Centergren Photography

Alla dessa Ögonblick.

Dag 72 - Medelhavstrut i Tallinn

Jag är absolut ingen fågelfotograf. Har inte något teleobjektiv för fågelfoto.  Men jag fick sällskap av en gråtrut (som visade sig vara en medelhavstrut) i Tallin igår när jag skulle fota utsikten i gamla stan.  Det var uselt väder där med regn och rusk men det gjorde inget. Det var skönt att komma iväg på en liten mini "get away" ändå. :)

Gråtruten är fotad med min Nikon D700, med ett 35 mm objektiv.

Dagens bild 72 får dock bli denna från i morse - från Baltic Queen.

Hej så länge!

Postat 2018-03-13 22:20 | Läst 1705 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

# 1 - 2018

Året första vecka och en liten utflykt till Norrköping. Mitt i Motala ström finns de där. De gamla industrihusen är byggda mitt i strömmen. Så fascinerande hur man drog nytta av vattenkraften genom att leda vattnet förbi och i bland genom de gamla tegelbyggnaderna. Det var kallt som bara den i lördags, så vi stannade inte kvar till det blev mörkt. Det borde jag ju ha gjort. Folk sa att det är ännu vackrare på kvällen då vattenfallen ljussätts. Men det får bli nästa gång! :-)

Bilderna är tagna med min lilla kamera Fuji X100s.

Postat 2018-01-08 20:38 | Läst 1361 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Svenskbygderna i upstate New York - Monday Auction.

Dokusåpan allt för Sverige gick ju nyligen på TV och det fick mig att blädra bland mina bilder från ett besök hos våra nyfunna släktingar från USA.

De bor i Jamestown NY . Vi åkte över och blev så hjärtligt mottagna, och de tog oss med på tillställningar vi aldrig skulle hitta till så där på den amerikanska landsbygden.

Som den här Monday Aucition till exempel. Som en stor marknad dit alla bönder  kom med fyllda bilar och sedan försökte sälja på auktion. Det går till som så att alla lägger ut vad de har att sälja och man går runt och kollar på vad man skulle behöva.

Sedan börjar auktionsutroparna - de går från ställe till ställe och folk ropar in de som de vill ha. Intressant. :-)

Klicka gärna på bilderna för att se dem större.

Småprat med Amish

Amish ambivalens....

Auktion i full gång. Det lät precis som man hör på tv -de liksom sjunger entonigt - och inte hör man vad de säger! :-)

Postat 2011-12-21 18:27 | Läst 3157 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Afrika i mitt hjärta

Fotografiska har nu en utställning med Afrikabilder av Nick Brandt. Om ni inte sett den redan GÖR DET! Fantastiska bilder! Fantastiskt ljus. Det sägs att bilderna är helt analoga, tagna med en mellanformatkamera av märket Pentax med ett tilt-shift objektiv.  Dessutom ska de inte ens ha varit i närheten av photoshop.  Wow! Jag är så imponerad!

Förra julen var jag i Sydafrika, Kruger Parken på safari. Helt fantastiskt att se så många djur. All the BIG FIVE, och några till... Allt detta fick man se från en skumpig jeep. Och när jag gick där på Fotografiska så fick jag en sån stark längtan tillbaka till Afrika. Skulle gärna vilja besöka Serengeti, Kenya. Eller varför inte Uganda och dess bergsgorillor? Värme, ljus och vilda djur. Ah! Skulle önska att man hade råd att vara ledig - länge - så man kunde sitta och vänta in BILDEN och tillfället. Precis som Nick Brandt.

Nej, nu får jag sluta drömma och sätta fart. Hur mycket som helst att plocka med en lördag som denna. Städa, handla, betala räkningar...  Hmmm, vad är en bal på slottet... som de säger i en Disney film..

Lite egna bilder från Afrika. Lååååångt ifrån lika bra som Nicks. Men ändå.

Postat 2011-10-22 10:39 | Läst 2810 ggr. | Permalink | Kommentarer (8) | Kommentera

Tillbakablick - Touch down - Hong Kong

Så sitter man då här när höstmörkret lägger sig som ett täcke över gamla Svedala, och längtar bort till varmare länder. Ett ypperligt tillfälle att börja sortera gamla bilder, alltså.

Hela familjen skulle åka till Nya Zealand, med en mellanlandning i Hong Kong.  En lång resa, Stockholm - London-Hong Kong- Auckland.

Här ett litet urval av bilder:

Heathrow. Lång väntan - 2 tim- på landningsbanan innan . Fick tillfälle att titta in hos piloterna. Sonen som är flygtekniker, pratade till sig ett besök i cockpit. :)

Klicka gärna på bilderna för att se dem större.

Efter 13 timmar var vi framme i Hong Kong.

Avgaser, jättehöga hus , människor över allt . Och inte förstår man vad folk säger. När de pratar Engelska alltså. Intressant dock att få uppleva allt myller. :)

Utsikt från vårt hotell.

Vi fick uppleva lite "julstämning" - Nu tändas tusen juleljus - a la Hong Kong.

Jodå, vänstertrafik var det.

Skön mix mellan gammalt och nytt. Doft av hav och rutten fisk.

Båtfolk. Vardagssysslor....Hänga tvätt.

Betong överallt.

Trots all betong, så fanns det lite gröna oaser. :) Fast det gröna fick trängas lite.

Turistfälla. Sovernirer på marknaden.

Tänk att strosa omkring på marknaden - som nygift (!) Verkar vara poppis.

Hong Kong - missa inte utsikten från Viktoria Peak. .

Lite gatukonst.... att titta på. Fast alla är ju inte lika intresserade av det... :)

Jovisst, 5000 hong kong dollar i böter om man röker på denna plats.

Denna goa Hong Kong pojke får avsluta bildkavalkaden för denna gång.

To be continued....

God natt!

Postat 2011-10-17 22:49 | Läst 1945 ggr. | Permalink | Kommentarer (6) | Kommentera