Medier
Sex dagstidningar i Östergötland riskerar att bli utan fotografer när NTM-koncernen vill ta bort åtta fotograftjänster.
Idag informerades personalen på flera av NTM-koncernens tidningar om att ledningen vill ta bort samtliga fotograftjänster i Östergötland.
– Det här inte bra alls. Det kommer att underminera den lokala journalistiken. Förutom att jobben blir färre så är vi är oroliga för kvaliteten, säger Calle Slättengren, fackordförande för journalisterna på Norrköpings tidningar till SVT.
Tre av fotograftjänsterna finns på Norrköpings Tidningar, tre på Östgöta Correspondenten i Linköping, en på Motala Vadstena Tidning och en på Västerviks-Tidningen. Men även Folkbladet drabbas då de använder sig av bilder från fotograferna i koncernen genom en gemensam bildbyrå.
Kvar blir bara en bildchef som ska samla in reportrarnas bilder och filmer samt köpa in vissa fototjänster från frilansare.
Enligt Östgöta Medias publisher Anna Lindberg sker förändringen för att mediahusen måste "ompositionera sig" så att personalen kan utföra flera olika arbetsuppgifter, det vill säga bli multijournalister.
– Vi gör det här för att stärka företaget inför framtiden, säger Anna Lindberg till SVT Nyheter Öst.
Mia Karlsvärd är ordförande i Pressfotografernas klubb är kritisk till att fotograferna inte får chansen att lära sig skriva artiklar när reportrar får lära sig att fotografera.
– Jag vill vara hoppfull - medier kan inte leva utan bilder. Men vad är det som säger att bara de skrivande journalisterna ska lära sig att fotografera, men inte tvärt om? Jag hoppas också att frilansbudgeten kommer öka inom mediehusen. Det finns så många duktiga egenföretagande bildjournalister att anlita.
Om två veckor börjar de fackliga förhandlingarna.
22 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Det här är visserligen dagspress det handlar om, och då finns det inte spelrum att justera texter i efterhand. Fackpress har helt andra deadlines och spelregler.
Jag är lite inne på Alfs spår, att det trots allt är värre om den skrivna journalistiken och möjligheten för research, källkritik och uppföljning får stryka på foten till förmån för bildens "snabba kolhydrater".
Det tråkiga är att läsartrenderna går åt motsatt håll, dvs snuttifiering. Svårt att balansera rätt för redaktionerna.
I dagspressjournalistiken finns det massor av sammanhang där en bild inte är absolut nödvändig, som exempelvis de senaste avslöjandena kring Riksrevisionen. Väljer du att inte läsa sådana texter pga att de saknar bild?
Dagens ungdom klarar inte att läsa längre texter än 140 tecken
Å säljer man inte så måste man spara! Personal e bäst att spara på! Kostar mest!
Alla gillar närbutiken, å alla klagar när den läggs ned,
samtidigt som man åker till stormarknaden för att handla! :)
Där fångade du tidsandan ganska bra! Även om jag inte tycker att stormarknaden bara är av ondo.
Om man ska vara seriös så visar det sig att det är det unika som säljer. För lokaltidningar är det lokala nyheter som inte finns i andra medier. F
ör andra tidningar som Fotosidan Magasin så är det unik kunskap inom fotoområdet som säljer. Att ha de kunnigaste skribenterna.
Nu kanske jag går väldigt långt off topic, men det har lanserats flera "alternativa" nyhetsmedier de senaste åren som inte alls går in för att vara seriösa. Det märkliga är att de får många läsare. Här är ett aktuellt exempel:
http://www.newsner.com/
Newsner sammanfattar det Bengan beskriver, dvs fullständigt banala artiklar som tilltalar människans mest primitiva känslor. Bilderna har för övrigt fått stor plats. Newsner har över 200.000 facebookföljare. Dubbelt så många som Dagens Nyheter. De når alltså ut till lika många läsare som en mellanstor/stor morgontidning.
Dessutom kör de just nu en lagom spekulativ Facebook-kampanj där de lockar likes och läsare genom att spela på känslan av att ha förlorat nära och kära.
https://www.facebook.com/newsner/
Jag tycker det är oroväckande att det fungerar.
Erik ungefär som Fotosidan Magasin bannalt och okunnigt om tillbehör och teknik utan störa fördjupning :-)