Bild ibland

Någon gång då och då pockar en bild på att få lite uppmärksamhet och har kanske en historia att berätta. Då hjälper jag den att synas.

Mandariner

Promenad i det härliga solskenet här i Stockholm. Gick från Slussen via Skanstull och längs med Årstaviken till Hornstull. Återsåg mandarinänderna där de brukar hålla till och den här gången hade jag kameran med mig så det blev ett par bilder.

Effektiv motor på lilla mandarinanden. De är lite mindre än vanliga gräsänder men verkar ha rätt kraftfulla ben.

Två hanar och en hona. De verkar inte alltför oense men våren är inte riktigt här än så det ändrar sig väl lite senare.

Solen skiner igenom de tunna vingarna.

Trevligt att de är kvar här i Årstaviken.

Postat 2023-01-27 16:52 | Läst 364 ggr. | Permalink | Kommentarer (3) | Kommentera

Ringmärkning och vassa taggar

Södra Öland är ju ett paradis för fågelskådare och där kan man ju vara med på ringmärkning. Dock har det aldrig passat in i planerna så i år tog vi tillfället i akt att få se hur det går till på lite närmare håll. Vetenskapens hus visar och berättar om ringmärkning i gröna boden vid Naturens Hus i Bergianska Trädgården. Fåglar fångas i bur strax innan visningen och släpps direkt efteråt. Trevligt och informativt. Gratis är det också.

Blåmes som strax återfår friheten.

Taggiga buskar finns det ju många av men taggiga Oxlar har jag inte sett så många gånger, bara när det är riktigt bra frost som nu idag när det såg ut så här utanför fönstret.

Postat 2023-01-22 13:59 | Läst 489 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Ris och ramen - del 6

Del 6 av resan till ris och ramen. Ryokan i de skogiga bergen.

Länk till del 5

Vi åkte från Osaka med Shinkansen Limited Express Thunderbird 21 som är ett bekvämt tåg som inte stannar på alla hållplatser. Resan till Kanazawa tog nästan 3 timmar.

Motoyu Ishiya Fukatani Onsen Ryokan, dvs ett värdshus med onsen (bad med vatten från varma vulkaniska källor), ligger i skogen bland bergen utan några nära grannar. Buss in till närmaste stad går 2 gånger per dag, kl 8:06 och 9:06. Från Kanazawa tog vi taxi dit. Personalen välkomnade oss med bugningar och väskbärning och all möjlig omsorg. Vi bjöds på te och fick lämna skorna vid entren och ta tofflor i stället, tyvärr lite väl små tofflor då one size inte fits all.

Ett ställe helt i japansk stil i ett gammalt hus som var fullt med exotiska samlarobjekt som husets ägare genom åren samlat på. Bland annat stenyxor, masker och allt möjligt. De hade också en hel del lokalt hantverk till försäljning.

Vi fick allihop yakuta och en liten påse med badgrejor så vi kunde gå och bada i varmbadet när vi ville, vilket vi gjorde rätt omedelbart. Lite tips kring hur onsenbad går till kan du hitta om du söker på nätet efter "Onsen etiquette".

Många rätter till middag. Det här var första omgången av flera.

Efter middagen blev det sake-provning för oss vuxna. 5 olika sake från olika producenter och med olika karaktär. Det var mycket intressant men vi blev inte frälsta sakedrickare, trots att det var högsta hantverkskvalitet på det vi drack.

Sussade gott efter all mat, sakeprovning och utforskande av byggnader både ute och inne. Vi sov på golvmadrasser, futon, och vaknade utsövda till en ny dag.

En ny dag betyder frukost och detta är vad som serverades. Lite speciellt för oss som brukar äta yoghurt med bär, flingor, te och ostmacka. Tur att vi hunnit vänja oss vid ovanlig mat vid det här laget.

Vi tog en taxi till närmaste järnvägsstation som är Morimoto. Där på stationen hade en svalfamilj byggt bo i taket till en av ingångarna. Vänligt nog hade stationspersonalen satt ut en kon och lagt tidningspapper i trappen så att svalorna kunde bajsa utan att någon stationsbesökare blev olycklig av att halka på det.

Tåget från Morimoto till Kanazawa där festivalen var på gång. Mer om det i nästa del.

Postat 2023-01-18 16:02 | Läst 375 ggr. | Permalink | Kommentarer (4) | Kommentera

Ljus i mörkret

Nu när vi går mot ljusare tider kanske det passar med ett par bilder som kom till i höstas när mörkret började lägga sig tidigt om kvällarna och jag var ute och sökte ljuset som strålade från den låga kvällssolen.

Postat 2023-01-13 14:40 | Läst 261 ggr. | Permalink | Kommentarer (2) | Kommentera

Ris och ramen - del 5

Del 5 av vår resa till ris och ramen. Familjen återförenas i Osaka. Barn och barnbarn har varit på badsemester och bott i jurta i skärgården utanför Fukuyama.

Vi besöker varma källor, vulkaner, festivaler, tempel, parker, höga berg och djupa dalar. Kyoto, Sapporo, Osaka, Okayama, Kanazawa och Tokyo är de största städerna vi bor i.

Länk till del 4

Vi bor på 100 kvadratmeter högst upp på 7:e våningen i en lägenhet som är helt vansinnigt pyntad med mangaikonen “One Piece” som började ges ut som magasin 1997. Nu är det en enormt populär TV-serie som gått i mer än 700 avsnitt hittills. Allt här är “One Piece”, väggaffischer, handdukar, muggar, tallrikar, en massa plastfigurer, mattorna, allt har bilder från serien. En stoor kackerlacka finns här också, förmodligen fler, den var dock för snabb för att hamna på bild.

Osaka har några sevärdheter som anses vara ett måste. Vi besökte ett av måstena idag och det var Osaka Aquarium Kaiyukan. En fantastisk byggnad och faktiskt ett väldigt bra akvarium med alla möjliga sorter havslevande djur, minikrabbor, blötdjur av olika slag, massor av fiskar samt sälar, delfiner och pingviner. Ett jätteakvarium i mitten som vi gick runt i spiral från topp till botten. Som avslutning en klappzon där vi fick klappa rockor och hajar. Liknande finns i andra städer så det är inte unikt men det var roligt tyckte vi alla.

Här en utflykt med lite äldre japaner som besökte akvariet. De var väldigt glada och tyckte det var roligt att även vi fotograferade dem.

Vi omslöts av ett enormt akvarium som var flera våningar högt. Väldigt fina miljöer för fiskarna. Hajar, rockor och småfisk tillsamman i samma akvarium.

Så här ser de ut i närbild. Lite läskiga men väldigt goda på tallriken. Kungskrabba/Kamtjatkakrabba. Bra miljöval enligt WWF för de som fiskas kring Hokkaido.

Legoland Discovery som var mycket uppskattat av de små och vissa delar rätt kul för vuxna också. Där byggde vi bilar och hade tävling med, gick ninjagången mellan laserstrålar och byggde legohus som kunde jordbävningstestas.

Det här var det närmaste vi kom sumobrottning. Vi (mormor och morfar) hade sett fram emot att gå på en publik träning men vi föll för åldersstrecket. En regel som beror på att vi måste kunna sitta med benen i kors i flera timmar och inte sträcka dem så att fotsulorna pekar mot brottarna vilket anses vara ett etikettbrott.

I en stor lekpark med vattenfall med efterföljande bäckfåra och avslutande fontän att blöta ner sig i fick barnbarnen springa av sig ordentligt. Solen sken och det var +30°.

Shopping i storstad. Vi tog oss till galleriorna i Osaka Namba. De är gigantiska. Trots cirka 3 timmars vandrande i detta shoppingparadis/-helvete så hittade vi inte tillbaka till de affärer som vi tänkte handla något i och vi gick vilse flera gånger. Den längsta sammanhängande inglasade gallerian är 3 km lång och har massor av angränsande shoppingpalats och gallerior. Men något att äta finns det överallt och vi hittade ett trevligt och bra yakinikuställe där vi grillade kött och grönsaker på bordet.

Tempozan pariserhjul. 100 meter i diameter. Hustrun och dottern var de enda som vågade sig på det. Hisnande utsikt enligt dem.

Det här måste vi bara gilla. Undrar om husdjuren eller deras mattar har mest glädje av nallarna.

Bargata i Osaka, många barer finns det.

Nattöppet även för själslig spis.

Det här är en av anledningarna till att vi mest bodde i lägenheter och hus som hyrdes via airbnb. Av 6 personer blir det mycket tvätt under 5 veckor. Med +30° ute så torkade det snabbt på balkongen.

Vi var bara ett par dagar i Osaka, storstadspuls var ju planerad till Tokyo lite senare. Efter Osaka skulle vi vila ut på landet och uppleva festival, mer om det i del 6.

Postat 2023-01-11 12:07 | Läst 333 ggr. | Permalink | Kommentarer (1) | Kommentera