** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Någon gång då och då pockar en bild på att få lite uppmärksamhet och har kanske en historia att berätta. Då hjälper jag den att synas.

Skottland 2023 - del 7: Perth

Mot Perth

Det var en konstig frukostordning på hotellet. Frukosten ingick inte i rumspriset utan vi fick beställa från en meny och varje lite detalj hade pris så det gällde att tänka till så vi blev mätta utan behöva lämna något. Det blev bla. gröt med blåbär, te, kaffe, fralla och blodpudding.

Från Inverness tog vi tåget till Perth. Det går ju över högländerna och passerar orter som Tomatin, Aviemore, Kingussie, Dalwhinnie, Blair Atholl, Killicrankie, Pitlochry, Dunkeld på vägen. Många historiska platser.

Tågresan bjöd på mycket skog, många får och stora åkrar.

Vi gick direkt till vårt hotell i Perth. Grampian Hotel som fick nya ägare för något år sedan, det är indier som driver det och även har indisk restaurang där. Rummet var klart och vi lämnade in väskorna, gick till stationen igen och tog en taxi där till Scone Palace.

Inverness järnvägsstation. Som jag beskrivit tidigare så är det ofta grindar mot perrongen och personal som assisterar där, så även här, vilket verkar behövas för ofta är det något strul med att biljetten inte läses av eller väskor som fastnar i grindarna eller något annat.

Järnvägsstation Aviemore i skotska högländerna.

Utsikt från tågfönstret mellan Inverness och Perth.

Ännu en regnbåge. Vi har sett fler regnbågar på den här resan än vi brukar göra under ett helt år.

Dalwhinnie Distillery passerades också. Skottlands högst belägna. Ibland är det så mycket snö här att det är stora problem att ta sig hit med leveranser till destilleriet.

Efter att ha passerat högländerna så ser vi stora fält med odlingsduk över det som växer där. Inte riktigt klar över vad som odlas dock.

Vi åker genom vidsträckta odlingslandskap mellan Inverness och Perth.

Scone Palace

Efter att ha checkat in på hotellet gick vi tillbaka till järnvägsstationen och tog en taxi till Scone Palace som körde oss ända till biljettentrén. Hade vi åkt buss hade det blivit en halvtimmes promenad från hållplatsen.

Vi började med att gå runt i själva slottet. Stora salar med antika möbler men textilierna såg slitna och urblekta ut. Många kungalängder på väggarna. Självklart besåg vi stolen med kröningsstenen, The Stone of Destiny, fast det är bara en kopia här som vi inte fick fotografera. Det som påstås vara originalet, de flesta tvivlar, finns i Edinburgh Castle men skall enligt beslut 2020 flyttas till det nybyggda Perth Museum i Perth City Hall.

Vi gick sedan runt i parken som var stor och väldigt fin med många spännande träd och en köksträdgård med magnifika pioner.

Efter utmärkt te med scones i palatsets kafé så promenerade vi ut bakvägen till en annan busshållplats där så småningom sista turen med buss nr 3 kom och gav oss en sightseeingtur i förorterna innan återkomst till Perth centrum.

Scone Palace i Perth.

Det fanns en flock med påfåglar som spatserade runt på gräsmattorna utanför palatset.

Scone Palace.

The archway of Scone, från 1500-talet. Den demolerades av en stor lastbil 2010 när en entreprenör missbedömde höjden, körde rakt in i den och förvandlade den till en stenhög. Det tog 2 år att restaurera den.

Köksträdgården på Scone Palace hade även en omfattande dahliaodling.

Dahlia, en stor Pompon.

I parken kring Scone Palace finns ett omfattande arboretum, en trädsamling, med många exotiska träd. För en trädkramare är det ett paradis men inte alltid så lätt att nå runt.

Brödgran (Araucaria araucana), Monkey Puzzle på engelska.

Mannen med ryggsäcken var en trevlig karl. Han hade en väldigt gammal hund som när den blev trött blev upplyft och fick åka i vagnen.

The Bell Tree på Moot Hill i parken vid Scone Palace. En av de absolut viktigaste historiska platserna i Skottland. År 906 höll kung Constantine II det första rådsmötet här. Det medeltida parlamentet etablerades på 1300-talet och varje gång en ny lag hade stiftats så ringdes det i klockan för att kungöra beslutet.

Perth

Vi turistar i Perth. Promenerar omkring i flera timmar från North Inch till South Inch. Besök i St. Johns Kirk där en vänlig dam gav oss en broschyr om kyrkan på engelska, de fanns på svenska också men hon trodde vi var från de södra delarna av det förenade kungariket. Hon berättade att det var en väldig lågkonjuktur i Perth, massor av affärer och restauranger har lagt ned. Det märktes faktiskt. Klädkedjan Debenhams har ju konkat och lämnat stora tomma lokaler här liksom i Inverness, finns bara på nätet numera.

Det är många kyrkor i Perth, 15 stycken.

Avslutade dagen med restaurangbesök. Vi hittade Crido's, en italiensk restaurang, de hade lamb shank på menyn, äntligen tänkte vi och satte oss på uteserveringen. "Tyvärr, paret vid bordet intill fick just den sista." Vi stannade kvar och det var tur för maten var god och personalen trevlig. Jag åt en stek med grönpepparsås, sallad, chips och lökringar. Hustrun seabass med ris och musslor i tomatsås. Sticky toffee pudding och Crème brûlée till dessert. Varsin Peroni öl som var riktigt god, de hade inga intressanta skotska öl. På den här restaurangen var det mycket folk både ute och inne men på de andra alldeles intill var det tomt och tyst. Märkligt.

The Fair Maid of Perth. Inspirerad av en novell av Walter Scott.

Nae Day Sae Dark (No Day So Dark) Sculpture. Inspirerad av en dikt av Perthpoeten William Soutar.

Nae day sae dark; nae wüd sae bare;
Nae grund sae stour wi’ stane;
But licht comes through; a sang is there;
A glint o’ grass is green.

Wha hasna thol’d his thorter’d hours
And kent, whan they were by,
The tenderness o’ life that fleurs
Rock-fast in misery?

St. Johns Kirk.

Stenhuggares märke på pelare i St. Johns Kirk. 1400-tal.

North Inch i Perth ligger norr om centrum och är ett område för picnic, bollspel, motion - 57 hektar stor park med mycket gräs. Området var en gång en ö i River Tay. Skådeplats för en märklig händelse "Battle of the Clans" 1396. 30 män utsågs att representera klanerna Chattan och Quhele i ett slag inför åskådare med kung Robert III of Scotland i spetsen. Chattan vann då de lyckades ta livet av alla motståndare utom en. Lite oklart än vad de bråkade om.

Idag är det lite lugnare med kuttrasju mellan duvor i North Inch. De har inte läst skylten eller så har de testat negativt för fågelinfluensa.

Albert Memorial. Drottning Victoria avtäckte statyn den 30/8 1864, några år efter att hennes make Albert avlidit. Hon var på väg till Balmoral Castle i Skottland. Victoria var alltid klädd i svart efter Alberts död. Själv levde hon till 1901 efter mer än 63 år på tronen.

North Metven Street, typisk stadsgata i Perth. I bakgrunden syns St. Pauls Church, det finns många kyrkor här i Perth också.

På muren utefter River Tay i Perth så finns dessa små konstverk på några platser. Livar upp en rätt grå stad.

South Inch i Perth ligger söder om centrum. 31 hektar stor med gräsytor för picnic men även utomhusevenemang som konserter m.m. hålls här. Skatepark, lekpark, damm med svanar, toaletter, bollspel. Var också en ö i River Tay för länge sedan.

Restauranggatan i Perth. De flesta var tomma på folk på uteplatserna men på Crido's var det fullt.

forts följer med slutet på resan...

Inlagt 2023-11-12 00:00 | Läst 307 ggr. | Permalink
Jag har inte varit i Perth på 30 år så det här var en trevlig presentation. Dessutom fina vyer från tågresan. Skottland är verkligen ett mysigt ställe att semestra på synd bara att det är så många andra som också upptäckt det.
Svar från stenp 2023-11-13 13:20
Tack! Dags för ett återbesök kanske? Synd bara att det verkade vara sån nedgång här i Perth.