Mats Bildblogg

... bilder från här och nu och där och då...

Semesterbilder del 2 - Charlottenlund

Från norra Sverige bar det iväg med husbilen till Blekinge 

bland annat för att träffa barnbarnet

Vi for sedan vidare mot Köpenhamn med både dotter och barnbarn som  bonuspassagerare under ett dygn. Vi passade på att njuta av en dansk delikatess. 

Vi besökte Charlottenlund som ligger några kilometer utanför Köpenhamn.

Ett fint strandområde med ett kallbadhus

Välkomnande entre

Vi gick in och några av oss badade men jag ville hellre hålla rätt på min kamera;-)

I Charlottenlund ligger också detta slott från 1670-talet men ombyggt på 1800-talet.

Med tillhörande slottsträdgård. En gång i tiden var detta en djurpark och till skillnad från andra slott på den tiden ett utflyktsmål för köpenhamnsborna. 

Det är fortfarande ett fint rekreationsområde och ett paradis för hundar och hundägare. I Danmark verkar man även ha en lite friare hållning till hundägares plikt att plocka upp avföring;-)

"Det gula huset" var ursprungligen ett lusthus men har genom åren fungerat som både vaktstuga och tvättstuga.

I anslutning till slottsträdgården ligger Danmarks Akvarium.

Intressant för både stora och små

Stora spännande fiskar simmar förbi alldeles nära

Intressanta speglingar i glaset

Det är sista året som akvariet har verksamhet här intill slottet. I höst flyttar de in i nybyggda fina lokaler.

I ett av akvarierna huserade en imponerande stor bläckfisk

På danska kallas den för bläckspruta

Den var som sagt imponerade stor 

och dessutom ganska livlig. Det var fascinerande att se den röra sig

Den här sista bilden var dock ingen utmaning för snabbheten i AF på min kamera. 

Sköldpaddan var inte levande.

Publicerad 2012-08-13 19:50 | Läst 9101 ggr 0 Kommentera

Semesterbilder del 1

Började semestern med att ta tåget norrut för att sedan fortsätta med husbil i samma riktning

Övernattar vid stora sjöfallet och har utsikt över Akkafjällen. Det är första gången jag är så långt norrut och det är en fascinerande upplevelse

Allt från midnattssolen, sagolik natur med vida vyer ...

... till små söta blommor som t.ex. hönsbär

Vi tog oss österut mot finska gränsen, Kukulaforsen vid Torneälv

Vid Kukulaforsen fiskar man sik med håvar

Lyckades också få en Souvenirbild från den finska gränsen i Haparanda

Längre söderut bode vi vid Pite havsbad och när resten av Sverige hade regnkaos badade vi i strålande sommarvärme

Avslutar med ett par bilder från Pite havsbad tagna klockan ett på natten

Publicerad 2012-07-31 17:49 | Läst 8315 ggr 0 Kommentera

Dalmatinervalpar, midsommar, cityfestival och naturen inpå knuten

Så kan man sammanfatta mina bilder av juni

Börjar med valparna

Den duktiga mamman Alice födde sju stycken små varelser som både är bleka och blinda vid födseln.

De kan inte gå men förflyttar sig effektivt för att komma fram till maten

Den vackra dalmatinern Stella fick följa med och fira midsommar i Varberg till den lille Ottos stora glädje

En randig och en prickig

Trotts dåligt väder lyckades midsommarkänslan infinna sig

Den goda maten var en bidragande orsak

Ett resultat av en regnpromenad i skogen

Förvandlades till läckra minitoast - en ny midsommartradition?

 

Västerås förvandlades denna helg till ett nöjesfält

 

Cityfestival med marknadsstånd och olika uppträdanden

 

Jag har förmånen att få bo strax utanför citykärnan och både ha gångavstånd till centrum men ändå ha naturen in på knuten

 

Rådjur på grannens tomt

 

En holk på tomten

Rörhöna i en parkdamm i närheten

Vinbär som börjar mogna

Och finns det inget annat att fotografera så finns det alltid humlor att försöka fokusera.

Trevlig Sommar!

 

Publicerad 2012-06-30 17:23 | Läst 11702 ggr 1 Kommentera

Årets strandmode

Den lilla gossen fyllde ett år och blev uppvaktad med en mängd paket. Bara innehållet i de hårda paketen var intressanta och favoriten var en gul platsboll med färgglada dekorationer. De mjuka paketens innehåll åkte resolut ned på golvet utan att ägnas något uppmärksamhet.

Men när mormor provade den nya baddressen (med hög solskydds faktor) på honom och jag tog fram kameran poserade han förnöjd.   

Publicerad 2012-05-26 10:04 | Läst 6676 ggr 1 Kommentera

Vår meny

Som vanligt är det min dotter som tar ansvaret (och får förtroendet) att laga årets "vår måltid".

Som förrätt serverades rödbetor och chevre. Rödbetornas sötma var förstärkt med lite honung.

På förmiddagen besökte vi Öströö fårfarm och beskådade tackornas lammande men köttet vi inhandlade var fryst från i höstas och på så sätt mer anonymt ;-)

Skivor av lammstek placerades på grillen och ca 8 minuter senare var dom klara

Under tiden gjorde hon en potatissallad

Köttet serverades på tallriken med lite gremolata

 

Efterrätten i form av en chokladtårta var dock inhandlad från butik

Till förrätten serverades rosé vin och till huvudrätten detta rödvin.

Kan rekommenderas!

 

Publicerad 2012-05-01 09:02 | Läst 8098 ggr 2 Kommentera
Föregående 1 ... 550 551 552 ... 559 Nästa