Artiklar > Färghantering (del 1 av 4)

Färghantering (del 1 av 4)

Plus

Färghantering är ett ämne som ofta dyker upp här på Fotosidan. För de flesta verkar det mest vara något obegripligt, något som bara trasslar till saker. Stefan Ohlsson reder ut.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 16 kr första månaden*

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.
Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik
* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om tre månader och som automatiskt förlängs där månad två och framåt kostar 60 kr per kvartal. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Stefan Ohlsson
Publicerad 2005-11-24. Läst av 31394 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
2005-11-24 16:30   Johan_O
Mycket intressant och pedagogiskt!
2005-11-24 16:33   Digi
Bra och utförligt förklarat!
2005-11-24 16:34   Galaxens President
Lättförståelig och bra artikel. Är lite nyfiken om man alltid antar att svartheten är perfekt dvs 0,0,0 är en fixpunkt i konverteringar mellan olika profiler? Man verkar flytta basvektorerna men inte origo.
2005-11-24 16:34   Niclasfoto
Finimang:!
Dær fick man allt många sjungande "ahaaaa":)
Måste nog ændå læsa detta ett par gånger till før att kænna att jag førstått allt.
Mvh Niclas,
2005-11-24 16:46   Numeric
Jag skulle vilja att du reder ut vad det är för skillnad på att använda en färgprofil för en enskild bild, och att profilera hela systemet (Win XP) med en spyder eller likn.

Och hur hanterar man en dator vars system är profilerat när man ska arbeta mot internet... Frågor som jag aldrig riktigt förstått!
2005-11-24 16:46   Numeric
Bra artickel föresten!!
2005-11-24 17:10   Magnus Grimmer
Bra förklarat! Ser fram emot nästa artikel, och nästa, och n...
2005-11-24 17:37   avslutat_bj
Det finns två krav på en bra artikel för nybörjare. För det första skall författaren kunna sitt ämne och vara pedagogisk. För det andra ska läsaren inte förutsättas ha förkunskaper. Kort sagt: Det är så här det ska se ut! Bravo!
2005-11-24 18:05   majortom
Bra och lättförståelig artikel.
2005-11-24 19:41   mammeli
Jättebra artikel!! =) Men hur gör jag för att ställa in skärmen efter PhotoShop? Är det endast med en skärmkalibrerings apparat eller? Jag har nämligen problemet i PS att "gråskala" ser lite bruntonat ut i programmet, men är sv/v i windows bildvisningsprogram... Något tips??
2005-11-24 19:56   Johan Dahlberg
mycket intressant läsning. mer sånt här åt folket
2005-11-24 20:07   Bee
Bra artikel. Det här med färg är så otroligt svårt! Du har lyckats förklara det på ett pedagogiskt sätt tycker jag. Men jag måste nog läsa det en gång till för att förstå fullt ut. Ser fram emot nästa artikel.... //Bee
2005-11-24 20:31   Lex67
Kanon artikel. Börjar klarna lite i färgrymdsdjungeln.
2005-11-25 09:37   Nokin
Jättebra artikel,tycker också att det är viktigt att datorskärmen blir rätt färgkalibrerad för rätt återgivning vid utskrift.
2005-11-25 17:47   sonyboy
Tack för en mycket intressant och bra artikel.
Fotosidan borde ha flera artiklar om fototekniska
inlägg.
2005-11-26 11:18   stefohl
Tack för kommentarerna, roligt om jag lyckas få detta ämne lite mer lättförståeligt. Jag vet själv hur svårt jag tyckte det var inledningsvis.

Jag kommer i följande artiklar att skriva om detta med att profilera skärmar och skrivare. Men först kommer det en omgång om skannrar och kameror.

Stefan
2005-11-26 11:25   stefohl
Ang Rickards fråga om man alltid utgår från en perfekt svart färg. I de arbetsfärgrymder, alltså de färgmodeller som du arbetar med internt i Photoshop, utgår man alltid från en perfekt svart färg. Men om du tittar på en skrivarprofil har den en svartpunkt som stämmer överens med hur djup svärta den kombinationen av skrivare och papper kan skapa.

Stefan
2005-11-26 18:02   danneman
Efterlängtat och bra!
2005-11-27 12:14   spets
Tack så mycket Stefan.
Nu ska jag också försöka lära mig det "omöjliga".

Skönt att se att man inte är ensam om att inte förstå varför inte bilden ser likadan ut som utskrift som på skärmen.
Ser fram emot fler fler artiklar i ämnet.
Mvh Inger
2005-11-30 16:18   Conny Persson
Mycket bra artikel. Det är svårt med färger. Har en fråga om färgkalibrering av skärmen, skall man använde en Spyder för att få den rätta färgen.
2005-12-03 10:21   stefohl
Till Conny

Jovisst tycker jag att man ska använda en skärmkalibrator. Det blir så mycket mer exakt än om man försöker kalibrera själv genom att titta på skärmen och avgöra vilken färginställning som är rätt.

Det finns många olika kalibratorer för skärmar. I en nyligen genomförd test fick EyeOne-kalibratorn bäst resultat, därefter Monaco Optix och Colorvision Spyder.
2005-12-11 01:40   Mikael_J
Denna artikel var en aha-upplevelse. Tackar för en välskriven och lättfattlig text om ett krångligt ämne. Jag tror att jag nu har förstått en del grundbegrepp som tidigare känts luddiga.
2005-12-17 22:51   TROX
Toppen! Nästa avsnitt snarast, tack!
//TROX
2005-12-19 10:41   SoligorW-A
det är alltså därför som mina sv bilder blir bruna i stället för sv. Jag scannar ju in dom...
/Uffe
2005-12-31 12:12   Makro
Mycket bra, förklarade en hel del för en som är färsk på digital bildhantering.
/Martin
2006-01-02 01:28   O´Johan
Tack skall du ha Stefan!
Här fick man sig en uppfriskare vilket är bra ibland.
o`johan
PS: Återkommer då det gäller ngra bilder från Budapest, som jag skulle behöva hjälp med att få utskrivna till min portfolio.
2006-01-24 23:20   Hanibi
Tack för denna intressanta och lärorika artikel! Ser fram emot nästa:)
2006-04-05 12:56   timofej
Extremt pedagogiskt! Bra! Även om jag redan var bekant med många begrepp kändes det bra att få en bekräftelse att jag förstått det rätt. Särskilt tack för förklaringen om konverteringsmetoderna.

Om jag förstått det hela rätt:
1. Om man en gång konverterat till en mindre arbetsrymd är det ingen idé att konvertera tillbaka.
2. Konvertering från mindre till en större rymd påverkar inte bilden.
2006-04-14 10:02   stefohl
Till Timour
1. De färger som försvunnit när du gör en konvertering till en mindre färgrymd går inte att återskapa om du konverterar tillbaka till en större, så det är ingen idé att konvertera tillbaka.

2. Om du konverterar från en mindre till en större så blir färgerna i bilden oförändrade.

Stefan
2006-11-26 18:02   JonnyB
Suveränt! Precis vad jag letade efter, både denna del och de andra efterföljande. Kanonbra skrivet och rätt så lätt att förstå. Öh, tja, lätt o lätt, det här är verkligen inte lätt alltså.
2009-03-23 21:30   matsjak
Men varför kan inte alla kameratillverkare ena sig om t.ex Adobe RGB, varför ska man behöva räkna om hela tiden, Om sen alla skärm och skrivaretillverkare hängde på så va de ju klart!
Säkert en dum fråga men...
2009-03-27 20:02   stefohl
Till Mats
En bra digitalkamera idag har ett betydligt större färgomfång än vad Adobe RGB kan hantera. Om vi bestämde oss då för att bara använda denna färgrymd skulle vi då inte kunna utnyttja den fulla kapaciteten som kamerorna har. Framförallt skulle det ju inte finnas någon anledning att ta fram ännu bättre kameror, skrivare eller skärmar.

Stefan
2016-02-17 12:14   Tony johansson
Var finns del fyra ?
Svar från stefohl   2016-02-17 15:36
Jag vet inte varför länken till denna del har försvunnit, men här finns artikeln http://www.fotosidan.se/cldoc/skriv-ut-med-ratta-farger-4.htm

Merläsning

Molfo tar över två agenturer

Generalagenten Molfo kommer att representera ytterligare två märken i Sverige: Hensel och RolanPro. Läs mer... 1

EU-utskott säger ja till omstridd upphovsrättslag

Europaparlamentets rättsliga utskott röstade i dag ja till ett omstritt förslag till upphovsrättsreform. Det ställer större krav på mediesajter att stoppa olovlig spridning av andras bilder, filmer och musik. Kritiker menar att automatiska filter på sajterna kan minska yttrandefriheten. Det kan också införas en "länkskatt". Läs mer... 12

Vi letar drönarbilder till Fotosidan Magasin

I varje nummer av Fotosidan Magasin så har vi två uppslag som vi kallar Exponerat. I kommande nummer som vi jobbar med nu så letar vi efter bilder tagna med drönare. Har du någon pangbild så ladda upp så har du chans att få med din bild! Men det är bråttom! Senast på söndag 24/6 måste vi ha din bild! Läs mer...

40 gånger större sensor än 'fullformat'!

Canon har utvecklat en jättesensor som är 20x20 cm stor och omkring 40 gånger större än en "fullformatssensor" i exempelvis Canon Eos 6D Mark II. Canon har också utvecklat en sensor med 120 megapixel. Läs mer... 30

120 fotografer ställer ut på Landskrona Foto Festival

Den 14-23 september i år anordnas Landskrona Foto Festival för sjätte gången. Som tidigare år varvas etablerade fotografer från hela världen med unga fotografer under stark utveckling. Över 120 utställande fotografer från hela världen visas på festivalen. Läs mer... 1

Samyang AF 85/1,4 EF är lätt och ljusstarkt

Nya Samyang AF 85/1,4 EF är ett mindre, lättare och betydligt billigare alternativ till Canon EF 85/1,4L IS USM. Läs mer... 7

Leica satsar på exklusiva mekaniska klockor

Steget från mekaniska kameror till mekaniska klockor är inte så långt. På andra sidan gatan, mitt emot Leicas kamera- och objektivfabrik finns nu företaget Ernst Leitz Werkstätten Gmbh som tillverkar Leica-klockor. Läs mer... 33

Bilder på direkten med din gamla kamera

Instant Magny 35 är ett bakstycke som gör det möjligt att använda direktbildsfim med en gammal analog systemkamera. Läs mer... 13

Pelle Sten har tagit Mästarbilden 2018

Fotosidans medlemmar har röstat fram Mästarbilden 2018. Den har tagits av Pelle Sten som fick motta priset, en Nikon D500, under vernissagen för Fotosidan Masters-utställningen på Galleri Kontrast i Stockholm. Läs mer... 27

Nikon utvecklar ultralätt supertele

Nikon utvecklar ett nytt supertele som är tänkt för handhållen fotografering. Det kan göras kortare med hjälp av PF-linser och blir därför lättare utan att tappa ljusstyrka. Läs mer... 7