Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Efter fyra år är det dags för Sony A7 V att efterträda Sony A7 IV. De har båda 33 megapixel, men sensorn i A7 V är helt ny med 4,5 gånger snabbare datautläsning. Det ger en lång rad fördelar.
Den nya sensorn är semistackad (precis som sensorn i Nikon Z6 III) vilket möjliggör den snabbare datautläsningen. Sony A7 V har dessutom fått en ny snabbare processor som heter Bionz XR2.
Trots att den nya sensorn är betydligt snabbare så är den inte så pass snabb att det går att fotografera med blixt med elektronisk slutare. För det kan behövas en helt stackad sensor.
Nackdelen med stackade sensorer brukar vara att mindre dynamiskt omfång, men inte i det här fallet. Sony utlovar ökat dynamiskt omfång till hela 16 steg!
Kombinationen av snabbare sensor och processor gör att autofokusen kan bli snabbare, exaktare och mer effektiv. Sensorn avläses 60 gånger per sekund för att ge data till autofokusen.
Den nya autofokusen i Sony A7 V kan känna igen flera olika motiv som flyg, bilar och insekter. Den kan också räkna ut hur människor ska röra sig, komma ihåg ansikten som ska prioriteras och välja vilken del av djur som ska prioriteras av autofokusen.
30 bilder per sekund
Den snabbare datautläsningen möjliggör också fotografering med 30 bilder per sekund i råformat med elektronisk slutare. Förekomsten av rörelseförvrängning (rolling shutter) med elektronisk slutare är kraftigt reduceras. Kortaste slutartid med elektronisk slutare är 1/16 000 sekund.
Sony A7 V och också fått pre-capture så att ögonblick som inträffat 0,3 till 1,0 sekund innan avtryckaren pressas ned lagras. En bra funktion om man ska fotografera fåglar som lyfter från en gren.
Med mekanisk slutare kan man ta 10 bilder per sekund.
Den extra datorkraften används bland annat för bättre vitbalansering. Kameran kan känna igen fler motiv och kan exempelvis förstå att grönska inte i grönstick som ska kompenseras med magenta.
Bildstabiliseringen (IBIS) har förbättrats och klarar nu upp till 7,5 steg i bildens mitt och 6,5 steg i hörnen.
Nytt är också är att alla råformatsvarianter är 14 bitar och att det bland annat finns ett läge för förlustfri komprimering.
Oversamplad 4K/60p med full sensorbredd
Även för videofilmning bjuder Sony A7 V på rejäla förbättringar. Det går att filma i 4K/60p med full sensorbredd. Bilden nedsamplas från 7K till 4K. Det går också att filma i 4K/120p med lite beskärning.
Ljud kan lagras i 24-bitar i 4-kanaler. Kameran är bättre på att hantera värme och kan filma 6 gånger längre tid i 40-gradig värme.
Kamerans grepp har förbättrats något och kameran har en skärm som kan vridas i 4 led. Kamerahuset har dubbla USB-C-kontakter och en fullstor HDMI-port.
Sony har också lyckats förbättra batterikapaciteten till 630 bilder med sökare och 750 bilder med skärm. Även wifi-kapaciteten har uppgraderats.
Sony A7 V börjar säljas den 2 december 2025 och riktpriset är 35 000 kronor inklusive moms.
Mycket som ser bra ut och förbättrat från A7IV enligt förhandstipsen så blev det tydligen ingen 5,7 EVF lite synd då modellen skall vara aktuell flera år framåt men som sagt mycket nytt och bra saker.
Ja, ser ut som en väldigt trevlig kamera enligt mig, speciellt för action/wildlife.
Lite förvånad att de faktiskt gav den så bra prestanda som de gjorde, med 30 fps. Jag orkade inte vänta på en A7V så införskaffade mig en A1II tidigare i år men skulle jag köpa kamera nu så hade denna varit väldigt lockande uppdatering från A7IV:an. Är ju typ en ”mini” A1II :)
En fråga i annan tråd, men måste som oftast tex EVF och nästa steg vara 3,7 till 5,7 varför inte för exempel att A7V kunnat fått en 4,7 EVF, om för stora hopp ställer till det på annat vis.
1280 x 960 => 3.7 "submegapixel"
1600 x 1200 => 5.7 "submegapixel"
Jag misstänker att det inte finns nån standardupplösning för skärmar mellan dessa båda, så då skulle det bli specialtillverkning och ökad kostnad.
Ja tänkte just med dom stora skärmarna där det kan skilja en hel del även om flera nu lagt sig på 2,1 mp. Möjligtvis annorlunda med EVF:n som i dag också bör hänga med i realtid.
Ska det vara någon idé måste man ju ändra upplösningen med något slags relevant antal (sub)pixlar. Och det finns väl ett antal panelstandardupplösningar på hyllan som tillverkas, dvs 2,36, 3,69, 5,76, 9,44. Jag tror inte att det finns några systemkameror som har något annat än de uppräknade i skrivande stund, även om det sedan varierar vad de har för förstoring, optik, uppdateringshastighet, färgrymd och ljusstyrka.
Tillägg: Lite apropå så skulle jag väl gärna se mer än de 3,69 jag har, även om den är bra på andra sätt. Dock är jag lite tveksam till om 5.76 egentligen räcker på den punkten med aktuell förstoring för att vara helt meningsfullt, även om det förstås blir bättre. Det lite märkliga är att jag märker upplösningen mer i dagsljus än när det är mörkare, men jag misstänker att det förutom en viss effekt av att ögat "bländar ned" beror på att kontrasten ökar när det är ljust och ljusstyrkan hissas upp. Under 3,69 ser inte bra ut alls i en lite större sökare, men det är klart att är den liten så går väl 2,36 att stå ut med.
Sonys billigaste full frame ska alltså kosta 35 tkr?! Om det finns någon som funderar på att börja fotografera med systemkamera kommer nog andra märken i första hand i fortsättningen.
Jag hoppas Sony funderar på en rimligt prissatt instegsmodell.
Ja en ny köpare skall välja objektiv också, försprång för Canon där R6 serien och redan derad första version kan fås betydligt billigare. Nu är visserligen A7IV också fortfarande bra, mest Rolling Shutter som ställer till det med den.
Devettigaste för en nybörjare är väl att köpa begagnat. Är man inne på Sony så kommer det snart att finnas fina A7iv-kameror på begagnatmarknaden.
Men, det är också oundvikligt att man tittar på priser på nya modeller och att då se den billigaste kosta över 35 tusen bör väl kunna få vem som helst att fundera ett varv till.
Fast det är ju inte den billigaste längre. Där har du ju A7C serien nu. Och A7IV kommer fortsättas säljas ny och är ju en fantastisk kamera så länge sport/action inte är ditt huvudsakliga område.
Tror att det bara är att vänja sig att denna klass har gått upp i pris, R6III kostar lika mycket den.
Jo det ligger i tiden nu att det skall vara helst mer än 20 bps till och med, tänker på Nikons gamla D500 som fick ökning till 10 bps och jäklar vad dom knäpper djur och fåglar som bara den även i dag och ops ser att R6III inte eller har 5,7 EVF och också 3,0 1,68 skärm ingen kritik mot dom siffrorna.
Bengt: "Försprång Canon" - Ja en ny köpare skall välja objektiv också, försprång för Canon där R6 serien och redan deras första version kan fås betydligt billigare. Nu är visserligen A7IV också fortfarande bra, mest Rolling Shutter som ställer till det med den."
Bengt om du nu lyfter att man sedan ska ha råd med objektiven också så kan ju Sony-fotograferna kompensera det genom att köpa verkligt bra men mycket billigare Viltrox-objektiv som ofta kan matcha även GM till en bråkdel av GM-priserna. I den del fall finns andra Kina-objektiv som t.o.m. kostar 1/3 av vad Sigma tar..
Det har hänt väldigt mycket de senaste två åren på objektiv-marknaden. Jag har själv skaffat 4 nya Viltrox det senaste halvåret och deras PRO-objektiv är bara lysande. Har även två superlätta (ca 180 gram till min A6400) från deras superbilliga AIR-serien som kostar ca 2000 spänn som jag har skaffat för gatufoto speciellt.
Man kan verkligen fråga sig hur det ska gå för japanerna framöver på objektivmarknaden. Det är inte hållbart med två tre ggr högre priser när den optiska skillnaden är försumbar eller ingen alls. PRO-serien är dessutom rent mekaniskt lika solida som vilka Sony-objektiv som helst och då har jag inte ens nämnt Viltrox premium-objektiv i LAB-serien. De är dock lite dyrare.
Sonys "billigare" G-objektiv som jag har två av har ju oftast lite lägre ljusstyrka. Zoomarna mina har F/4 och mitt 90 mm makro 2,8. Mina fasta Sony Zeiss 35mm och 55mm har 2,8 resp 1,8. Dessa kostade nya 8500:- och 10 000:- när de kom. Idag får man i princip alla AIR under tre tusen styck och även dessa har en ljusstyrka ofta på 1.7. Dessa hart jag givit bort till min son och ersatt med ett Viltrox 27mm/2,1 som på en A6400 ger ca 40mm vilket jag föredrar framför 35 eller 55mm.
Det är ett helt fantastiskt APS-C-objektiv som jag blir glad varje gång jag använder för bildkvaliteten det ger är enastående. Även Viltrox 85mm/1,4 är jag väldigt nöjd med både för porträtt och för gatan även om det lite väl stort och tungt för det. Men vill man ha små AIR kring 180 gram så finns en hel serie nu väldigt billigt och prisvärt.
Så det finns alltså tre serier: AIR, PRO, och LAB att välja mellan. AIR för superbilligt och lätt ned till F/1.7 och PRO är fortfarande väldigt billiga relativt och lite ljusstarkare ned till 1.2 eller 1.4 ofta i pris kring 6-7 000:- och LAB är det verkliga premium-skiktet som dock ger ganska lite på marginalen jämfört med PRO.
Även om det nu är så att Canon-fotograferna inte har tillgång till dessa objektiv som Sony, Fuji och även Nikon-fotograferna nu har, så undrar jag trots allt om inte Canon kommer att klara konkurrensen bättre eftersom de har låst Viltrox ute.
Jovisst har det hänt mycket på objektivsidan, har allt följt dina trådar om dina nya objektiv köp, läser dom med intresse. Sneglade rejält på på Ca nons 7 D då 2011 -2012 som kom några år före A77, jag pungade ut med 18000 kr för A77 med ett bra objektiv för jag hade 3st passande objektiv, joxet i huvudet var att 7D då hade gått ner skapligt mycket i pris stor skillnad var det, vid den tiden låg 7D före vid följande autofokus. Sony låg ofta kvar länge vid den tiden med sina priser A77 var trots allt trevlig på flera vis, även om sensorexperten Joakim sågade A77 vid någon ishokey match.
Viltrox började faktiskt tillverka objektiv även för Canon men slutade efter att Canon hävdade intrång. Bara av det skälet skulle jag aldrig köpa några Canon-grejor idag, för det snävar drastiskt tillgången till objektiv. Sony E har alltid varit öppet men även för Fuji finns nu massor av tredjepartsgrejor. Nikon har det ofta varit lite sämre med.
Ehm, va? Fuji finns det knappast mer till än Nikon, undantaget några fler Sigma APS-C. Canon har helt uppenbart mest restriktioner och tydligen kommer Nikon och Sigma inte överens av någon anledning (det finns ett litet antal APS-C). Och Sigma vill uppenbart ha officiell licens som iaf Tamron och Voigtländer har. Inget av företagen är ju dock inte direkt talföra kring varför det är som det är.
Att Sony är öppet känns lite som en sanning med åtminstone viss modifikation. Det var väl främst äldre implementation och de begränsar systematiskt tredjepartsobjektiv när det gäller AF ihop med snabb serietagning. Effekten av detta är ju, även om det inte är perfekt, att man faktiskt rent principiellt kan få snabbare serietagning med AF genom att sätta en adapter FE-Z och sedan sätta Sigmat på Nikon, vilket ju går eftersom Nikon har kortast registeravstånd. Det är nästan lite komiskt. Telekonverterare stöds väl inte heller till "öppna" Sony annat än med originalobjektiv.
Sony är inte direkt ett företag som är känt för sin stora öppenhet, utan har ju snarare varit experter på särlösningar och nedlåsningar. Att de var "öppna" med objektiven beror rimligen bara på att de var så illa tvungna att göra allt de kunde för att lyckas sälja några kameror, om de inte skulle harva kvar i lingonligan efter att ha köpt upp Konica-Minoltas kameradel (n.b. Sony tillverkade kameror innnan dess, dock ej systemkameror). Det blir ju svårt att helt backa från denna position, men man kan spärra möjligheten till nya möjligheter, typ snabbaste serietagning med autofokus.
S-Å: "Så det finns alltså tre serier: AIR, PRO, och LAB att välja mellan.[...]"
Jag tror att EVO är en fjärde serie. Eller också är det bara förvirring.
Jag köpte Viltrox 85/2 EVO - jättebra objektiv.
Det är faktiskt så att det varit så att att både Viltrox och exv. Tamron i en del fall först tagit fram objektiv till Sony och sedan senare till Fuji och långt senare till Nikon om det gjort alls. Mitt Tamron 150-500mm till Sony var ett sådant fall. Så det är inte så ovanligt som du tror.
Nä du har förstås rätt och EVO verkar fint byggda men är lite mindre och marginellt ljussvagare än PRO. Fyra produktlinjer verkar ju lite mycket kanske men EVO finns det väl bara ett av nu tror jag. AIR saknar ju bländarring och andra reglage och yttre knappar så EVO är ett alternbativ för de som vill ha prisvärda objektiv som även har detta.
Jag delar din uppfattning om Sonys strypning av "seriebildtagningsfrekvens" för nästan allt utom GM-objektiv. Sanning med modifikation då även en del G-objektiv kvalat in där som haft de nyare fokusmotorerna. Samtidigt kan det ju faktiskt vara så att det kanske inte är en så bra ide att sätta ett Viltrox AIR med halvtrötta enklare fokusmotorer på en A9 III eller någon av de andra high end husen. Det som luktar illa är väl att man stryper även andra tredjepartsobjektiv som faktiskt har snabba motorer. Det är väl att betrakta som ett "handelshinder" om man ska vara tydlig.
När det gäller Nikon och Canon så lämnade de W.O länge till Sony på FF-marknaden då de länge låg kvar med sina DSLR-high end hus och startade Z med betydligt mer plånboksvänliga objektiv än Sony som ju inte hade någon DSLR/SLT-marknad att fasa ut. Sony satsade på GM och high end glas istället vilket gjorde att många tvingades gå till tredjepartstillverkarna för mer prisvärt glas.
Så Sony hade en helt annan sits än både Canon och Nikon som länge var rädda för att kanabalisera sin DSLR-marknad. Detta gjorde dock att väldigt många inte kunde efterfråga dessa fina GM-objektiv. För Nikon Z kom det ju istället ett antal fina lite mindre ljusstarka och kompakta 2,8 objektiv om jag inte minns fel och personligen hade jag varit glad om det funnits från Sony också. De kom dock betydligt senare och även om de var klart billigare än GM så kostade de inte sällan 2-3 ggr mer än exv. Viltrox AIR-objektiven.
Var och varannan dag läser man på våra foto sidor om nya objektiv till Sony E och Leica och ofta Fuji, sedemera också på gång till Nikon fast inte lika ofta. Och när Sony kom igång med sina småbilds kameror, A7II -A7III, A7R osv, så var det även så att Canon ägare blev intresserade och jäklar vilken adapter storm som startade, det bara vimlade av adapter tillverkare från alla håll och kanter. Så visst att Sony kan vara sega med vissa saker som jag ofta nämnt i flera trådar, ta bara detta med fullständig pekskärm, flera år efter Canon Tex men tillslut så kommer det, lika så 3,2 tums skärm oj det tog tid innan man slog till med det. Och kära nån vilken kritik mot att modellerna var för små hela tiden, A7R 440 gram hade så lite batteri att det i princip bara räckte till att starta kameran skrev Aspman ĺite för att skoja förståss.
På Göteborgs Fotodag för en månad sedan talade jag med en del olika tillverkare.
Av Sigmas representant fick jag veta om begränsningarna för deras objektiv med Sony-fattning om max seriebildstagning och ej tillåtelse för telekonverter. Detta avtal är dock på utgående, och nya förhandlingar ska ske.
Sigma hoppas förstås på att slippa restriktioner helt, medan jag ser en risk för ökade restriktioner, nu när Sony har etablerat sig.
Jag har personligen inget emot Sonys strategi att låta andra tillverkare ta hand om de billigare objektiven, helst helt utan restriktioner, och själva satsa på högprestanda.
Sonys nya snabba 100mm makro-objektiv, GM med 1,4 ggr förstoring, "tapetserad" med olika knappar, har ett introduktionspris på knappt 20.000:-. Det tycker jag är, om inte billigt, så i alla fall högst anständigt.
Planerar att köpa ett Laowa 10 mm raktecknande AF-objektiv som julklapp till mig själv. Till Canons spegellösa kameror har detta objektiv inte AF.
På den analogen tiden var jag väldigt nöjd med Canon, och nu är jag väldigt glad för att jag har Sony istället.
Jämför man Sony A75 med sina konkurrenter, så verkar det som om Sony fortfarande behåller åtminstone lite av sitt teknsika försprång, speciellt gällande sensorer.
Sony GM svävar ju heller inte längre i något egen bubbla. Detta nya 100mm GM makro för 20 000:- kommer ju jämföras inte bara med Viltrox PRO 85mm 1.4 för drygt 7000 spänn. Nu har samma tillverkare som tidigare nämnts även lanserat ett i princip lika välbyggt 85mm/2.0 i en ny serie man kallar EVO som hamnar mitt emellan den enklaste AIR-serien för drygt 2000:- Denna EVO 85:a med F/2 kostar inte mer än 3500:-. 20 000:- är nära 6 ggr mer än för denna EVO 85:a. För de som värderar även en kompakt formfaktor på gatan eller på resor så kan även det få gungan att väga över bort från både Sony och GM.
Länge fanns det inga alternativ till Sony när det gäller high end glas men det gör det nu. Frågan är väl bara hur länge det tar innan Sony fattat detta. De har en lång historia av prisrigiditet bakom sig. Jag tror Bengt redan kommenterat detta i andra sammanhang.
Det är så annorlunda i dag när så många nöjer sig med mobilen vi har ju hafr uppe detta i flera trådar, jag själv är lite konservativ av mig vad gäller priser fast jag mycket väl vet att man behöver betala mera i dag för det mesta Det finns ju andra prisvärda kameror att undersöka om man gärna vill han en, även en Sony A6400 tex är inte dålig precis. Men det verkar som fågelfotografering har ökat betydligt med höga bps serier, en fin Nikon D7II verkar nästan dödsdömd för att den inte razzlar bilder som bara den om man får tro senare trådar. Sony var ju hopplösa med någon modell några år före A77, man låg kvar i pris i flera år det var inte A580.
Det har bara tagit ett par år för Viltrox att komma ut med ett ganska brett utbud av objektiv. Vem hade hört om Viltrox, Sirui m.fl. bara för ett par år sedan.
Om vi jämför vad Sonys väldigt fina GM 85mm/1,4 kostar så ligger det på 23 890:- hos Cyber. Om detta nya 100mm GM makro också landar kring 20 000: så kan jag ju t.o.m. tycka att mitt gamla Sony G 90mm/2,8 makro som kostade kring 10 000:- när det kom fortfarande håller stilen rent optiskt. Bara det är en fördubbling mot ett äldre makro som fortfarande är Sonys skarpaste objektiv upp mätt av DXO.
Sony har ju även sitt enklare 85mm/i,8 för ca 6000:- men det är inte tätat vid bajonetten och saknar även en dedikeradbländarring, vilket man ju får med Viltrox EVO-serie för ca 3500:-
Tittar man så på Sonys G-serie av små kompakta fina objektiv för kring 6000:- så kan de även ställas mot Viltrox enkla AIR-serie som är förbluffande bra optiskt. De kostar nu ca 2000-2500:-. Så här verkar det se ut nu mest över hela linjen. Även Sigma och Tamron kommer käönna av detta som nu sker på väldigt kort tid. Jag tror att detta har överrumplat både kameratillverkarna och objektivtillverkare som Tamron och Sigma.
Det man får med de nya objektiven är väl inte bara snabbare fokusmotorer utan nu har många av de nya ända upp till 11 och kanske fler bländarlameller bl.a. för att säkerställa snygg bakgrundsoskärpa. Det får vi nu även med Viltrox PRO 85mm 85:a för en tredjedel av vad GM 85:an kostar. Om det är mönstret kommer det säkert något 100mm Viltrox makro - även det för en tredjedel av priset.
Det verkar finnas en del videos som nu 2025 som fortfarande precis om du lyfter fram just A6400. Det var ju Sonys första kamera som fick den fullständiga implementeringen av Real Time Tracking även med Animal Eye Focus. Jag bytte till mig en sådan mot bl.a. min gamla A6300 med Rajala Swap It. Det enda jag verkligen saknar från min A7 IV är faktiskt Bird Eye Focus. Den har dessutom en mycket bättre bakdisplay mekanik än skiten vi fick på A7 IV. Visst, dagen video är bättre men det är inget jag använder på den ändå. En A6400 kan man få för runt 6000:- idag tror jag.
Med tanke på att kamerorna gått upp i pris ordentligt för varje ny generation så kan en kamera som A6400 säkert tilltala en hel del. En A7 V kostar nu 35 000:- Det är en rätt ordentlig instegströskel. En ny A6700 kostar upp mot 20 000:- och ska man ha ett objektiv kan man lätt hamna på 25 000:-. Så det kanske inte är så konstigt att många idkar lite återbruk av äldre bra modeller eller nöjer sig med de allt bättre mobilkamerorna. Det blir väldigt mycket billigare än att köpa nya systemkameror.
Sigma 150 mm makro APO har under lång tid haft rykte om sig att vara det skarpaste makroobjektivet. Jag har nyligen skaffat ett sådant, begagnat, från det "finska begagnatföretaget". Har dock ej använt det så mycket att jag kan göra någon utvärdering.
Det kan jag dock göra om storebror 180 mm, också det Sigma, makro och APO.
Min upplevelse är att storebrorsan är skarpare än Sony 90 mm makro.
Jag har jämfört på Sony A99-2 respektive Sony A7R-3, dvs samma utmärkta 42 mp sensor.
Sonys nya 100 mm makro har, relativt deras 90 mm, 1,4 ggr förstoring (mot 1:1), bättre bildstabilisering, fler fokusmotorer vilket ger snabbare AF, fler knappar och inställningsmöjligheter (t.ex. 2 förinställbara), och möjlighet till att använda telekonverter (bra när man vill ha större arbetsavstånd för t.ex. insekter).
Enligt Sonys representant på Göteborgs Fotodag ska det nya 100 mm makrot vara extremt skarpt, senaste teknik beträffande glas och konstruktion.
Sonys 90 mm har länge kostat 12.000:-. Först på senare tid, inför lanseringen av 100 mm objektivet, har det gått ner till runt 10.000:-.
100 mm makrot har ett introduktionspris (obs introduktionspris) på knappt 20.000:-.
Sten-Åke. Vad har Viltrox att erbjuda gentemot Sonys nya 100 mm makro? (Jag talar om kvalitet och kompetens, inte pris.)
När en ny bilmodell kommer, fasas tidigare årsmodell ut ganska fort. Passar man på just då kan man spara några kronor.
Kameror produceras och säljs paralellt under flera år.
Sony A74, som för inte så länge sedan ansågs helt fantastisk, säljs nu på kampanj för runt 20.000:-.
Tror mig ha sett en ny Sony A7-3 för runt 13.000:-. (är inte helt säker på det). Det var den kameran Sara använde när hon nyligen testade Sigmas 500 mm objektiv. (Kolla hennes bilder!)
Sonys instgegskameror är således inte speciellt dyra, de har bara drabbats av tidsförskjutning. Den som kan vänta på något gott, kan spara många kronor.
Jag kollade på DXO och jag tror inte de testat de nyaste Sigma Makrona än. Ett annat problem är ju också att ett gammalt objektiv som Sonys 90mm makro ju en gång testats med gamla A7r II med om det vad 42-43 MP. Då fick Sonys 90mm en sharpness på 42. Det skarpaste Sigma objektivet enligt DXO är deras Sigma 50mm F1.4 DG DN Art Sony som hamnar på 54 men det är ju testat på Sonys A7r IV med 60 MP och skulle man sätta detta gamla 90mm makro på en A7r IV så är det inte alls orimligt att anta att det skulle hamna ungefär där också så därför är DXO:s jämförelser knepiga.
Det finns bara ett gammalt Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro Canon som testats på en Canon 5DS R för 20 år sedan och den hamnade då på en sharpness av 22.
Om jag testar på DXO Lens och väljer mitt 90mm makro på ett Sony A7r IV hus så får detta objektiv hela 61 perceptuella Mpixel. Sigmas nu skarpaste objektiv är redan testat med samma kamera och fick då 54.
Hur Viltrox skulle prestera kan vi bara spekulera om men de kan faktiskt bygga makalöst bra objektiv. Sony hart ju länge behandlat APS-C-sortimentet uselt. Viltrox har ju tagit fram ett 27mm/1.2 som motsvarar ca 40mm/1,8 på FF och det lyckas skapa bilder med en bokeh som i princip är i paritet med vad jag kan med mitt Viltrox 85mm/1,4 för FF. Det är rent förbluffande och nog hyfsat unikt. Det objektivet kostar inte ens 7000:-
Det som händer nu på objektivfronten har i alla fall inte jag sett maken till tidigare.
Här kommer hela Viltrox-djurzooet för APS-C just nu – fokuserat på stillbilds-AF-objektiv (inte cine, inte manuella M-mount etc.), sammanställt utifrån Viltrox egna produktsidor och tester per december 2025.
Jag räknar FF-ekvivalent med 1,5× crop (Sony/Fuji/Nikon APS-C).
Viltrox APS-C AF-objektiv (stillbild)
Brännvidd (APS-C) Serie FF-ekvivalent (1,5×) Max bländare Vikt (ca)
9 mm F2,8 Air ≈ 13,5 mm f/2,8 ≈ 175 g
Viltrox Store
13 mm F1,4 AF (standard) ≈ 19,5 mm f/1,4 ≈ 415 g
Viltrox Store
+1
15 mm F1,7 Air ≈ 22,5 mm f/1,7 ≈ 180 g
B&H Photo Video
+1
23 mm F1,4 AF (standard) ≈ 34,5 mm (~35) f/1,4 ≈ 260 g (0,57 lb)
Viltrox Store
+1
25 mm F1,7 Air ≈ 37,5 mm (~38) f/1,7 ≈ 170 g
Viltrox Store
+1
27 mm F1,2 Pro ≈ 40,5 mm (~40) f/1,2 ≈ 560 g
Viltrox Store
+1
33 mm F1,4 AF (standard) ≈ 49,5 mm (~50) f/1,4 ≈ 270 g
Viltrox Store
+1
35 mm F1,7 Air ≈ 52,5 mm (~53) f/1,7 ≈ 170 g
Viltrox Store
+1
56 mm F1,7 Air ≈ 84 mm f/1,7 ≈ 170–180 g (beroende på fattning)
Viltrox Store
+1
56 mm F1,4 AF (standard) ≈ 84 mm f/1,4 ≈ 290 g
Viltrox Store
+1
56 mm F1,2 Pro ≈ 84 mm f/1,2 ≈ 570 g
OpticalLimits
+1
75 mm F1,2 Pro ≈ 112,5 mm (~113) f/1,2 ≈ 670–675 g
Viltrox Store
+1
85 mm F1,8 II AF (standard, FF-optik men säljs som APS-C-tele till X/Z/E) ≈ 128 mm f/1,8 ≈ 490 g
Viltrox Store
+1
Några kommentarer
Air-serien (9/2,8, 15/1,7, 25/1,7, 35/1,7, 56/1,7) är de små, lätta och billiga – perfekt “alltid-med” på en A6xxx eller X-hus.
Viltrox Store
+2
Viltrox Store
+2
Pro-serien (27/1,2, 56/1,2, 75/1,2) är “kanon-på-APS-C”: stora, tunga, men med extrem ljusstyrka och väldigt hög optisk nivå.
Viltrox Store
+2
Viltrox Store
+2
13/1,4 och 23/1,4/33/1,4/56/1,4 är den “klassiska” Viltrox-trion plus kompisar – inte brandade som Air/Pro, men ligger mitt emellan i storlek, pris och prestanda.
Viltrox Store
+2
Viltrox Store
+2
Line-upen ändras ganska snabbt (de matar ut glas som om det vore popcorn), så för absolut senaste status är Viltrox egen APS-C-kollektionssida bra att dubbelkolla mot.
Det är faktiskt möjligt redan idag att få ett både lätt och optiskt förvånande bra gatufoto-kit med tre objektiv till priset av ett om man väljer AIR-serien. Personligen kommer jag dock alltid att ha 27mm/1.2 PRO som standard även om den är lite tyngre och ett 15mm/1,7 som vidvinkel och min gamla Sony 50mm/1,8 är fortfarande helt OK för bl.a porträtt och den är nästan exakt lika liten nästan som AIR-objektiven. En begagnad A6400 kan nog funka bra som komplement om man inte heller vill lägga en förmögenhet på nya kamerahus.
Jag ser att du väljer att räkna om brännvidden men inte bländaren. Det är korrekt eller så är det inte korrekt beroende på vad man är ute efter. Pratar vi om mängd bakgrundsoskärpa så är det vilseledande.
I inlägget innan skrev du, angående Viltrox APS-C 27/1.2 " lyckas skapa bilder med en bokeh som i princip är i paritet med vad jag kan med mitt Viltrox 85mm/1,4 för FF. Det är rent förbluffande ".
Jag förstår inte riktigt vad det betyder. Menar du kvalitet på eller mängd av bokeh? I princip?
Sten-Åke.
De Sigma Makro APO som jag talat om, 150 mm och 180 mm, är gamla spegelreflexobjektiv.
Relativt Sony Makro 90 mm, för spegellöst, så presterar det Sonyobjektivet enligt mina erfarenheter ej lika skarpa bilder som de gamla Sigma-objektiven.
De Sigmaobjektiven har oerhört bra rykte hos experter och makrofotografer, men är rejält tunga pjäser.
Utvecklingen går fort framåt, speciellt på senare år.
Sonys representant är övertygad om att deras nya 100 mm makro är skarpare än de gamla Sigma-favoriterna. Jag ämnar testa till sommaren.
Jämför man t.ex. tester och utlåtande mellan Sonys 24-70 mm GM, verison 1 och 2, så sägs det nyare vara betydligt skarpare, ha kortare närgräns, vara snabbare och väga mindre.
Det är inte otänkbart att Sonys nya 100 mm makro kan bli det skarpaste FF-makrot i nutid, och, om inte, så har det också flera andra fördelar för makrofotografer.
Mängden objektiv av tredjepart som inte mäktar med dom värsta Sony kamerorna ( även egna G-objektiv hängde inte med A9 när den kom ) men flera kameror som A7RIV/A7RV och A7IV dom klarar bara 10bps likaså hela köret av APS-C serien har stannat vid max 11bps dom hastigheterna bör väl dessa objektiv kunna klara.
Jag tror du missade lite vad jag skrev om bländar ekvivalens APS-C och FF.
Jag skrev:
Viltrox har ju tagit fram ett 27mm/1.2 som motsvarar ca 40mm/1,8 på FF och det lyckas skapa bilder med en bokeh som i princip är i paritet med vad jag kan med mitt Viltrox 85mm/1,4 för FF.
Du skrev i ditt inlägg:
"I inlägget innan skrev du, angående Viltrox APS-C 27/1.2 " lyckas skapa bilder med en bokeh som i princip är i paritet med vad jag kan med mitt Viltrox 85mm/1,4 för FF. Det är rent förbluffande "."
Det som försvann var:
"Viltrox har ju tagit fram ett 27mm/1.2 som motsvarar ca 40mm/1,8 på FF "
Sony A7 V verkar vara en verkligt bra uppgradering inte minst för de som filmar. Där är ju inte A7 IV riktigt bra. Redan A7 IV var ju ett bra lyft från A7 III - har ju haft båda och alltid velat ha FF av historiska skäl då jag nog är rätt analog i tanken fortfarande och för att FF är bättre i lågljus. Det var också svårt att få min A6300 att låsa fokus i lågljus - mycket därför uppgraderade jag nu till A6400 precis som jag tidigare gjort från A7 III till A7 IV som i det avseendet är mycket bättre än A7 III. Det är ju därför att jag rätt förbluffad nu kan konstatera vilket lyft jag nu får med de ljusstarka Viltrox-objektiven på denna A6400. Plötsligt finns nu de objektiv äntligen till Sony APS-C som Sony aldrig känt för att ta fram och som jag alltid saknat.
Fuji har skött sig mycket bättre eftersom for dem är APS-C i princip allt. Där har de kunnat husera i frid eftersom Sony aldrig på allvar brytt sig. De har sedan länge i princip lämnat W.O till Fuji. Fuji tröttnade på att vänta på att Sony skulle ta fram sensorer med högre MP än 24 MP och Fuji fick nog i mycket driva det själva. Att Fuji gick upp i sensor- upplösning har också gett resultat för "upplevd skärpa" eftersom antal MP är rätt hårt kopplat till Perpetual-sharpness som den mäts hos DXO.
.
Nedan kommer en motsvarande lista för Sonys APS-C-objektiv och där finns inte många riktigt ljusstarka primes då Sony istället fokuserat på zoomar.
Sony E 11 mm f/1.8 APS‑C Lens — väldigt vidvinkligt prime-objektiv. Perfekt för landskap, arkitektur, vidvinkelresor. FF-ekvivalent ~ 16.5 mm (11 × 1,5). Stor bländare f/1.8.
Sony E 16 mm f/2.8 APS‑C Wide‑angle Lens — vidvinkel-prime för APS-C, användbart för resor, reportage, landskap. Motsvarar ungefär 24 mm fullformat. Bländare f/2.8.
Sony E 16–55 mm f/2.8 G APS‑C Zoom Lens — ljusstark “normal zoom” i pro-klass (”G”-serie). Bra allround-objektiv för gatufoto, vardag, dokumentation. Motsvarar ungefär 24–82,5 mm fullformat. Konstant f/2.8 Bländare.
Sony E PZ 16–50 mm f/3.5–5.6 OSS II APS‑C Zoom Lens — kompakt kit-zoom, populär för vandring, resor, vardagsfoto vid enkel utrustning. Motsvarar ca 24–75 mm fullformat. Bländare f/3.5–5.6. OSS (bildstabilisering).
Sony E 35 mm f/1.8 OSS APS‑C Prime Lens — standard/“normal” prime på APS-C, motsvarar ~ 52.5 mm fullformat. Bra allround-objektiv med stabilisering, användbar för porträtt, vardagsfoto, dokumentärt. f/1.8.
Sony E 50 mm f/1.8 OSS APS‑C Prime Lens — något längre normal/porträtt-prime, motsvarar ~ 75 mm fullformat, med f/1.8 och bildstabilisering. Bra för porträtt, miljöporträtt, detaljfokus.
Sony E 55–210 mm f/4.5–6.3 OSS APS‑C Telezoom Lens — telezoom för APS-C: bra för porträtt, natur, sport — motsvarar ca 82.5–315 mm fullformat. f/4.5–6.3, med OSS för stabilisering.
Sony E PZ 18–105 mm f/4 G OSS APS‑C Zoom Lens — all-round zoom för APS-C med konstant bländare f/4, användbar när du vill ha en “everything-lens” för video eller stillbild. Motsvarar ca 27–157.5 mm fullformat.
📐 Kommentarer om Sonys APS-C-linje
Sony skiljer APS-C-optik med “E” (E-mount APS-C) från fullformat (“FE”). Om ett objektiv är märkt FE är det för fullformat; om det är “E” är det riktat mot APS-C.
Sony Sverige
+2
mirrorlesslenses.com
+2
APS-C-sortimentet hos Sony är mer begränsat än för fullformat: det finns ett fåtal vidvinkel-prime, några ljusstarka standard- och normal-primar, samt några zoomar (kit-zoom, normalzoom, telezoom).
"Jag tror du missade lite vad jag skrev om bländar ekvivalens APS-C och FF." (Sten-Åke Sändh)
Ja, det där var ett klumpigt utdrag. Jag brukar försöka vara noggrann med citat men där missade jag. Det jag hade i huvudet var din långa lista där du bara angav ekivalent brännvidd:
.
.
.
23 mm F1,4 AF (standard) ≈ 34,5 mm (~35) f/1,4 ≈ 260 g (0,57 lb)
Viltrox Store
+1
25 mm F1,7 Air ≈ 37,5 mm (~38) f/1,7 ≈ 170 g
Viltrox Store
+1
27 mm F1,2 Pro ≈ 40,5 mm (~40) f/1,2 ≈ 560 g
Viltrox Store
.
.
.
Det var mitt förbiseende/klumpighet för den listan var AI.
Poängen är dock med eller utan ekvivalensberäkningar att även APS-C-objektiv är märkta enligt de traditionella bländarvärdesskalorna. Rent objektivt är exv. Viltrox PRO-objektiven märkta med 1.2 och det ger nya möjligheter som vi inte haft tidigare rent objektivt om vi inte valt FF.
Många Sony-fotografer har med rätta historiskt valt FF för korta skärpedjup men det nya är ju att vi kanske inte behöver leva under de restriktionerna längre - åtminstone i lika hög grad som förr - eftersom väldigt ljusstarka APS-C objektiv även till Sony-kameror nu faktiskt finns.
Med tanke på ämnet - A7 V - så kan det mycket väl bli så för mig att jag kör en Swap IT med min A7 IV hos Rajala och byter den mot en A6700 istället. Jag gillar verkligen inte displayupphängningen alls på A 7 IV med den där utvikbara skitdisplayen och tycker både A7 IV och Viltrox 85mm 1,4 är väl stora tunga och klumpiga. Jag tror jag kommer landa i min A6400 som andra kamera och en ny A6700 istället med mitt AIR 15mm/1,7, mitt PRO 27mm/1.2 och ett nytt PRO 56mm/1.2 istället som porträttobjektiv m.m.
Min idela formfaktor var egentligen gamla NEX 7 - sedan har det bara gått utför med allt större kamerahus . även 6xxx-serien har ju blivit allt störe och tyngre med exv. de nya batterierna. Jag har fortfarande inga problem med de mindre batterierna.
FF väljs ju av många även p.g.a. bättre lågljusegenskaper men även det är idag en icke-fråga av två skäl:
1. De nya ljusstarka Viltrox-objekiven kompenserar
2. Med DXO Photolab processning med Deep Prime XD2s och Deep Prime 3 är bruset i princip en icke-fråga idag.
Det som hänt nu kommer ändra mitt sätt att fotografera i grunden. På köpet vet jag av erfarenhet att ju större, tyngre och mer skrymmnade utrustning ju lägre sannolikhet att man verkligen tar med den.
Om jag dessutom vill vara ultralätt, så finns alltid AIR-seriens objektiv som i princip alla väger under 180 gram.
Jag funderar verkligen på allvar att göra mig av med min Sony 24-105mm/4 zoom också. Zoomar som den är bara en kompromiss för att de objektiv jag nu har och kan skaffa tidigare saknats. Som en bieffekt får man även en tekniskt bättre bildkvalitet när primes ersätter zoomar.
Det känns lite märkligt att skriva ned detta för första gången men det är faktiskt här jag verkar landa. Så jag är ju inte alls målgruppen för A7 V och borde nog egentligen inte heller varit det för vare sig A7 III eller A7 IV om alternativ funnits tidigare. Jag är heller ingen zoom-vurmare när det häller kortare brännvidder men för längre brännvidder är de oumbärliga även för mig.
Det verkar finnas lite önskningar som jag uppfattat att Sony borde slå till med en ännu lite mera Pro APS-C, tror fröderberg nämnde lite om det när A6700 kom.
Ja A7000 har nämnts, vi får väl se vad som händer. Annars fick väl först A7RV den nya skärmtypen och någon A1 modell och nu nya A7V, vad jag förstår så kan man välja om man vill ha den på enklaste vis vika upp och ner och vända inåt vid transport, eller videofolket, vika ut och snurra, skärmlösningen får ju mycket god kritik över allt.
A9III och A1II fick också den helt nya huskroppen med toning på själva greppet plus att menyerna ständigt förbättrats, förbättringen av själva greppkänslan har varit eftersökt i flera år och tillslut kom den. A7RV har fått beröm av petapixel grabbarna för det ändrade grepp den fick då för några år sedan, men nästa modell tror jag får den nyaste sorten. Det var väl mycket begärt att A7V också hade fått det nya greppet men många önskade det.
Ja, tycker det var märkligt att de inte gav A7V det nya greppet, det är riktigt skönt. Eller egentligen inte greppet i sig som gör största skillnaden utan att shutter knappen är upphöjd och vinklad.
Vissa menar att A9III/A1II är ”mycket större” än tidigare modeller men jag håller inte alls med om det. Jag har både A7IV och A1II och storleksskillnaden i praktiken är minimal enligt mig.
Jag hade förstått om de ville gå Sony/Nikon hållet med rejält skillnad i storlek mellan sina flaggskepp och billigare modeller men så är ju inte fallet här. Nu är båda är relativt små, men den ena har ett klart skönare grep enligt mig.
Tack för rescensionen av det nya greppet Magnus. Hoppas det kommer på A7R6, nästa år.
Jag förvånas snarare tvärt om, dvs att en instegsmodell får så mycket av den allra senaste tekniken. Om önskemålen i denna tråd tillfreddställts, dvs "nya greppet" och EVF med högre upplösning, så med nya snabbare sensorn med 16 stegs dynamik, ny processor, mm, blir ju inte skillnaden mot toppmodellerna så väldigt stora.
Det är inget konstigt för Sony att lansera den mest avancerade tekniken i en instegsmodell. Första gången jag reagerade över detta var när A55 kom som ju var den första SLT-kameran med fast halvgenomskinlig spegel, snabb serietagning relativt och den hade t.o.m. inbyggd GPS.
Nästa fall var A6400 som ju vara den första Sony-modellen som fick Sonys då helt banbrytande Real Time Tracking (som ju inte ens A9 eller A7 III hade fullt ut från början och heller inte efter FW-uppgraderingar) med Eye AF för både djur och människor.
Jag tycker A6400 fortfarande står sig hyfsat väl när det gäller AF och det var väl först med A7r V och A6700 som det kom ytterligare ett AF-steg i och med att man i dessa lade in ett dedikerat AI-chip.
Redan när dessa tidiga avancerade instegsmodeller kom så höjde användare med dyra flaggskeppsmodeller på ögonen och muttrade lätt irriterat över varför deras svindyra modeller INTE hade fått liknande finesser.
A9II kom också och bägge fick en hel del FW som förbättrade även andra lite svårlösta AF problem som även Canon jobbade med detta med att hålla kvar det tänkta motivet vid störningar och hinder som kom i vägen för det rörliga motivet, också att kunna fintrimma varje enskild AF enhet som finns att välja i mellan. A9II blev väl riktigt bra på detta. Ständiga nya FW kommer till till alla olika kameror från alla tillverkare titta på Nikons värsting Z9 som nästan blivit en helt ny kamera. Dröjer nog inte förrän Sonys nya A7V får ett antal förbättringar som trimmar upp den.
Jonas det var nog inte någon särskild mening med Bengts tre upprepningar. Det har hänt mig med vid några tillfällen när uppdateringen pä FS är särskilt seg :-)
Hej,
Det är klart det inte var meningen. jag tyckte bara det var lite kul att skriva sådär (om något sägs tillräckligt många gånger så blir det till slu en sanning). Ingen skada skedd hoppas jag.
Nu när du ändå är på tråden: För några dagar sedan skrev du såhär angående Viltrox APS-C 27/1.2: " lyckas skapa bilder med en bokeh som i princip är i paritet med vad jag kan med mitt Viltrox 85mm/1,4 för FF. Det är rent förbluffande ".
Jag frågade vad du menade med det. Det är rätt stor skillnad på 27 och 85mm och på f/1.,2 på APS-C och f/1,4 vid dessa respektive brännvidder. kanske kan du förbluffa mig också?
Det var någrs år sedan jag lade in en länk, nu såg jag att dom hade något nytt som man kunde använda, så jag testar så får vi se, jag hjälp det blev 3 ggr om. Det var en länk tii Stenåke med en vinter test av Stenis senaste val av kamera.
Ah, jag ser det nu, på det sista inlägget. Tack.
Jag hoppas nästa modell i serien får en semi-stackad, eller på något annat sätt en snabb sensor och en sökare något snäpp större. I övrigt verkar A6700 vara en lysande kamera.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
57 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Ja, ser ut som en väldigt trevlig kamera enligt mig, speciellt för action/wildlife.
Lite förvånad att de faktiskt gav den så bra prestanda som de gjorde, med 30 fps. Jag orkade inte vänta på en A7V så införskaffade mig en A1II tidigare i år men skulle jag köpa kamera nu så hade denna varit väldigt lockande uppdatering från A7IV:an. Är ju typ en ”mini” A1II :)
1280 x 960 => 3.7 "submegapixel"
1600 x 1200 => 5.7 "submegapixel"
Jag misstänker att det inte finns nån standardupplösning för skärmar mellan dessa båda, så då skulle det bli specialtillverkning och ökad kostnad.
Ja tänkte just med dom stora skärmarna där det kan skilja en hel del även om flera nu lagt sig på 2,1 mp. Möjligtvis annorlunda med EVF:n som i dag också bör hänga med i realtid.
Ska det vara någon idé måste man ju ändra upplösningen med något slags relevant antal (sub)pixlar. Och det finns väl ett antal panelstandardupplösningar på hyllan som tillverkas, dvs 2,36, 3,69, 5,76, 9,44. Jag tror inte att det finns några systemkameror som har något annat än de uppräknade i skrivande stund, även om det sedan varierar vad de har för förstoring, optik, uppdateringshastighet, färgrymd och ljusstyrka.
Tillägg: Lite apropå så skulle jag väl gärna se mer än de 3,69 jag har, även om den är bra på andra sätt. Dock är jag lite tveksam till om 5.76 egentligen räcker på den punkten med aktuell förstoring för att vara helt meningsfullt, även om det förstås blir bättre. Det lite märkliga är att jag märker upplösningen mer i dagsljus än när det är mörkare, men jag misstänker att det förutom en viss effekt av att ögat "bländar ned" beror på att kontrasten ökar när det är ljust och ljusstyrkan hissas upp. Under 3,69 ser inte bra ut alls i en lite större sökare, men det är klart att är den liten så går väl 2,36 att stå ut med.
Jag hoppas Sony funderar på en rimligt prissatt instegsmodell.
Ja en ny köpare skall välja objektiv också, försprång för Canon där R6 serien och redan derad första version kan fås betydligt billigare. Nu är visserligen A7IV också fortfarande bra, mest Rolling Shutter som ställer till det med den.
Devettigaste för en nybörjare är väl att köpa begagnat. Är man inne på Sony så kommer det snart att finnas fina A7iv-kameror på begagnatmarknaden.
Men, det är också oundvikligt att man tittar på priser på nya modeller och att då se den billigaste kosta över 35 tusen bör väl kunna få vem som helst att fundera ett varv till.
Fast det är ju inte den billigaste längre. Där har du ju A7C serien nu. Och A7IV kommer fortsättas säljas ny och är ju en fantastisk kamera så länge sport/action inte är ditt huvudsakliga område.
Tror att det bara är att vänja sig att denna klass har gått upp i pris, R6III kostar lika mycket den.
Jo det ligger i tiden nu att det skall vara helst mer än 20 bps till och med, tänker på Nikons gamla D500 som fick ökning till 10 bps och jäklar vad dom knäpper djur och fåglar som bara den även i dag och ops ser att R6III inte eller har 5,7 EVF och också 3,0 1,68 skärm ingen kritik mot dom siffrorna.
Du har helt rätt Magnus. Jag glömde helt bort A7C ii.
Bengt: "Försprång Canon" - Ja en ny köpare skall välja objektiv också, försprång för Canon där R6 serien och redan deras första version kan fås betydligt billigare. Nu är visserligen A7IV också fortfarande bra, mest Rolling Shutter som ställer till det med den."
Bengt om du nu lyfter att man sedan ska ha råd med objektiven också så kan ju Sony-fotograferna kompensera det genom att köpa verkligt bra men mycket billigare Viltrox-objektiv som ofta kan matcha även GM till en bråkdel av GM-priserna. I den del fall finns andra Kina-objektiv som t.o.m. kostar 1/3 av vad Sigma tar..
Det har hänt väldigt mycket de senaste två åren på objektiv-marknaden. Jag har själv skaffat 4 nya Viltrox det senaste halvåret och deras PRO-objektiv är bara lysande. Har även två superlätta (ca 180 gram till min A6400) från deras superbilliga AIR-serien som kostar ca 2000 spänn som jag har skaffat för gatufoto speciellt.
Man kan verkligen fråga sig hur det ska gå för japanerna framöver på objektivmarknaden. Det är inte hållbart med två tre ggr högre priser när den optiska skillnaden är försumbar eller ingen alls. PRO-serien är dessutom rent mekaniskt lika solida som vilka Sony-objektiv som helst och då har jag inte ens nämnt Viltrox premium-objektiv i LAB-serien. De är dock lite dyrare.
Sonys "billigare" G-objektiv som jag har två av har ju oftast lite lägre ljusstyrka. Zoomarna mina har F/4 och mitt 90 mm makro 2,8. Mina fasta Sony Zeiss 35mm och 55mm har 2,8 resp 1,8. Dessa kostade nya 8500:- och 10 000:- när de kom. Idag får man i princip alla AIR under tre tusen styck och även dessa har en ljusstyrka ofta på 1.7. Dessa hart jag givit bort till min son och ersatt med ett Viltrox 27mm/2,1 som på en A6400 ger ca 40mm vilket jag föredrar framför 35 eller 55mm.
Det är ett helt fantastiskt APS-C-objektiv som jag blir glad varje gång jag använder för bildkvaliteten det ger är enastående. Även Viltrox 85mm/1,4 är jag väldigt nöjd med både för porträtt och för gatan även om det lite väl stort och tungt för det. Men vill man ha små AIR kring 180 gram så finns en hel serie nu väldigt billigt och prisvärt.
Så det finns alltså tre serier: AIR, PRO, och LAB att välja mellan. AIR för superbilligt och lätt ned till F/1.7 och PRO är fortfarande väldigt billiga relativt och lite ljusstarkare ned till 1.2 eller 1.4 ofta i pris kring 6-7 000:- och LAB är det verkliga premium-skiktet som dock ger ganska lite på marginalen jämfört med PRO.
Även om det nu är så att Canon-fotograferna inte har tillgång till dessa objektiv som Sony, Fuji och även Nikon-fotograferna nu har, så undrar jag trots allt om inte Canon kommer att klara konkurrensen bättre eftersom de har låst Viltrox ute.
Jovisst har det hänt mycket på objektivsidan, har allt följt dina trådar om dina nya objektiv köp, läser dom med intresse. Sneglade rejält på på Ca nons 7 D då 2011 -2012 som kom några år före A77, jag pungade ut med 18000 kr för A77 med ett bra objektiv för jag hade 3st passande objektiv, joxet i huvudet var att 7D då hade gått ner skapligt mycket i pris stor skillnad var det, vid den tiden låg 7D före vid följande autofokus. Sony låg ofta kvar länge vid den tiden med sina priser A77 var trots allt trevlig på flera vis, även om sensorexperten Joakim sågade A77 vid någon ishokey match.
Viltrox började faktiskt tillverka objektiv även för Canon men slutade efter att Canon hävdade intrång. Bara av det skälet skulle jag aldrig köpa några Canon-grejor idag, för det snävar drastiskt tillgången till objektiv. Sony E har alltid varit öppet men även för Fuji finns nu massor av tredjepartsgrejor. Nikon har det ofta varit lite sämre med.
Ehm, va? Fuji finns det knappast mer till än Nikon, undantaget några fler Sigma APS-C. Canon har helt uppenbart mest restriktioner och tydligen kommer Nikon och Sigma inte överens av någon anledning (det finns ett litet antal APS-C). Och Sigma vill uppenbart ha officiell licens som iaf Tamron och Voigtländer har. Inget av företagen är ju dock inte direkt talföra kring varför det är som det är.
Att Sony är öppet känns lite som en sanning med åtminstone viss modifikation. Det var väl främst äldre implementation och de begränsar systematiskt tredjepartsobjektiv när det gäller AF ihop med snabb serietagning. Effekten av detta är ju, även om det inte är perfekt, att man faktiskt rent principiellt kan få snabbare serietagning med AF genom att sätta en adapter FE-Z och sedan sätta Sigmat på Nikon, vilket ju går eftersom Nikon har kortast registeravstånd. Det är nästan lite komiskt. Telekonverterare stöds väl inte heller till "öppna" Sony annat än med originalobjektiv.
Sony är inte direkt ett företag som är känt för sin stora öppenhet, utan har ju snarare varit experter på särlösningar och nedlåsningar. Att de var "öppna" med objektiven beror rimligen bara på att de var så illa tvungna att göra allt de kunde för att lyckas sälja några kameror, om de inte skulle harva kvar i lingonligan efter att ha köpt upp Konica-Minoltas kameradel (n.b. Sony tillverkade kameror innnan dess, dock ej systemkameror). Det blir ju svårt att helt backa från denna position, men man kan spärra möjligheten till nya möjligheter, typ snabbaste serietagning med autofokus.
Sonys prissättning på Europeiska marknaden kan också få en att fundera.
S-Å: "Så det finns alltså tre serier: AIR, PRO, och LAB att välja mellan.[...]"
Jag tror att EVO är en fjärde serie. Eller också är det bara förvirring.
Jag köpte Viltrox 85/2 EVO - jättebra objektiv.
Det är faktiskt så att det varit så att att både Viltrox och exv. Tamron i en del fall först tagit fram objektiv till Sony och sedan senare till Fuji och långt senare till Nikon om det gjort alls. Mitt Tamron 150-500mm till Sony var ett sådant fall. Så det är inte så ovanligt som du tror.
Nä du har förstås rätt och EVO verkar fint byggda men är lite mindre och marginellt ljussvagare än PRO. Fyra produktlinjer verkar ju lite mycket kanske men EVO finns det väl bara ett av nu tror jag. AIR saknar ju bländarring och andra reglage och yttre knappar så EVO är ett alternbativ för de som vill ha prisvärda objektiv som även har detta.
Martin S:
Jag delar din uppfattning om Sonys strypning av "seriebildtagningsfrekvens" för nästan allt utom GM-objektiv. Sanning med modifikation då även en del G-objektiv kvalat in där som haft de nyare fokusmotorerna. Samtidigt kan det ju faktiskt vara så att det kanske inte är en så bra ide att sätta ett Viltrox AIR med halvtrötta enklare fokusmotorer på en A9 III eller någon av de andra high end husen. Det som luktar illa är väl att man stryper även andra tredjepartsobjektiv som faktiskt har snabba motorer. Det är väl att betrakta som ett "handelshinder" om man ska vara tydlig.
När det gäller Nikon och Canon så lämnade de W.O länge till Sony på FF-marknaden då de länge låg kvar med sina DSLR-high end hus och startade Z med betydligt mer plånboksvänliga objektiv än Sony som ju inte hade någon DSLR/SLT-marknad att fasa ut. Sony satsade på GM och high end glas istället vilket gjorde att många tvingades gå till tredjepartstillverkarna för mer prisvärt glas.
Så Sony hade en helt annan sits än både Canon och Nikon som länge var rädda för att kanabalisera sin DSLR-marknad. Detta gjorde dock att väldigt många inte kunde efterfråga dessa fina GM-objektiv. För Nikon Z kom det ju istället ett antal fina lite mindre ljusstarka och kompakta 2,8 objektiv om jag inte minns fel och personligen hade jag varit glad om det funnits från Sony också. De kom dock betydligt senare och även om de var klart billigare än GM så kostade de inte sällan 2-3 ggr mer än exv. Viltrox AIR-objektiven.
Var och varannan dag läser man på våra foto sidor om nya objektiv till Sony E och Leica och ofta Fuji, sedemera också på gång till Nikon fast inte lika ofta. Och när Sony kom igång med sina småbilds kameror, A7II -A7III, A7R osv, så var det även så att Canon ägare blev intresserade och jäklar vilken adapter storm som startade, det bara vimlade av adapter tillverkare från alla håll och kanter. Så visst att Sony kan vara sega med vissa saker som jag ofta nämnt i flera trådar, ta bara detta med fullständig pekskärm, flera år efter Canon Tex men tillslut så kommer det, lika så 3,2 tums skärm oj det tog tid innan man slog till med det. Och kära nån vilken kritik mot att modellerna var för små hela tiden, A7R 440 gram hade så lite batteri att det i princip bara räckte till att starta kameran skrev Aspman ĺite för att skoja förståss.
På Göteborgs Fotodag för en månad sedan talade jag med en del olika tillverkare.
Av Sigmas representant fick jag veta om begränsningarna för deras objektiv med Sony-fattning om max seriebildstagning och ej tillåtelse för telekonverter. Detta avtal är dock på utgående, och nya förhandlingar ska ske.
Sigma hoppas förstås på att slippa restriktioner helt, medan jag ser en risk för ökade restriktioner, nu när Sony har etablerat sig.
Jag har personligen inget emot Sonys strategi att låta andra tillverkare ta hand om de billigare objektiven, helst helt utan restriktioner, och själva satsa på högprestanda.
Sonys nya snabba 100mm makro-objektiv, GM med 1,4 ggr förstoring, "tapetserad" med olika knappar, har ett introduktionspris på knappt 20.000:-. Det tycker jag är, om inte billigt, så i alla fall högst anständigt.
Planerar att köpa ett Laowa 10 mm raktecknande AF-objektiv som julklapp till mig själv. Till Canons spegellösa kameror har detta objektiv inte AF.
På den analogen tiden var jag väldigt nöjd med Canon, och nu är jag väldigt glad för att jag har Sony istället.
Jämför man Sony A75 med sina konkurrenter, så verkar det som om Sony fortfarande behåller åtminstone lite av sitt teknsika försprång, speciellt gällande sensorer.
Sony GM svävar ju heller inte längre i något egen bubbla. Detta nya 100mm GM makro för 20 000:- kommer ju jämföras inte bara med Viltrox PRO 85mm 1.4 för drygt 7000 spänn. Nu har samma tillverkare som tidigare nämnts även lanserat ett i princip lika välbyggt 85mm/2.0 i en ny serie man kallar EVO som hamnar mitt emellan den enklaste AIR-serien för drygt 2000:- Denna EVO 85:a med F/2 kostar inte mer än 3500:-. 20 000:- är nära 6 ggr mer än för denna EVO 85:a. För de som värderar även en kompakt formfaktor på gatan eller på resor så kan även det få gungan att väga över bort från både Sony och GM.
Länge fanns det inga alternativ till Sony när det gäller high end glas men det gör det nu. Frågan är väl bara hur länge det tar innan Sony fattat detta. De har en lång historia av prisrigiditet bakom sig. Jag tror Bengt redan kommenterat detta i andra sammanhang.
Det är så annorlunda i dag när så många nöjer sig med mobilen vi har ju hafr uppe detta i flera trådar, jag själv är lite konservativ av mig vad gäller priser fast jag mycket väl vet att man behöver betala mera i dag för det mesta Det finns ju andra prisvärda kameror att undersöka om man gärna vill han en, även en Sony A6400 tex är inte dålig precis. Men det verkar som fågelfotografering har ökat betydligt med höga bps serier, en fin Nikon D7II verkar nästan dödsdömd för att den inte razzlar bilder som bara den om man får tro senare trådar. Sony var ju hopplösa med någon modell några år före A77, man låg kvar i pris i flera år det var inte A580.
Det har bara tagit ett par år för Viltrox att komma ut med ett ganska brett utbud av objektiv. Vem hade hört om Viltrox, Sirui m.fl. bara för ett par år sedan.
Om vi jämför vad Sonys väldigt fina GM 85mm/1,4 kostar så ligger det på 23 890:- hos Cyber. Om detta nya 100mm GM makro också landar kring 20 000: så kan jag ju t.o.m. tycka att mitt gamla Sony G 90mm/2,8 makro som kostade kring 10 000:- när det kom fortfarande håller stilen rent optiskt. Bara det är en fördubbling mot ett äldre makro som fortfarande är Sonys skarpaste objektiv upp mätt av DXO.
Sony har ju även sitt enklare 85mm/i,8 för ca 6000:- men det är inte tätat vid bajonetten och saknar även en dedikeradbländarring, vilket man ju får med Viltrox EVO-serie för ca 3500:-
Tittar man så på Sonys G-serie av små kompakta fina objektiv för kring 6000:- så kan de även ställas mot Viltrox enkla AIR-serie som är förbluffande bra optiskt. De kostar nu ca 2000-2500:-. Så här verkar det se ut nu mest över hela linjen. Även Sigma och Tamron kommer käönna av detta som nu sker på väldigt kort tid. Jag tror att detta har överrumplat både kameratillverkarna och objektivtillverkare som Tamron och Sigma.
Det man får med de nya objektiven är väl inte bara snabbare fokusmotorer utan nu har många av de nya ända upp till 11 och kanske fler bländarlameller bl.a. för att säkerställa snygg bakgrundsoskärpa. Det får vi nu även med Viltrox PRO 85mm 85:a för en tredjedel av vad GM 85:an kostar. Om det är mönstret kommer det säkert något 100mm Viltrox makro - även det för en tredjedel av priset.
Det verkar finnas en del videos som nu 2025 som fortfarande precis om du lyfter fram just A6400. Det var ju Sonys första kamera som fick den fullständiga implementeringen av Real Time Tracking även med Animal Eye Focus. Jag bytte till mig en sådan mot bl.a. min gamla A6300 med Rajala Swap It. Det enda jag verkligen saknar från min A7 IV är faktiskt Bird Eye Focus. Den har dessutom en mycket bättre bakdisplay mekanik än skiten vi fick på A7 IV. Visst, dagen video är bättre men det är inget jag använder på den ändå. En A6400 kan man få för runt 6000:- idag tror jag.
Med tanke på att kamerorna gått upp i pris ordentligt för varje ny generation så kan en kamera som A6400 säkert tilltala en hel del. En A7 V kostar nu 35 000:- Det är en rätt ordentlig instegströskel. En ny A6700 kostar upp mot 20 000:- och ska man ha ett objektiv kan man lätt hamna på 25 000:-. Så det kanske inte är så konstigt att många idkar lite återbruk av äldre bra modeller eller nöjer sig med de allt bättre mobilkamerorna. Det blir väldigt mycket billigare än att köpa nya systemkameror.
Sigma 150 mm makro APO har under lång tid haft rykte om sig att vara det skarpaste makroobjektivet. Jag har nyligen skaffat ett sådant, begagnat, från det "finska begagnatföretaget". Har dock ej använt det så mycket att jag kan göra någon utvärdering.
Det kan jag dock göra om storebror 180 mm, också det Sigma, makro och APO.
Min upplevelse är att storebrorsan är skarpare än Sony 90 mm makro.
Jag har jämfört på Sony A99-2 respektive Sony A7R-3, dvs samma utmärkta 42 mp sensor.
Sonys nya 100 mm makro har, relativt deras 90 mm, 1,4 ggr förstoring (mot 1:1), bättre bildstabilisering, fler fokusmotorer vilket ger snabbare AF, fler knappar och inställningsmöjligheter (t.ex. 2 förinställbara), och möjlighet till att använda telekonverter (bra när man vill ha större arbetsavstånd för t.ex. insekter).
Enligt Sonys representant på Göteborgs Fotodag ska det nya 100 mm makrot vara extremt skarpt, senaste teknik beträffande glas och konstruktion.
Sonys 90 mm har länge kostat 12.000:-. Först på senare tid, inför lanseringen av 100 mm objektivet, har det gått ner till runt 10.000:-.
100 mm makrot har ett introduktionspris (obs introduktionspris) på knappt 20.000:-.
Sten-Åke. Vad har Viltrox att erbjuda gentemot Sonys nya 100 mm makro? (Jag talar om kvalitet och kompetens, inte pris.)
När en ny bilmodell kommer, fasas tidigare årsmodell ut ganska fort. Passar man på just då kan man spara några kronor.
Kameror produceras och säljs paralellt under flera år.
Sony A74, som för inte så länge sedan ansågs helt fantastisk, säljs nu på kampanj för runt 20.000:-.
Tror mig ha sett en ny Sony A7-3 för runt 13.000:-. (är inte helt säker på det). Det var den kameran Sara använde när hon nyligen testade Sigmas 500 mm objektiv. (Kolla hennes bilder!)
Sonys instgegskameror är således inte speciellt dyra, de har bara drabbats av tidsförskjutning. Den som kan vänta på något gott, kan spara många kronor.
Viltrox har inte tagit fram något 100mm makro än vad jag vet. Det väntar vi på.
Lennart G:
Jag kollade på DXO och jag tror inte de testat de nyaste Sigma Makrona än. Ett annat problem är ju också att ett gammalt objektiv som Sonys 90mm makro ju en gång testats med gamla A7r II med om det vad 42-43 MP. Då fick Sonys 90mm en sharpness på 42. Det skarpaste Sigma objektivet enligt DXO är deras Sigma 50mm F1.4 DG DN Art Sony som hamnar på 54 men det är ju testat på Sonys A7r IV med 60 MP och skulle man sätta detta gamla 90mm makro på en A7r IV så är det inte alls orimligt att anta att det skulle hamna ungefär där också så därför är DXO:s jämförelser knepiga.
Det finns bara ett gammalt Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro Canon som testats på en Canon 5DS R för 20 år sedan och den hamnade då på en sharpness av 22.
Om jag testar på DXO Lens och väljer mitt 90mm makro på ett Sony A7r IV hus så får detta objektiv hela 61 perceptuella Mpixel. Sigmas nu skarpaste objektiv är redan testat med samma kamera och fick då 54.
Du kan testa själv om du vill:
https://www.dxomark.com/Lenses/Sony/Sony-FE-90mm-F28-Macro-G-OSS-mounted-on-Sony-A7R-IV__1326
https://www.dxomark.com/Lenses/Sigma/Sigma-50mm-F14-DG-DN-Art-Sony-mounted-on-Sony-A7R-IV__1326
Hur Viltrox skulle prestera kan vi bara spekulera om men de kan faktiskt bygga makalöst bra objektiv. Sony hart ju länge behandlat APS-C-sortimentet uselt. Viltrox har ju tagit fram ett 27mm/1.2 som motsvarar ca 40mm/1,8 på FF och det lyckas skapa bilder med en bokeh som i princip är i paritet med vad jag kan med mitt Viltrox 85mm/1,4 för FF. Det är rent förbluffande och nog hyfsat unikt. Det objektivet kostar inte ens 7000:-
Det som händer nu på objektivfronten har i alla fall inte jag sett maken till tidigare.
Här kommer hela Viltrox-djurzooet för APS-C just nu – fokuserat på stillbilds-AF-objektiv (inte cine, inte manuella M-mount etc.), sammanställt utifrån Viltrox egna produktsidor och tester per december 2025.
Jag räknar FF-ekvivalent med 1,5× crop (Sony/Fuji/Nikon APS-C).
Viltrox APS-C AF-objektiv (stillbild)
Brännvidd (APS-C) Serie FF-ekvivalent (1,5×) Max bländare Vikt (ca)
9 mm F2,8 Air ≈ 13,5 mm f/2,8 ≈ 175 g
Viltrox Store
13 mm F1,4 AF (standard) ≈ 19,5 mm f/1,4 ≈ 415 g
Viltrox Store
+1
15 mm F1,7 Air ≈ 22,5 mm f/1,7 ≈ 180 g
B&H Photo Video
+1
23 mm F1,4 AF (standard) ≈ 34,5 mm (~35) f/1,4 ≈ 260 g (0,57 lb)
Viltrox Store
+1
25 mm F1,7 Air ≈ 37,5 mm (~38) f/1,7 ≈ 170 g
Viltrox Store
+1
27 mm F1,2 Pro ≈ 40,5 mm (~40) f/1,2 ≈ 560 g
Viltrox Store
+1
33 mm F1,4 AF (standard) ≈ 49,5 mm (~50) f/1,4 ≈ 270 g
Viltrox Store
+1
35 mm F1,7 Air ≈ 52,5 mm (~53) f/1,7 ≈ 170 g
Viltrox Store
+1
56 mm F1,7 Air ≈ 84 mm f/1,7 ≈ 170–180 g (beroende på fattning)
Viltrox Store
+1
56 mm F1,4 AF (standard) ≈ 84 mm f/1,4 ≈ 290 g
Viltrox Store
+1
56 mm F1,2 Pro ≈ 84 mm f/1,2 ≈ 570 g
OpticalLimits
+1
75 mm F1,2 Pro ≈ 112,5 mm (~113) f/1,2 ≈ 670–675 g
Viltrox Store
+1
85 mm F1,8 II AF (standard, FF-optik men säljs som APS-C-tele till X/Z/E) ≈ 128 mm f/1,8 ≈ 490 g
Viltrox Store
+1
Några kommentarer
Air-serien (9/2,8, 15/1,7, 25/1,7, 35/1,7, 56/1,7) är de små, lätta och billiga – perfekt “alltid-med” på en A6xxx eller X-hus.
Viltrox Store
+2
Viltrox Store
+2
Pro-serien (27/1,2, 56/1,2, 75/1,2) är “kanon-på-APS-C”: stora, tunga, men med extrem ljusstyrka och väldigt hög optisk nivå.
Viltrox Store
+2
Viltrox Store
+2
13/1,4 och 23/1,4/33/1,4/56/1,4 är den “klassiska” Viltrox-trion plus kompisar – inte brandade som Air/Pro, men ligger mitt emellan i storlek, pris och prestanda.
Viltrox Store
+2
Viltrox Store
+2
Line-upen ändras ganska snabbt (de matar ut glas som om det vore popcorn), så för absolut senaste status är Viltrox egen APS-C-kollektionssida bra att dubbelkolla mot.
Det är faktiskt möjligt redan idag att få ett både lätt och optiskt förvånande bra gatufoto-kit med tre objektiv till priset av ett om man väljer AIR-serien. Personligen kommer jag dock alltid att ha 27mm/1.2 PRO som standard även om den är lite tyngre och ett 15mm/1,7 som vidvinkel och min gamla Sony 50mm/1,8 är fortfarande helt OK för bl.a porträtt och den är nästan exakt lika liten nästan som AIR-objektiven. En begagnad A6400 kan nog funka bra som komplement om man inte heller vill lägga en förmögenhet på nya kamerahus.
Jag ser att du väljer att räkna om brännvidden men inte bländaren. Det är korrekt eller så är det inte korrekt beroende på vad man är ute efter. Pratar vi om mängd bakgrundsoskärpa så är det vilseledande.
I inlägget innan skrev du, angående Viltrox APS-C 27/1.2 " lyckas skapa bilder med en bokeh som i princip är i paritet med vad jag kan med mitt Viltrox 85mm/1,4 för FF. Det är rent förbluffande ".
Jag förstår inte riktigt vad det betyder. Menar du kvalitet på eller mängd av bokeh? I princip?
Sten-Åke.
De Sigma Makro APO som jag talat om, 150 mm och 180 mm, är gamla spegelreflexobjektiv.
Relativt Sony Makro 90 mm, för spegellöst, så presterar det Sonyobjektivet enligt mina erfarenheter ej lika skarpa bilder som de gamla Sigma-objektiven.
De Sigmaobjektiven har oerhört bra rykte hos experter och makrofotografer, men är rejält tunga pjäser.
Utvecklingen går fort framåt, speciellt på senare år.
Sonys representant är övertygad om att deras nya 100 mm makro är skarpare än de gamla Sigma-favoriterna. Jag ämnar testa till sommaren.
Jämför man t.ex. tester och utlåtande mellan Sonys 24-70 mm GM, verison 1 och 2, så sägs det nyare vara betydligt skarpare, ha kortare närgräns, vara snabbare och väga mindre.
Det är inte otänkbart att Sonys nya 100 mm makro kan bli det skarpaste FF-makrot i nutid, och, om inte, så har det också flera andra fördelar för makrofotografer.
Mängden objektiv av tredjepart som inte mäktar med dom värsta Sony kamerorna ( även egna G-objektiv hängde inte med A9 när den kom ) men flera kameror som A7RIV/A7RV och A7IV dom klarar bara 10bps likaså hela köret av APS-C serien har stannat vid max 11bps dom hastigheterna bör väl dessa objektiv kunna klara.
Jonas B:
Jag tror du missade lite vad jag skrev om bländar ekvivalens APS-C och FF.
Jag skrev:
Viltrox har ju tagit fram ett 27mm/1.2 som motsvarar ca 40mm/1,8 på FF och det lyckas skapa bilder med en bokeh som i princip är i paritet med vad jag kan med mitt Viltrox 85mm/1,4 för FF.
Du skrev i ditt inlägg:
"I inlägget innan skrev du, angående Viltrox APS-C 27/1.2 " lyckas skapa bilder med en bokeh som i princip är i paritet med vad jag kan med mitt Viltrox 85mm/1,4 för FF. Det är rent förbluffande "."
Det som försvann var:
"Viltrox har ju tagit fram ett 27mm/1.2 som motsvarar ca 40mm/1,8 på FF "
Sony A7 V verkar vara en verkligt bra uppgradering inte minst för de som filmar. Där är ju inte A7 IV riktigt bra. Redan A7 IV var ju ett bra lyft från A7 III - har ju haft båda och alltid velat ha FF av historiska skäl då jag nog är rätt analog i tanken fortfarande och för att FF är bättre i lågljus. Det var också svårt att få min A6300 att låsa fokus i lågljus - mycket därför uppgraderade jag nu till A6400 precis som jag tidigare gjort från A7 III till A7 IV som i det avseendet är mycket bättre än A7 III. Det är ju därför att jag rätt förbluffad nu kan konstatera vilket lyft jag nu får med de ljusstarka Viltrox-objektiven på denna A6400. Plötsligt finns nu de objektiv äntligen till Sony APS-C som Sony aldrig känt för att ta fram och som jag alltid saknat.
Fuji har skött sig mycket bättre eftersom for dem är APS-C i princip allt. Där har de kunnat husera i frid eftersom Sony aldrig på allvar brytt sig. De har sedan länge i princip lämnat W.O till Fuji. Fuji tröttnade på att vänta på att Sony skulle ta fram sensorer med högre MP än 24 MP och Fuji fick nog i mycket driva det själva. Att Fuji gick upp i sensor- upplösning har också gett resultat för "upplevd skärpa" eftersom antal MP är rätt hårt kopplat till Perpetual-sharpness som den mäts hos DXO.
.
Nedan kommer en motsvarande lista för Sonys APS-C-objektiv och där finns inte många riktigt ljusstarka primes då Sony istället fokuserat på zoomar.
Sony E 11 mm f/1.8 APS‑C Lens — väldigt vidvinkligt prime-objektiv. Perfekt för landskap, arkitektur, vidvinkelresor. FF-ekvivalent ~ 16.5 mm (11 × 1,5). Stor bländare f/1.8.
Sony E 16 mm f/2.8 APS‑C Wide‑angle Lens — vidvinkel-prime för APS-C, användbart för resor, reportage, landskap. Motsvarar ungefär 24 mm fullformat. Bländare f/2.8.
Sony E 16–55 mm f/2.8 G APS‑C Zoom Lens — ljusstark “normal zoom” i pro-klass (”G”-serie). Bra allround-objektiv för gatufoto, vardag, dokumentation. Motsvarar ungefär 24–82,5 mm fullformat. Konstant f/2.8 Bländare.
Sony E PZ 16–50 mm f/3.5–5.6 OSS II APS‑C Zoom Lens — kompakt kit-zoom, populär för vandring, resor, vardagsfoto vid enkel utrustning. Motsvarar ca 24–75 mm fullformat. Bländare f/3.5–5.6. OSS (bildstabilisering).
Sony E 35 mm f/1.8 OSS APS‑C Prime Lens — standard/“normal” prime på APS-C, motsvarar ~ 52.5 mm fullformat. Bra allround-objektiv med stabilisering, användbar för porträtt, vardagsfoto, dokumentärt. f/1.8.
Sony E 50 mm f/1.8 OSS APS‑C Prime Lens — något längre normal/porträtt-prime, motsvarar ~ 75 mm fullformat, med f/1.8 och bildstabilisering. Bra för porträtt, miljöporträtt, detaljfokus.
Sony E 55–210 mm f/4.5–6.3 OSS APS‑C Telezoom Lens — telezoom för APS-C: bra för porträtt, natur, sport — motsvarar ca 82.5–315 mm fullformat. f/4.5–6.3, med OSS för stabilisering.
Sony E PZ 18–105 mm f/4 G OSS APS‑C Zoom Lens — all-round zoom för APS-C med konstant bländare f/4, användbar när du vill ha en “everything-lens” för video eller stillbild. Motsvarar ca 27–157.5 mm fullformat.
📐 Kommentarer om Sonys APS-C-linje
Sony skiljer APS-C-optik med “E” (E-mount APS-C) från fullformat (“FE”). Om ett objektiv är märkt FE är det för fullformat; om det är “E” är det riktat mot APS-C.
Sony Sverige
+2
mirrorlesslenses.com
+2
APS-C-sortimentet hos Sony är mer begränsat än för fullformat: det finns ett fåtal vidvinkel-prime, några ljusstarka standard- och normal-primar, samt några zoomar (kit-zoom, normalzoom, telezoom).
Hej igen,
"Jag tror du missade lite vad jag skrev om bländar ekvivalens APS-C och FF." (Sten-Åke Sändh)
Ja, det där var ett klumpigt utdrag. Jag brukar försöka vara noggrann med citat men där missade jag. Det jag hade i huvudet var din långa lista där du bara angav ekivalent brännvidd:
.
.
.
23 mm F1,4 AF (standard) ≈ 34,5 mm (~35) f/1,4 ≈ 260 g (0,57 lb)
Viltrox Store
+1
25 mm F1,7 Air ≈ 37,5 mm (~38) f/1,7 ≈ 170 g
Viltrox Store
+1
27 mm F1,2 Pro ≈ 40,5 mm (~40) f/1,2 ≈ 560 g
Viltrox Store
.
.
.
Det var mitt förbiseende/klumpighet för den listan var AI.
Poängen är dock med eller utan ekvivalensberäkningar att även APS-C-objektiv är märkta enligt de traditionella bländarvärdesskalorna. Rent objektivt är exv. Viltrox PRO-objektiven märkta med 1.2 och det ger nya möjligheter som vi inte haft tidigare rent objektivt om vi inte valt FF.
Många Sony-fotografer har med rätta historiskt valt FF för korta skärpedjup men det nya är ju att vi kanske inte behöver leva under de restriktionerna längre - åtminstone i lika hög grad som förr - eftersom väldigt ljusstarka APS-C objektiv även till Sony-kameror nu faktiskt finns.
Med tanke på ämnet - A7 V - så kan det mycket väl bli så för mig att jag kör en Swap IT med min A7 IV hos Rajala och byter den mot en A6700 istället. Jag gillar verkligen inte displayupphängningen alls på A 7 IV med den där utvikbara skitdisplayen och tycker både A7 IV och Viltrox 85mm 1,4 är väl stora tunga och klumpiga. Jag tror jag kommer landa i min A6400 som andra kamera och en ny A6700 istället med mitt AIR 15mm/1,7, mitt PRO 27mm/1.2 och ett nytt PRO 56mm/1.2 istället som porträttobjektiv m.m.
Min idela formfaktor var egentligen gamla NEX 7 - sedan har det bara gått utför med allt större kamerahus . även 6xxx-serien har ju blivit allt störe och tyngre med exv. de nya batterierna. Jag har fortfarande inga problem med de mindre batterierna.
FF väljs ju av många även p.g.a. bättre lågljusegenskaper men även det är idag en icke-fråga av två skäl:
1. De nya ljusstarka Viltrox-objekiven kompenserar
2. Med DXO Photolab processning med Deep Prime XD2s och Deep Prime 3 är bruset i princip en icke-fråga idag.
Det som hänt nu kommer ändra mitt sätt att fotografera i grunden. På köpet vet jag av erfarenhet att ju större, tyngre och mer skrymmnade utrustning ju lägre sannolikhet att man verkligen tar med den.
Om jag dessutom vill vara ultralätt, så finns alltid AIR-seriens objektiv som i princip alla väger under 180 gram.
Jag funderar verkligen på allvar att göra mig av med min Sony 24-105mm/4 zoom också. Zoomar som den är bara en kompromiss för att de objektiv jag nu har och kan skaffa tidigare saknats. Som en bieffekt får man även en tekniskt bättre bildkvalitet när primes ersätter zoomar.
Det känns lite märkligt att skriva ned detta för första gången men det är faktiskt här jag verkar landa. Så jag är ju inte alls målgruppen för A7 V och borde nog egentligen inte heller varit det för vare sig A7 III eller A7 IV om alternativ funnits tidigare. Jag är heller ingen zoom-vurmare när det häller kortare brännvidder men för längre brännvidder är de oumbärliga även för mig.
Det verkar finnas lite önskningar som jag uppfattat att Sony borde slå till med en ännu lite mera Pro APS-C, tror fröderberg nämnde lite om det när A6700 kom.
Ja var det inte det som skulle varit en ny 7000-linje?
Ja A7000 har nämnts, vi får väl se vad som händer. Annars fick väl först A7RV den nya skärmtypen och någon A1 modell och nu nya A7V, vad jag förstår så kan man välja om man vill ha den på enklaste vis vika upp och ner och vända inåt vid transport, eller videofolket, vika ut och snurra, skärmlösningen får ju mycket god kritik över allt.
A9III och A1II fick också den helt nya huskroppen med toning på själva greppet plus att menyerna ständigt förbättrats, förbättringen av själva greppkänslan har varit eftersökt i flera år och tillslut kom den. A7RV har fått beröm av petapixel grabbarna för det ändrade grepp den fick då för några år sedan, men nästa modell tror jag får den nyaste sorten. Det var väl mycket begärt att A7V också hade fått det nya greppet men många önskade det.
Ja, tycker det var märkligt att de inte gav A7V det nya greppet, det är riktigt skönt. Eller egentligen inte greppet i sig som gör största skillnaden utan att shutter knappen är upphöjd och vinklad.
Vissa menar att A9III/A1II är ”mycket större” än tidigare modeller men jag håller inte alls med om det. Jag har både A7IV och A1II och storleksskillnaden i praktiken är minimal enligt mig.
Jag hade förstått om de ville gå Sony/Nikon hållet med rejält skillnad i storlek mellan sina flaggskepp och billigare modeller men så är ju inte fallet här. Nu är båda är relativt små, men den ena har ett klart skönare grep enligt mig.
Tack för rescensionen av det nya greppet Magnus. Hoppas det kommer på A7R6, nästa år.
Jag förvånas snarare tvärt om, dvs att en instegsmodell får så mycket av den allra senaste tekniken. Om önskemålen i denna tråd tillfreddställts, dvs "nya greppet" och EVF med högre upplösning, så med nya snabbare sensorn med 16 stegs dynamik, ny processor, mm, blir ju inte skillnaden mot toppmodellerna så väldigt stora.
Det är inget konstigt för Sony att lansera den mest avancerade tekniken i en instegsmodell. Första gången jag reagerade över detta var när A55 kom som ju var den första SLT-kameran med fast halvgenomskinlig spegel, snabb serietagning relativt och den hade t.o.m. inbyggd GPS.
Nästa fall var A6400 som ju vara den första Sony-modellen som fick Sonys då helt banbrytande Real Time Tracking (som ju inte ens A9 eller A7 III hade fullt ut från början och heller inte efter FW-uppgraderingar) med Eye AF för både djur och människor.
Jag tycker A6400 fortfarande står sig hyfsat väl när det gäller AF och det var väl först med A7r V och A6700 som det kom ytterligare ett AF-steg i och med att man i dessa lade in ett dedikerat AI-chip.
Redan när dessa tidiga avancerade instegsmodeller kom så höjde användare med dyra flaggskeppsmodeller på ögonen och muttrade lätt irriterat över varför deras svindyra modeller INTE hade fått liknande finesser.
A9II kom också och bägge fick en hel del FW som förbättrade även andra lite svårlösta AF problem som även Canon jobbade med detta med att hålla kvar det tänkta motivet vid störningar och hinder som kom i vägen för det rörliga motivet, också att kunna fintrimma varje enskild AF enhet som finns att välja i mellan. A9II blev väl riktigt bra på detta. Ständiga nya FW kommer till till alla olika kameror från alla tillverkare titta på Nikons värsting Z9 som nästan blivit en helt ny kamera. Dröjer nog inte förrän Sonys nya A7V får ett antal förbättringar som trimmar upp den.
Om man säger det tre gånger kanske det är sant. Men, var det en replik till mig eller någon annan?
Jonas det var nog inte någon särskild mening med Bengts tre upprepningar. Det har hänt mig med vid några tillfällen när uppdateringen pä FS är särskilt seg :-)
Hej,
Det är klart det inte var meningen. jag tyckte bara det var lite kul att skriva sådär (om något sägs tillräckligt många gånger så blir det till slu en sanning). Ingen skada skedd hoppas jag.
Nu när du ändå är på tråden: För några dagar sedan skrev du såhär angående Viltrox APS-C 27/1.2: " lyckas skapa bilder med en bokeh som i princip är i paritet med vad jag kan med mitt Viltrox 85mm/1,4 för FF. Det är rent förbluffande ".
Jag frågade vad du menade med det. Det är rätt stor skillnad på 27 och 85mm och på f/1.,2 på APS-C och f/1,4 vid dessa respektive brännvidder. kanske kan du förbluffa mig också?
Det var någrs år sedan jag lade in en länk, nu såg jag att dom hade något nytt som man kunde använda, så jag testar så får vi se, jag hjälp det blev 3 ggr om. Det var en länk tii Stenåke med en vinter test av Stenis senaste val av kamera.
Ah, jag ser det nu, på det sista inlägget. Tack.
Jag hoppas nästa modell i serien får en semi-stackad, eller på något annat sätt en snabb sensor och en sökare något snäpp större. I övrigt verkar A6700 vara en lysande kamera.