Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...
























40 Kommentarer
Logga in för att kommentera
/J
Tack Johan!
Mvh
Fredrik
Håkan
Härligt Petri. De kommer. Nu närmast blir det Chicago.
Tack, Leva på är nog lite väl spetsat. Behöver späda ut det med annan fotoverksamhet också, men gatufoto är basen i det hela och det är kul att förfrågningarna kommer tätare.
Men en fråga, hur går det till om man säljer bilder tagna i offentliga miljöer där man tydligt ser vem det är på bilden. Måste de ha ngn form av ersättning eller ge ett godkännande? Eller är det bara i reklamsammanhang det krävs godkännande av "modell"?
Skulle jag rent teoretiskt kunna ta en bild på möllan i Malmö där man tydligt ser vem som är på bilden och sen sälja den till exempelvis Hilton och de hänger upp den i foajén? Och råkar personen glida in i foajén och får syn på sig själv kunna kräva ersättning?
Det är bara lagen om bild i reklam om kan lägga hinder i vägen. En bild på en vägg på Hilton borde anses som ett konstverk och inte som reklam.
Se där, tack för informationen! :)
Hej Markus och tack för uppmärksamheten. Det stämmer exakt som Magnus säger. Inga problem med konstnärliga verk. Du får också göra utställningar, sälja bilderna och ha med dem i böcker. Dock aldrig i kommersiell reklam utan att ha modellrelease.
Tack Niklas. Skall försöka bli lite mer frekvent med bilder. Har lagt rätt mycket kraft för att få till en attraktiv och intressant sida på Facebook.
/Bengt.
Hej Bengt. Tack. Intressant att höra ditt resonemang. det inspirerar mig att försöka få till en ny träff i Stockholm för att prata om just de här sakerna. Skulle det vara kul om det gick att få till en taggad grupp.
Absolut .Jag tycker det skulle vara riktigt kul inspirerande och lärorikt.
/ Bengt
Ha, ha :-)
Hej Johan. Det är spännande med färg eller svartvitt. NBär jag visar min portfolio är det ofta de svartvita bilder som skapar mest reaktioner. Men när jag tittar på vad som har sålt i olika sammanhang är det nog en 50/50-mix. Just tjejen i fontänen är en bild från Chicago och hon var helt uppslukad av vattnet. Du har rätt i att den är "snabbare" och kanske lite väl tydlig, men det är en av de biler jag sålt mest av. Har upptäckt att det är viktigt att ha en bred mix av lite svårare bilder och sådana som är lättare att ta till sig.
Editerade kommentaren, syftade på den nedersta (marty feldman). Sorry! Jo, tidningar vill ju oftast ha färgbilder nuförtiden.
Hej Christina. Hoppas jag kan leverera lite mer till dig ;-)
mvh Tommy
Stort tack Tommy!
Hej Mats, stort tack!
Ja, dina bilder är sannerligen fantastiska, hur sjutton du lyckas fånga ögonblicket med stort Ö är för mig helt oförståeligt!! Inte bara att de bär en berättelse, de är sanslöst vackra dessutom.
Vill addera hur hänförd man blir som åhörare till dina föredrag, du är inte bara skicklig bakom kameran utan kan fånga publiken och få 1 timme rinna bort på ett par sekunder!
Mvh Anna
Hej Anna, mycket stort tack. Det var riktigt trevligt att träffs senast, men jisses vad fort tiden har gått sedan dess. Vi får se när vi strålar samman nästa gång. PS. Jag hade riktigt kul under ditt föredrag också :-)
Oj, råkade trycka på rapportera-symbolen istället för Besvara! Inte meningen :) !Inspirerande bilder, skall följas! Ganska mycket svärta och kontrast i de svart/vita bilderna. Kan du dela med dig av hur du konverterar till svart/vitt, eller är det en yrkeshemlighet? Försöker själv hitta rätt balans när jag konverterar, men ofta blir det inte rätt "tryck" i bilderna känns det som.
Mvh/Sven
Hej Sven, det var kul att höra.
Jag har egentligen inga hemligheter utan kan dela med mig av grundprincipen i PS. Sedan exakt hur mycket jag drar i de olika reglagen är det värre att säga. Det handlar rätt mycket om min egen känsla och vad jag vill ha ut av respektive bild. Normalt är i alla fall gången så här:
1. Övertoningskarta i justeringslager för att göra bilden svartvit.
2 Blandningsläge "Mjukt ljus". Då blir den färg igen, men mer mustig.
3 Dra i opacitet-reglaget för att hitta rätt mängd för just den bilden.
4 Övertononingskarta på nytt.
5 Vid behov använder jag blandningsläge raster eller multiplicera för att ljusa upp eller mörka vissa delar, inverterar och målar fram det jag vill förstärka.
6 Använder ibland också verktyget efterbelysning för att förstärka delar av bilden.
7 Eventuellt också en lätt S-kurva som en slutlig kontrast. Beror lite på hur bilden ser ut.
8 Oskarp mask.
Ungefär så ser det ut.
Mats
Tack Mats. Förstår att varje bild och situation kräver olika behandling. Ska labba mer med mitt PSP. Försöker kolla in andras bilder och dina är en utmärkt referens åt det hållet jag eftersträvar.
Mvh/Sven
//Marcus som undrar om du skall med till Berlin och gatufota en sväng?
Ps Hmm, Inledningen som så många misslyckats med är ju verkligen ett försök att dramatisera, allvarligt talat känner jag inte till något som försökt :) ds
Hej Marcus. Tack själv för inspirationen.
Hmmm. Berlin är ju en av mina favoritstäder. När är det? Måste fundera en sväng till. Hade varit grymt kul.
Mats
Och det här med att ha en "analog potfolio", e ett mycket bra tips!
Jag har alltid ett antal olika "visitkort" i storlek 13 x 18 cm i ryggan!
Hej Bengt. Tack för det. Du får gärna fortsätta att påminna mig om planket, kan ju faktiskt funka beroende på programmet.