Annons
Artiklar > Dubbla vinster för Pieter ten Hoopen i World Press Photo

Dubbla vinster för Pieter ten Hoopen i World Press Photo

En pappa och hans son sover efter en lång dags vandring genom Mexico. © Pieter Ten Hoopen, Agence Vu/Civilian Act

 

Den svenske reportagefotografen Pieter ten Hoopen har vunnit två klasser i tävlingen World Press Photo med med ett reportage om flyktingar som försöker ta sig till USA söderifrån till fots.

Pieter ten Hoopen kammade hem förstaplatserna i kategorierna Story of the year och Spot news stories med sin bildserie The migrant caravan som skildrar flyktingars vandring till fots mot USA. Bildserien är en del i ett större projekt kallat Love Stories.

”Den här berättelsen är ett mycket bra exempel på hur man kan berätta om ett skeende på ett annorlunda sätt. Inte bara utmärker sig hans arbete estetiskt,  man får även känslan av att fotografen verkligen tagit sig tid för att hitta situationer som i vanliga fall inte brukar dokumenteras” skriver juryn i sin motivering." 

Detta är första året som priset Story of the year delas ut.

– Känner mig otroligt stolt och glad att en berättelse som denna, The Migrant Caravan vinner dessa priser idag. Vi har jobbat extremt hårt med projektet Love Stories under det senaste året och vi har några år kvar av hårt arbete innan vi kan presentera utställningen- och filmen som kommer turnera både i Sverige och utomlands. Detta pris ger enormt mycket energi till arbetet som kvarstår, säger Pieter ten Hoopen i ett pressmeddelande. 

Pieter ten Hoopen var i Mexico under sex dagar för att följa flyktingarna. Han ville fånga sinnestillstånden bland dem som går i flyktingkaravanen 

– För mig personligen hade det varit lättare att skapa en historia byggd på rädsla och fokuserande på negativa upplevelser, men jag ville utmana mig själv och hitta empati. Tanken var att utgå från ett ämne alla kan relatera till, det vill säga kärlek, sade Ten Hoopen till tidskriften British journal of photography inför galan.

Läs mer om Pieter ten Hoopens reportage här.

Flyktingar rusar mot en lastbil som stannat för att ge dem skjuts utanför Tapanatepec, Mexico, den 30 oktober 2018. En del lastbilschaufförer tar betalt av liftare, men de flesta bjuder på skjutsen. © Pieter Ten Hoopen, Agence Vu/Civilian Act

Picture of the year

Picture of the Year. Foto: John Moore

Vinnaren i klassen Photo of the Year blev John Moore på bildbyrån Getty med en bild på en mamma och hennes gråtande dotter som arresteras när de kommit över gränsen till USA. 



Publicerad 2019-04-12.

22 Kommentarer

paddmannen 2019-04-14 22:11  
Bilderna är ju inte dåliga. Men det är synd att det bara handlar om politik nuförtiden, att vinnarbilderna uppenbarligen måste ingå i ett narrativ som skall tryckas ned i halsen på folk. Den fotograf som inte går globalisternas ärenden kan titta i stjärnorna efter ett pris.
PMD 2019-04-14 23:02
Var alla de andra bilderna i tävlingen "opolitiska"?
MattiasL 2019-04-15 01:35
Fast håll i hatten nu. Hur handlar detta om att gå någons ärenden? Och vad menar du med globalister?
paddmannen 2019-04-15 09:24
Ja, hela den här snyftmarschen är ju orkestrerad av samma destruktiva krafter som ligger bakom krigen och migrationen i mellanöstern. Men de vill ju att det skall se spontant ut och behovet av tycka-synd-om-bilder är oändligt. Som fotograf är det ju tacksamt, för om man accepterar spelets regler så kan man vinna meriterande priser.
MattiasL 2019-04-15 16:29
Vet inte riktigt hur man ska bemöta en sån tanke, mer än att bevisbördan nog ligger på din sida.
paddmannen 2019-04-15 17:38
Men du har ju också en bevisbörda. Du måste förklara hur tiotusentals människor, utan att någon ny situation uppkommit, plötsligt får för sig att ta på sig sina flip-flops och spontanvandra 300 mil till USA:s gräns...

Min förklaring är enkel: Demokraterna har inte vunnit ett val i USA utan nya immigranters röster sen 60-talet. De behöver dem alltså som röstboskap för att kunna få makten. Och nu när Trump vill bygga sin mur så måste de agera. De behöver snyftbilder. De låter kanske lite krasst, men realpolitiken är väldigt cynisk, tyvärr.
MattiasL 2019-04-15 18:17
Du har en väldigt märklig bild av hur det fungerar att arbeta dokumentärt. Du vet att det tar många år, ofta decennier att bli medborgare och få rösträtt? Och nej, de där miljonerna av felaktiga röster är inte på riktigt. Tror du verkligen på allvar att det är så det går till, och vad har du för konkreta belägg?

Jag vet förstås inte exakt vad orsakerna är till att människor migrerar i det här läget. Men det är ingen hemlighet att det varit rejält oroligt i Honduras under en tid.

Det förefaller dock i största allmänhet som att människor håller ihop. När många är på väg så är det lättare att ansluta sig. Inte olikt 30-talets migration från Oklahoma till Kalifornien (se Steinbecks Vredens druvor) eller när folk plötsligt lämnade Sverige. Kritisk massa. Det kan vara en orsak.

Min gissning är att en del av svaret finns i dessa skildringar. Jag ska med intresse ta del av det.
PMD 2019-04-15 21:38
@Mattias Lundblad: Med "globalister" brukar s.k. nationalister mena den judiska världskonspirationen. Du vet, de där som i hemlighet styr hela bankväsendet och som har som mål att förslava alla oss andra.
paddmannen 2019-04-15 21:45
Visst tar det tid innan illegala invandrare kan bli medborgare. Och ibland går det inte som man tänkt: Det måste ju till en amnesti. Men det ändrar ingenting i sakfrågan: Demokraterna behöver sitt valboskap, annars är de rökta. Du undrar vad jag har för konkreta belägg för att immigranter från centralamerika röstar på demokraterna, men det kan du ju googla själv. Amerikanerna gör ju alltid en massa polls till höger och vänster och bryter ned röstningsmönstret i atomer.

Vad är det som är nytt i Honduras som gör att massmigrationen händer just nu? Har inte sett något. Det som dock är nytt är att amerikanska "aktivister" på vänsterkanetn, genom NGO:s, organiserar marchen, med logistikstöd etc.

Kritisk massa kan förvisso vara en faktor, men en sådan brukar väl inte byggas upp innan pionjärerna faktiskt lyckats? ..Tror inte så många svenskar skulle rest till Amerikat om breven från de som rest tidigare berättade att de inte blev insläppta eller ens var välkomna.

Jag har inget emot ten Hoopen som fotograf, han är duktig. Jag bara raljerar över att om man vill vinna fina priser så måste man trycka på rätt snyft-knappar och beskriva det narrativ som globalisterna vill höra. Ten Hoopen skulle ju tex kunnat göra ett reportage bland de många offren för de muslimska våldtäktsgängen i England. ....Men då hade det inte blivit nåt pris, för det är fel narrativ.
PMD 2019-04-15 21:50
mikael janghov skrev (2019-04-15 17:38):
Men du har ju också en bevisbörda. Du måste förklara hur tiotusentals människor, utan att någon ny situation uppkommit, plötsligt får för sig att ta på sig sina flip-flops och spontanvandra 300 mil till USA:s gräns...

Det beror på Trumps hot om att bygga en mur och eventuellt stänga gränsen. Det gäller att skynda sig innan något av det bli verklighet för då blir det svårare.

Så om vi ska skylla "massmigrationen" på någon så är det på Trump.
PMD 2019-04-15 21:54
mikael janghov skrev (2019-04-15 17:38):
Demokraterna har inte vunnit ett val i USA utan nya immigranters röster sen 60-talet.

Menar du att demokraterna vann valet till representanthuset i höstas med hjälp av nyanlända invandrare? Det är i så fall en konspirationsteori som slår det mesta.

Att den demokratiske presidentkandidaten förlorade mot den republikanske i presidentvalet 2016 berodde f.ö. på att folkviljan inte är avgörande i presidentval.
paddmannen 2019-04-15 22:12
Nej, inte nyanlända. De har ju ingen rösträtt. Jag menar första generationens hispanos och andra invandrare från tredje världen. Dessa röstar massivt på demokraterna och utan dessa så skulle demokraterna inte vinna några val.
Och detta är ju ingen konspirationsteori, utan all data är ju tillgänglig. Amerikanerna har statistik på alla röstningsmönster.
MattiasL 2019-04-15 22:17
Ja, det var en konspirationsteori som heter duga. Det går inte riktigt att bemöta den.

Men detta kanske kan klarna upp saker lite.
https://www.vox.com/2018/10/24/18010340/caravan-trump-border-honduras-mexico
Där ser man alltså att migrationen knappast kommer från ingenstans. Det är högre siffror, men inte extremt. Det blev däremot en valfråga, och lyftes då fram som ett akut hot.

Men mer relevant för sammanhanget: du kallar det snyfthistoria. Jag vet inte om vi ser samma bilder. Jag ser en skildring utan några starka emotionella strängar, utfört ganska traditionellt och sakligt. Inte helt olikt Dorothea Langes arbete under dust bowl-tiden.
PMD 2019-04-15 22:40
@mikael: visa gärna var dessa data finns.

Men framförallt vill jag gärna se bra evidenser för kausaliteten i det du skrev. Korrelation är som bekant inte samma sak som kausalitet.
PMD 2019-04-15 22:49
mikael janghov skrev (2019-04-15 21:45):
Visst tar det tid innan illegala invandrare kan bli medborgare.

Men personerna på Pieter ten Hoopens bilder är knappast illegala invandrare. De är inte ens invandrare eftersom de när bilderna togs inte har invandrat till något land. (De befann sig i Mexico men vi kan nog vara överens om att de inte har för avsikt att invandra till Mexico).

Jag tror dessutom att personerna i reportaget har för avsikt att söka asyl i USA. Asylsökande är definitionsmässigt inte illegala invandrare.
larsborg 2019-04-15 13:40  
Instämmer med tidigare kommentar!
Numera är det ofta krig, all form av fattigdom, förfall, flyktingar, i andra länder, som skall fotograferas ….
Då kan det bli ett vinnande pris!
Fotografera vardagen, i vårt land, är troligen för enkelt.
MattiasL 2019-04-15 16:28
Fast sådant arbete görs ju hela tiden. Tänker bland annat på Paul Hansens fina arbete om Ragnar och en rad andra bildreportage. Anders Petersen är en världsstjärna med sitt mer poetiska arbete från både Sverige och annorstädes, och nu aktuell på Liljevalchs med stor Stockholmsutställning. Ten Hoopen slog väl förresten igenom lite med vardagsliv i Söderbärke. Att just det här belönas i World Press Photo har väl förutom kvaliteten i arbetet att göra med att denna karavan varit i folks medvetande under en tid. Jag kan inte tänka mig en viktigare uppgift för bildberättande än att faktiskt skildra de högst vanliga människornas vardag i en extrem situation, där så många myter sprids (typ att någon världsomspännande konspiration skulle ligga bakom).
PMD 2019-04-15 21:27
Tävlingen heter World Press Photo ...

Nyhetsmedia innehåller betydligt mer nyheter om elände än om roliga saker så det är väl inte konstigt att det återspeglar sig i en sån här tävling?
The_Crow 2019-04-15 15:08  
Alltså kom igen; det var värst vad folk verkar avundsjuka?!
Pieter ten Hoopen är en grymt duktig fotograf som klart är värd dessa priser! Han har gjort ett mkt gripande och väl berättat arbete om ett väldigt aktuellt ämne. Att folk i kommentarerna verkar ha svårt att se detta får stå för dem. Jag lyfter iaf på hatten! Stort grattis och riktigt välförtjänt! Bra jobbat!
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Merläsning

ANNONS