Mats Bildblogg

... bilder från här och nu och där och då...

Dag 206 - en kväll på Autohof

Torsdag den 25 juli:

En resdag. Vi lämnade den trevliga campingen i Eben med färskt vatten i tanken och tömd toalett. Upplevde underbara vyer i Österrike. Önskar att jag kunde stanna bilen på motorvägen och sätta på varningsblinkern och zooma in en borg på en bergstopp med moln både nedanför och bakom. Det är en av mina bästa bilder som aldrig nått sensorn utan bara finns på näthinnan;-)

När vi kom till Bayreuth passade vi på att handla och ta oss en titt på festspelshallen. Gator och kvarter hade namn accosierande till Wagners operor. Just denna dag startade festspelen i Bayreuth och i år firas även 200-årsjubiléet av Richard Wagners födelse. Det var därför trångt med bilar på gator och parkeringar i närheten av konserthuset så någon fotodokumentation var inte att tänka på.

Kvällen tillbringade vi oglamoröst på en Autohof bland en mängd långtradare i mitten av Tyskland. Fascinerande med alla dessa tunga fordon från olika länder som kommer, stannar en stund och åker vidare.
Autohof är välordnade inrättningar med stora parkeringsytor och tillgång till toaletter, duschar och restauranger. Matutbudet är i och för sig lite enahanda, vi hade godare mat i vår husbil.

I morgon åker vi till Berlin.

Hej så länge ... //Mats

Postat 2013-07-31 15:56 | Läst 4336 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Dag 205 - nyputsat i Österrike

Onsdag den 24 juli

Letade oss upp till motorvägen från Rijeka samma väg som i går kväll, det kändes både ljusare och lättare idag.

Vi åkte mot Ljubliana och Slovenien och vidare mot Österrike.

Vi hittade en Camping "by the See" i Eben med en liten sjö bland alptopparna. Jag tog ett bad i det rena vattnet.

nr 3

Marianne och jag tog cyklarna till den lilla byn 1,5 km från campingen och lyckades hitta en restaurang som serverade Wienersnitschel;-)

Träffade på en mässingsblåsorkester som lät sig fotograferas med sina folkdräkter och nyputsade instrument.

När vi kom tillbaka till campingen kom regnet som vi tidigare åkte från vid gränsen mellan Slovenien och Österrike. Det känns behagligt svalt i husbilen, första dagen på länge som jag inte svettats så mycket.

nr 9

Hej så länge ... //Mats

Postat 2013-07-31 09:16 | Läst 4572 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera

Dag 204 - på väg norrut

Tisdag den 23 juli

Vi startade efter frukost med att åka kustvägen mot Zadar. Hänförande utsikter från husbilen. Jag måste fokusera på att hålla bilen i stadig kurs på min sida av mittlinjen på den smala vägen och de höga broarna. Men jag sneglar lite då och då och jag både ryser och njuter av höjderna och vyerna. Tyvärr kan jag inte fotografera samtidigt som jag kör;-)

Vi lämnar vårt tillfälliga ressällskap Pierre och Maria i Zadar, de ska flyga hem i morgon, och vi fortsätter norrut.

nr 3

Jag tog några bilder på det märkliga landskapet på en rastplats mellan Zadar och Rijeka.

nr 7

Vid Rijeka känner jag att det är dags att stanna för natten. Vi åker av i denna stad som är en enda brant backe, i dag en nedförsbacke. Efter lite förfrågningar hittad vi den camping som enligt resguiden skulle finnas och vi slog uttröttade men glada läger för natten.

Hej så länge ... //Mats

Postat 2013-07-30 21:51 | Läst 4261 ggr. | Permalink | Kommentarer (0) | Kommentera

Dag 203 - Trogirs stadskärna

Måndag den 22 juli

Åt frukost ihopkrupna i den lilla skugga vi kunde hitta. Det kändes som att det kommer att bli värmerekord denna dag. Därefter tog vi båten från campingen till Trogir, en fantastisk fin resa som tog ca 20 minuter utefter den en enda lång sträcka stränder.

Stadskärnan i Trogir finns med i UNESCO:s världsarvslista och är belägen på en ö. Vi promenerade och fascinerades av de trånga gränderna som påminner om Venedig.

nr 1 - avfärd från campingen

nr 2 - det var många passagerare ombord

nr 3 - båten tog oss direkt till stadskärnan

nr 4 -  hamnen påminner lite om Split

nr 5

nr 6 - yellow submarine har jag hört talas om, men en röd?

nr 8 - en av broarna till stadskärnan

nr 20 - här är originalet till det klocktorn som finns i Split

nr 21 - kasta loss, tillbaka till campingen

Hej så länge ... //Mats

Postat 2013-07-30 18:19 | Läst 4281 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Dag 202 - till Trogir

Söndag den 21 juli

Vi tog oss några mil norrut från Split till den lilla staden Trogir. Nu när det är turistsäsong börjar det bli svårt att hitta bra campingplatser om man inte har förbokat. Men då försvinner tjusningen med att kunna åka dit andan faller på. Nåväl vi hittade en bra camping med fin badstrand och trevlig restaurang där tre grabbar med blårandiga tröjor underhöll med folkliga ballader i stämmor ackompanjerade av gitarr och mandolin.

nr 1 - en liten ödla

nr 2 - fin badstrand utanför Trogir

nr 4 - ett gäng taxar på promenad

nr 5 - nöjd

nr 6 - månsken

Hej så länge ... //Mats

Postat 2013-07-30 11:12 | Läst 4562 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera