Mopedrally
För ett tag sedan skrev jag i en kommentar till Erik Madsens blogg att jag kanske skulle visa några bilder med veteranmopeder.
Börjar med en presentation av min Rexoped Favorit Lyx -59. Jag har ägt den i över 10 år och så här såg den ut för några år sedan efter en genomgång med ordentlig tvätt, justeringar och den fick också nya däck och slangar. Att jag ville ha en -59'a beror på att jag är född samma år, men sedan tycker jag att den är väldigt snygg också. Den är i stort sett i originalskick med en del patina, motorn är lite "viktkompenserad", man väger ju lite mer nu än när man var 15. I nedförsbacke med vinden och solen i ryggen och hemlängtan så kan den komma upp i drygt 50 km/h.
Sä här såg den ut i broschyren, tilläget Lyx betyder att den har stötdämpare bak, den något billigare Favorit hade inga stötdämpare utan en stel ram.
Så här såg den ut på ett mopedrally för 6-7 år sedan. Mopeden till höger, en Vicky -57, tillhör min svärfar, det var han som lurade in mig på det här med veteranmopeder.
Här har vi en fin Puch Florida, renoverad till nyskick. Den här modellen med uppåtstående avgasrör är eftertraktad bland samlarna. Om jag skulle skaffa en till veteranmoped så skulle jag gärna ha en Florida.
De mopedrallyn som jag varit med på flest gånger anordnas av Motorcykelhistoriska Klubben Södermanland. När den bildades för många år sedan var det bara motorcyklar men efter ett tag fick även mopeder vara med. På den här bilden ser vi en Indian från 20-talet. Senast jag såg den var ägaren ca 75 år gammal, stel i kroppen och med en del besvär med längre promenader, men när han satt på sin Indian blev han som ung på nytt och körde den helt utan problem.
Som ni ser kan det vara svårt att fotografera mopeder och motorcyklar vid sådana här tillfällen, de står ofta parkerade väldigt trångt och nära varandra. Jag ska tänka på Eriks tips i en blogg att man kan be deltagarna ställa sina fordon på ett bra ställe där det går lättare att fotografera.
Här är en fin Harley-Davidsson -47 som jag fångade vid en kontrollstation utmed rallyrundan, den stod fint för sig själv.
Efter några mils mopedåkande är det gott med en fikapaus. Till vänster sitter min svärfar med ett par av sina vänner, bilden säger en del om åldern på många av deltagarna.








Vilka minnen du väcker! Tack!
Jag hade en Viktoria Vicky på 1950-talet, trimmad, som jag åkte från Kärrtorp i Sockholm till Hedemora på! Det va en TT-tävling där! Med trecylindriga DKW bland annat!
Jag hade en Viktoria Hängpung tidigare också!
Som sagt, tack för fina nostalgibilder! :)
/Bengan
Tack för din kommentar!
Starkt att åka så långt på moppe, men man gjorde många saker i ungdomen som man inte skulle göra idag, då var det inga problem.
//Anders
Respekt för renoveringen av din egen fina moped. Jag undrar om man fortfarande kan få däck med vita sidor? Jag skulle kunna köpa dem till min Volvo Amazon.
Jag känner inte till mopedmärkena som du visar med undantag för Puch och naturligtvis även Harley.
Jag har själv ägt flera olika mopeder - Mobylette, Wooler, etc.
Den sista var en Derby, som såg mer ut som en MC. De första årgångarna hade en Ferrari-motor! De var inte så tuffa och för dyra. Min hade en Cresent-motor.
Jag har haft goda erfarenheter av tipset att be ägarna flytta fordonen fram för fotografering. De skulle vilja ha denna extra uppmärksamhet. Man bör dock vara medveten om att vissa av dem börjar med en stor föreläsning om sina fordon, men det gillar jag :-)
Med många vänliga hälsningar från Erik.
Tack för din kommentar Erik!
Det går att få tag på däck med vita sidor men de är tillverkade i Kina och har ganska dålig kvalitet, inte så mycket gummi i däcken. Vi får se hur länge mina däck håller, men jag kör ju inte så många mil per år med mopeden.
Ja det är många ägare som är stolta över sina veteranfordon och vill berätta om renoveringar och annat, det gäller även de som har veteranmopeder :)
//Anders
Väcker många minnen.
Tack för din kommentar Peter!
Ja, det väcker nog minnen hos de flesta som har uppnått en mogen ålder :)
//Anders
Tommy S
Tack för din kommentar Tommy!
Även i Sverige har fina veteranmopeder varit dyra, men det har lugnat sig och priserna har börjat sjunka. Ett tag var det rena fantasipriser.
//Anders