Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...
























8 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Skoja bara, men blev roliga siffror.
Fast ja, pojkvännerna får väl del av prissumman? Det är ju ändå de som har tagit bilderna. Därmed har de väl upphovsrätten?
Tja nu är det så att det är boken och dess koncept som vunnit priset, inte fotograferna
Det är inte självklart att det är den som trycker av kameran som är upphovsperson till en bild (även om det med god marginal är vanligast). I särskilda fall, möjligen även detta, kan en annan person som står för instruktioner kring ljus, komposition osv tilldelas upphovsrätten – medan ”avtryckaren” får en del av kakan genom den s.k. fotorätten.
[EDIT] Om jag inte minns fel så har bland andra Annie Leibovitz och Richard Avedon arbetat så, dvs de bygger och planerar bilden och låter en assistent trycka av.
Så här säger hon själv: »I was asking my ex boyfriends and lovers to give me all the pictures they took of me during our relationship.«
Det verkar som om det är bilder som killarna själva har tagit med sina egna kameror, eftersom hon fick be dem om att ge henne bilderna.
Jag vet inte hur avtalet ser ut mellan killarna och henne, om det nu alls finns något, men nog verkar det som om killarna har upphovsrätten.
Priset går till den som gjort boken och har inget med upphovsrätten att göra. Sen får hon givetvis dela med sig om hon vill. Men de flesta fotoböcker är förlustprojekt och hennes arbetsinstats är betydligt större, så de är antagligen fine med att hon får pengarna.
Nu är det intressant inte vem som tryckte av kameran, utan hur hon har sammanställt bilder i ett helt nytt koncept. Det fons många exempel på det tillvägagångssätt i fotohistoran, ett lysande ex är Bertolt Berchts "War Primer"
Har hon gjort mer än att klistra in bilderna i en bok? Inte för att nedvärdera projektet, men jag har inte funnit att hon har gjort mycket mer än så.
Bertolt Brecht »tog« visserligen också andras bilder och alster till sin »War Primer«, men som komplement till de texter han själv skrev.