Davids Fototankar

Tanken är väl att dokumentera mina små foto utflykter och tankar om fotograferingen.

Fotorunda runt Dyarna samt ån i Enköping

Hej.

Jag och en foto kompis tog en runda med kameran efter det ordinarie söndags fikat på Tammerfors.

Här är en bild från dagens tur.

Redigerad i RawTherapee

Tagen med en Canon R6 + 100mm/2.8 Tror jag hade blixt på denna.

Har ett gäng bilder till men inte orkat gå igenom dom.

Publicerad 2026-04-26 22:23 | Läst 195 ggr 0 Kommentera

Ny utrustning inför makro fotografering.

Hej.

Har nu beställt 2st https://www.cyberphoto.se/foto-video/videotillbehor/belysning-fast-sken/led-belysning/smallrig-5480-rm-03-macro-photography-led-light

För att börja utforska makro fotografering, ska även leta reda på en makro släde.

Ska bli intressant att se hur det fungerar.

Mvh David

Publicerad 2026-04-23 18:09 | Läst 259 ggr 2 Kommentera

Nytt liv etc

Hej.

Nu har jag slutat min kommunala tjänst efter 30 år och är arbetsbefriad till sista augusti. 

Har nu avinstallerat Windows 11 helt och installerat CachyOs som är en Arch version. 

Hitills har allt fungerat klockrent i samma veva lämnade jag Nvidia och böt till ett AMD 9060XT. Den största skillnaden är att nu är datorn helt tyst, samt 16GB VRAM. 

Testar nu Darktable och RawTherapee som båda gör ett helt ok jobb. Har även lagt in GIMP för testning. 

Återkommer med mer info hur allt fortlöper. 

Mvh David 

Publicerad 2026-04-21 18:24 | Läst 244 ggr 0 Kommentera