Så skapar du romantiska bilder

Plus

Här kommer en serie knep för bröllops- och semesterbilder som gör dig till en obotlig romantiker.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 16 kr första månaden*

Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om tre månader som automatiskt förlängs där månad två och framåt kostar 20 kr per månad. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka.



Erik Thor
Publicerad 2014-10-24. Läst av 14754 personer.
2014-10-24 13:11   syntax
Med förlov sagt.... Den så kallade romantiska bilden upplever jag bara som urfrätt och blaskig. Vilken kvinna skall bli nöjd med detta?
Bland mina bildbehandlingsprogram har jag ett enkelt ACDSee som följde med Leicas kameror för en fem år sedan. Jag tror mig åstadkomma ett bättre och betydligt mer romantiskt resultat på bråkdelen av antalet moment och tid!
Staffan Johansson   2014-10-25 18:17
Hej Peter! Det var länge sen... För en gångs skull håller jag helt med dig i din analys! Originalbilden är inte fel men kanske är aningen underexponerad och har litet för stor färgmättnad. Mycket lätt åtgärdat i Adobe Camera RAW om man har tillgång till RAW-bilden. Men även från en JPEG-bild kan man förbättra bilden.

Den förbättrade "High-Key"-bilden" visar bara på en just nu rådande trend av urblekta, ljusa toner som inte tillför bilden nånting alls. Denna trend har satts av reklamfotografer men knappast av de mest uppmärksammade press-fotograferna i den dokumentära klassen. Paul Hansen inräknad efter hans uppmärksammade fall med bilden från gränden i Gaza med sorgetåget. Där förstärkte han istället bilden med en egen tolkning som gav honom ett ärofullt pris. Inget fusk där! Så har ju fotografer arbetat i mörkrummet i alla tider.
syntax   2014-10-25 18:24
Det tackar vi för... ;-)
Michael f8   2014-10-26 17:57
Ta en vecka på dig dig och lägg upp den tutorial här, det blir succé!
2014-10-24 13:18   Lasse53
Den "romantiska" bilden skulle jag nog betrakta som helt misslyckad.
Ok jag vet att det är modernt med ljusa lite uträtta bilder just nu, men någonstans går det en gräns.
2014-10-24 13:53   TVS
Vänta, vad?

Före-bilden är en bättre bild i alla avseenden.

"Romantisk"?
2014-10-24 14:07   Jottas
Får nog stämma in och säga att det här nog inte vart så lyckat. Tycker det är långt mycket viktigare med en välkomponerad bild. Här verkar det som man försöker fixa en redan haltande bild med photoshop , vilket nästan aldrig fungerar.
2014-10-24 14:14   Joacim.W
Kan bara hålla med föregående inlägg.
2014-10-24 14:42   Kent Janson
Känner att jag börjar bli gammal, trasiga och raggiga jeans samt bilder som ser utfrätta och överexponerade ut..........måste bero på att klockan gått och med den åren också......är en gubbe som inte köper allt för att det är inne...sån e´ja.....gillar jag det?...Nej!
Tony johansson   2014-10-25 09:47
Kunde inte uttryck saken bättre själv, förstår inte hur man kan känna sig nöjd med det efterarbetet !

Precis som du säger så påminner det mest om en totalt felexponerad bild tagen om inte med en instamatic,så med en kamera som är trasig i o m ljusinsläpp.

Var finns det romantiska ? Hade före-bilden haft ett softfilter på, så hade det kanske kunnat vara ett försök till att romantisera bilden.

Hur man kan känna sig nöjd med efterbilden är för mig en gåta, men å andra sidan så var det ingen som förstod sig på V.Van Gogh heller när han var verksam ;).
Artis   2014-11-09 23:38
Håller med.
Är inte emot sådana här tutorials här på FS alls så länge de tillför något. I det här fallet är jag emot trenden med felexponerade urblekta bilder som slutresultat.
Här kan de som fotade på de analoga tider med film och som vill få ett sådant resultat hoppa över alla moment beskrivna här och i stället gräva i skokartongen efter de gamla felexponerade negativen från nybörjartiden och få detta resultat rakt av.
MattiasL   2014-11-10 02:06
Nja, det var en del av oss som var väldigt metodiska i våra "felexponeringar". Gammal Kodak Ektachrome pressad ett steg i negativframkallare gav ett inte helt olikt resultat.

Klart att det här tillför något. En del har användning för liknande redigering. Kanske är vi dumma i huvudet, men det kunde vara värre.
2014-10-24 14:54   luminousoctaves
"Romantiska bilder" och bildskön kvinnlig modell... surprise!

Hela knäcket känns taget ur Tidningen Foto 1985, då alla fotografer förväntades vara vita, heterosexuella män som placerar kvinnor framför kameran, inte bakom, gärna lite lättklätt och piffigt sådär.

Jag bockar av det på Fotosidans sunkiglista, som börjar bli pinsamt lång... välkommen in i 2000-talet FS!
alfin   2014-10-24 15:11
Precis! På 2000-talet ska kvinnor på bilder vara snaggade, gärna lite överviktiga och ha regnbågsfärgad tröja för att falla alla politiskt korrekta i smaken! Och vita, medelålders, heterosexuella män trodde jag inte fick finnas längre, annat än som nidbilder?
luminousoctaves   2014-10-24 15:12
Nja, men det får gärna vara lite variation åtminstone!
froderberg   2014-10-24 16:52
Skribenten använder sin sambo som modell av praktiska skäl. Men vi har inget emot att använda manliga modeller.
luminousoctaves   2014-10-24 21:33
Det låter bra! Ser fram emot att Fotosidan moderniserar sig. Med tanke på att långt mer än 50% av de som söker fotoutbildningar i dag är kvinnor så känns det rimligt. Och smart sett ur marknadsperspektiv.
2014-10-24 15:20   Robert L.
Det var mycket hård kritik idag.. :)
2014-10-24 15:45   kringkrong
Är det menat som ett skämt eller?
Före bilden är bättre på alla vis!
Efter bilden ser ut som en felexponerad
bild tagen med en Kodak instamatic från
sjuttiotalet.
Makten   2014-10-26 16:57
Det är väl det som är poängen? Om man sen gillar det eller inte är en smaksak. Jag förstår idén men tycker att just det här exemplet var alldeles för överdrivet. Kanske är det också modellens lite gula hudfärg som inte lirar så bra ihop med efterbehandlingen.
2014-10-24 15:48   MrGoose
Instagramlooken som faller fruktansvärt många i smaken idag..... O det är ju kul att se att olika bildstilar inte gillas av alla, tänk va tråkigt om alla bilder såg likadana ut....
Ps: Jag gillar detta...!! :-)

Mvh. Henke
2014-10-24 15:57   xenomorf2007
Jag tycker att bilden är helt ok fram till punkt 9. Där hade jag personligen stannat, men intressant att se hur andra bearbetar sina bilder. Se det som ett tips i hur man kan arbeta med ACR och PS :-)
2014-10-24 16:08   gunnarhagg
Hade jag kommit med en sån kopia till en redovisning på Fotoskolan 1967, hade C Strömholm rivit den mitt itu, som han gjorde med helt undermåliga resultat. Och med rätta, om än ej helt pedagogiskt.
2014-10-24 16:54   bebi
Är det något form av test eller skämt?
2014-10-24 17:05   MrKarisma
Jag är evinnerligt trött på alla "instagram-redigerade" bilder.. Det är så jävla fult att jag mår illa. Vad hände med riktig fotografi -bilder som berättar något, bilder som provocerar och engagerar?

Inget illa ment, jag vet att artikelförfattaren är mycket duktig. Men tror väldigt många inom fotosfären börjar tröttna på ointressanta, tråkiga bilder på människor -bilder som måste redigeras för att bli intressanta.

Är inte bilden intressant från början så gå ut och fota tills du tagit en intressant bild! Sluta försök rädda bilder med Photoshop! Det går inte.
2014-10-24 18:06   henkrikroos
Och just nu sitter antagligen Erik Thor och har börjat tvivla på det han gör, för på internet är det så jävla enkelt att säga "FY FAN VAD DETTA ÄR KASST"
Visst, ger man en how-to på ett diskussionsforum så får man väl köpa att det kommer bli lite mothugg från andra.
Och att bara ge ryggdunk hela tiden till höger och vänster gör ingen något gott i slutändan.

Men ni tycker inte det räcker nu, eller ska alla ni som tycker att Erik Thor är en så jääävla dålig fotograf med så jääävla dålig smak och så jäääävla dålig redigerare verkligen skriva det, bara för att ni har rätten att göra det?

Skärpning för fan. Det var ETT tips från någon som gör på ETT sätt.
Gillas det inte, MOVE THE FUCK ALONG.
Det är inte sådana här artiklar som gör fotosidan tråkig, utan det är tråkiga attityder från besserwissers..

Så Erik, KÖR föfa'ahn. Låt inte dom här surpupporna trycka ner dig. Även om dom nu kan så fruktansvärt mycket mer om vad som ser bra ut. Just nu.
syntax   2014-10-24 18:27
Du kanske skulle sila språket (och tanken) lite, om du vill att någon skall ta intryck?
henkrikroos   2014-10-24 18:50
Måste jag rätta mig i ledet Peter? Måste jag vara som alla andra?

Det var något med idén att skriva så.
Alla ni andra som klankat ner, har beskrivit det i fina, välklädda ord, men innebörden har varit densamma. Eriks sätt är inte ert sätt.
Nu skrev jag på ett smutsigare eller mer bildligt om du så vill, där jag istället visade så som alla "ni" egentligen skrivit.
Och uppenbarligen tog det iaf på något plan, Peter.

Men.. för att citera Wiehe.
"En hunnalort är en hunnalort, även fast den inte råkar ligga i en port."

Alla kan inte alltid hålla med varandra. Men inte fan ska vi väl trycka ner varandra för det? Eller det tycker du fatt fotosidan är en plats för?
skog1s   2014-10-24 19:14
Men ursäkta mig om jag och andra har en ärlig åsikt då :)
Det är enbart våra åsikter.

Och skriv gärna lite mer "vuxet" här om du vill bli tagen på allvar.

Versaler med "MOVE THE FUCK ALONG" & "FY FAN VAD DETTA ÄR KASST"

Ger väldigt sällan ett seriöst intryck här.

Och för att gå Ontopic då/

Så tycker även jag att första bilden är bättre.

Annars så skulle stoppet vara vid punkt nio.

Konstruktiv kritik är väl det alla vill ha och eftersträva. Inte en massa mothugg om "fuck "off" inlägg.

.
henkrikroos   2014-10-24 20:49
Du behöver inte ursäkta dig för att ha en ursäkt. Jag ville bara påpeka att Erik är inte mer än människa han heller, och fastän folk inte klär sina ord enbart i versaler, så är det inte roligt att få meddelande på meddelande av att det ser skit ut.

Konstruktiv kritik behöver vi, det skrev jag också. Men nån gång måste det väl sluta klankas ner?

Bara för att du skriver med dubbla radbryt, så behöver inte det betyda att jag ska klanka ner på dig. Jag förstår dig alldeles utmärkt.
Men när jag läser ditt inlägg igen, tror jag inte att du verkligen förstår svaret jag gav till Peter.

Men så är det.
Fotosidan visar sig än en gång bara vara till för elitister.
syntax   2014-10-24 21:13
Det är nog så att om man går ut med pretentionerna att undervisa andra, så skall man se till att man har material som håller. Vem avgör om materialet håller - jo dom som förutsätts att bli undervisade.
Hankki   2014-10-24 23:40
+1 för den Henrik!
Tomster   2014-10-25 12:23
+1 bra Henrik!
2014-10-24 18:28   Fstop
Märkliga reaktioner överlag. Allt ifrån genusperspektiv till Christer Strömholm's fotoskola! Det vore väl en sak om artikeln var skriven som en bedöm-min-bild skrift. Men bilden i fråga tjänar ju endast som illustration till hur man kan tillämpa olika digitala tekniker. Och på så sätt så är det ju en ypperligt enkelt och lättfattlig artikel med en rad konkreta och handfasta tips.

Sedan torde det väl vara uppenbart för de flesta att det är precis som med matrecept. Man kan följa det till punkt och pricka, eller göra medvetna avsteg, eller lägga till och dra ifrån. Däremot är det oerhört mycket enklare att ha ett recept att ändra i - än att på egen hand klura ut hur saker och ting hänger ihop. Och även här fyller väl artikeln sitt syfte väl?

Tycker jag om slutresultatet? - Njae. Men vad spelar det för roll? Fick jag lite nya kunskaper kring bildredigeringsmetoder? - Ja, lite faktiskt. Blev jag inspirerad att göra men EGEN variant av ovan beskrivna bildrecept? - javisst.

Till sist. Cross processing någon? Knappast första gången i fotohistorien som man medvetet styr slutbilden till något annat än vid tagningsögonblicket.
2014-10-24 18:50   DonThomaso84
Oavsett vad man tycker om slutresultatet så känner jag igen arbetsprocessen då jag brukar göra något liknande med många bilder, men där det så klart är den enskilde fotografens tankar och stil som får avgöra vad och i vilken omfattning man gör saker.

Det jag inte förstår är varför man väljer att brottas med Photoshop och ACR för denna typ av enklare redigering som är så otroligt mycket smidigare i Lightroom, speciellt när man oftast jobbar med mer en en bild.
2014-10-24 20:39   Abe Normal
Tycker det är en intressant artikel, tack för den Erik Thor! Det Erik gör visar bara på dom kraftfulla verktyg som finns, om man gillar det eller inte är en smaksak, det handlar också om uttryck.

Allt det här är självklara verktyg som används av många fotografer idag (inklusive dom bästa), det är bara att titta sig omkring, jag har svårt att förstå indignationen över bilden?
2014-10-24 22:56   walker79
Tack Erik!
Bra tips och bra skrivit.

Och ni andra. Om ni tycker att resultatet är helt "misslyckat" håll det då för er själva. Det är riktigt tröttsamt att läsa. Ta det för vad det är, ett tips om hur man får till en viss redigering.
2014-10-24 23:09   Jofo05
Henriks kommentar var högst välbehövlig i denna soppa av klagomål. Finns alltid nåt intressant i såna här artiklar, själv fastnade jag för det här med att varmtona de ljusa områdena o vice versa (jag använder vice versa fel här, alltid retar det någon), har aldrig tänkt på det tidigare men har bara PSE och är lite osäker på om jag kan få till det.
2014-10-24 23:20   tomas.agren
Börjar likna billigt mäklarfoto...
2014-10-25 00:21   jel,magnusson
"Not everyone is an artist but everyone is a fucking critic. Marcel Duchamp
2014-10-25 01:48   unoengborg
Fy för den lede vad fult. Om man nu skulle gå så här långt med att vattna ur bilden varför i så fall inte gå ännu ett steg längre och ta bort färgen helt vilket förmodligen hade varit att föredra, ifall man nu inte vill stanna någonstans vid punkt 7
2014-10-25 04:10   Ludix
Säger jag med att bilden behöver ta en annan väg från o med steg 9, efter de tappar bilden lite väl mkt skuggningar och tryck i ansiktet, och blir mest en sörja. Jag gillar dessa konstnärliga stilarna, och jag gör gärna mina egna bilder rätt onaturliga, men denna spårar ur lite.
Mitt största problem är nog den ofantliga ljusmängd som kommer från vänster hörn, som inte riktigt synkar med modellens ansikte, utan drar ganska mkt fokus.
Spännande o jobba med färgerna så mkt i Camera Raw, jag tycker kurvlager är mkt lättare o ger mer kontroll :)
2014-10-25 10:00   syntax
Då jag var den förste kritikern här ovan i denna sak, har jag med intresse följt saken. Två linjer utkristalliserar sig. Dels dom som är av min inställning, och ställer sig kritiska - och dels dom som ondgör sig över kritiken. Det är alltid lite suspekt när kritik gäller kritik - som om man inte får ställa sig kritisk, att det skulle vara fult på något sätt?
I det här fallet är det ändå så att Erik Thor går ut med pretentioner att undervisa andra. Då är det i alla aspekter helt i sin ordning att dom som förutsätts bli undervisade får säga sin mening. Kritiken av kritiken har alltså ingen bärighet.

Jag har framhållit att jag inte gillar resultatet. Det är en personlig åsikt. Sedan har jag hävdat - och detta är den delen som har allmän giltighet, att undervisningen ifråga är trivial eftersom hela saken kan åstadkommas med ett fåtal handgrepp i det enklaste bildbehandlingsprogram. Därmed blir presentationen uppblåst på ett lite löjeväckande sätt.
2014-10-25 10:51   Calle S
Jag brukar gå in på de medlemmars bildalbum som är högljuddast och ibland lite otrevliga. Det brukar säga mer än tusen ord:-)
valleyman   2014-10-25 11:29
+1
//Johan
Michael f8   2014-10-25 15:05
+1


.............
Jake Styles   2014-10-28 11:00
+1 på den.
2014-10-25 11:02   Hoztic
Jag kan inte riktigt förstå PK-debatten, varför ska alla bli så otroligt kränkta och vifta med PK-flaggan bara för att man fotar en kvinna?

Vad gäller bilderna så hoppades jag länge på att ni hade blandat ihop före och efter-bilderna, men så verkar det ju tyvärr inte vara.
luminousoctaves   2014-10-25 17:07
Jag antar att du syftar på mitt inlägg. Jag är inte kränkt på något sätt, däremot känns det väl rimligt att påpeka att det inte bara är män som använder FS.
2014-10-25 12:06   millhouse
Som sagt var ligger det romantiska i slutbilden. Modellen har fullständigt tappat ansiktet om uttrycket tillåts. Första bilden gav värme och man kan också se vem det är.
Nej, Erik detta var inget att lära sig.
2014-10-25 13:14   Erikhaglund
Med tanke på att vi har marknadsekonomi i vår lilla demokrati och artikeln gör anspråk på att ge tips till bröllopsfotografer så är inte framkallningstipsen alls så fel ute. Jag tror nämligen att många bröllopsfotokunder hellre skulle köpa bilder med det här utseendet än bilder med mindre, mer naturlig bildbehandling.
2014-10-25 15:00   Abe Normal
Svar till Peter Henning.... "I det här fallet är det ändå så att Erik Thor går ut med pretentioner att undervisa andra. Då är det i alla aspekter helt i sin ordning att dom som förutsätts bli undervisade får säga sin mening".

Uppfattar det inte alls så, utan att Erik vill dela med sig av sitt arbetssätt, det finns ju miljoner artiklar både på Internet och i fototidningar som visar hur olika fotografer jobbar. Om man inte delar uppfattningen så finns det mängder med andra tillvägagångssätt. Det är bara välja det som passar en själv.
syntax   2014-10-25 18:20
Varför då ett kommentarsfält?
2014-10-25 15:18   Michael f8
Tack för en bra tutorial, pedagogisk och med tydliga illustrationer.

Bra med tydlig, före och efter exempel, så man blir inspirerad att läsa

De som trodde att de hade klickat på knappen 'bildkritik' och ombedess ge en kommentar, blir svåra att övertyga var de har kommit.

Som Christian Strömhopp sa när han laga en god rätt ' och så tillsätter ni salt och smakat av tills ni är nöjda"
2014-10-25 21:30   Snuda
Nu får det väl ändå räcka?!
Gillar ni inte artikeln så låt bli att göra som beskrivs.
Tycker det är jävligt sorgligt att gå på som de flesta gör bara för att man inte gillar resultatet!
Fortsätt med bra och pedagogiska artiklar här på fotosidan!
2014-10-25 22:54   easyrider
För det första tack för en intressant tutorial som jag redan läste i magasinet. Jag tror att problemet till vis del kanske ligger i punkt 1: hårt oromantiskt ljus. Utgångsläget för bildbehandlingen kanske inte är den bästa. Jag har iaf en annan uppfattning om hur en romantisk bild ser ut. Men så läser vi bilder också så olika.
2014-10-25 23:52   Ulf Jönsson
Håller med om att den förädlade personliga är i alla avseenden sämre än originalet. Korrigering i LF är mycket enklare.
Michael f8   2014-10-26 17:26
När kommer din tutorial som visar det?
2014-10-26 00:28   Bussmicke
Hmm, varför förvränga en naturligt bra bild till en värdelös bild?
MattiasL   2014-10-26 02:44
Det var väldigt hårda ord här. Det är inte som att det är ett påbud att redigera på ett eller annat sätt. För oss som då och då har kunder som uppskattar en liknande bildbehandling, är det väldigt användbar information. Det är också en pedagogisk poäng att dra det hela ganska långt. För mer måttfulla resultat, är det bara att dra mindre i reglagen. Tack Erik.
2014-10-26 08:01   Anders F. Eriksson
Jag är inte helt förtjust i den här bildbehandlingen, men det är så många vill ha det just nu och då är det ju helt rätt att beskriva hur man går till väga för att få det resultatet tycker jag.
2014-10-26 17:02   Makten
Jag skulle tro att många av er som tycker att bilden är kass (inklusive jag själv) skulle ha en annan uppfattning om ni inte sett originalet. Det blir så extremt avslöjande att visa utgångsmaterialet, men det krävs ju för en tutorial.

Men visst, man hade kunnat ta i betydligt mindre med högdagrarna. Nu ser man ju knappt formen på damens näsa. Den flyter ihop med kinderna och pannan.
2014-10-27 08:09   snap01
Det är inget fel på tekniken utan finns flertalet bröllopsfotografer som kör den men problemet är att folk hänger upp sig på just tekniken utförd på denna bild som inte är så lyckad att köra den på pga att den är alldeles för hård o tung i färgerna från början.
Så själva tutorialen är inget större fel på utan mer att den är gjord på en mindre passande bild o lite för mycket använd men jag tror att Erik har koll utan har velat visa själva tekniken sedan att hela fs tar bilden som ett slut facit är väl som vanligt alla andra kan bättre själv som det brukar vara på fs.
Less is more som sagt men jag tror att ni hänger upp er för mycket på bilden utan borde prova den på andra mindre mättade bilder o sedan prova med oparitets lagret hur mycket man ska DRA på.
Det är precis som på filmtiden velvia i skarpt solljus med mättade färger var sällan en hit utan då stoppade man i astia i istället.
Så snygg tutorial Erik fast kanske inte på denna bild men syftet var nog mer på tutorialen än att få fram en superbild som ska vara facit för fs folket.
fyhr   2014-10-27 10:35
Tack precis vad jag tänkte skriva!

Man behöver absolut inte gilla slutresultatet, men att klanka ner på den här välskrivna recensionen som ingående beskriver delmomenten och deras syften för att uppnå ett vanligt efterfrågat resultat är väl att ta i.
2014-10-27 18:37   Marcvs.Nilsson
Butt hurt, butt hurt så långt man kan se
2014-10-27 20:15   easyrider
Jag håller med snap01 men skulle gärna lägga till något allmänt om tutorials. Nu var inte utgångsbilden perfekt för en sådan bildbehandling men ofta när man tittar på tutorials och sedan försöker göra något liknande med en annan bild så blir resultattet sällan det samma och inte lika bra.

Helt enkelt för att det finns några fasta regler av typ dra här mycket i reglage x och så här mycket i reglage y eftersom alla bilder är så olika. Din egen bild kanske får en annan ton, ljuset blir för hårt etc.För att kunna dra nytta av tutorials behöver man en bra grund i bildbehandling och sedan som alltid skadar det inte med den där känslan för kontraster och färger.
2014-10-27 21:30   erikthor
Hej!
Det är jag som har skrivit den här artikeln. Vill bara klargöra att ni får tycka precis vad ni vill om både bilden i sig samt bildbehandlingen som texten handlar om. Har läst de flesta kommentarerna och många verkar ogilla stilen. Det gör inte mig något, texten och slutbilden är helt enkelt bara en serie tekniker för att få till pastelliga, skira bilder. Tekniker som efterfrågats av medlemmar på fotosidan. Hittar man något användbart i texten/teknikerna som man kan använda sig av så är det toppen. Gillar man det inte så låt bli. Man kan redigera sina bilder på tusen olika sätt, det här är ett.

Ta det bara lite lugnt gällande kommentarer om "Modellen" Det är min fru så där är jag lite känslig. Gokväll
2014-10-28 10:55   Jake Styles
Om många här kunde sluta vara såna obstinata surgubbar! Antingen gillar man stilen och tar till sig guiden eller så kan man hålla tyst och sluta gnälla och istället efterfråga det man i så fall söker. Hur svårt kan det vara? Det finns troligtvis en och annan, ja antagligen rent av många som gillar den här stilen då den varit kommersiellt använd ett bra tag nu. Vi lever i ett populärorienterat samhälle. Ingen nyhet direkt.
2014-10-28 13:07   hbengtsson
Man får ju tacka för utförlig tutorial och rak och ärlig respons från medlemmar. Det sköna med ärliga jante-sverige är förkärleken till att dra ner folk i sin omgivning i en negativ spiral oavsett om det är befogat eller ej. Min gissning är ändå att Erik känner sig grymt motiverad och inom kort återkommer med fler tips om hur man kan efterbehandla i olika stilar. Eller vänta.... kanske finns risk att han tappar lusten förresten. Hmm....
2014-10-31 10:04   ArtbyRyman
Smaken är uppenbarligen som baken....
2014-10-31 14:09   JoakimOlsson
Det var ju ett jävla gnäll. Här har någon lagt ner tid på att visa hur man kan göra, och får en massa skit för det.
Inte alla tycker tekniskt pesfekta bilder är roliga/snygga.
Ibland ska det vara tekniskt korrekt, men ibland (oftast för min egen del) handlar det om att få fram något annat. Någon känsla, eller något "konstnärligt" med lite mer abstrakt känsla.
Ni borde prova det någon gång - SURMUPPAR! ;o)
2014-11-04 16:39   Rei:No1
Jag tycker det var en bra guide. Visar bara att även "proffs" kan trampa i klaveret och totalt sönderredigera en redan bra bild ;)
2014-11-07 21:27   PerPula
Jag har varit med i Fotosidan sedan urminnes tider, kanske ända sedan det startade. På den tiden var det väldigt roligt, och kändes givande. Nu måste jag säga att botten är nådd.

Hela bloggflödet och kommentarflödet styrs av gamla sura tråkiga negativa gubbar som klappar varandra på axlarna. Inget fel på denna tutorialen, ta till er vad ni vill och gå vidare.

Den här sidan är en spillra av vad det en gång var.

Merläsning

På fotoäventyr i Namibia

Fotosidans skribenter Elisabeth Landberger och Martin Agfors anordnade nyligen en naturfotoresa till Namibia. Elisabeth har bloggat om äventyren på resan. Läs mer...

Slimmad fotoryggsäck från Lowepro

Allt fler köper kompakta systemkameror. Lowepro har utvecklat en matchande fotoryggsäck som är slimmad, men ändå rymmer en hel del prylar. Läs mer... 1

Strålande bilder med röntgenkamera

Allt kläds av in på bara kroppen eller den nakna metallen när Nick Veaseys fotograferar med röntgenkamera. På utställningen "Inside Out" på Fotografiska i Stockholm visas Nick Veasey röntgenbidler av människor och föremål. Läs mer... 6

Test: Zeiss Batis 135 mm f/2,8

Zeiss Batis är en serie AF-objektiv med Sony E-fattning. Vi har testat nya Batis 135 mm f/2,8 som imponerar. Läs mer... 7

Leica CL: En klassiker i digital version

1973 lanserade Leica ett mindre och billigare alternativ till de klassiska M-modellerna: Leica CL. Nu gör Leica samma sak igen, denna gång med digital teknik. Läs mer... 25

TT köper bildbyrån IBL

TT Nyhetsbyrån växer genom att köpa den anrika bildbyrån IBL. Sedan 2015 ingår bildbyrån All Over Press i IBL. Efter köper blir det nya namnet TT Bild. Läs mer...

Elbaflex: Ny analog kamera med Nikon-objektiv

Alla nöjer sig inte med en begagnad analog kamera. Elbaflex SLR är en nyutvecklad analog kamera med Nikon F-fattning. Läs mer... 22

Gesällbrev ger bevis på yrkesskicklighet

Nu kan du bevisa din yrkesskicklighet som fotograf genom att göra ett gesällprov. Läs mer... 16

De säljer fotokonst online

Allt fler vill ha fotokonst på väggarna. Aftergrey är ett nyöppnat onlinegalleri för svensk samtidskonst. De säljer fotografi och grafik samt unika verk. Läs mer...

Symposium om fotografi i Göteborg

Den 21 november sker det ett internationellt forksningssymposium om fotografi och social förändring i Valands aula i Göteborg. Symposiet är öppet för alla, har fri entré och hålls på engelska. Läs mer...

Lastolite Ezybox SpeedLite 2 Joe Mc Nally