Mellan hav och fjäll

Mitt liv kretsar i naturen mellan fjällen och havet.

Lördag, sista dagen Innerdalsveckan

Sista dagen under Innerdalsveckan. Gick i vanlig ordning upp på morgonen. Tog mig en tur till det lilla fallet. Idag hade jag polfilter med mig. Ville jämföra med tidigare bilder.

Sista utflykten gick till "Uret". För att förkorta resan lånade vi två båtar och rodde över Innerdalsvattnet. varmt och lugnt väder.

Hamnade på en brinkig och besvärlig väg upp till fjällmyren. Svor högt varje gång fötterna slant eller att jag trampade ner i hål. Revbenen kändes nu av ordentligt. Mitt humör var väl inte alldeles på topp, om jag skall vara ärlig.

Fantastiskt fin utsikt från den lilla myren. Många fina objekt i torrakor etc.

Många gamla träd med många fina vackra ytor. Ärligt sagt har jag aldrig tidigar sett något i dessa mönster. Några vänliga  kompisar visade mig en ny värld.

Fotosafari veckan i Innerdalen är till ända. I morgonbitti hemresa.

Postat 2011-11-20 14:48 | Läst 2805 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Fredag under Innerdalsveckan

Efter natt med en inte alltför god sömn letade jag mig ut ner till Innerdalsmonumentet. När ljuset skingrade mörkret fanns en lätt skyig himmel, snart svepte en rosa ton över Tårnet.

Efter några minuter färgades hela himlen rosa.

Det rosa skimret varade inte många minuter

Utflyktmålet var idag "esusmyren". Turen skulle var tämligen lätt med svag lutning över myrmark. Denna dag kände jag mer av mina revben. Valde att tillsammans med en kompis gå ut på "ormen" i Innerdalsvattnet. fantastiskt fina speglingar i ljuvliga färger

En ströstare jäckade oss. 200 mter telet räckte inte långt, men naturen var som ögongodis.

Innan middagen drogs jag åter ner till den ensamma vitsippan. Fann nu ett ilande rött löv som jag försökte drapera med och skapa höstkänsla.

Vitsippan känns nästan som en julblomma

Postat 2011-11-17 22:33 | Läst 2890 ggr. | Permalink | Kommentarer (5) | Kommentera

Tordag under Innerdalsveckan

Vaknade på torsdagmorgon till en klar himmel. medan några valde att dra sig i sängarna, var vi några som gick ut i mörkret för att möta ljuset. Forsen lockade.

Dagen utflykt gick för några av oss till Fluohålan. En fantasisk liten vacker tjärn på fjällsluttningen. Gömd från stigen av en ogästvänlig skog med stenskravel, lite svår att gå.

Stannade någon timme vid hålan. Gick sedan högre för att komma till "Uret". Terrängen vill jag helst glömma, farlig!! Djupa hålor under torv och mossa, lätt att göra illa sig. jag vände en bit upp, valde att gå samma väg tillbaka. Blev några bilder innan jag vände om. En gudomlig utsikt över dalen. Sten blocken nedan för visar vilken dålig väg våra kamrater valde.

Talgoxen var en nyfiken en, tyvärr kunde jag inte städa bilden. Framför fötterna var ett brant stup.

Vid Fluohålan tillbringade jag och en kamrat resten av eftermiddagen, det var ett fantastiskt vackert ljus med fina speglingar av fjälltopparna.

Kambräken

Vägen hem var lika eländig som på förmiddagen, kanske värre eftersom benen var trötta.

Det var åter skönt att komma hem efter en lång  njutningsfull dag.

Postat 2011-11-13 15:37 | Läst 2553 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Onsdag i Innerdalen

Tidig morgon tassade min rumskamrat och jag ut för att möta en överfuktig luft, regnet hängde i luften, men det regnade inte. Jag stannade en stund vid Innerdalsvattnet för att njuta av den tidiga blå timmen.

Upptäckte plötsligt en ljusstråle ner i vattnet. Från var begrep jag aldrig.

De båda bilderna med Tårnet är tagna med 10 minuters mellanrum.

Så kom regnet! Det blev en dag i Tårnets närhet. Nära till varm stuga och brasa. Jag drömde om att skymta toppen på Innerdalstårnet i ett töcken av moln. Jag stod i regnet ca en timme, toppen skymtades korta stunder vid trew tillfällen.

Efter fika gick jag upp efter bäcken mot Renndalen. Hällarna uppe vid forsen skulle vara fantastiska i bra väder. Nu regnade det. Eftersom jag kan inte var still, så jag bestämde mig för att gå i alla fall. Det var fantastiskt vackert uppe vid hällarna och forsen. Tyvärr regnade det och blåste, så de flesta bilder na raderas pga blöt lins. Jag hann aldrig torka linsen torr.

Bäcken hade många vackra partier på vägenupp med småfall och mycket fina linjer.

Vägen ner var halkig. Gällde att sätta fötterna på rätt ställen. Jag stöp, raklång. En månads smärta i revbenen, men det är glömt nu.

Senare på eftermiddagen blev det en liten tur till björkdungen med makroobjektivet.  Jag fann blåklockor och  en ensammen vitsippa. Ensam , stark och ståtlig.

En blöt men innehållsrik dag till ända.

Postat 2011-11-05 22:21 | Läst 2062 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Tisdag i Innerdalen

Utflykterna under Innerdalensveckan styrdes av vädret, som under veckan spåddes till ostadigt med den del regn.

Tisdagmorgon planerades turen till meandern längre in i dalgången. Vi var några stycken som vid kvart över sex gick ut till älven för att möta ljuset. Lite molningt, men alldeles lugnt, vilket gav fina speglingar.

Vädret var med oss, tom solen visade sig mellan varven. Turen bort till meanderna var ca 4 km. Myrlandet var rellativt blöt, men det var helt okay att gå. Meandern var värt varenda steg, allt klängande och klättrande för att komma upp på första utsiktshyllan.

På vägen tillbaka fann Eva och jag ett härligt fikaställe mitt ute i älven. Stövlarna räckte till. Plötsligt fick jag syn på de vackra fjällbjörkarna med det synliga rotsystemet.

En mycket skön och lyckad dag var till ända.

Postat 2011-11-03 22:13 | Läst 2224 ggr. | Permalink | Kommentarer (7) | Kommentera