Spontana tankar som inte är förutbestämda.

I händelse av krig....lite nutidshistoria samt bilder från dokumentationen av Inlandsbanan.

Text från Wikipedia som är mycket läsvärd en del av nutidshistoria som jag inte kände till.

Efter andra världskriget syntes i Sverige behovet av en stor lokreserv i händelse av krig. Dessutom fanns behov av lok som ej var beroende av eltillförsel eller av importerad diesel. För att komma till rätta med detta militärstrategiska behov inleddes beredskapslagring av ca 150 äldre, men fullt funktionella ånglok. Dessa förvarades i enkla skjul av trä eller korrugerad plåt, ofta på avlägsna stationer där oanvända sidospår fanns att tillgå.

 Efter Sovjetunionens fall och kalla krigets upphörande avskaffades loken eftersom man inte längre såg något behov av beredskapslok. Därtill kom att andelen lokförare med erforderliga kunskaper om ångloksdrift samt kunniga reparatörer minskat mycket snabbt sedan SJ helt upphörde med ångdrift 1972

Bilderna är från vår dokumentation av Inlandsbanan 1976. Detta lok stod  i Ravenjaure. Där fanns som mest nio lok. Lite kuslig känsla tycker jag att vi hade beredskap så länge efter andra världskriget.

 

Inlagt 2017-07-27 23:46 | Läst 3948 ggr. | Permalink


(visas ej)

Hur mycket är tre plus två?
Skriv svaret med bokstäver
Bra bilder intressant dokumentärresa efter inlandsbanan.
E 12 Loket 1935 finns kvar än blev såld som skrot men
Grängesbergbanonas järnvägsmuseum köpte det 1981
byggd 1917 kollade på Svenska lok. mvh Bo"
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2017-07-30 23:49
Vad du gör mig glad att loket finns kvar gissade det för en person har hänvisat mig till deras hemsida.
Ha bra vecka på dig
Gun-Inger
Det ligger en ödesmättad känsla över den första bilden, jag tycker att det är en bra bild.
Att man körde med ånglok ända fram till 1972 visste jag inte, för mig är ånglok något som finns i westernfilmer -och de handlar ju om äldre tider. Men det var intressant att få veta.

Ha det gott! /Thomas
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2017-07-30 23:51
För mig är ånglok något som förenar mig men min Jonen som ung påg på järnvägen fick börja med att passa ånglok på natten i ett stall i Hässleholm. Nu har vi en son som sysslar med säkerheten för tåg på olika platser i världen....det är skillnad det...så mycket har hänt på så kort tid.
Ha det bra på alla sätt
Gun-Inger
Hej,
Utmärkt dokumentation gia. Det flesta svenskar har inte aning om detta. Många har inte sett ett ånglok. Alla veteranjärvägar som drivs ideellt är därför viktiga.
Bra jobbat
Ha en solig dag
Bob och Ninni
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2017-07-30 23:54
Visst är det så jag hade inte i heller en aning om detta då hade jag varit orolig när barnen
växte upp ..ibland är det tur man inte följt med världshändelser...går inte undvika nu i den
digitala världen kanske bra det.
Fler bilder jag skannar mer nöjd blir jag då jag hela tiden läser på Wikipedia eller andra ställen.
Sov gott nu måste jag i säng snart.
Gun-Inger
När jag började på SJ 1977 fanns det lok uppställda på några platser runt Gävle. Det var nog i den vevan dom försvann, var känner jag inte till.
I Hagaström, en halv mil utanför Gävle fanns det några magasin med militär utrustning. Var med och installerade kamin, ved, hink, yxa och så sänghalmen i godsvagnar som skulle användas för militärtransport.
1974 gjorde jag själv den första och enda repövningen och fick åka en sådan godsfinka från Marma till Mackmyra där jag själv bor. Sedan blev det cykel tillbaks de 5 milen till Marma.
Sten
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2017-07-30 23:56
Härligt här levererar du också lärorik skildring om annat som hänt inom järnvägens historia.
Skall jag tänka på när jag hittar en gammal godsvagn.
Ha det gott
Gun-Inger
Mycket intressant läsning och något som jag inte hade en aning om. Du har mycket i dina dokumentära arkiv.
Hälsningar Lena
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2017-07-30 23:58
Det hade inte jag i heller förrän jag hittade det på Wikipedia.
När jag hade barnen små var det inte denna upplysning om allt som det är i den
digitala världen på ont och gott.
Hoppas du haft det bra i helgen.
Gun-Inger
Roligt att se dina bilder och läsa det du skriver. Har ju många gånger åkt tåg med ånglok och kommer väl ihåg alla ljud, inte minst frustningarna när dom drog igång. Lukterna av vattennga och stenkolsrök minns jag också/ Björn T
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2017-07-30 23:59
Jag blev själv överraskad få lära mig så mycket om dessa lok och dess historia.
Ganska kusligt ...
Ha det gott
Gun-Inger
Det var ju kalla kriget som gjorde att ställde upp övertaliga ånglok som en beredskapsreserv och kalla kriget upphörde ju inte förrän 1989. Antalet ånglok i reserv var 150 senaste tiden och var ursprungligen mycket högre, jag har sett en siffra på cirka 700 lok. Vissa lok provkördes tidigare regelbundet en gång om året på vintern runt om i landet. Lok 1935 har aldrig gått i trafik på SJ utan det köptes tillsammans med andra lok från TGOJ (= Trafikförvaltningen Grängesberg-Oxelösunds järnvägar) när de skulle skrotas för att sedan ställas upp i beredskapreserven.

/Gunnar
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2017-07-31 00:02
Tack för allt du berättar här.
Jag är glad i dag jag inte visste det om kalla kriget för då fick
jag inte del av nyheter som nu. Bra med det digitala när det gäller
följa med vad som händer i världen.
Jag hoppas jag får kopiera det du skrivit till mina övriga anteckningar
om jag gör en bok.
Hälsningar o ha det bra
Gun-Inger
Bra bilder och bra info med alla kommentarerna!
Svar från Gun-Inger Arvidsson 2017-07-31 00:05
Är glad som du förstår att jag började skanna våra filmer för vi har blivit överraskade
själv av alla bilder vi tog. Jag var helt nybörjare med kameran då.
Jag har lärt mig mycket under resans gång och kommer lära mig mer.
Jag lägger ut alla bilder på Järnvägar förr och nu där de är så intresserade
så jag är själv förvånad över detta. Filmerna har vilat sedan 1979.
Ha bra vecka
Gun-Inger