Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
Artiklar > Sju av sju pressfotografer sägs upp

Sju av sju pressfotografer sägs upp

Foto: Magnus Fröderberg/norden.org

 

Samtliga fotografer på Norrländska Socialdemokraten och Norrbottens-Kuriren sägs upp. Enligt arbetsgivaren är fotograferna inte kompetenta nog att börja skriva för tidningen. Tidningens reportrar anses däremot kompetenta nog att ta bilder.

Undantaget är sportbilder och för de uppdragen ska tidningen anlita frilansare.

- Vi från klubben ansåg att våra fotografer var kvalificerade att utföra andra uppgifter i huset, vilket vi lyfte i förhandlingarna, men det tyckte inte arbetsgivaren, säger Linda Kask till tidningen Journalisten. Hon är vice ordförande i Norrbottens Medias journalistklubb och har varit en del av förhandlingsdelegationen.

Hon tillägger:
– Vi tappar inte bara deras funktion som fotografer, utan vi tappar också viktig journalistisk kompetens.

De sju fotograferna är uppsagda från och med den 1 november med garanterad arbetsfri uppsägningstid från den första januari. Utöver sin betalda uppsägningstid får de fyra månaders avgångsvederlag.

Tillägg: Piteå-Tidningen planerar att skära ner sin fotoavdelning och Östgöta Media räknar med att gå ned från 175 till 155 journalisttjänster (fotografer, reportrar och redigerare).



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2015-10-05. Läst av 7598 personer.
Fotosidan Plus | Makrofoto på Öland 12-15 september 2019

Som Plus-medlem får du 1000 kr rabatt

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2015-10-05 12:35   MrKarisma
Gud så pinsamt! Med tanke på alla stavfel, särskrivningar, den katastrofalt dåliga meningsuppbyggnaden och all vinklad journalistik man kan se i nyhetssammanhang och media idag så börjar man undra vad journlistkåren håller på med? När amatörer kan skriva bättre, mer lättlästa och mer korrekta texter än utbildade journalister så är det väl ändå något som är allvarligt fel? Journlisterna verkar tro att de är gudar samtidigt som de inte kan skilja på "de" och "dem"..

Är så trött på journlister.. USCH!
Svar från froderberg   2015-10-05 13:05
Det är en ganska vanlig uppfattning att journalister banne mig ska kunna skriva korrekt svenska. Men de som jobbat med textproduktion vet att varken författare eller journalister skriver felfritt direkt. Det krävs antingen att de själva redigerar sin text eller att det finns korrläsare. Vid webbpublicering finns varken tid för att gå igenom sin egen text eller resurser till korrläsning. Korrläsare är borta på många tidningar.

Kvaliteten hos en journalist ligger inte främst i hur få språkfel de gör, utan vilket innehåll materialet har. Att hitta sakerna med högst nyhetsvärde, högst relevans. Att vaska ut väsentligheter och sila snömos. Och så vidare.
luminousoctaves   2015-10-05 20:52
Journalistföraktet är utbrett. Politikerföraktet är utbrett. Snart finns det inga inom statsmakten kvar att förakta, vad gör vi då?
Num Wistbacka   2015-10-06 12:31
Jag förstår din synpunkt på saken, Magnus, och jag förstår helt klart att det är stressigt och inte finns tid för att korrläsa allt. Jag förstår också att innehållet är det viktiga. Men det bör också finnas nån sorts gräns för hur mycket som får gå "fel" innan det det inte längre kan skyllas på "det är stressigt".

Läser inte nyheter så ofta, men likväl, de få gånger jag gör det så blir jag alltid irriterad på främst vinklande av nyheten, uteslutande av information, och syftningsfel. Fel hos meningsuppbyggnad noterar jag också, men inte lika mycket. Kanske är det för att man är så van mer akademisk svenska som gör att man lättare blir irriterad över sånt här. Ironiskt nog avskyr jag samtidigt de strikta reglerna i just akademisk svenska så det att jag reagerar så starkt på språk fel i vardaglig journalistik tyder nog på att den är aningen bristfällig i vissa fall.

Sen måste man ju också ifrågasätta firmorna - inte bara journalisterna själva: Varför anser ni firmor att korrekturläsning är så lågt ner på prioriteringslistan?

Och det att skribenter skulle vara kompetenta fotografer... Jo.. det har vi ju sett så ofta att INTE fungerar... Tror nog en fotograf behärskar svenska språket bättre än skribent behärskar fotografering, men jag kan säkert ha fel.
Svar från froderberg   2015-10-06 12:59
Num, visst kan språkfel störa läsningen. Och i den bästa av världar skulle allt korrläsas. :)
2015-10-05 14:20   joakim d
Att möta konkurrensen från digital media och TV genom att sänka kvaliteten på produkten känns inte speciellt hållbart, snarare som en panikåtgärd.
Svar från froderberg   2015-10-06 09:10
Ja, det kan leda till en nedåtgående spiral. Tidningen blir tråkigt när det bara är bilder på stelt poserande intervjupersoner.
2015-10-05 20:48   luminousoctaves
Ren krasst är det sannolikt mycket enklare att lära en reporter att ta hyfsade bilder (och leverera innan deadline), än att lära upp en fotograf att skriva hyfsade texter (och lämna innan deadline). Trenden är tråkig på många sätt, och en försämring av kvaliteten är det absolut. Men allting förändras.

Kanske kommer vi om några år se på uppdelningen reporter/fotograf som något omständligt och gammaldags , på samma sätt som många andra yrkesgrupper inom tidnings- och tevevärlden har fått stryka på foten pga rationaliseringar och teknikutveckling.
Svar från froderberg   2015-10-06 09:13
Jag är inte säker på att det. Det är nog individuellt. Jag tror snarare att det handlar om att de som bestämmer har lätt för att acceptera försämrade bilder och vill ha enkla kategoriska lösningar.
PMD   2015-10-12 01:19
Jag ställer mig tvivlande till påståendet att det skulle vara lättare för en skrivande journalist att lära sig att ta bra bilder än en fotograf att lära sig skriva bra texter.

Varken bra bilder eller bra texter är dock speciellt gångbara i dagens mediautbud, så frågan är kanske inte så relevant.

Hursomhelst så bör förstås utbildningarna till journalist respektive fotograf slås samman så att framtidens reportrar behärskar både bildspråk och skriftspråk.
2015-10-06 10:03   Bob Bovin
Hej,
Beslutsfattarna är nog i huvudsak ekonomer, med vag känsla för hur en modern tidning skall drivas. Bilden är ju mer och mer viktig för att visa vad som händer i världen. Det var inte en pennfäktare som tog bilden av den drunknade lilla flyktingen.
Ekonomerna har nog också en dålig kunskap i hur de två yrkesgrupperna fungerar i arbetssituationen. Den som har den minsta kunskap i hur man arbetar med kamera och penna vet att det är stor skillnad. Man kan inte göra båda hantverken samtidigt.
Skall man göra en bra tidning måste man ha bra medarbetare. Har man dåligt med pengar i ett företag borde det var självklart att man behåller de bästa medarbetarna av pennfäktarna och fotograferna.
Observera att det inte är en lag att fotografer måste gå först. I Danmark anställer man fler fotografer i dagens situation. Det betyder att medieägarna där tolkar situationen annorlunda. Nu är Danmark annorlunda när det gäller att styra företag. Betänk dock att det är ett mycket framgångsrikt land vad gäller företagande.
Ha det bra
Bob
Num Wistbacka   2015-10-06 12:40
Bra satirisk beskrivning här: https://youtu.be/kVdP2hcnxmo?t=251 (4:11 - 4:55)

De lade i princip fram upplägget som t.ex. Aftonbladet använder sig av..
tormig   2015-10-06 14:08
Jo tack, jag har märkt att en "modern" tidning skall ha mycket bilder. Och de skall vara stora också. Dagens Nyheters kulturdel måste vara mycket modern för det är massor av jättestora bilder. Det verkar vara oerhört viktigt att man vet hur en person t.ex. en författare, ser ut. För det är minst en jättestor bild på människan ifråga och så lite text. Är det ett "stort" reportage på söndag är det många fina bilder på objektet. Inklusive framsidan. Så att man verkligen, helt säkert, förstår hur han eller hon ser ut. Men det är ju förstås ett billigt sätt att fylla tidningen, med stora bilder på intervjuoffer.
Bob Bovin   2015-10-06 16:10
Hej,
Det var intressant. Det väcker frågan; vilka yta i en tryckt tidning är dyrast? Är det bildytan eller textytan? Det har säkert ränkenissarna på tidningen räknat ut.
Det vet kanske Magnus Fröderberg också? Även om han nog inte är räknenisse på FS.
Ha det bra
Bob
Svar från froderberg   2015-10-06 19:20
Text är oftast dyrare att producera. Att dra stort på dåliga bilder för att spara pengar kan bli riktigt illa.

/journalist och gymnasieekonom ;)
2015-10-06 12:43   jfax
Tycker det är ett helt rätt beslut. Har själv varit med i en lokaltidning en gång. De skicka en journalist och en fotograf, totalt överdrivet. Bilderna som publicerades var ändå i så dålig kvalitet så de lika gärna kunnat bli tagna av en point-and-shoot av vem som helst med grundkurs i fotografi.

Problemet med lokaltidningar är ju att deras tidningar är så dyra i förhållande till annan media. Att sparka alla fotografer skulle jag vilja säga är troligen helt rätt beslut.
Lysander   2015-10-06 14:37
Jag håller med. Fotograf är inte det specialistyrke det en gång var, en fotointresserad journalist borde kunna ta 85% av bilderna en fotograf tar utan att kvaliteten påverkas nämnvärt. (När det gäller lokaljournalistik iaf) Det är knappast raketforskning att fotografera en person så att det blir nog bra, sätt kameran i RAW och på Auto och lär journalisterna vad Bländaren gör så klarar de av de flesta situationer.
Num Wistbacka   2015-10-06 14:47
"Fotograf är inte det specialistyrke det en gång var, en fotointresserad journalist borde kunna ta 85% av bilderna en fotograf tar utan att kvaliteten påverkas nämnvärt."

Men hur ofta har men en sån lyckad combo? Det finns stjärnskott överallt, visst, men man kan inte lite på det.

Dessutom sparar det massor av tid att ha en av varje; Journalister har det redan svårt att hinna skriva sina artiklar i tid för deadline. Fotograferna har det lika svårt att hinna gå igenom och retushera/välja sina bilder för artikeln innan deadline. Nu skall plötsligt samma person hinna göra båda jobben INNAN DEADLINE! Låter nog som recept för burn-out och ännu sämre kvalitet för allt.
Svar från froderberg   2015-10-06 19:23
"Det är knappast raketforskning att fotografera en person så att det blir nog bra, sätt kameran i RAW och på Auto och lär journalisterna vad Bländaren gör så klarar de av de flesta situationer. "

Om inte ambitionsnivån är högre, om det bara handlar om att se fotografen som en kameraoperatör så kan vi vända på resonemanget och säga:

Fotografer borde vara mer lämpade att skriva än reportrar att fotografera eftersom 100 procent av fotograferna har flerårig skrivutbildning, men nästan inga reportrar har någon längre fotoutbildning.
luminousoctaves   2015-10-06 19:59
Kvalitetsförsämringen är det ingen som kan eller försöker dölja. (Eller försöker gör man kanske, men ledningarna accepterar den internt iaf.)
Du har rätt om kategoriska lösningar. I grund och botten handlar det om att få skutan att segla vidare utan strul och då är det mindre meck att sätta en kamera i handen på en reporter än en penna i handen på en fotograf.
Kvalitet är viktigt, men mängden material och deadlines är viktigare för utgivningen och annonsintäkterna.

Utan att ha något statistiskt belägg what so ever så gissar jag även att många av de fast anställda pressfotograferna (med eller utan riktig journalistutbildning) har några år på nacken (i synnerhet på landsortstidningarna där multireportrer-reformen redan är legio). Min erfarenhet är att dessa äldre pressfotografer har lagt pennan åt sidan för länge sedan och INTE har någon större lust att ta upp den igen.

Den yngre generationen reportrar/fotografer har däremot inte alls samma problem att ömsa skinn.

Nu generaliserar jag så klart rätt hårt, men det är min erfarenhet.
luminousoctaves   2015-10-06 20:14
Och sen vågar jag hävda att det med dagens kamerateknik ÄR enklare att fotografera ett fungerande porträtt jämfört med att författa ett fungerande porträtt.


PS. Det verkar som mitt tidigare svar hamnade lite fel, det skulle vara en kommentar till följande stycke:
»»Jag är inte säker på att det. Det är nog individuellt. Jag tror snarare att det handlar om att de som bestämmer har lätt för att acceptera försämrade bilder och vill ha enkla kategoriska lösningar.««
MattiasL   2015-10-08 02:32
Erik: modern kamerateknik spelar nog lika stor roll för porträttkonsten som modern stavningskontroll gör för textförfattande.
luminousoctaves   2015-10-08 05:41
Mattias: Jag håller inte med. (Fast kanske är det hela jämförelsen text/foto-produktion som inte riktigt håller).

Rättstavning har alltid funnits, mänsklig eller elektronisk, den stora utmaningen för reportrar är att klämma ur sig någonting väsentligt på begränsad tid.
Den precision och tid som tidigare har krävts för att leverera en bild, rent tekniskt, har i dag rationaliserats bort till i princip ingenting alls. Vem som helst klarar att leverera en skarp bild föreställande en person.

Sedan får man inte glömma bort att våra dagstidningar innehöll enbart text en gång i tiden. Bilden är ett komplement till texten, och det publiceras fortfarande en mängd texter utan bild.
MattiasL   2015-10-09 00:02
Fast både text och bild har ju sin grammatik och komposition, och där kan varken stavningskontroll eller autofokus hjälpa till. Det räcker inte att bilderna är skarpa och orden rättstavade.
luminousoctaves   2015-10-09 06:50
För fotojournalistiken på landsorten, efter multireporterreformen, gäller precis så – det räcker mer eller mindre att bilderna är hyfsat skarpa och föreställer ämnet. Kan inte se riktigt samma utveckling inom den skrivna journalistiken.
2015-10-06 13:32   hemera
Dåliga bilder, stavfel och inte sällan även sakfel gör att folk tappar förtroendet för en tidning. Och det i sin tur är en enkel biljett till graven om man säger så. Om det sen är dagspress eller fackpress spelar ingen som helst roll. Ett undantag i sammanhanget är skvallerpressen. De flesta vet att i den världen vänds och vrids det på verkligheten och att de tidningarna inte bör tas på särskilt stort allvar, om ens något allvar alls. Att en tidning vinklar nyheter är okej, det som skrivs behöver inte vara fel för det eftersom ofta kan en sak ses ur olika perspektiv och det finns sällan något som är antingen svart eller vitt.
luminousoctaves   2015-10-06 20:07
Jag tycker att det är en myt att journalistiken har blivit sämre.
Jag tror att vi ställer högre krav i och med att valmöjligheterna och teknikmöjligheterna har blivit fler.

Jag har göttat ner mig i en rad landsortstidningsarkiv genom åren och det har inte varit någon njutning att läsa eller betrakta den skrivna och fotograferade journalistiken under 1950- till 1980-talen (även om frisyrerna var snyggare).

Stilistiskt har det bara gått uppåt. Faktamässigt är det typ samma nivåer även om internetboomen har omfördelat researchmöjligheterna till både det bättre och det sämre.

Ännu en helt ovetenskaplig slutsats....
eskil23   2015-10-07 09:11
Jag tror inte att journalisterna har blivit sämre, däremot så har de fått större tidspress på sig, i alla fall i dagspress. Fackpress håller högre kvalitet, dels för att man oftast har längre tid på sig till publicering, dels för att de som skriver faktiskt är någolunda insatta i de ämnen de skriver om.
luminousoctaves   2015-10-07 17:40
Ja, det är nog korrekt att göra skillnad på fackpress och dagspress. Liksom landsortstidningar och storstadstidningar.
Man har visserligen mindre tid i dag men samtidigt har redskapen blivit snabbare.
2015-10-08 10:36   slaskpelle
Upplevelsen av tidningen blir otroligt dålig med dåliga foton.
Jag kan mest relatera till den lokala tidningen som heter barometern/östran och det känns som en skoltidning producerad av ett mellanstadie nuförtiden.
Bilderna får vilken tolvårig instagramtjej som helst att framstå som cartier bresson i jämförelse och tyvärr gör det att man många gånger inte bemödar sig med att läsa artikeln trots att den skrivna delen kan hålla hög kvalitet.
En bra skriven artikel mår nog bättre utan bilder än ett gäng riktigt dåliga. Dock vet jag inte hur en dagstidning helt utan eller med endast stockfoton skulle upplevas av den stora köpkretsen.
2015-10-09 00:58   Worley
En bild säger mer än 1000 ord.

Har de 7 000 skrivande journalister?
tormig   2015-10-11 22:20
Är det verkligen så? De flesta bilder, rent av alla, i tidningar klarar sig inte utan text. Bilden är ett komplement till texten. Vilket en del fotoentusiaster antagligen har svårt att acceptera. Sedan har jag ingen aning om vilken nivå bilderna har i Norrländska Socialdemokraten och Norrbottens-Kuriren. Men den erfarenhet jag har, eller snarare hade, av landsortstidningar för sådär 30 år sedan är inte sådan att jag saknar dem för bildernas skull. Har svårt att tro att det kommer att bli sämre för att man inte har en särskild fotograf avdelad för ta bilden på det där kommunalrådet man har intervjuat.
slaskpelle   2015-10-12 18:40
Men när du ser den riktigt risiga bilden av kommunalrådet tagen under stark inomhusbelysning med automatisk vitbalans så den blivit knallgul och är komponerad så övre delen klipper pannan och nedre delen är strax ovanför knät. Då kommer den färga din upplevels av den skrivna texten som ju faktiskt kan hålla hög kvalitet bilden till trots.
De flesta texterna i en tidning är ju inte bildsatta alls och det funkar utmärkt. Jag har läst massor med rese-reportage som nog måste vara en av de mest bildkrävande typen av reportage som varit helt strålande helt utan bilder. Tänk dig själv in i att du skrivit ett riktigt ruskigt bra personporträtt på kommunalrådet och sen när du ser den i tidningen så sitter det en skitbild ovanför.
tormig   2015-10-12 19:25
Tanken är ju att skribenten själv skall ta skitbilden. Men i bästa fall leder detta till att vi slipper alla dessa meningslösa porträtt av potentater. Fast tidningen blir ju ännu tunnare då.
luminousoctaves   2015-10-12 20:55
»»Men när du ser den riktigt risiga bilden av kommunalrådet tagen under stark inomhusbelysning med automatisk vitbalans så den blivit knallgul och är komponerad så övre delen klipper pannan och nedre delen är strax ovanför knät. Då kommer den färga din upplevels av den skrivna texten som ju faktiskt kan hålla hög kvalitet bilden till trots.««

Hehe, det känns som att du har en poäng där. Det vore intressant att veta om riktigt usla bilder kan avskräcka från att läsa texter. Enligt mediaforskning är ju en bildsatt artikel alltid en vinnare över en artikel utan bild.
2015-10-12 10:38   Dr No
Trist men tidningsdöden är ett faktum. Klart att amatörer i största allmänhet inte kan ta lika bra bilder som yrkesverksamma. Men frågan är om det behövs längre med tanke vilket trams tidningarna fylls med nuförtiden?

Men de som bestämmer fattar nog inte hur mkt sämre bilder det kan bli förrän första numret med instagrambilderna trycks...

Merläsning

Rätt film i kameran

Nils Bergqvist älskar att fotografera analogt och har testat en mängd olika filmsorter. I sin blogg presenterar han sina favoritfilmer. Läs mer...

Sanningen bakom bilden visas på Abecita

Sanningen bakom bilden är en utställning på Abecita konstmuseum där bevarandefotografen Tom Svensson och undervattensfotografen Jonna Bergström vill väcka uppmärksamhet kring utrotningshotade arter och nedskräpade sjöar och hav. Läs mer...

Surrealistiska fotografier visas i sommar

Sonja Hesslow är en fotograf som arbetar med iscensatt fotografi. Det innebär att hon skapar sina motiv utifrån sin fantasi – hon iscensätter dem. Under sommaren visas hennes bilder på Halmstads konsthall. Läs mer...

Rösta fram Mästerbilden 2019

Fotosidan Masters fyra omgångar är nu klara och nu har vi bara den prestigefyllda Mästarbilden kvar. Alla bilder som placerat sig topp 5 finns med att rösta på. Vinnaren vinner en Nikon D500 + AF-S DX NIKKOR 16-80 VR + sin vinnarbild i 70x100 inramad av Crimson. Vinnaren presenteras på vernissagen 6 juni på Galleri Kontrast. Lägg din viktiga röst på den bild du tycker är årets Mästarbild! Läs mer...

Panasonic Lumix S1R utsedd till årets kamera i Japan

Företagets toppmodell högst på prispallen i Camera Grand Prix 2019. Läs mer...

Ny finess i Lightroom och Adobe Camera Raw

Textur efterfrågat av användarna - släta ut eller framhäv detaljer. Läs mer... 8

Många nyheter i uppdaterad Lightroom-utmanare

ON1 Photo RAW 2019.5 släppt - dual mode och förbättrad historik bland nyheterna. Läs mer... 10

Artisten Ariana Grande stäms för bildstöld

Lade ut annan fotografs bilder på sitt Instagram - stäms av upphovsmannen. Läs mer... 4

Framtidens fototeknik

Fotosidans tekniske redaktör Martin Agfors berättar om vad vi kan vänta oss av fototekniken i framtiden. Läs mer...

Nikon Z6 och Z7 får ögon-AF

Nu är den nya mjukvaran klar som ger Nikon Z6 och Z7 ögon-AF. Firmware-uppdateringen innehåller även två andra betydande förbättringar. Läs mer... 2

Elinchrom Rotalux Softboxes