Getinghonung 614/Meteorit
Mitt barnbarn och jag strosade längs stranden. Vi letade platta stenar för att kasta macka.
Sen började han samla vackra stenar. Han fastnade för vita stenar och hittade ett gäng. Sen ser han den där speciella stenen. Den är mörkare, tyngre, kanske en rymdsten. Fantasin rusar.
Vi tar hem vårt fynd. Bara mitt barnbarn och jag övertygade om att vi har hittat en meteorit. De andra ler lite åt oss. Men så börjar tvivlet gnaga. Men den är faktisk magnetisk när jag kollar med en kylskåpsmagnet. Kollar med naturhistoriska riksmuseet. Svar kommer från jourhavande geolog:
”Nej, det där är en gabbro eller amfibolit. Sannolikt ifrån det lokalområdet, någon kortare sträcka istransporterad.”
Men vi sparar den ändå. För även om den inte föll från stjärnorna, så var vi överens om att vi gjort ett fynd. Och vem vet, nästa gång kanske.....





