Artiklar > Lag och rätt > Google presenterar bildrättighetsdata i sökningar

Google presenterar bildrättighetsdata i sökningar

Google har tillsammans med bildbranschorganisationen CEPIC 0ch IPTC (som tillhandahåller metadata-standarden för bild och film) kommit överens om att Google i sökningar skall visa upp fälten Creator och Photographer. 

Google är en vanlig källa för sökning av bilder och hittills har inte Google visat upp någon information om vems bilder man visar men nu har man tillsammans med CEPIC och IPTC kommit överens om att fälten Creator och Photographer skall presenteras tillsammans med bilden. Informationen ligger tyvärr lite dold under knapp/länk och det ser lite olika ut via dator och mobilt. 

I en sökning på dator så ligger informationen under "Medverkande för bilden".

På mobilt så ligger informationen under de tre vertikala plupparna.

Var kommer informationen ifrån?

Google suger alltså ur informationen ur indexerade bilder på webben och finns informationen så kommer den visas. Du anger detta via metadatapanelen i ditt bildprogram. En bra rutin är att vid varje import använda funktionen för automatisk tilldelning av metadatafält (tex Fotograf, adress, telefonnummer, url och andra fasta fält som alltid gäller för alla bilder). Då missar du aldrig att ge dina bilder information om ägaren. Läs mer i Så tilldelar du metadata till dina bilder.



Publicerad 2018-10-02. Läst av 2861 personer.
Missa inte utrustningsförsäkringen som Plus-medlemmar har bättre pris på

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

2018-10-02 11:34   Artis
Kanske dags för FB göra det också.
2018-10-02 12:30   iSolen.se
Varför inte visa informationen jämt?

Och varför skriver de att bilderna kanske kan vara skyddade upphovsrätt? Den absoluta majoriteten av alla bilder är skyddade av upphovsrätt.

Google har inget intresse av att skydda fotografers rättigheter, tvärtom, och det märks tex genom att bilderna visas utan sitt sammanhang i fullformat.

Merläsning