Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...




















13 Kommentarer
(Artikeln är stängd för nya kommentarer)Vi kan inte mejla ut till alla som publicerar bilder med anledning av Experts konkurs. Därför skriver vi om det. Det är också en intressant situation som kan uppstå kring upphovsrätten för pressbilder.
Men kanske skulle texten ha formulerats på ett sätt att den inte bara riktade sig till redaktionsmedlemmar.
Fakturering av bilder brukar vara ett intressant ämne som rör fler än redaktionsmedlemmar, eller åtminstone engagerar fler. Jag tror det här är en ny variant.
Det är faktiskt ett ganska lurigt kapitel, där det är superviktigt att ha klara kontrakt på vad som gäller. Kanske har inte redaktören avsett att luras, men jag vet inget om situationen. Jag har själv varit med om ett liknande missförstånd, då jag volontärarbetat som fotograf åt en festival och haft ett ganska luddigt kontrakt. En bild blev sedan använd redaktionellt på Sveriges Radio, utan att jag förstått att den tillhandahållits av festivalen. Efter ett telefonsamtal slutade allt fredligt med att redaktören var erbjöd sig att betala, och att jag avstod.
Vi publicerar dagligen så kallade "fria pressbilder". Vi har inte möjlighet att ta egna i alla fall. Vanligast vid produklanseringar där vi inte har fysisk tillgång till produkterna. I det aktuella fallet med Expert angav vi naturligtvis var vi fått bilderna ifrån. Det hade inte varit svårt att ta en bättre bild, men vi hade inte tiden.
Magnus, för ett tag sedan märkte jag att några av mina bilder hade blivit sk fria pressbilder utan mitt vetskap då några artister missuppfattat vårt avtal och skänkt bilderna till tidningar. Det är inte en sådan här tvist det handlar om?
Enligt "redaktören" är det ett skämt som slog fel.
Rent principiellt är de som konkurrerar om samma annonsörer också konkurrenter. Du får alltså räkna in några få hemelektroniktidningar också.
Om alla lärde sig att använda IPTC och alla webmasters lät bli att läggs in koder som raderar IPTC och EXIF skulle det sedan inte vara något problem för någon i köp, sälj och användarkedjan att ha koll på typ av upphovsrätt, byline och ägare för varje enskild bild.