Ett femtiotal kameror krävs för att bevaka en galloptävlingen, enligt Bill Frakes som tagit bilden. Känner du igen prylarna på bilden?
 
Fotografer
Varje år fotograferar Bill Frakes galopptävlingen Kentucky Derby. Finalen är över på två minuter. För att få bilder ur olika vinklar använder Bill Frakes och hans assistent mer ett femtiotal Nikon-kameror.
Kamerorna placeras ut på olika ställen längs banan. På en del av ställena skapas kluster av kameror så att samma vinkel kan täckas med flera olika brännvidder samtidigt.
På bilden ovan visas alla kameror som Bill Frakes använde på tävlingen, förutom den han höll i handen när han tog bilden. Förutom kameror och objektiv behövs också sändare och stativ. De flesta kamerorna var fästa i en Manfrotto magic arm, så packningen innehöll 35 sådana armar. Till det kommer ett antal trebensstativ och en rejäl hög med superclamp-fästen.
Vad har man då för kameraväska för att få plats med allt detta? Jo en hel minibuss, berättar Bill Frakes.
Jag har träffat Bill Frakes flera gånger. Han är Nikon-ambassadör, så visst är han populär hos Nikon och en reklampelare. Men har noga med att inte ta betalt från Nikon för det. Han har jobbat sedan början av 1990-talet för Sports Illustrated som åtminstone tidigare hade enorm budget. Så han har kunnat bygga upp en enorm utrustning.
Jag frågade honom om varför han inte tog betalt av Nikon trots att de använder honom i sin reklam. Han svarade att han tyckte att det blev pressetiskt besvärligt. Sen sa han också med ett brett flin. "Jag gillar att ha en hållhake på dem. Den dagen jag vill låna 50 kamerahus till OS-finalen på 100 meter så kan de inte säga nej".
Han är cool och jag gillar hans inställning till det han gör efter en presentation han gjorde för NPS för några år sedan på fotografiska. Kan dock inte låta bli att fundera på om man skulle kunna bestämma sig lite mer i förväg vad som gäller? Det förhåller sig antagligen så att kunderna är beredda att betala för alla typer av bilder, därav komplexiteten och mångfalden! Men som sagt blir helt slut när jag ser det uppradade bordet, Men de är ju fler fotografer :) Kul artikel! //Mackan
Det har kanske blivit en grej av det. Men det har nog sin grund i att om man ska fylla flera uppslag i en tidning från en 2-minutersfinal så får man jobba med många olika bildvinklar.
Ja, verkligen kul artikel!
Och här har man gått omkring och inbillat sig att man tillhör kategorin pryl-galningar - men i den gruppen skulle man ju inte uppnå blåbärs-status ens...
Jag skall aldrig mer klaga på att jag bär tunga saker för snabba uppdrag. Nej min " Lilla skuttfirma" är nog ganska smidig ändå ;)
Tack för att ni visar hur de fungerar i den lite smågalna verkligheten.
Ps sen kan man ju alltid tänka sig att ha några objektiv från Bill Frakes uppsättning.
Nog är Bill Frakes en samlare alltid. Och man ska inte tro att detta är hela hans utrustning. Jag vet att han samlar på alla objektiv som han någonsin jobbat med. Tror bara han saknade en 18/3,5 när jag pratade med honom.
Problemet med att han vill ha 50 kameror för att få olika vinklar att välja mellan kvarstår. Det kommer kosta lite med 50 stycken 8K-kameror. Och ska de helt ersätta stillbildskamerorna så får man ju filma i råformat ...
Utrustningen kostar inte mycket jämfört med en normal årslön för en bra fotograf (icke svensk). Att missa en bildchans kan innebära försäljningsförluster på hundratusentals kronor, mer än vad en kamera med ett dyrt objetiv kostar. Jag bortser från svenska förhållanden med små fattiga tidningar och fotografer som säljer sig för några korvören för de blir så till sig av att få en bild såld.
Hej! Vi ser att du kör med AdBlock. Vi förstår att man kan ogilla annonser men det är en viktig
inkomstkälla för att driva denna sajt och täcka de kostnader vi har. Om du inte vill slå av
Adblock för just Fotosidan så stöd oss gärna genom att till exempel köpa
ett Plus-medlemskap.
14 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Jag frågade honom om varför han inte tog betalt av Nikon trots att de använder honom i sin reklam. Han svarade att han tyckte att det blev pressetiskt besvärligt. Sen sa han också med ett brett flin. "Jag gillar att ha en hållhake på dem. Den dagen jag vill låna 50 kamerahus till OS-finalen på 100 meter så kan de inte säga nej".
Och här har man gått omkring och inbillat sig att man tillhör kategorin pryl-galningar - men i den gruppen skulle man ju inte uppnå blåbärs-status ens...
Tack för att ni visar hur de fungerar i den lite smågalna verkligheten.
Ps sen kan man ju alltid tänka sig att ha några objektiv från Bill Frakes uppsättning.
Det mest imponerande i hans samling är nog hans två Nikkor 300/2. Ett objektiv som bara gjordes i cirka 300-400 ex. http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/telephotos/300mmedif20/
Sen kanske han har några specialbyggen som är gjorda av Sports Illustrated. Jag vet att de gjorde egna kameror för att få unika bilder.
Ja en imponerande uppställning.
Gissar att Nikon är nöjd med sin ambassadör.
Även 6K-video, som tycks vara runt hörnet, kan nog duga till högupplösta stillbilder i vissa fall.
När man går in och ser hans bilder på hemsidan, så inser man att det är inte bara teknik. Vilken sportfotograf!
Ha det bar
Bob
Bara hyran för utrustningen skulle gå lös på 150000 kr.
Vad skulle själva ni offerera på detta gig?