Kampanj – Ett 1 års gratis Plus-medlemskap och rabatt på kameraförsäkring

Plusmedlemskap värde 220 kr per år

Annons
Artiklar > Färghantering (del 1 av 4)

Färghantering (del 1 av 4)

Plus

Färghantering är ett ämne som ofta dyker upp här på Fotosidan. För de flesta verkar det mest vara något obegripligt, något som bara trasslar till saker. Stefan Ohlsson reder ut.


Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla Plus-artiklar för bara 20 kr första månaden*

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.

Fotosidan Plus 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som sedan automatiskt förlängs med två månader i taget för 60 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Publicerad 2005-11-24. Läst av 32524 personer.

28 Kommentarer

Johan_O 2005-11-24 16:30  
Mycket intressant och pedagogiskt!
Digi 2005-11-24 16:33  
Bra och utförligt förklarat!
Galaxens President 2005-11-24 16:34  
Lättförståelig och bra artikel. Är lite nyfiken om man alltid antar att svartheten är perfekt dvs 0,0,0 är en fixpunkt i konverteringar mellan olika profiler? Man verkar flytta basvektorerna men inte origo.
Niclasfoto 2005-11-24 16:34  
Finimang:!
Dær fick man allt många sjungande "ahaaaa":)
Måste nog ændå læsa detta ett par gånger till før att kænna att jag førstått allt.
Mvh Niclas,
Numeric 2005-11-24 16:46  
Jag skulle vilja att du reder ut vad det är för skillnad på att använda en färgprofil för en enskild bild, och att profilera hela systemet (Win XP) med en spyder eller likn.

Och hur hanterar man en dator vars system är profilerat när man ska arbeta mot internet... Frågor som jag aldrig riktigt förstått!
Numeric 2005-11-24 16:46  
Bra artickel föresten!!
Grimmer 2005-11-24 17:10  
Bra förklarat! Ser fram emot nästa artikel, och nästa, och n...
avslutat_bj 2005-11-24 17:37  
Det finns två krav på en bra artikel för nybörjare. För det första skall författaren kunna sitt ämne och vara pedagogisk. För det andra ska läsaren inte förutsättas ha förkunskaper. Kort sagt: Det är så här det ska se ut! Bravo!
majortom 2005-11-24 18:05  
Bra och lättförståelig artikel.
mammeli 2005-11-24 19:41  
Jättebra artikel!! =) Men hur gör jag för att ställa in skärmen efter PhotoShop? Är det endast med en skärmkalibrerings apparat eller? Jag har nämligen problemet i PS att "gråskala" ser lite bruntonat ut i programmet, men är sv/v i windows bildvisningsprogram... Något tips??
Johan Dahlberg 2005-11-24 19:56  
mycket intressant läsning. mer sånt här åt folket
Bee 2005-11-24 20:07  
Bra artikel. Det här med färg är så otroligt svårt! Du har lyckats förklara det på ett pedagogiskt sätt tycker jag. Men jag måste nog läsa det en gång till för att förstå fullt ut. Ser fram emot nästa artikel.... //Bee
Lex67 2005-11-24 20:31  
Kanon artikel. Börjar klarna lite i färgrymdsdjungeln.
Nokin 2005-11-25 09:37  
Jättebra artikel,tycker också att det är viktigt att datorskärmen blir rätt färgkalibrerad för rätt återgivning vid utskrift.
sonyboy 2005-11-25 17:47  
Tack för en mycket intressant och bra artikel.
Fotosidan borde ha flera artiklar om fototekniska
inlägg.
stefohl 2005-11-26 11:18  
Tack för kommentarerna, roligt om jag lyckas få detta ämne lite mer lättförståeligt. Jag vet själv hur svårt jag tyckte det var inledningsvis.

Jag kommer i följande artiklar att skriva om detta med att profilera skärmar och skrivare. Men först kommer det en omgång om skannrar och kameror.

Stefan
stefohl 2005-11-26 11:25  
Ang Rickards fråga om man alltid utgår från en perfekt svart färg. I de arbetsfärgrymder, alltså de färgmodeller som du arbetar med internt i Photoshop, utgår man alltid från en perfekt svart färg. Men om du tittar på en skrivarprofil har den en svartpunkt som stämmer överens med hur djup svärta den kombinationen av skrivare och papper kan skapa.

Stefan
danneman 2005-11-26 18:02  
Efterlängtat och bra!
spets 2005-11-27 12:14  
Tack så mycket Stefan.
Nu ska jag också försöka lära mig det "omöjliga".

Skönt att se att man inte är ensam om att inte förstå varför inte bilden ser likadan ut som utskrift som på skärmen.
Ser fram emot fler fler artiklar i ämnet.
Mvh Inger
Conny Persson 2005-11-30 16:18  
Mycket bra artikel. Det är svårt med färger. Har en fråga om färgkalibrering av skärmen, skall man använde en Spyder för att få den rätta färgen.
stefohl 2005-12-03 10:21  
Till Conny

Jovisst tycker jag att man ska använda en skärmkalibrator. Det blir så mycket mer exakt än om man försöker kalibrera själv genom att titta på skärmen och avgöra vilken färginställning som är rätt.

Det finns många olika kalibratorer för skärmar. I en nyligen genomförd test fick EyeOne-kalibratorn bäst resultat, därefter Monaco Optix och Colorvision Spyder.
Mikael_J 2005-12-11 01:40  
Denna artikel var en aha-upplevelse. Tackar för en välskriven och lättfattlig text om ett krångligt ämne. Jag tror att jag nu har förstått en del grundbegrepp som tidigare känts luddiga.
TROX 2005-12-17 22:51  
Toppen! Nästa avsnitt snarast, tack!
//TROX
SoligorW-A 2005-12-19 10:41  
det är alltså därför som mina sv bilder blir bruna i stället för sv. Jag scannar ju in dom...
/Uffe
Makro 2005-12-31 12:12  
Mycket bra, förklarade en hel del för en som är färsk på digital bildhantering.
/Martin
O´Johan 2006-01-02 01:28  
Tack skall du ha Stefan!
Här fick man sig en uppfriskare vilket är bra ibland.
o`johan
PS: Återkommer då det gäller ngra bilder från Budapest, som jag skulle behöva hjälp med att få utskrivna till min portfolio.
Hanibi 2006-01-24 23:20  
Tack för denna intressanta och lärorika artikel! Ser fram emot nästa:)
timofej 2006-04-05 12:56  
Extremt pedagogiskt! Bra! Även om jag redan var bekant med många begrepp kändes det bra att få en bekräftelse att jag förstått det rätt. Särskilt tack för förklaringen om konverteringsmetoderna.

Om jag förstått det hela rätt:
1. Om man en gång konverterat till en mindre arbetsrymd är det ingen idé att konvertera tillbaka.
2. Konvertering från mindre till en större rymd påverkar inte bilden.
stefohl 2006-04-14 10:02  
Till Timour
1. De färger som försvunnit när du gör en konvertering till en mindre färgrymd går inte att återskapa om du konverterar tillbaka till en större, så det är ingen idé att konvertera tillbaka.

2. Om du konverterar från en mindre till en större så blir färgerna i bilden oförändrade.

Stefan
JonnyB 2006-11-26 18:02  
Suveränt! Precis vad jag letade efter, både denna del och de andra efterföljande. Kanonbra skrivet och rätt så lätt att förstå. Öh, tja, lätt o lätt, det här är verkligen inte lätt alltså.
matsjak 2009-03-23 21:30  
Men varför kan inte alla kameratillverkare ena sig om t.ex Adobe RGB, varför ska man behöva räkna om hela tiden, Om sen alla skärm och skrivaretillverkare hängde på så va de ju klart!
Säkert en dum fråga men...
stefohl 2009-03-27 20:02  
Till Mats
En bra digitalkamera idag har ett betydligt större färgomfång än vad Adobe RGB kan hantera. Om vi bestämde oss då för att bara använda denna färgrymd skulle vi då inte kunna utnyttja den fulla kapaciteten som kamerorna har. Framförallt skulle det ju inte finnas någon anledning att ta fram ännu bättre kameror, skrivare eller skärmar.

Stefan
Tony Johansson 2016-02-17 12:14  
Var finns del fyra ?
Svar från stefohl 2016-02-17 15:36
Jag vet inte varför länken till denna del har försvunnit, men här finns artikeln http://www.fotosidan.se/cldoc/skriv-ut-med-ratta-farger-4.htm

Merläsning

ANNONS
Hatchet - Scandinavian Photo