Proffsfoto

Prov: Panasonic Lumix G9

Fotosidan har fått möjlighet att fotografera med nya Panasonic Lumix G9 i olika situationer under en hel dag. Slutsaten är att Lumix G9 är en vass konkurrent till Nikon D500, Olympus E-M1 Mark II och en kommande Canon Eos 7D Mark III.

Under dagen fick vi låna en Lowepro-väska laddad med nya Panasonic Lumix G9 och det nya teleobjektivet Leica DG 200/2,8 Power OIS med tillhörande 1,4x telekonverter. I väskan låg också vidvinkelzoomen Leica DG Vario-Elmarit 8-18/2,8-4 Asph, normalzoomen Leica DG Vario-Elmarit 12-60/2,8-4 ASPH Power OIS samt ett batterigrepp och en 2x telekonverter.

Det enda som saknades i väskan var den kommande Leica DG Vario-Elmarit 50-200/2,8-4 ASPH Power OIS. När detta objektiv kommer ut på marknaden så kommer Panasonic ha 10 objektiv i sin premium-serie.

Panasonic har en tydlig strategi där rör sig från konsumentprodukter med låg marginal till entusiastprodukter med högre marginal, men mindre volym. Detta sker inte bara på fotoområdet utan även på andra områden. Som ett exempel har Panasonic återintroducerat varumärket Technichs på hifi-området.

Lumix G9 och den nya teleobjektivet 200/2,8 är ytterligare två byggstenar det här premiumbygget. Nu går Panasonic från att ha en toppmodell (GH5) till att ha två. GH5 är den bästa modellen för video och G9 är bäst för stillbild.

Det märks att att Panasonic är ambitiös i sin premiumsatsning. Med på eventet fanns två brittiska herrar som jobbar på en designbyrå i London som designat G9. De ville inte veta vad som är bra med G9, för de har de redan koll på, utan ville veta vad som saknas för att kunna göra kommande produkter ännu bättre.

Trots en hel dags intensivt fotograferande (jag tog cirka 3 700 exponeringar) så var det svårt att hitta så mycket att anmärka på hos kameran. Istället övervägde det positiva.

Det mest uppenbara är kamerans stora sköna grepp, den stora och detaljerade sökarbilden samt att knapparna är tydliga väl separerade så att man kan hantera kameran med tunna handskar en kall dag. En joystick gör det enkelt att byta fokuspunkt.

Batterigreppet har motsvarande ergonomi som det vanliga greppet. Det behövs inget batterigrepp för att få ett stadigt och skönt gepp om kameran, men batterigreppet gör att man kan spreta lite mer med fingrarna och är naturligtvis bekvämt om man ofta fotograferar i höjdformat.

Batterigreppet är bekvämt om man ofta fotograferar bilder i höjdformat. Bilddata: Lumix G9 med 200/2,8 och 1,4x telekonverter, 1/2000s, f/6,3, ISO 200.

Bilddata: Lumix G9 och Leica DG 200/2,8. 1/400s, f/2,8, ISO 400.

Sökaren var också en positiv upplevelse. Med en uppdateringsfrekvens på 120 bildrutor per sekund går det lätt att följa rörliga motiv. Det sker ingen blackout under exponeringen och sökarbilden är stor och detaljerad. 

En av de få bristerna i handhavandet som vi upptäckte under provfotograferingen är att det inte går att titta på tagna bilder innan kameran hunnit lagra bilderna på minneskortet. Kameran var utrustad med både UHS-I och UHS-II minneskort och efter intensiv serietagning märktes det stor skillnad i tid på hur snabbt kameran var klar med att lagra bilderna beroende på korttyp. En annan detalj är att uppstartstiden kunde varit kortare.

60 bilder per sekund

Det mest anmärkningsvärda med Lumix G9 är naturligtvis att kameran kan ta serier med upp till 60 bilder per sekund i råformat. Men ännu mer imponerande är kanske att kameran klarar av att ta 20 bilder per sekund med kontinuerligt autofokus - det är ju oftast med rörliga motiv som man behöver snabb serietagning.

Provfotograferingen gav inga klara besked om hur bra autofokusen är. Vissa motiv klarade den utmärkt och för andra blev en del rutor oskarpa. Vi lovar gräva djupare i autofokusprestandan i ett kommande test. Det är lätt att göra misstaget att fokusera antalet oskarpa exponeringar istället för att jämföra antalet skarpa. Med tanke på att G9 kan ta 20 bilder per sekund så "har den råd" att missa ett antal rutor och ändra prestera bättre än en kamera som bara kan ta 10 bilder per sekund.

Snabb autofokus. Det här motivet var klarade kameran bra tills bara en ryttares överkropp fyllde bildytan, då ökade antalet oskarpa rutor. Det är alltid svårare att fokusera rörliga motiv på nära håll. Bilddata: Lumix G9 med Leica DG 200/2,8, 1/6400s f/2,8 ISO 200.

Snabbare serietagning ger fler bilder att välja på. Det blir lättare att få bilden med perfekt tajming. Den effektiva bildstabiliseringen gjorde det enkelt att följa motivet trots den extrema snäva bildvinkeln (motsvarande 800 mm med småbildsformatet). Bilddata: Lumix G9 med Leica DG 200/2,8 och 2x telekonverter (400 mm), 1/2500s f/8 och ISO 400.

Bra i motljus. Vidvinkelzoomen Leica DG Vario-Elmarit 8-18/2,8-4 Asph imponerade med bra motljusegenskaper. Bilddata: Lumix G9 och 8/18/2,8-4, 1/2000s, f/4, ISO 200.

Lösningar för astro- och UV-foto

Vid eventet visade Panasonic olika lösningar för undervattens- och astrofoto. Signalen de försökte skicka är att Panasonic vill vara ett seriöst alternativ för naturfotografer. Nästan alla bilder som visades under eventet var naturbilder och de framhöll hur vädertätad kameran är.

Naturfotografen Joakim Odelberg, tillika programledare för SVT:s "Mitt i naturen", visade upp en prototyp till ett UV-hus för Lumix G9 och vidvinkelzoomen 8-18/2,8-4.

Vixen Polarie är ett motortillbehör för att kunna följa stjärnor på himlavalvet. Batteriet i Lumix G9 kan laddas av en powerbank under pågående fotografering, vilket kan vara en tillgång under extremt långa exponeringar.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-11-08. Läst av 5158 personer.
2017-11-08 21:31   PMD
"Slutsaten är att Lumix G9 är en vass konkurrent till Nikon D500, Olympus E-M1 Mark II och en kommande Canon Eos 7D Mark III".

Ja, verkligen. Lika bra eller bättre prestanda på det mesta jämfört med ovan uppräknade konkurrenter, även om AF kanske är ett litet frågetecken jämfört med spegelreflexkamerorna. Jag ser fram emot ett test av G9 som ger ett hum om den saken!

Dessutom något billigare än konkurrenterna. Bäva månde dessa! :-)

Hur är hanteringen av G9 jämfört med Olympus E-M1 II? Det är väl inte så lätt att jämföra utan att ha båda kamerorna till hands, men var det något som ni funderade på?
Svar från froderberg   2017-11-08 21:52
Jag har inte plåtat så mycket med E-M1 Mark II, så det vågar jag inte uttala mig om. Men G9 ligger absolut i framkant när det gäller ergonomi. Nästan som att sätta på sig ett par tunna handskar med perfekt passform.

Det finns även en switch på framsidan som växlar knapparnas inställning (om jag kommer ihåg rätt) och som känns nyskapande. Men vi får se i testet om vi hittar några missar. Det går inte att upptäcka allt på bara en dag,
2017-11-09 09:25   jonas18z
Intressant när dessa typer av kameror har 60 bilder per sekund. Undra hur Canon och nikon ska kunna konkurrera med detta?
Svar från froderberg   2017-11-09 09:57
Nikon har redan systemkameror som tar 60 bilder/s med råformat, men dessa säljer inte så bra. Så frågan är hur efterfrågad denna funktion är.

Det dröjer nog inte lång tid tills det kommer APS-C-sensorer med denna hastighet.
jag_petter   2017-11-09 12:44
Ja Nikon hade något på gång med sina 1:or men slarvade bort det.


Magnus, du skriver att uppstartstiden kunde varit kortare.
Hur lång är den egentligen?
Hur länge får man vänta från kallstart alternativt vila innan man kan ta en bild?

Även om denna och andra större systemkamror är spegellösa så konkurerar de med spegelreflexkameror där många har uppstartstider som mäts i hundradelar.
Svar från froderberg   2017-11-09 14:26
Det är inte flera sekunder vi pratar om, bara att den inte är lika snabb som de bästa.
Bengf   2017-11-10 10:15
Fördel 1 tums- sensorer och denna M43 är att dom har potential under sin hela levnad till högre bps, tacksammare med mindre sensor att skyffla bilder. Gamla digitala kompakter hade i bland någon form av burst-läge som kunde dra i väg 100 bilder, det blev inte så stor skillnad mellan dom bilderna.

Jag undrar var gränsen går för rejäl nytta av 60 bps, ett finger hinner röra sig 2mm eller nått, kanske kamerorna behöver 3 kortplatser framöver, 4K på ett, Raw/jpeg på ett, och 5x60 bps 300 bilder på ett tredje kort.
jonas18z   2017-11-12 14:55
Ja men DSLR-tekniken kommer nog aldrig att klara det.
2017-11-10 20:25   LarsThoren
Verkar vara en fantastisk kamera till ett överkomligt pris. Hade jag inte haft en E-M1 mkII och objektiv från Olympus hade denna + 200 f2.8 och 1.4 + 2.0 TC varit en stark utmanare. Tycker det är synd att deras DFD CAF kräver objektiv från Panasonic. Det gör det i princip omöjligt för mig att köpa denna kamera om jag nu skulle vilja ha en backup till min E-M1 mkII.
Svar från froderberg   2017-11-10 20:30
Det är lite synd att Panasonic och Olympus inte längre samarbetar kring objektiv. De hade nog båda haft att vinna på det. Det är inte bara autofokusen utan också Dual IS-funktionerna som gärna hade fått vara kompatibla.

Merläsning

Test: Zeiss Batis 135 mm f/2,8

Zeiss Batis är en serie AF-objektiv med Sony E-fattning. Vi har testat nya Batis 135 mm f/2,8 som imponerar. Läs mer... 6

TT köper bildbyrån IBL

TT Nyhetsbyrån växer genom att köpa den anrika bildbyrån IBL. Sedan 2015 ingår bildbyrån All Over Press i IBL. Efter köper blir det nya namnet TT Bild. Läs mer...

ON1 Photo RAW 2018 utmanar Lightroom

ON1 Photo RAW 2018 är tänkt som ett prisvärt alternativ till Adobe Lightroom Classic. Den här versionen är rejält omarbetad jämfört med tidigare versioner och fungerar med både OS X och Windows. Läs mer... 14

Sony inför serviceprogram för proffs

Sony utvidgar sitt serviceprogram för yrkesfotografer, Sony Imaging Pro Support, till att gälla större delen av Norden. Programmet erbjuder telefonsupport, låneutrustning vid service, sensorrengöring och fri transport. Läs mer... 7

Panasonic Lumix G9 kan ta 60 bilder/s

Panasonic introducerar en ny toppmodell som fokuserar mer på stillbildsfotografering än den andra toppmodellen GH5. Lumix G9 har en extra stor sökare, 6,5 stegs bildstabilisering och möjlighet att ta upp till 60 bilder per sekund med full upplösning. Läs mer... 17

Panasonics skarpaste Leica-objektiv hittills

Panasonic hävdar att deras nya tele, Leica DG Elmarit 200 mm f/2,8 Power OIS, är deras skarpaste objektiv hittills, sett över hela bildytan. En 1,4x telekonverter ingår i priset. Läs mer... 10

Fler objektiv från Hasselblad

Antalet objektiv till spegelfria Hasselblad X1D växer. Under 2018 kommer fem nya objektiv. Här är hela listan. Läs mer...

Proffsiga gluggar från Pentax

Pentax meddelade nyligen att de kommer att bli klara med två nya objektiv i den påkostade star-serien till under våren och sommaren 2018. Läs mer...

PROV: Sony A7R III och FE 24-105/4 G OSS

Fotosidan har provkört nya högupplösta Sony A7R III och den nya lätta normalzoomen FE 24-105mm f/4 G OSS. A7R III är lik sin föregångare till det yttre, men det är en på många sätt proffsigare kamera. Läs mer... 19

Två ljusstarka från Olympus med extra bokeh

Olympus utökar sitt utbud av objektiv med fast brännvidd och ljusstyrka f/1,2. M.Zuiko ED 17 mm f/1,2 PRO och ED 45 mm f/1,2 PRO har linselement som ger extra utsuddad bakgrundsoskärpa. Läs mer... 16

Sony A7R III är dubbelt så snabb

Sony A7R III har dubbelt så hög prestanda som föregångaren A7R II på en rad punkter, men behåller samma fina 42-megapixelsensor. Läs mer... 37

Sony satsar på supertele och ny zoom

För att ta sig in bland press-, sport- och naturfotografer utvecklar Sony ett 400 mmm f/2,8 supertele i G Master-serien. Sony lanserar också normalzoomen FE 24-105/4 G OSS. Läs mer... 7

Multiblitz åter i Sverige

Det tyska blixtmärket Multiblitz har fått en ny generalagent i Sverige. Multiblitz är det äldsta blixtmärket på marknaden och nästa år fyller de 70 år. Multiblitz är ett populärt märke bland skolfotografer. Läs mer...

TEST: Sigma 135/1,8 DG HSM Art

Plus Sigmas Art-serie har blivit synonym med hög kvalitet. Nya Sigma 135/1,8 Art är inget undantag. Objektivet är faktiskt bättre än bra med extremt hög optisk prestanda. Läs mer... 17

Profoto A1: Kraftfull speedlight anpassad för ljusformare

Det finns många tillverkare av kompakta kamerablixtar, speedlights, men få som gör blixtarna anpassade för att användas med ljusformare. Det har svenska Profoto tagit fasta på och utvecklat sin första kamerablixt: Profoto A1. Läs mer... 20

Phase One Trichromatic ger exaktare färger

Tillsammans med Sony har Phase One utvecklat ett färgfilter framför sensorn som ska ge mer exakta färger än tidigare filter. Det gör premiär i det nya bakstycket Phase One IQ3 100MP Trichromatic. Läs mer...

TTL-sändare för Fujifilm från Profoto

Profoto fortsätter utveckla sändare med TTL-blixtautomatik för fler märken. Sedan tidigare finns sändare för Canon, Nikon, Sony och Olympus. Nu kommer även en sändare som passar med Fujifilms TTL-system. Läs mer... 2

Fyra nya L-objektiv från Canon

Canon har uppdaterat sina L-zoomar de senaste åren. Nu är det dags att ersätta flera objektiv med fast brännvidd och addera några extra. Tre av objektiven är tilt/shift-makroobjektiv och det fjärde är ett kort ljusstarkt tele med bildstabilisering. Dessutom lanseras en ny makroblixt. Läs mer... 6

Hasselblad X1D får elektronisk slutare

Hasselblad fortsätter att utveckla nya funktioner till X1D-50c. Med den senaste versionen av kamerans mjukvara ges möjlighet att ändra storlek på AF-punkterna och att aktivera elektronisk slutare. Läs mer... 1

Nikon D850 - Vi har provat den

Vi har provat Nikon D850. Det dominerande intrycket är av en genuin universalkamera som skall klara alla sorters fotouppdrag. Som bonus har den smarta finesser som heltyst läge och fokusstackning. Läs mer... 64