Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Färghantering (del 1 av 4)

Färghantering (del 1 av 4)

Plus

Färghantering är ett ämne som ofta dyker upp här på Fotosidan. För de flesta verkar det mest vara något obegripligt, något som bara trasslar till saker. Stefan Ohlsson reder ut.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 20 kr första månaden*

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.
Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik
* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som automatiskt förlängs med två månader i tage till priset 60 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Av Stefan Ohlsson
Publicerad 2005-11-24. Läst av 31690 personer.
3000 kr rabatt för Plus-medlemmar på resa till Klassiska Masai Mara, Kenya 12 - 17 november 2019

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2005-11-24 16:30   Johan_O
Mycket intressant och pedagogiskt!
2005-11-24 16:33   Digi
Bra och utförligt förklarat!
2005-11-24 16:34   Galaxens President
Lättförståelig och bra artikel. Är lite nyfiken om man alltid antar att svartheten är perfekt dvs 0,0,0 är en fixpunkt i konverteringar mellan olika profiler? Man verkar flytta basvektorerna men inte origo.
2005-11-24 16:34   Niclasfoto
Finimang:!
Dær fick man allt många sjungande "ahaaaa":)
Måste nog ændå læsa detta ett par gånger till før att kænna att jag førstått allt.
Mvh Niclas,
2005-11-24 16:46   Numeric
Jag skulle vilja att du reder ut vad det är för skillnad på att använda en färgprofil för en enskild bild, och att profilera hela systemet (Win XP) med en spyder eller likn.

Och hur hanterar man en dator vars system är profilerat när man ska arbeta mot internet... Frågor som jag aldrig riktigt förstått!
2005-11-24 16:46   Numeric
Bra artickel föresten!!
2005-11-24 17:10   Magnus Grimmer
Bra förklarat! Ser fram emot nästa artikel, och nästa, och n...
2005-11-24 17:37   avslutat_bj
Det finns två krav på en bra artikel för nybörjare. För det första skall författaren kunna sitt ämne och vara pedagogisk. För det andra ska läsaren inte förutsättas ha förkunskaper. Kort sagt: Det är så här det ska se ut! Bravo!
2005-11-24 18:05   majortom
Bra och lättförståelig artikel.
2005-11-24 19:41   mammeli
Jättebra artikel!! =) Men hur gör jag för att ställa in skärmen efter PhotoShop? Är det endast med en skärmkalibrerings apparat eller? Jag har nämligen problemet i PS att "gråskala" ser lite bruntonat ut i programmet, men är sv/v i windows bildvisningsprogram... Något tips??
2005-11-24 19:56   Johan Dahlberg
mycket intressant läsning. mer sånt här åt folket
2005-11-24 20:07   Bee
Bra artikel. Det här med färg är så otroligt svårt! Du har lyckats förklara det på ett pedagogiskt sätt tycker jag. Men jag måste nog läsa det en gång till för att förstå fullt ut. Ser fram emot nästa artikel.... //Bee
2005-11-24 20:31   Lex67
Kanon artikel. Börjar klarna lite i färgrymdsdjungeln.
2005-11-25 09:37   Nokin
Jättebra artikel,tycker också att det är viktigt att datorskärmen blir rätt färgkalibrerad för rätt återgivning vid utskrift.
2005-11-25 17:47   sonyboy
Tack för en mycket intressant och bra artikel.
Fotosidan borde ha flera artiklar om fototekniska
inlägg.
2005-11-26 11:18   stefohl
Tack för kommentarerna, roligt om jag lyckas få detta ämne lite mer lättförståeligt. Jag vet själv hur svårt jag tyckte det var inledningsvis.

Jag kommer i följande artiklar att skriva om detta med att profilera skärmar och skrivare. Men först kommer det en omgång om skannrar och kameror.

Stefan
2005-11-26 11:25   stefohl
Ang Rickards fråga om man alltid utgår från en perfekt svart färg. I de arbetsfärgrymder, alltså de färgmodeller som du arbetar med internt i Photoshop, utgår man alltid från en perfekt svart färg. Men om du tittar på en skrivarprofil har den en svartpunkt som stämmer överens med hur djup svärta den kombinationen av skrivare och papper kan skapa.

Stefan
2005-11-26 18:02   danneman
Efterlängtat och bra!
2005-11-27 12:14   spets
Tack så mycket Stefan.
Nu ska jag också försöka lära mig det "omöjliga".

Skönt att se att man inte är ensam om att inte förstå varför inte bilden ser likadan ut som utskrift som på skärmen.
Ser fram emot fler fler artiklar i ämnet.
Mvh Inger
2005-11-30 16:18   Conny Persson
Mycket bra artikel. Det är svårt med färger. Har en fråga om färgkalibrering av skärmen, skall man använde en Spyder för att få den rätta färgen.
2005-12-03 10:21   stefohl
Till Conny

Jovisst tycker jag att man ska använda en skärmkalibrator. Det blir så mycket mer exakt än om man försöker kalibrera själv genom att titta på skärmen och avgöra vilken färginställning som är rätt.

Det finns många olika kalibratorer för skärmar. I en nyligen genomförd test fick EyeOne-kalibratorn bäst resultat, därefter Monaco Optix och Colorvision Spyder.
2005-12-11 01:40   Mikael_J
Denna artikel var en aha-upplevelse. Tackar för en välskriven och lättfattlig text om ett krångligt ämne. Jag tror att jag nu har förstått en del grundbegrepp som tidigare känts luddiga.
2005-12-17 22:51   TROX
Toppen! Nästa avsnitt snarast, tack!
//TROX
2005-12-19 10:41   SoligorW-A
det är alltså därför som mina sv bilder blir bruna i stället för sv. Jag scannar ju in dom...
/Uffe
2005-12-31 12:12   Makro
Mycket bra, förklarade en hel del för en som är färsk på digital bildhantering.
/Martin
2006-01-02 01:28   O´Johan
Tack skall du ha Stefan!
Här fick man sig en uppfriskare vilket är bra ibland.
o`johan
PS: Återkommer då det gäller ngra bilder från Budapest, som jag skulle behöva hjälp med att få utskrivna till min portfolio.
2006-01-24 23:20   Hanibi
Tack för denna intressanta och lärorika artikel! Ser fram emot nästa:)
2006-04-05 12:56   timofej
Extremt pedagogiskt! Bra! Även om jag redan var bekant med många begrepp kändes det bra att få en bekräftelse att jag förstått det rätt. Särskilt tack för förklaringen om konverteringsmetoderna.

Om jag förstått det hela rätt:
1. Om man en gång konverterat till en mindre arbetsrymd är det ingen idé att konvertera tillbaka.
2. Konvertering från mindre till en större rymd påverkar inte bilden.
2006-04-14 10:02   stefohl
Till Timour
1. De färger som försvunnit när du gör en konvertering till en mindre färgrymd går inte att återskapa om du konverterar tillbaka till en större, så det är ingen idé att konvertera tillbaka.

2. Om du konverterar från en mindre till en större så blir färgerna i bilden oförändrade.

Stefan
2006-11-26 18:02   JonnyB
Suveränt! Precis vad jag letade efter, både denna del och de andra efterföljande. Kanonbra skrivet och rätt så lätt att förstå. Öh, tja, lätt o lätt, det här är verkligen inte lätt alltså.
2009-03-23 21:30   matsjak
Men varför kan inte alla kameratillverkare ena sig om t.ex Adobe RGB, varför ska man behöva räkna om hela tiden, Om sen alla skärm och skrivaretillverkare hängde på så va de ju klart!
Säkert en dum fråga men...
2009-03-27 20:02   stefohl
Till Mats
En bra digitalkamera idag har ett betydligt större färgomfång än vad Adobe RGB kan hantera. Om vi bestämde oss då för att bara använda denna färgrymd skulle vi då inte kunna utnyttja den fulla kapaciteten som kamerorna har. Framförallt skulle det ju inte finnas någon anledning att ta fram ännu bättre kameror, skrivare eller skärmar.

Stefan
2016-02-17 12:14   Tony johansson
Var finns del fyra ?
Svar från stefohl   2016-02-17 15:36
Jag vet inte varför länken till denna del har försvunnit, men här finns artikeln http://www.fotosidan.se/cldoc/skriv-ut-med-ratta-farger-4.htm

Merläsning

Nikon W150 är vattentät och stöttålig

Nikon Coolpix W150 är en kompaktkamera för hela familjen. Den tål att tappas i marken och klarar 10 meters djup. Kameran säljs i flera fräcka färger. Läs mer... 1

Makro från Tokina för Sonys spegelfria

Tokina har utvecklat ett makroobjektiv som passar Sonys spegelfria kameror med E-fattning. Tokina Firin 100/2,8 FE Macro är ett billigare alternativ till Sonys egna makrotele. Läs mer... 1

Vem var tanten med väskan?

Just nu visas Sveriges bästa pressbilder genom tiderna på Galleri Kontrast. Och bäst av dem alla är Hans Runessons ikoniska bild av när en tant svingar sin väska mot ett skinhead under en nazistdemonstration i Växjö 1985. Men vem var tanten? Den frågan har fått sitt svar i en radiodokumentär. Läs mer... 4

Leica bannlyst från sociala medier i Kina

Kortfilmen "The Hunt" som hyllar dokumentärfotografer har retat upp kinesiska myndigheter eftersom filmen skildrar massakern vid Himmelska fridens torg 1989. På grund av kortfilmen har Leica bannlysts från sociala medier i Kina. Läs mer... 33

Vinnarna i Sony World Photography Awards 2019

Italienaren Federico Borella blev Årets Fotograf i Sonys prestigefyllda tävling för sina bilder från södra Indien. Och Sverige finns med bland pristagarna. Läs mer... 7

Fotomässan på Fotografiska växer

Vårens upplaga av fotomässan Photo Market på Fotografiska blir större än höstens. Ytan är större, det kommer fler utställare och det blir fler seminarier. Läs mer...

Fotosidan-skribenter håller workshop i gatufoto

Vill du lära dig mer om gatufoto? Hitta din egen stil och våga fotografera okända människor? Då kan du passa på att gå på en workshop i tre dagar med Fotosidans skribenter Joakim KE Johansson och Magnus Fröderberg på Fotografiska i juni. Läs mer... 2

Ny bok i vår butik: Personligt – Tanken bakom bilden

Har du någonsin velat förstå hur en naturfotograf tänker? Nu är det fullt möjligt! I boken ”Personligt – Tanken bakom bilden” har 34 av södra Sveriges främsta naturfotografer samlat några av sina bästa bilder tillsammans med egenförfattade texter om varje bild. Läs om fotografernas kreativa och unika tankar. Inspireras av berättelser om fotograferingsögonblicket, hur bildsituationen uppkom, kompositionen, stämningen, ljuset och känslan som fotografen hade som mål att skapa. Läs mer...

Vinn entrebiljett till Photomarket

Om du svarar rätt på en fotofråga så deltar du i utlottning av en dagsbiljett (värde 165 kr) till Fotografiskas Photomarket (26-28/4). Du kan delta fram till onsdag 24/4 kl 19:00. Vinnarna meddelas torsdag 25/4 på förmiddagen. Läs mer...

Klart: Reuters får Pulitzerpriset

Reuters fotografer prisas för flyktbilder. Läs mer... 2

Miops Smart Trigger