Mer premiumläsning
Test: Peak Design Roller Pro Carry-On - hård väska i mjuk design
Fotosidan testar
Plus
Peak Design Roller Pro carry-on är en praktisk och rymlig rullväska som riktar sig till den resande kreatören som har klipp i steget och är rädd om sin utrustning. Trots lätta material och smart design är denna snygga väska ingen lättviktare – men premiumkänsla, smarta lösningar och livstidsgaranti väger tungt.
Läs mer...
3
Joel Meyerowitz får priset Outstanding Contribution to Photography 2026
Fotografer
Joel Meyerowitz har utsetts till mottagare av utmärkelsen Outstanding Contribution to Photography vid Sony World Photography Awards 2026. Priset hedrar personer som genom sitt arbete har haft ett betydande inflytande på fotografins utveckling. Meyerowitz uppmärksammas för sitt omfattande och varierade bildskapande och dess påverkan på fotografins visuella uttryck.
Läs mer...
5















8 Kommentarer
Logga in för att kommentera
+1 :-)...............
Pinsam miss. Ändrat nu.
Jag håller med dig, även om jag hellre prioriterar låg vikt för en 35:a än f/1,2 över f1,4.
En "budget L-serie" vore najs. Det finns på sätt och vis, men gärna mer av den varan. Precis som du nänmner skulle kompaktare och billigare 50/1,4 och 85/1,4 inte smaka illa.
Det finns ju RF 35/1.8 som jag tycker är ett kanonobjektiv.
@Magnus Jo numera får man ju hålla lite koll även på L objektiven. L verkar ju inte stå för optisk kvalitet längre. 14-35an är det ju i princip svart i hörnen på 14mm och kraftig distortion. Den automatiska korrigeringen går ju inte ens att stänga av i kameran eller i DPP. Men som Canon skrev i pressreleasen för 16mm gluggen "Long gone are the days of optical corrections or sharpness challenges." Bättre att korrigera det i kameran numera ;)
Jimmy, ja det är faktiskt bättre att korrigera distortion i kamera så länge det inte innebär någon kvalitetsförlust. Skulle objektivet vara helt optiskt fritt från distortion så skulle det vara enormt mycket större och dyrare. Och då vet du hur många som skulle klaga på "höhö spegellöst är ju inte alls litet! Canon kan ingenting, deras objektiv blir bara större!"
Jag håller med om att oskärpan är konstig på den översta bilden. Några extrema inställningar kan jag inte påminna mig, men jag började köra på f/2 mer efter att ha tagit den här bilden.
Oskärpan är skum därför att fotografen med stor sannolikhet använde elektronisk slutare istället för mekanisk. Då blir de diffusa, oskarpa "bollarna" och annat som är diffust oskarpt i bakgrunden, mörkade på ovansidan. Det ger en overklig effekt, liksom oroligt bokeh / bakgrundsoskärpa.
Inget fel på objektivet alltså.