Färghantering (del 1 av 4)

Plus

Färghantering är ett ämne som ofta dyker upp här på Fotosidan. För de flesta verkar det mest vara något obegripligt, något som bara trasslar till saker. Stefan Ohlsson reder ut.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 16 kr första månaden*

Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om tre månader
och som automatiskt förlängs där månad två och framåt kostar 60 kr per kvartal. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.



Stefan Ohlsson
Publicerad 2005-11-24. Läst av 31253 personer.
2005-11-24 16:30   Johan_O
Mycket intressant och pedagogiskt!
2005-11-24 16:33   Digi
Bra och utförligt förklarat!
2005-11-24 16:34   Galaxens President
Lättförståelig och bra artikel. Är lite nyfiken om man alltid antar att svartheten är perfekt dvs 0,0,0 är en fixpunkt i konverteringar mellan olika profiler? Man verkar flytta basvektorerna men inte origo.
2005-11-24 16:34   Niclasfoto
Finimang:!
Dær fick man allt många sjungande "ahaaaa":)
Måste nog ændå læsa detta ett par gånger till før att kænna att jag førstått allt.
Mvh Niclas,
2005-11-24 16:46   Numeric
Jag skulle vilja att du reder ut vad det är för skillnad på att använda en färgprofil för en enskild bild, och att profilera hela systemet (Win XP) med en spyder eller likn.

Och hur hanterar man en dator vars system är profilerat när man ska arbeta mot internet... Frågor som jag aldrig riktigt förstått!
2005-11-24 16:46   Numeric
Bra artickel föresten!!
2005-11-24 17:10   Magnus Grimmer
Bra förklarat! Ser fram emot nästa artikel, och nästa, och n...
2005-11-24 17:37   avslutat_bj
Det finns två krav på en bra artikel för nybörjare. För det första skall författaren kunna sitt ämne och vara pedagogisk. För det andra ska läsaren inte förutsättas ha förkunskaper. Kort sagt: Det är så här det ska se ut! Bravo!
2005-11-24 18:05   majortom
Bra och lättförståelig artikel.
2005-11-24 19:41   mammeli
Jättebra artikel!! =) Men hur gör jag för att ställa in skärmen efter PhotoShop? Är det endast med en skärmkalibrerings apparat eller? Jag har nämligen problemet i PS att "gråskala" ser lite bruntonat ut i programmet, men är sv/v i windows bildvisningsprogram... Något tips??
2005-11-24 19:56   Johan Dahlberg
mycket intressant läsning. mer sånt här åt folket
2005-11-24 20:07   Bee
Bra artikel. Det här med färg är så otroligt svårt! Du har lyckats förklara det på ett pedagogiskt sätt tycker jag. Men jag måste nog läsa det en gång till för att förstå fullt ut. Ser fram emot nästa artikel.... //Bee
2005-11-24 20:31   Lex67
Kanon artikel. Börjar klarna lite i färgrymdsdjungeln.
2005-11-25 09:37   Nokin
Jättebra artikel,tycker också att det är viktigt att datorskärmen blir rätt färgkalibrerad för rätt återgivning vid utskrift.
2005-11-25 17:47   sonyboy
Tack för en mycket intressant och bra artikel.
Fotosidan borde ha flera artiklar om fototekniska
inlägg.
2005-11-26 11:18   stefohl
Tack för kommentarerna, roligt om jag lyckas få detta ämne lite mer lättförståeligt. Jag vet själv hur svårt jag tyckte det var inledningsvis.

Jag kommer i följande artiklar att skriva om detta med att profilera skärmar och skrivare. Men först kommer det en omgång om skannrar och kameror.

Stefan
2005-11-26 11:25   stefohl
Ang Rickards fråga om man alltid utgår från en perfekt svart färg. I de arbetsfärgrymder, alltså de färgmodeller som du arbetar med internt i Photoshop, utgår man alltid från en perfekt svart färg. Men om du tittar på en skrivarprofil har den en svartpunkt som stämmer överens med hur djup svärta den kombinationen av skrivare och papper kan skapa.

Stefan
2005-11-26 18:02   danneman
Efterlängtat och bra!
2005-11-27 12:14   spets
Tack så mycket Stefan.
Nu ska jag också försöka lära mig det "omöjliga".

Skönt att se att man inte är ensam om att inte förstå varför inte bilden ser likadan ut som utskrift som på skärmen.
Ser fram emot fler fler artiklar i ämnet.
Mvh Inger
2005-11-30 16:18   Conny Persson
Mycket bra artikel. Det är svårt med färger. Har en fråga om färgkalibrering av skärmen, skall man använde en Spyder för att få den rätta färgen.
2005-12-03 10:21   stefohl
Till Conny

Jovisst tycker jag att man ska använda en skärmkalibrator. Det blir så mycket mer exakt än om man försöker kalibrera själv genom att titta på skärmen och avgöra vilken färginställning som är rätt.

Det finns många olika kalibratorer för skärmar. I en nyligen genomförd test fick EyeOne-kalibratorn bäst resultat, därefter Monaco Optix och Colorvision Spyder.
2005-12-11 01:40   Mikael_J
Denna artikel var en aha-upplevelse. Tackar för en välskriven och lättfattlig text om ett krångligt ämne. Jag tror att jag nu har förstått en del grundbegrepp som tidigare känts luddiga.
2005-12-17 22:51   TROX
Toppen! Nästa avsnitt snarast, tack!
//TROX
2005-12-19 10:41   SoligorW-A
det är alltså därför som mina sv bilder blir bruna i stället för sv. Jag scannar ju in dom...
/Uffe
2005-12-31 12:12   Makro
Mycket bra, förklarade en hel del för en som är färsk på digital bildhantering.
/Martin
2006-01-02 01:28   O´Johan
Tack skall du ha Stefan!
Här fick man sig en uppfriskare vilket är bra ibland.
o`johan
PS: Återkommer då det gäller ngra bilder från Budapest, som jag skulle behöva hjälp med att få utskrivna till min portfolio.
2006-01-24 23:20   Hanibi
Tack för denna intressanta och lärorika artikel! Ser fram emot nästa:)
2006-04-05 12:56   timofej
Extremt pedagogiskt! Bra! Även om jag redan var bekant med många begrepp kändes det bra att få en bekräftelse att jag förstått det rätt. Särskilt tack för förklaringen om konverteringsmetoderna.

Om jag förstått det hela rätt:
1. Om man en gång konverterat till en mindre arbetsrymd är det ingen idé att konvertera tillbaka.
2. Konvertering från mindre till en större rymd påverkar inte bilden.
2006-04-14 10:02   stefohl
Till Timour
1. De färger som försvunnit när du gör en konvertering till en mindre färgrymd går inte att återskapa om du konverterar tillbaka till en större, så det är ingen idé att konvertera tillbaka.

2. Om du konverterar från en mindre till en större så blir färgerna i bilden oförändrade.

Stefan
2006-11-26 18:02   JonnyB
Suveränt! Precis vad jag letade efter, både denna del och de andra efterföljande. Kanonbra skrivet och rätt så lätt att förstå. Öh, tja, lätt o lätt, det här är verkligen inte lätt alltså.
2009-03-23 21:30   matsjak
Men varför kan inte alla kameratillverkare ena sig om t.ex Adobe RGB, varför ska man behöva räkna om hela tiden, Om sen alla skärm och skrivaretillverkare hängde på så va de ju klart!
Säkert en dum fråga men...
2009-03-27 20:02   stefohl
Till Mats
En bra digitalkamera idag har ett betydligt större färgomfång än vad Adobe RGB kan hantera. Om vi bestämde oss då för att bara använda denna färgrymd skulle vi då inte kunna utnyttja den fulla kapaciteten som kamerorna har. Framförallt skulle det ju inte finnas någon anledning att ta fram ännu bättre kameror, skrivare eller skärmar.

Stefan
2016-02-17 12:14   Tony johansson
Var finns del fyra ?
Svar från stefohl   2016-02-17 15:36
Jag vet inte varför länken till denna del har försvunnit, men här finns artikeln http://www.fotosidan.se/cldoc/skriv-ut-med-ratta-farger-4.htm

Merläsning

Vinn Nikon-utrustning i Fotosidan Masters

Fotosidan Masters är en fototävling där du kan delta i tre olika klasser: natur, porträtt och ögonblick. Fram till och med den 11 februari kan du ladda upp bilder till den fjärde omgången. Läs mer ...

Fotosidan besöker Sonys fabriker

Plus Fotosidan har besökt två Sony-fabriker, dels sensorfabriken där 4 miljoner sensorer görs varje dag och dels fabriken där nästan alla kameror och objektiv tillverkas. Vi fick även träffa cheferna på Sonys huvudkontor. Läs mer... 28

Roine Magnusson kommer fåglarna inpå livet

I tre år samlade Roine Magnusson material till boken Nära Fåglar. Nu är den 272 sidor tjocka boken färdig och bjuder på en färgsprakande modevisning av våra befjädrade vänner. I vår intervju berättar Roine Magnusson om arbetet bakom boken. Läs mer... 1

Test: Irix 15 mm f/2,4 Blackstone och Firefly

TH Swiss är ett schweiziskt optikföretag som påbörjat en serie objektiv de kallar Irix. Vi har testat deras ljusstarka vidvinkel: Irix 15/2,4. Det görs i två varianter och med tre objektivfattningar. Läs mer... 1

400 megapixel med Hasselblad H6D-400C MS

Hasselblad höjer ribban från 200 till 400 megapixel för den som behöver få ut mesta möjliga detaljåtergivning från sina motiv. Men smakar det, så kostar det. Läs mer... 13

Test: Leica TL2

Leica T-serien skiljer sig från andra systemkameror, inklusive Leicas egna. Nu är andra generationen här, och Leica TL2 erbjuder mer än bara snygg design. Läs mer...

Korta teleobjektiv till Leica SL

Leica lanserar två teleobjektiv kort brännvidd, L-fattning och ljusstyrka f/2. Objektiven är främst tänkta för småbildskameran Leica SL, men passar även till Leicas APS-C-modeller. Läs mer... 7

John Hellström trea i VM för bröllopsfotografer

Fotosidan-medlemmen John Hellström lyckades knipa en pallplats i WPPI Annual Print Competition som räknas som VM i bröllopsfotografi. Kolla in den häftiga vinnarbilden! Läs mer... 5

Tålig bildlagring ute i fält

Western Digital har utvecklat två olika SSD-enheter med tåligt yttre som är tänkta för att lagra stillbilder och video ute i fält. Den ena har SD-kortläsare och den andra är vädertätad. Läs mer... 10

Slut med drönare från GoPro

Efter flera problem och motgångar lägger kameratillverkaren GoPro ner satsningen på drönare. För att kunna utveckla andra produkter söker GoPro en ny resursstark ägare. Läs mer... 7

Lastolite Ezybox SpeedLite 2 Joe Mc Nally