En blogg av studerande vid fotoskolan i Gamleby. Läs gamla inlägg här: http://fotoskolanigamleby.blogg.se

Glöm inte bort att inte vara en idiot

Mitt förra inlägg på här på bloggen var kanske inte det mest positiva någonsin, men det som intresserar mig är de kommentarer jag fick. Jag lyckades på något sätt provocera och det resulterade i att glåpord riktades mot mig. Det var personer som inte kunde komma fram till om jag var bortskämd eller omogen, ifrågasatte varför jag ens sökt in till skolan. Det var personer som ansåg sig veta så pass mycket mer om livet att de ville varna mig för att mitt möte med verkligheten kommer bli chockartat. 

Anledningen till att jag tar upp det här på bloggen är för att det är ett fenomen som jag och många andra ständigt stöter på. Ofta (absolut inte alltid, men nästan bara) män som vill berätta för mig om hur man ska göra. Och jag vet, nästan alla vill väl. Men att leva ett liv där jag ständigt ska få tips och bli föreläst för om saker jag inte ens frågat om är (tro det eller ej) väldigt frustrerande. Som ung vuxen i fotobranschen stöter man dessutom på detta fenomen väldigt ofta, och jag vet att det är dags att börja prata om det här mycket mer än vad vi redan gör, framförallt utanför den lilla bubbla jag vistas i.

Jag skulle kunna skriva en uppsats om hur viktigt det är att vara medveten och politisk korrekt som fotograf, men jag vet att så otroligt många bra journalister och författare redan gjort det så därför tänker jag ägna detta inlägg åt att samla och (paradoxalt nog) tipsa om bra och viktiga texter. Många av er har säkert redan läst dem flesta, men ni som inte har gjort det tycker jag bör sätta er ner och lägga lite tid på det här.

Okej nu kör vi!

  • Genusfotografen (Tomas Gunnarsson) är fruktansvärt kunnig och har skrivit massvis av grymma, läsvärda inlägg. En favorit är hur härskartekniker även existerar i bild, läs här och här.
  • Emma Svensson (Rockfotoemma) har skrivit två inlägg om varför kvinnor fotograferas lättklätt, läs här och här. Även väldigt intressant att när hon skrev om ämnet första gången så möttes hon av hatkommentarer och trakasserier, sjukt va?
  • Hanna Hellquist om mansplaining.
  • Hej Blekk (Michaela Larsson) om hur kvinnor mördas, våldtas och trakasseras.
  • Bloggaren Flora Wiström har en hel kategori om ämnet feminism. Läs här. Hon tipsar om massa bra artiklar och klipp.
  • Även bloggaren Sandra Beijer har en kategori värd att kolla igenom, den hittar du här.
  • Hanna Fridén skrev för ett par år sedan bl.a. om ätstörningar där hon även nämner modellindustrin och magasin.
  • Blandade länkar om näthat mot kvinnor, här, här och här. Så sjukt intressant hur folk blir totalvidriga bakom skärmar!! (Lite utanför ämnet men läs här om näthatet mot Gina Dirawi som verkligen är helt absurt.)
  • Denna grymma pjäs av och med Unga Giljotin, som handlar om papparollen i modern tid.
  • Och läs för bövelen boken Skönhetsmyten av Naomi Wolff, bl.a. om hur kvinnor utnyttjats och förtryckts med hjälp av reklam. Den är dock slut precis överallt, jag köpte mitt exemplar på en andrahandsbokhandel, men den bör också finnas på bibliotek.

Det finns ju inget egentligt slut på dessa bra länkar och jag tror att ni som tidigare inte hade koll kanske fått ett hum om vad jag menar, eller? För det är så himla himla himla viktigt att vi unga vuxna får ta plats och det är så himla himla himla viktigt att vi har bra förebilder att se upp till. Men under tiden får vi vara starka och peppa varandra (och tack för de fina kommentarer jag fick på mitt förra blogginlägg!!). 

Ibland tappar jag helt hoppet på mänskligheten, t.ex. när jag är på fotomässan i Stockholm och det nästan endast är prylkåta äldre män på plats (det är inget fel på er, men hallå så ser väl ändå inte branschen ut?). Eller när jag gång på gång behöver be vakterna kasta ut män från krogen för att de tafsar, förolämpar eller vägrar gå när jag ber dem. Hur kan det vara så här? Hur ska man stå ut? Men viktigast av allt; hur kan vi hjälpas åt att förbättra denna bisarra situation? 

/Julia Donka
Instagram @donka007
 http://juliadonka.tumblr.com 

Inlagt 2015-12-14 15:05 | Läst 3170 ggr. | Permalink

"Hej igen. Intressant att detta inlägg dök upp inte långt efter att någon skrivit på den andra bloggposten och pratat illa om mig och Lars, för att vi gav våra ärliga åsikter. Jag misstänker som sagt fake konton skapade av dig för att du ska få folk o tro att andra håller med dig. För inga riktiga fotosidan medlemmar har ju kommenterat på det inlägget, vilket är lite komiskt. Angående din åsikt om att män alltid ska säga åt dig vad du ska göra, kan berätta att det är likadant för mig som man... Vi män ska alltid säga till andra, så är det bara, ingenting o göra med att du är kvinna tro mig :) Sedan är det ju synd om det är få kvinnor på fotomässan och så ska det ju verkligen inte behöva vara, håller med. Hoppas detta hjälper, trots att jag vet att du kommer säga att det inte gjorde det."


(visas ej)

Hur mycket är tolv minus två?
Skriv svaret med bokstäver
Olivia
Heja Julia!
Camilla Sabine
Du ar verkligen driv för två! Och så klok!

Du är en av alla dessa kvinnor som behövs i världen. Ta för dig tjejen! Visa vad du kan! Och säg ifrån med ord och bild. Ingen skriver och fotar som du, där är du unik!

Dessutom har du MOD! Du kommer du att gå långt tjejen. Kram
A-M
Bra skrivet Julia! Gubbar finns tyvärr i alla åldrar. Alla tycker att de har rätt att trycka till tjejer som har åsikter och skinn på näsan.
ctlindsten 2015-12-14 17:01
Hej igen.

Intressant att detta inlägg dök upp inte långt efter att någon skrivit på den andra bloggposten och pratat illa om mig och Lars, för att vi gav våra ärliga åsikter. Jag misstänker som sagt fake konton skapade av dig för att du ska få folk o tro att andra håller med dig. För inga riktiga fotosidan medlemmar har ju kommenterat på det inlägget, vilket är lite komiskt. Angående din åsikt om att män alltid ska säga åt dig vad du ska göra, kan berätta att det är likadant för mig som man... Vi män ska alltid säga till andra, så är det bara, ingenting o göra med att du är kvinna tro mig :)
Sedan är det ju synd om det är få kvinnor på fotomässan och så ska det ju verkligen inte behöva vara, håller med.
Hoppas detta hjälper, trots att jag vet att du kommer säga att det inte gjorde det.
Svar från Fotoskolanigamleby 2015-12-14 17:15

Christian!

Vad kul att du återigen blir provocerad, och vad härligt att du känner igen dig i det jag skriver. Som svar på din misstanke om att jag skulle ha skapat falska konton, du kanske ska läsa denna artikel, och fokusera på underrubriken Förlöjligande: https://sv.wikipedia.org/wiki/Härskarteknik

Du är också väldigt välkommen att komma hit till skolan och prata om hur det är att vara man i fotovärlden. Du verkar ju veta så himla mycket.

/Julia Donka
ctlindsten 2015-12-14 17:33

Är inte det minsta provocerad, tycker bara att det är kul o sätta dig på plats.
Intressant att du länkar en wikipedia artikel, vet inte om jag ska skratta eller gråta åt det... Jag står fast vid det jag skrev, män är dom som alltid ska säga åt mig hur jag ska göra i mitt jobb eller fritid, medans kvinnor är schyssta och förklarar med ett leende om man gjort något fel eller dylikt. Synd att du ser oss som olika och delar upp könen så mycket, själv tror jag på jämlikhet. Tänker inte köra 20-30 mil för att prata med en trångsynt person som hatar män, det ger mig inget, har redan skrivit nog mycket här inne nu så det får bli sista kommentaren till dig.

Ciao
Camilla Sabine 2015-12-14 17:49

Hur kan du ens tänka tanken att en kommentar skulle vara fejk! Jag känner mig förolämpad! Jag är en livs levande person som tycker att det är underbart att unga kvinnor gör det som inte jag vågade när jag var ung, sätter er mansgrisar på plats!
MagnusPe 2015-12-14 18:13

Hej Christian!

Jag går i YH5 på Gamleby fotoskola, alltså en klass över Julia, just nu är jag på praktik. Jag är här för att visa dig att Julia är inte ensam med sina tankar, och som du ser så är jag inte fake. Jag och flera klasskamrater upplevde samma sak som Julia skrev om i det förra inlägget.

Jag vill också kommentera din kommentar angående att du var glad att du inte spenderade tid och pengar? på någon fotoskola. Jag tog mig friheten att titta på dina bilder här på fotosidan och dina bilder på din hemsida. Då programmet som Julia går på riktar in sig för Reklam och Magasin så tvivlar jag på att du hade passat in med dina bilder då vi inte har någon kurs som riktar sig mot landskapsfoto då det inte ingår i vårat program. Så det var nog bra att du inte vill gå på Gamleby fotoskola.

Jag kan också garantera dig att en av personerna som kommenterade inte är skapade av Julia, personen som kallar sig Emelie. Angående sabine och Camilla Sabine så kan jag inte grantera att dessa inte är "fake" som du kallar dem. Men då jag känner Julia litegrann så vet jag att hon behöver inte skapa fakekonton för att hävda sina åsikter eller stärka sitt ego.

"Vi män ska alltid säga till andra, så är det bara" Där tycker jag att du har fel. Var snäll att inte inkludera alla män i ditt synsätt. Jag som person med manligt kön känner inget som helst driv att säga till andra människor vad de ska göra. Såvida de inte är mina nära vänner och kommer till mig personligen och ber om råd i en situation men det är en helt annan sak.

Jag vill ta mig friheten att besvara en fråga som du ställde till Julia. Då jag också har varit i hennes situation så kan jag svara på denna fråga, från mitt perspektiv såklart, glöm inte vi är alla olika. Du skrev såhär: "varför söker man då till en skola i Smålands skogar om det inte finns inspiration där?" och åter igen, jag svarar för mig.
Jag sökte till Gamleby fotoskola för att jag såg att det var många fotografer ute i branschen, och jag tyckte om att skolan var långt bort från stora städer då jag är själv från ett litet samhälle. Absolut har det för och nackdelar. Jag hade hört mycket goda ord om Gamleby fotoskola som utifrån ett utbildningsperspektiv. Och om det nu är många fotografer som tidigare gått på Gamleby fotoskola så tänkte jag att det var ett tecken på att skolan var bra i sitt syfte att få ut personer med intresset i branschen. Och som sagt, vi är alla olika och har olika krav och förväntningar.

Och slutligen, jag tycker det är viktigt att bloggen används som någonting verkligt, att man får läsa när saker inte är på topp och när saker är precis som de ska vara. Jag vet inte de exakta överenskommelserna angående bloggen som portal. Men jag tycker att det som sagt är viktigt att bloggen speglar en verklighet och inte gömmer de stunderna i studenternas liv där de har något som de inte är 100% nöjda med.

Jag svarar gärna om du har någon kommentar till mig, om inte, ha en fortsatt trevlig måndagskväll.
ctlindsten 2015-12-14 18:55

Hej Magnus.


Trevligt att du tog dig tid att skriva en sån lång kommentar till mig, känner mig ärad. Till och börja med så vill jag tillägga att jag har plåtat för Toyota material handling och Cloetta, så jag hade mycket väl passat in på erat program, men dom bilderna lägger jag inte upp på min hemsida eftersom jag tog dom åt företaget jag var fotoassistent för. Så oroa dig inte om det du.

Jag sa aldrig att alla män säger till ALLA andra, utan att män generellt gör sånt, och inte kvinnor. Och om du påstår att du aldrig råkat ut för en surgubbe eller något man som sagt åt dig vad du ska göra, eller försökt sätta sig över dig så är du en lögnare. Om du inte vet vilka alla personerna som kommenterat är så kan du inte garantera något, så varför ens ta upp det? Det är dessutom skillnad på ditt svar på den där frågan jag ställde till Julia, för hon klagade på att hon var rastlös och van vid storstadslivet, så varför ens dela med dig av den åsikten? Den hjälper liksom inte din poäng något

Tycker du ska läsa vad Katja skrev här nere, hon har många rätt i sin kommentar.
Det är bra att försvara sin vän, men synd att du inte läste igenom min kommentar rejält innan du gav svar på den, du har misstolkat flera saker. Du behöver inte svara på den här kommentaren, för jag känner att jag skrivit allt som behövs till dig, precis som med Julia.

Trevlig kväll till dig också.
gatosi 2015-12-14 17:23
Kvinnorörelsen skjuter sig själv i foten om varenda kommentar som inte passar i en kvinnlig skribents värld och som råkar komma från en manlig sådan får genusetiketten på sig. Den ska man kanske spara till viktigare tillfällen och sådana finns ju verkligen. (Lägg gärna länkarna under något fetstilt. Hade svårt att hitta.) Själv kan jag också reta mig på "hjälpsamma gubbar" men kommentarerna till det gamla inlägget du hänvisade till var ju ganska fria från något genusperspektiv, enligt mig.
Ang. fotomässan så ser man väl vad man vill se. Så vitt jag vet var kvinnlig publik tillåten. Tydligen har inte jag hamnat på någon kvinnlig näthinna för jag var där. Fast jag förde inte statistik på könsfördelningen utan tittade mest på bilderna. Jag skulle inte heller reta mig på andelen kvinnor som jag skulle förvänta mig på en hästmässa.
ctlindsten 2015-12-14 17:39

Katja det är självklart för dom flesta kvinnorna det du skriver :) Hon länkade en wikipedia sida, alltså en sida där vem som helst kan gå och och redigera/editera vad som står om ämnet...... Jag stör mig också på sura äldre gubbar. Bra skriver angående hästmässan, finns gott om mässor och samlingar där det nästan bara är kvinnor. Jag som själv har ägnat tid åt att rida häst tidigare i mitt liv, gick aldrig och klagade på att det var 99.9 procent kvinnor där på stallet :) Hoppas skribenten och hennes vänner(som troligtvis bara är fakekonton) väljer att argumentera mera moget framöver och inte blandar in genusdebatten där det inte hör hemma.
Camilla Sabine 2015-12-14 17:57

Så jävla tröttsamma ni är! Gå ut och se utanför er egen värld. Varenda dag blir jag som 57-årig kvinna överkörd av män som ni. Ni klappar om varandra, lyfter fram varandra och höjer varandra till skyarna.

För två år sedan lät jag mina elever göra genesanalyser av kvällstidningar. Kvinnor visades som offer (anorexiapatienter, våldtäktsoffer, sjukskrivna mm) medan artiklar och bilder som handlarde om män visade män i chefsposition, män som fantastiska fotbollstränare och så Zlatan förstås.

Sorgligt att ni inte kan hylla denna ambitiösa tjej som tagit fram så många länkar till medvetna människor som arbetar för att vårt samhälle ska bli mer jämställt.
ctlindsten 2015-12-14 19:03

Tycker det är synd att du ska behöva använda svordomar när du argumenterar. Dessutom så skrev du "Män som ni"
Personen ovan mig är faktiskt kvinna, så jag tycker du är skyldig henne en ursäkt för det du skrev.
Ja det är synd att världens bästa fotbollsspelare som är Svensk, blir hyllad i media... usch
gorred 2015-12-14 20:30
Det är viktigt att det reageras på vad du skriver. Och att ha synpunkter på ditt "gnäll", dvs dina mörka tankar om tristessen etc tycker jag är helt relevant i sammanhanget. Däremot håller jag med dig att det sannolikt är tröttsamt att äldre män (som jag till exempel!) talar om för dig vad du ska göra och har synpunkter och ger dig svar på frågor som du aldrig ställt, är fel, förstås. Men det är två helt olika saker.
Men fotograferandet är rätt så heligt i de här sammanhangen , och vi som kämpat länge blir antagligen lätt provocerade - "vi har minsann varit med om värre saker, och inte klagade vi då...".
https://www.youtube.com/watch?v=iEIApUNVBKg
Lycka till med ditt fortsatta fotograferande//GöranR
katarina
Fantastiskt Julia ! Du måste själv vara förändringen, du visar med stor tydlighet här och nu att du är det och förhoppningsvis är du också en förebild för andra unga qvinnor...heja heja :)
tomazon 2015-12-14 22:29
Nu blir jag förvirrad. Är det här någon typ av fejkprofil på fotosidan med tanke på den aggresiva framtoningen?
Rörig diskussion....och inte en enda bild att vara stolt över?

Finns fotoskolan i Gamleby eller är det något konstnärligt projekt av nån gammal gubbe som gillar likes?
Pixture 2015-12-16 11:05

På riktigt? Läs på!
tomazon 2015-12-16 20:42

Det var fan vad du är aggressiv Michael! Jag har kollat igenom bloggen, vilket troligen var syftet och var hittar jag alla dessa mängder av påstådda påhopp?

Om det här är den officiella bloggen för fotoskolan i Gamleby så skulle jag skämmas.
ctlindsten 2015-12-16 22:33

Personalen på Gamleby har nog inte sett detta, för isåfall hade den här personen fråntagits sina inloggningsuppgifter. Hon skämmer ju ut skolan. Och alla dessa förnamn som dyker upp och försvarar henne i det här blogginlägget, inga av dom namnet går att hitta i dom äldre inlägget, jag har kollat kommentatorsfälten på dom senaste 20-30 bloggpostarna, så hon har mest största sannolikhet skapat dessa "förnamn" för att hylla sig själv...
Anton Wang, Yh6 2015-12-17 10:12

Men herregud? Aggressiv? Väldigt onödigt att börja använda svordomar.

För folk som tror att Gamlebys fotoskola inte existerar och bara är på "skoj" bör de hitta sin fakta innan de börjar kommentera onödiga saker.
Vi har till och med en hemsida och på hemsidan kan man se nuvarande och tidigare elever länkad till deras sociala medier. Men om folk inte orkar lägga energi på att leta upp fakta, när det är det enda de tjatar, varför ens lägga energi på att skriva löjliga kommentarer?

Vi har denna blogg här på fotosidan för att nå ut till andra fotografer. Det som jag tycker är otroligt konstigt är hur folk inte känner till Gamlebys fotoskola, som är en utav Sveriges största fotoskolor.
Eller vad tycker du Tommy?

Mvh,
Anton Wang
em-lu 2015-12-17 14:53

Hej hallå!

Den här bloggen är startad av, och på initiativ av, studerande på Fotoskolan Gamleby för att ge folk en insikt till livet på skolan och i byn. Det är ingen kanal för Fotoskolan att marknadsföra sig själva, utan en plats för de studerande att dela med sig av erfarenheter, åsikter och upplevelser. Jag har själv skrivit på bloggen, mycket för att berätta för personer som är sugna på att söka hur det ser ut på skolan och vad de kan förvänta sig. Precis som varsomhelst annars är det inte alltid solsken, och det tycker jag är viktigt att berätta om i bloggen så att potentiella framtida elever har en rättvis bild av skolan och byn innan de börjar. Det Julia skrev i hennes förra inlägg känner jag igen mig i till 100%, och blev när jag började skolan förvånad över hur lite som förväntades av eleverna och skolan ambitionsnivå som jag hade trott, och hört, skulle vara högre.

Och vi ska skämmas för den här bloggen känns det jättetråkigt att ni tycker. De som skriver och bidrar till den lägger ner tid och energi för att visa upp fina bilder och inläggen är välskrivna, speciellt det ovanstående av Julia. Hon skriver om ett aktuellt och för många relevant ämne och hänvisar till ytterligare texter, och undrar hur vi ska kunna lösa det... och så kommer alla dessa kommentarer. Det är inte vi, eller Julia, som ska skämmas. Det är de som tar sig friheten att klanka ner på andra och finner glädje i att sätta andra på plats.

Det är just den attityden som inlägget är tillägnat, vilket också är varför det känns så ironiskt att kommentarerna det får är såna lysande exempel på vad Julia skrivit om. Christian skriver flera gånger om "vi män" och om hur i princip alla någon gång har måste ha blivit påhoppade av en man som velat berätta för oss hur vi ska göra saker.. och det är ju just det som är det problematiska i det här. Varför skulle det vara okej att behandla någon på det sätter oavsett ifall personen som blir utsatt för det är kvinna eller man? Beteendet är väl oavsett vad inte ok, och bara för att det händer ofta och alla gör det inte till något man ska acceptera. Anledning till att genus är inblandat i detta är väl inte så konstigt, med tanke på att det allra oftast är män som gör detta.. och det är inget som är biologiskt medfött utan ett resultat av hur samhället sett ut det senaste seklet. Som det ser ut nu är feminismen och allas lika värde väldigt aktuellt, och visst är väl det helt fantastiskt? Om alla tänkte som Julia och de personer var texter hon har länkat till, så kommer det, om 50 år, inte att finnas några surgubbar som enbart uttalar sig med mål att trycka ner en..

För det handlar faktiskt inte om en kvinnorörelse eller manshat, det handlar om att ha sunt förnuft i hur man agerar och behandlar andra människor.

/ Emelie (som även kommenterade på föregående inlägg av Julia, och var existens tydligen är tveksam för vissa..)
ctlindsten 2015-12-17 21:21

Hej Emelie. Jag menade inte att det var okej när jag skrev att män gör sådär, jag syftade bara på att män blir drabbade av det också, så jag gillar inte när kvinnor använder det som någon slags krycka. Det händer alla, och man ska inte peka finger. Det är inte okej beteende alls från någon. Du har dock fel när du skriver sådär om feminism, för feminism stod från början för något bra, något som jag själv tror på. Men nu är det så många feminister som är manshatande extremister som tar vilken ursäkt dom kan att trycka ner män, därför stödjer jag inte dom. Jag tror på jämställdhet inte hat eller särbehandling av något annat kön som många feminister står för.
jennfergard 2015-12-17 21:33

Dom enda som stöttar den skribenten är ju hennes skolkamrater, inga andra medlemmar här inne, vilken chock....Känns nästan som att Julia har bett dessa människor komma in här och skriva sådär fint om henne och hur rätt hon har om allting :) Jag delar dom andras åsikt om att ni borde skämmas, bloggen ska användas till fotorelaterat runt Gamleby, inte eran manshatande feminist propaganda, som ger oss kvinnor ett dåligt rykte...Jag tycker kvinnor behandlar varandra dåligt också, jag går inte runt och säger att 50 åriga män gör mitt liv svårt bara för det, speciellt inte inne på ett fotoforum...
Benganbus 2015-12-18 14:46
Jag va litet nyfiken på vad som gett bloggen så många inklick?
Anade nog något... ;)

Diskussioner blir aldrig bra på nätet, så kan man nog enkelt sammanfatta det hela!
Ha en fin helg!
/Bengan!
Denna blogg är ej längre aktiv