Mats Bildblogg

... bilder från här och nu och där och då...

Dag 191 - till Jesolo

Onsdag den 10 juli

Vaknade till ett gurglande kluck från Gardasjöns vågor. Bergen runt sjön är insvepta i dimma och det regnar förmodligen där borta. Jag går en sväng i den gamla borgen och staden Sirmione innan det är dags att åka vidare.

Vi åkte till en lyxcamping vid Jesolos sandstränder. Det har både sina för- och nackdelar men två saker är säkert, det är välordnat och dyrt. Vi har varit här förut, det var perfekt när barnen var små, så det är en stor nostalgifaktor men framför allt är vi här för att ta färjan från Punta Sabbioni till Venedig i morgon.

nr 13

nr 14

nr 15

Och så några bilder från  Lido di Jesolo;

nr 16

nr 17

nr 18

nr 19

Postat 2013-07-23 13:56 | Läst 1302 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Dag 190 - På väg till Gardasjön

Tisdag 9 juli: En effektivare resdag i jämförelse med gårdagens. Vi lämnade Tyskland och åkte genom Österrike. Grundade med en stadig Schnitzel och passerade det mäktiga Brennerpasset.
Därefter är det nedförsbacke till Italien och Gardasjön. Motorvägen och en flod med grönt vatten flätar sig om varandra hela vägen medan värmen tilltar.
Dagens bilder är från Sirmione där vi stannade för natten på en underbar husbilsplats alldeles vid vattnet.

nr 13

nr 14

Hej så länge ... //Mats

Postat 2013-07-17 21:03 | Läst 1498 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Dag 189 - På gränsen till Österrike

Måndag den 8 Juli:

En tysk camping på gränsen till Österrike. Vi hade inte planerat något för kvällen i dag heller utan slog läger när tidpunkten kändes rätt.
Tyvärr har vår användning av tiden inte varit så effektiv då vi bara förflyttat oss ca 40 mil vilket är en mycket kort sträcka för att vara i Tyskland. Vi har och andra sidan haft en lugn och behaglig förmiddag, handlat i diverse affärer och stått i några köer på autobahn. Kötiden och autobahnmilen slukas av vårt spännande resesällskap i form av Carin Gerhardsens deckarserie i talboksform.
Om gårdagens slumpmässiga val av övernattningsställe var en vinstlott så var dagens kanske inte en nitlott men en vinst på lägre nivå. Vi hamnade på en fyrstjärnig camping vid en tysk badsjö som under helgen varit fullbelagd till bristningsgränsen men som i dag var lite glesare. Dock inte speciellt charmig men upplevelsen blir vad vi gör den till;-)

Hej så länge ... //Mats

Postat 2013-07-13 08:40 | Läst 1615 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Dag 188 - jordgubbsdröm i Büchenwerra

Söndag 7 juli:

nr 1 - Det var en lugn och behaglig resa söderut på Autobahn. Kanske lite för lugn när det blev  "Stau" , men detta inträffade alldeles lämpligt vid en rastplats och det var ändå dags för en kaffepaus.

nr 2 - Vi hade inte planerat för var vi skulle stanna för kvällen utan åkte av motorvägen när vi tyckte att det var dags. Följde skyltningen till campingplatsen på vinst och förlust.

nr 3 - Det var definitivt en vinstlott.

nr 4 - En liten trevlig camping i en tysk lantlig by.

nr 5 - Det var en riktig bondgårdskänsla ...

nr 6 - och det luktade t.o.m. gödsel i hela byn.

nr 7 - Kvinnan på traktorn ägde det äldsta huset i byn och nu höll hon på att restaurera det.

nr 8 - Huset är 350 år gammalt.

nr 9 - Var ligger då Büchenwerra, jo här en kilometer från Guxhagen. Det vill säga strax söder om Kassel.

nr 10 - Den lilla campingen hade även en riktigt trevlig restaurang där vi åt forellfilé med rösti ...

nr 11 - och en jordgubbsdröm till efterrätt.

Hej så länge ... //Mats

Postat 2013-07-07 23:54 | Läst 1132 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Dag 187 - Rödby-Puttgarden

Lördag 6 juli: Vi handlade både på Biltema och Coop för att försäkra oss om att vi inte ska sakna något när vi nu lämnar Sverige. Men det är mer en ritual, det mesta finns numera överallt. Vi valde förbindelsen Öresundsbron och Rödby – Puttgarden för att ta oss ned till södra Europa.

Vi lyssnar på talböcker och njuter av att ta det lugnt och att vara lite avskärmade från yttervärlden, bara vi. Men jag skriver naturligtvis min dagliga blogg även om den inte kommer att läggas ut förrän jag får tillgång till Internet.

Här kommer bilder från färjan mellan till Puttgarden där vi också stannade för natten och bevittnade en fantastisk solnedgång.

Apropå bild nr 7 undrar jag om begreppet ”enarmade banditer” finns kvar trots att man numera trycker på knappar?

nr 13 - God Natt, nya äventyr väntar i morgon

Hej så länge ... //Mats

Postat 2013-07-07 22:15 | Läst 1962 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera