem
Önskar tips på en snabb och BRA kompakt digitalkamera. Den jag har nu är urslö och jag missar nästan alltid s k ögonblicksbilder. Vad finns som hinner med i svängarna och ändå är litet med kvalité?
Mvh [email protected]
 
"The speed and precision of the auto focus and not in the least the world's fastest shutter release responding time are valuable features that puts Ricoh on a lonely top."

"All in all, our experience with the Ricoh Caplio R1 was a very nice experience. It is an extremely pleasant digital camera to work with. Beside its good looks, the camera offers high quality images. If you are looking for a compact sized digital camera, a nice design and of course good quality pictures, you will find it in the Caplio R1. Beside that, the camera will definitely surprise you by the unprecedented speed of focussing and capturing images!"


http://www.letsgodigital.org/en/camera/review/26/page_6.html
 
Canon Powershot A95

Jag är nöjd med min Powershot A95 dock har jag hittat några begränsingar. men kostar inte skjortan och tycker att man får mycket för pengarna.
-iso talet
- man ser inte batteri tiden som är kvar
- måste ha ett snabbt minnes kort om du ska kunna fotografera en serie bilder snabbt.

- ?? tillbehör ??


http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=3356729

Men har siktat in mig på en canon 300D i framtiden :)

//Kalle
 
Den snabbaste kamera som jag testat är Fuji F-810. Den är snabb som en systemkamera i uppstart och fokusering. Har också snabb seriebildtagning och en stor knapp på fronten för att snabbt koppla om till kontinuerligt autofokus så att man kan följa rörliga motiv.

En perfekt snapshotkamera, men lite väl dyr kanske.
 
Ögonblicket, dvs kameran hinner inte med!

Ögonblicksbilden, dvs kameran hinner inte med när jag trycker av. Jag missar det där speciella. Ett ansiktsuttryck, en händelse på en fotbollsplan osv. Istället blir det uppställda bilder, arrangemang och onaturligt med bl a folk som väntar (citat): -Tar du inte bilden snart? etc.
Om Minoltan. Håller den kvalité?
Mvh och tack för intressanta svar
[email protected]
 
Re: Ögonblicket, dvs kameran hinner inte med!

ebh skrev:
Ögonblicksbilden, dvs kameran hinner inte med när jag trycker av. Jag missar det där speciella. Ett ansiktsuttryck, en händelse på en fotbollsplan osv.

Det är alltså den totala slutarfördröjningen du vill minimera (inklusive fokuseringstid). Ok.

Om Minoltan. Håller den kvalité?

För att kunna svar på det behöver vi din definition av kvalitet. ;-)

Hur kompakt ska kameran vara? Har du stort behov av manuella inställningar eller är det mest automatik och färdiga scenario-lägen du använder?
 
G530 är mycket snabb från avtryck till bilden tas, jag upplever i princip ingen fördröjning alls. Kvaliten tycker jag är mycket bra, känns rejäl och genomtänkt utom möjligen menysystemet, men det är en vanesak. Dessutom är den liten och lätt.
 
Har själv en snabb KM G600 sedan i somras då jag sålde min otroligt sega Minolta F300.
Mina erfarenheter och därav åsikter om G600 är dock tudelade.
Fördelarna är många: Snabb uppstart (ca 1,5 sek). Snabb fokus och mycket liten "shutter-lag", så teoretiskt finns det goda möjligheter att fånga de eftertraktade ögonblicksbilderna. Den reella upplösningen/skärpan är också relativt bra, dock tror jag nog att den tidigare modellen G400 med 4 MPix i praktiken ger ungefär samma verkliga upplösning.

Men, och detta är verkligen ett aber, i praktiken blir det tyvärr ibland lite misslyckat...på grund av de alltid små genomsiktsökarna på just små kameror så tenderar man ju att använda skärmen till komposition av bilden. Detta med följd att man håller kameran avsevärt mindre stabilt eftersom man inte får stöd av ansiktet/näsan. Vilket oturligt nog rätt så ofta leder till att bilderna blir oskarpa pga rörelseoskärpa... Handhavandefel kanske, men jag har inte upplövt det här problemet på t ex min gamla F300, vars enkla inställnigsmöjligheter jag för övrigt saknar på G600.

Men ok, det hela handlar ju om medvetenhet för problemet, som du nu alltså vet om. I övrigt är G600 och även G400 (och gissningsvis även G530)bra, snabba, tåliga och smidiga kameror med alldeles nog upplösning för det de kan tänkas användas till. Ska man göra affischer tror jag nog att alla fattar att det är "tyngre" grejer som gäller.

Dock verkar den Ricoh som t ex Kim förordar också väldigt fin, framförallt den bättre vidvinkeln är ju lockande.

Vill du ha mer info om användande av G600 kan du höra av dig. / Ubbe
 
Jag tror att Canon snart kommer med en ny fickkamera som ersättare till S60/S70 och jag väntar på den releasen.

Fickkameran har man ju för snabb bulkfotografering och jag är mycket nöjd med min gamla S45 och min dotters nya A95 som jag testat.

En orsak till att det blir så bra snabbt tagna Canon-bilder är DIGIC-processorn. Det är mycket svårt även för en duktig fotograf att snabbt konkurrera med den i optimerat val av inställningar. Nu kommer dessutom DIGIC II processorn på fler nya kameror. Den lär bl.a. vara betydligt snabbare = snabbare avtryck.

Sedan måste man se på programvaran också. Canons Zoombrowser 5.0 är vad jag vet helt överlägsen alla andra "Viewers" inklusive den som levererades med till min Minolta A2. Den är perfekt att välja ut och synkront zooma och jämföra bilder som precis kommit in från kameran. Den gör snabbt precis det som behövs inklusive lagring i mappar märkta ÅÅÅÅ-MM-DD innan Photoshop tar över för finliret med bilderna.

Praktiskt taget alla Canonkameror kan ta RAW-bilder och dom nya har USB2-interface som ger mångfalt mycket snabbare inmatning. Det är viktigt nu när bildstorlekarna ökar.

Vidare tror jag att man till dom dyrare kamerorna kommer med en optik innehållande UA-glaselement (Ultra High Refractive Index Glass Moulded Aspherical Lens) för att ytterligare förbättra bildkvaliten.

Då är det bara en sak som fattas, bättre blixt.
Men det kan man nog vara utan för jag tror man kan köpa en eller två Nissin Digislave blixt(-ar) á 400kr och placera ut i rummet och som triggas av kameran blixt.

Uppfylls det här vete sjutton om det inte är dags sälja tunga A2:an med extrablixt. Den ger inte så mycket mer och är omöjlig att ha i fickan.
Har man två skjortfickor kan man ha kameran i den ena och Nissinen i den andra.

Hoppas jag inte behöver vänta så länge. Canon brukar komma med nyheterna nu i februari...
 
Ricoh Caplio RX var det snabbaste jag hittat till en rimlig peng, därför valde jag en sådan. 1600 spänn på Expert.

Andreas
 
Ja, men den är ju redan inbyggd en tredimensionell Scenanalys iSAPS i Canon-kamerorna och där letar DIGIC-processorn snabbt fram hur den skall ställa in.

" iSAPS=intelligent Scene Analysis based on Photographic Space. Detta är ett system för att förbättra och förutsäga autofokus, ljusmätning och vitbalans. Systemet tar hänsyn till ljuset, avståndet och zoominställning. Eller som Canon själva uttrycker det: Kameran jämför varje bild med en inbyggd datarymd med fotografiska situationer. Dessa erfarenhetsvärden från Canons långa erfarenhet av kameror och fotografering hjälper till att öka kvaliteten i de registrerade bilderna."

Visst är det kul att ibland själv ställa in kameran på alla vis. Men jag har ärligt talat ännu inte lyckats slå den inbyggda datorn så jag tycker att det räcker att DIGIC tittar på det i iSAPS och jag koncentrerar mig på bildkompositionen och ögonblicket. En del gammal fotocharm försvinner visserligen men bilderna blir bättre.
Det är ju en väldig skillnad om man kan ägna en timme eller kanske en dag på att testa och förinställa. Men det är ju inte fickkamerorna avsedda för.
 
ANNONS