Annons
Artiklar > Tala om bilder! - del 11 - Håkan Elofsson

Tala om bilder! - del 11 - Håkan Elofsson

Detta är den sista bilden i serien Tala om bilder. En bild av Håkan Elofsson där Stefan och Bo diskuterar vikten av att positionera sig rätt. Lika intressant som vanligt!

Publicerad 2013-10-11.

12 Kommentarer

Arne Bivrin 2013-10-11 16:46  
Som alltid intressant diskussion om en bild. Jag hoppas det kommer en fortsättning. Min förhoppning är då att bilderna kan hämtas från andra motivområden.
Bo Bergström 2013-10-11 16:59
Man tackar, ja, vi får se hur vi gör i fortsättningen. Idéer finns verkligen. Och andra motivområden, ja, det försöker vi ständigt att finna. Hälsningar Bosse
stefohl 2013-10-12 12:12
Vilka motovområden har du saknat? Jag vet att vi inte har varit så mycket inne på sportbilder eller naturbilder, men är det andra områden du saknat?
Bo Bergström 2013-10-11 17:01  
Tack!

Samtalsserien “Tala om bilder!” går obevekligt mot sitt slut. Sist i raden diskuterar vi kring ett fotografi av
Håkan Elofsson. Hoppas ni finner det intressant.

Vi vill passa på att tacka samtliga medverkande fotografer för engagemang och generositet.
Det har varit ett nöje att samarbeta med er. Och era fotografier är fantastiska! Tack.

Det gäller också dig David här på Fotosidan, som med professionell hand lotsat oss ut i etern. Tack.

Ett lika stort tack går till fotograf Anders Larsson med hustru Mia, som med filmkamera och med ljudupptagning förevigat samtalen.
Detta fina team utvecklade också konceptet med genomtänkta scenlösningar och medryckande klippteknik. Tack.

Ett stort tack till vår regissör, Lena Erlingsson, som höll ordning på flytet i studion samt bedömde kvalitet och
om ny tagning skulle göras eller ej. Tack.

Vi vill även tack alla ni som kommenterat, reflekterat, ifrågasatt och kommit med intressanta och
mycket insiktsfulla blogginlägg. Utan er hade projektet blivit livlöst. Tack.

Och livlöst hade det givetvis blivit utan de tusen och åter tusen sajt-besökare som tagit del av samtalen.
Responsen har varit mycket fin. Vi har funnit positiva kommentarer och ljuv kritik i facktidningar,
blivit inbjudna att föreläsa tillsammans under konceptet “Tala om bilder!” och förstått att filmerna används
i flera olika pedagogiska sammanhang, bland annat i estetisk utbildning på gymnasiet. Tack.

Vi har även sålt en och annan bok, vilket gläder oss.

Vad händer nu, då? Vi räknar med att snart sätta oss ned för att utvärdera satsningen och diskutera visionärt
kring en fortsättning på något sätt. Mer vet vi inte just nu för tillfället. Men snart möter ni oss igen.

Bästa hälsningar
Bosse och Stefan
lumor_ 2013-10-11 18:37  
Programmet är som hämtat ur 80-talet. På ett bra sätt.
Tänk "Svart på vitt" med Hans Villius fast med mer fokus på fotografen än på "mannen på bilden" :)
Bo Bergström 2013-10-11 18:49
Vi bockar och tackar, fint betyg även om 80-talet känns avlägset. Hälsningar Bosse
fotomojje 2013-10-11 20:22  
Hej!
Tänkte först inte lägga ett inlägg till, det känns lite tjatigt. Men det är ju sista gången och folk blir alltid pratglada då jag varit här känns det som.. :)

Bilden är bra, en häftig bild men gillar inte att man klippt handen. Detta stör mig mycket. Sedan skulle jag beskära ca 1-1,5 cm på högra sidan för att förstärka bilden ytterligare. Gillar triangeln från vänster hörn upp mot mannen och sedan ner i det beskurna hörnet till höger.

Håller med om att många fotografer missa att se förgrund, motiv samt bakgrund. Oftast är de så uppe i att ta bilden så det finns massa störande runt om och bakom, dock inte i det här fallet.

mvh Morgan Larm

Självklart håller ingen med mig. :)
Bo Bergström 2013-10-11 21:53
Hej, välkommen in, tjatigt, inte alls, tack för tänkvärda kommentarer om komposition, beskärning och fotografernas missar vad gäller förgrund, mellanplan (där motivets huvudroll oftast befinner sig) och bakgrund. Säkert håller de flesta med dig. Det gör i alla fall jag och säkert Stefan också. Sammantaget en bra bild från en ytterst duktig fotograf, Håkan E. Hälsningar Bosse. Vi möts i ett annat forum, eller i detta framåt.
stefohl 2013-10-12 12:11
Tror nog att de flesta håller med dig om handen. Samtidigt vet jag en fotograf som sa: »Ska jag få en bild att kännas häftig och dynamisk, då gör en tight beskärning och skär kanske bort en hand eller en fot. Det förmedlar en upplevelse av att jag tagit en bild på ett skeende som jag inte hade kontroll över, där jag inte har hunnit styra så mycket«.

Sean visade han en dansbild där han hade med allt i bilden och sedan den beskurna variant som han valt att visa. Och mycket riktigt, den bild där han skurit bort handen kändes mycket intensivare, mer rörlig, mer som ett moment i livet.
Bo Bergström 2013-10-12 18:00
Hej igen, ja, Stefan har en point där (som vanligt), om en bild ska skildra ett utsnitt ur verkligheten kan en beskuren hand, kropp, ansikte skapa känslan av livet som fragmentariskt, ruschigt och svårt att riktigt överblicka. Tänker på Robert Doisneaus bild Hotel de Ville (Paris), som ju visar upp kompositionslösningar lärarna på fotoskolorna redan första dagen förbjuder eleverna att använda, en halv person går sakta ut ur bilden till höger, en annan har en lyktstolpe växande ut ur huvudet och flera andra är oskarpa i rörelse.... men vilken bild! Vilket får mig att tänka på att jag under nästa vecka tillsammans med min hustru vistas i just Paris och min möjlighet att svara och kommentera blir begränsad. Men Stefan är i tjänst och tar hand om er, elller hur, Stefan? Hälsningar Bosse
fotomojje 2013-10-13 10:02
Hej!
Då det gäller att klippa en person som denna bild är klippt eller som oftast många klipper fötterna på sina personer de fotograferar stör mig mycket.

Om man ska fotografera delar av en bild så som tex. Sebastio Salgado gör med en hand som han har i en bild. Se länk nedtill så handlar det om helt andra saker än att klippa av handen som denna bild är gjord. Det är helt olika saker tycker jag.

När Sebastio Salgado gör så här som ni ser på länken så visar han att det är många som vandrar med de tunga bördorna. Skulle han inte tagit med handen här så hade bilden blivit mer stillastående, genom handen blir det en rörelse i hela bilden, att folk är på väg uppför och sliter hårt.

Men att klippa en hand så grovt för att "vässa" bilden ser jag mer som slarv än som färdig bild. Men det är min syn på det.

Jag skulle beskära bilden till höger som jag tidigare sagt. Triangeln i bilden från det vänstra hörnet upp till hatten och mörkat ner stegen bakom lite för att förstärka bilden mer. Sedan ner till det beskurna högra hörnet. På så vis hade bilden verkligen fått ett sting. Just att hatten är med och röken är med ser jag som mycket bra.

http://fotonix.wordpress.com/2009/10/24/photographer-of-the-week-sebastiao-salgado/#jp-carousel-818

Se gärna länken här på Sebastio Salgado, en av de största fotograferna som finns. Det är få som ligger ens i bakvattnet på denna gigant. De klassiska bilderna av bl a brandmännen som släcker oljebränder. Som en liten rolig anekdot kan nämnas att när jag bodde i Göteborg i slutet av 80-början av 90 talet var jag inne och tittade på en fotoutställning på avenyn. Jag såg Prinsessan Lillian och två till stå och prata. Jag gick fram och frågade om jag fick ta en bild på dessa tre och hon bad mig hövligt men bestämt att prata engelska. Jag som är kass på engelska sa då. Kan I take a color of you!, måste låtit för djävligt. I samma lokal var då Sebastio Salgado och Lennart Nilsson och jag visste då inte vilka dessa herrar var.
Hade svartvit i kameran...och bilderna blev suddiga och underexponerade.
Bo Bergström 2013-10-20 10:59
Morgan, hej igen, tack för mycket intressant och personligt resonemang, som ju blev till en hel liten artikel om beskärning av fotografier. Tänkvärda synpunkter, verkligen. Och som alltid finns olika sätt att förhålla sig till frågorna, både teoretiskt och praktiskt, och inget rätt eller fel. Hälsningar Bosse
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Merläsning

ANNONS