Bild ibland
Skottland 2023 - del 2: Isle of Mull
Ankomstdagens kväll i Tobermory ägnades åt alla affärerna på Main Street samt Mull Museum som kan rekommenderas. Nu var det fullt på museet för det vräkte ned regn, detta kommenterades sarkastiskt av föreståndaren för museet som för övrigt var en mycket trevlig man vi hade en lång pratstund med.
Kvällen avslutades med en rätt god middag på restaurang Mishdish. Jag åt "Scallops, roasted red pepper, chrispy pork belly, chive oil". Hustrun "Langoustines, locally landed chilled with citrus mayo, salad & crusty bread". Nöjda drog vi oss tillbaka till hotellet för en ostbricka och en dram lokal whisky - Tobermory 17 år Madeira cask finish.
Rundtur på Isle of Mull
En dag med rundtur på Isle of Mull. Vi hyrde bil på Harbour Garage i Tobermory vilket var väldigt smidigt och okrångligt. En Vauxhall Corsa, manuell. Väldigt liten och med låg frigång. Först körning på "vanlig väg" med mötande trafik men snart var vi inne på single track med mötesplatser och så såg det ut sen resten av dagen. Det är naturvackert på Mull och så ödsligt ibland att det inte ens är några får. På andra ställen är det får överallt, ofta mitt på vägen och de vill inte gärna flytta på sig. Även korna är ovilliga att gå åt sidan när vi kommer med bilen. Första egentliga stoppet var vid Three Lochs Viewpoint där vi tänkte ta en liten promenad ned mot sjöarna men det var alldeles för vattensjukt på grund av allt regnande så vi avstod.

Vi har hyrt vår bil och ger oss ut i det böljande landskapet på Isle of Mull. Single track road nästan överallt.

Three Lochs vid Glen More på Isle of Mull. Det var väldigt blött så vi gick inte ned och fick någon vy över alla tre tjärnarna.

Får på vägen är vanligt, de brukar flytta på sig men de här låg på sin plats så vi fick kryssa mellan dem.
Ardalanish Isle of Mull Weavers
Så småningom anländer vi till Ardalanish Isle of Mull Weavers som ligger i slutet av den smala dåligt underhållna vägen långt ut på landsbygden. Här väver de tyger av ull från egna Hebridean Sheep. De har även Highland Cattle på gården och de klarar vintern utan att behöva stå inomhus, på så sätt fick de utrymme i den lagårn att bygga väveriet som fick sina maskiner från ett gammalt väveri när vävaren gick i pension. De har butik här och säljer online. Tyvärr hade de inga egentliga guidade turer men vi fick gärna gå in och se när de jobbade i väveriet.

Ardalanish Weavers ligger vackert med en vid utsikt över havet mot Colonsay och Islay långt bort i fjärran.

Här pågår arbete med rejäla mängder ullgarn.

Många spakar och spolar med garn. Tyvärr hade de ju ingen guidad tur och vi ville inte störa arbetet med en massa frågor.
Ardalanish Beach
Efter besöket hos väveriet så gick vi direkt från dem ned till Ardalanish Beach där det var lågvatten så vi kunde gå ut på sandstranden och titta på vadarfåglarna som skuttade omkring där. Regnet kom horisontellt men ändå var det en familj som tältade på stranden och var ute på stranden och barnen surfade, iförda våtdräkter men ändå!

Grågässen flyttar sig från ena sidan av Ardalanish Beach till den andra. Det regnar rejält men vi tvekar inte inför en strandpromenad.

Ängspiplärkan verkar inte så bekymrad över väderleken.

Härdade skotska barn. Det blåser ordentligt och regnet kommer vågrätt mot oss.

Det är ebb på Ardalanish beach. Regnet kommer horisontellt. 3km bort efter stranden ligger den sydligaste punkten på Isle of Mull.

Större Strandpipare hittar mat när vattnet drar sig tillbaka.

Jag tror jag störde dem för jag halkade till på en sten och viftade med armarna för att hålla balansen.
Fionnphort
Vår lunch var planerad till The Creel Seafood Bar i Fionnphort som fick utmärkelsen Best Seafood Establishment 2021. Vi blev inte imponerade för de hade uselt utbud, inga havskräftor, inga pilgrimsmusslor, ingen krabba. Vi tog scampi och fick några slags räkor med massor av panering som friterats till oigenkännlighet och till det pommes, skrämmande dåligt. Det bästa var det tillfälligt soliga vädret och utsikten mot klosterön Iona. Färjan till Iona går här från Fionnphort, ingen bilfärja dock för turister som lämpligt nog får använda apostlahästarna.

Den omtalade The Creel Seafood Bar levde inte upp till förväntningarna.

Iona Abbey and Nunnery på ön Iona utanför sydvästkusten av Isle of Mull. En turistmagnet, bussarna kommer i tjog från fastlandsfärjan hit.

Färjan till Iona. Det krävs särskilt tillstånd för att få ta med bilen så turisterna får använda apostlahästarna.

Det var inte bara turisternas bilar som orsakade trafikproblem i Fionnphort, även fåren ställde till det och använde gatan som toalett.
Single track extreme
Det regnade mest hela dagen med korta uppehåll och minutkorta solstunder. Färden runt ön fortsatte och vi stannade vid Loch Beg Bridge och strosade och fotograferade lite. Rundade Ben More som är Mulls högsta berg och fortsatte utefter västkusten. Från Ben More rinner många vattendrag och vi stannade till i Tràigh Gheal vid ett vattenfall från Allt Eas an Ime. Häftigt. Vid Balmenach smalnade väg B8035 av, till 1960-talet benämndes den som huvudvägen A849 men de bytte namn med varandra när den nuvarande A849 anlades. Det blev väldigt spännande, snarare läskigt, när vi rundade Aoineadh Mòr där vägen är jättesmal, med massor av stora hål, få mötesplatser och blinda kurvor. Utmed branterna på båda sidor om vägen ligger stora stenblock som rasat nedför sluttningen. Det regnade ihållande också.

En missnöjd ko som råmar ut protest mot att behöva flytta på sig. Den var väldigt motsträvig så vi fick vänta tills den fick lust att gå ut i vägrenen.

Väntan på mötesplats på single track road.

Ett litet vattenfall på sluttningen från Ben More.

Loch Beg Bridge, Caladoir River, Isle of Mull.

Vattnet strömmar ned från Ben Mores sluttningar. Ben More är det högsta berget på Isle of Mull. Tyvärr lite väl låga moln så vi ser inte själva berget.

Balnahard vid väg B8035 på västra Isle of Mull. Berget vi rundar är Ben More.

Det här var läskigt. Stora stenblock har rasat från bergssidan och ligger i sluttningen både ovanför och nedanför vägen mot havet. En del ser rätt färsknedramlade ut. Vägen är nästan ofarbar på grund av alla håligheter, lösa kanter och få mötesplatser. Regnet och blåsten hjälper inte till direkt. Finns ingenstans att vända heller och vi vill ju vidare.
Skottland 2023 - del 1: från Stockholm till Isle of Mull
Vi har varit i Skottland förr, ett dussin gånger åtminstone. Med undantag för en bussresa 1990 så har vi alltid hyrt och kört bil.
Denna gång bestämde vi oss för att åka tåg och buss så mycket som möjligt. Det var inte helt lätt att boka sittplatser, trots många kontakter med ScotRail fick vi aldrig riktigt koll på när sittplatsbiljetter släpps för en viss sträcka. Bokning och betalning gick alldeles utmärkt och tågen avgick och anlände enligt tidtabell hela tiden.
Vi flög till Edinburgh och tog sedan spårvagn till Edinburgh Waverly tågstation. Därifrån ett tåg till Glasgow där vi bodde en natt. På restaurang åt vi skotska klassiker, Haggis med neeps and tatties respektive kött- och korvpaj. Glasgow är ju en storstad med väldigt mycket att se och uppleva men det var inte vårt mål denna resa utan målet var mer avlägsna trakter med inte så mycket folk.

Det är söndag och George Square i Glasgow är ett populärt ställe att pausa, sitta på gräset i solen, ta en fika och lyssna på trubaduren som spelar.

Gallery of Modern Art i Glasgow, tydligen med en aktuell utställning av Banksy, vem det nu är?

Haggis med neeps and tatties. Mums.

Kvällsol i Glasgow gav oss hopp inför fortsättningen på resan.

Måndag morgon 06.15 ringer väckarklockan och efter frukost promenerar vi till Queen Street Station. Det är mycket personal på tågstationerna här, de hjälper till så alla smidigt kommer igenom spärrarna och svarar vänligt på alla frågor även från förvirrade turister. Vi åker tåget på West Highland Line till Oban som flera gånger blivit framröstat som "The most scenic railway line in the world". Vi är spända på om det kan stämma.

Tågfönster på resan mellan Glasgow och Oban. Verkar bli si och så med solskenet. Det är ett dieseldrivet tåg som mullrar rätt ordentligt, fönstren är öppna annars skulle det imma igen totalt för det är ordentligt regnfuktigt. Det ramlar in löv från träden som växer nära spåret.

Regntunga skyar någonstans i Skotska högländerna mellan Crianlarich och Tyndrum.

Det var varmt och skönt på tåget men det verkar inte alla tycka. Det finns ingen restaurangvagn, dock kommer en dam med snacks och kaffe/te, tyvärr var det uruselt pulverkaffe. Vi passerar många fina stationer som byggdes på 1800-talet under den Victorianska eran. Naturen övergår från skog till böljande kullar och vi njuter verkligen av utsikten. Det regnar rätt mycket så möjligheten att ta bilder ut genom tågfönstret är rätt dålig men några bilder blir det.

Dalmally, som ligger efter River Orchy, har kul perrongutsmyckning. Observerar att stationsskylten har namnet på både engelska och gaeliska, ibland är det väldigt stor skillnad.

Dalmally är en station från den viktorianska tiden. Här går det att bo och bli omhändertagen av Graham som drive hotell här.

West Highland Line tog oss lyckligen till Oban och det var verkligen en enastående fin tågresa som tyvärr stördes av en hel del ordentligt regnande. Här tog vi en snabb lunch i hamnen och gick sedan direkt till färjan. Utsikt från färjeterminalen mot ön Lismore och i bakgrunden Morvern som tillhör fastlandet och tillsammans med Ardnamurchan är väldigt avlägsna trakter. Vi siktar dock på Isle of Mull.

Från färjan har vi den klassiska utsikten mot Oban med McCaig's Tower & Battery Hill högt ovan staden. Vi skymtar också Oban Distillery med sin höga skorsten.

Färjan passerar nära The Dog Stone i utkanten av Oban. Sägnen säger att jätten Fingal brukade binda sin hund Bran här när Fingal gick på jakt i Hebriderna. Bran morrade och grymtade och vandrade runt runt stenen med kedjorna rasslande. Det sägs att det fortfarande hörs hur kedjorna rasslar och Bran grymtar, särskilt när det är storm.
Maiden Island. Sägnen säger att en ung flicka anklagad för något brott blev bunden här i mening att hon skulle vilja erkänna. Hon vägrade och när tidvattnet kom in så drunknade hon. Det finns många öar i Skottland som heter Maiden Island och det är troligt att de fått sina namn av att användas som tillflyktsort för kvinnor under orostider.

Lismore lighthouse. Lik alla andra fyrar som den produktive Robert Stevenson ritade under sin flera decennier långa karriär.

Färjan anländer till Craignure på Isle of Mull och där stiger vi på buss 95 som tar oss till största orten Tobermory. På bussen gick det att betala med kontanter, Visa, Mastercard, busskort. Någon fick åka med en hållplats utan att betala. Någon blev avsläppt lite före hållplatsen. Märks att vi är i en glesbygd, här bor ca 2800 personer.

Tobermory på Isle of Mull. Utsikt över hamnen, huvudgatan Main Street med de färgglada husen, busstationen och destilleriet.

Utefter vägen till och från hotellet växte det mycket björnbär som var mogna, de åt vi många av.

Ung trut på spaning och kanske lite värmande fläkt från skorstenen.

Här växer palmer. På Harbour garage hyrde vi vår bil nästa dag.

Central tältplats, kan va lite stökigt på lördagkvällen kanske. Alldeles vid busstationen och destilleriet. Fin utsikt mot Main Street.

Gråtrut som spanar på menyn. Kolla på den stackars trutens högerben, där sitter ett svart buntband. Vi frågade men ingen visste hur det kommit dit. De hade försökt fånga den för att ta bort det men det är svårt att fånga en trut.
Äntligen framme i Tobermory på Mull. En lång och innehållsrik resa som gick smidigt och utan problem. Dock uppfylldes inte våra förhoppningar om solsken utan det var mest regn men vi slapp blåsten som kan vara rätt besvärande här på Hebriderna.
Mer från Mull i nästa inlägg.
Tillskott i kamerautrustning
Köpte en begagnad Panasonic DMC-GM1 av en medlem på Fotosidan och började genast experimentera med den.
Tanken var att sätta mitt Olympus 9mm fisheye body cap lens på den och få en liten rolig sak att bära omkring på. Det gjorde jag och här är några exempelbilder.
En gräsgrön guldbagge som bor i komposten. ISO200, 1/200 sek, f/8.
Utsikt från kökstrappen mot Dalälven. ISO200, 1/250 sek, f/8.
Garagetrapp. ISO3200, 1/8 sek, f/8.
Kände starkt för att experimentera så mitt Olympus 100-400 med MC-20 2x teleförlängare monterades på den lilla juvelen.
Här lite resultat av den kombinationen. Blev snabbt trött i vänsterarmen som håller objektivet, lite obalanserat men för övrigt inga problem.
ISO3200, 1/400, f/13, 400mm (eq1600mm)
Utan MC-20. ISO1000, 1/640, f/6.3, 400mm (eq 800mm)
Alla bilderna ovan är RAW -> JPG från Lightroom med lite beskärning men utan några övriga justeringar utom utsikten som fått förgrunden upplättad.
Den ger bra färger direkt ur kameran tycker jag. Ett lågt stativ och makro med mellanringar blir nästa experiment.
Vacker grön vårtbitare
Vårtbitaren gladde mig med att sitta stilla denna regniga dag i augusti 2023 när vi skördade lite sockerärtor. Hann hämta mitt makroobjektiv och ta god tid på mig att ta några bilder, när jag kom för nära råkade jag nudda en antenn och då tog den ett långt hopp och gömde sig djupt i trädgårdslandet.
Den är ju så otroligt vacker så jag tar med flera bilder på den. Undrar om den blev störd av att ha vattendroppar på fasettögonen, eller kanske omvärlden blev ännu större.
Olympus OM-D E-M1 III. Olympus M.Zuiko 60mm F2.8 Macro. ISO 800-2000. 1/400 sek. f/5,0. Handhållen fokusgaffling i kameran. Fokusstapling i Photoshop.
Hungrig spindel
Inte så smakligt för en mänsklig gom kanske men spindeln snaskade på rätt bra där den överraskat blomflugan i klematisblomman.
Olympus OM-D E-M1 III. Olympus 60mm f2,8 Macro. 1/100 sek f6,3 ISO2000. Focus stacking 15 bilder. Lightroom Classic + Photoshop + Topaz Sharpen AI.

















