Proffsfoto

Artiklar > Prov: Panasonic Lumix G9

Prov: Panasonic Lumix G9

Fotosidan har fått möjlighet att fotografera med nya Panasonic Lumix G9 i olika situationer under en hel dag. Slutsaten är att Lumix G9 är en vass konkurrent till Nikon D500, Olympus E-M1 Mark II och en kommande Canon Eos 7D Mark III.

Under dagen fick vi låna en Lowepro-väska laddad med nya Panasonic Lumix G9 och det nya teleobjektivet Leica DG 200/2,8 Power OIS med tillhörande 1,4x telekonverter. I väskan låg också vidvinkelzoomen Leica DG Vario-Elmarit 8-18/2,8-4 Asph, normalzoomen Leica DG Vario-Elmarit 12-60/2,8-4 ASPH Power OIS samt ett batterigrepp och en 2x telekonverter.

Det enda som saknades i väskan var den kommande Leica DG Vario-Elmarit 50-200/2,8-4 ASPH Power OIS. När detta objektiv kommer ut på marknaden så kommer Panasonic ha 10 objektiv i sin premium-serie.

Panasonic har en tydlig strategi där rör sig från konsumentprodukter med låg marginal till entusiastprodukter med högre marginal, men mindre volym. Detta sker inte bara på fotoområdet utan även på andra områden. Som ett exempel har Panasonic återintroducerat varumärket Technichs på hifi-området.

Lumix G9 och den nya teleobjektivet 200/2,8 är ytterligare två byggstenar det här premiumbygget. Nu går Panasonic från att ha en toppmodell (GH5) till att ha två. GH5 är den bästa modellen för video och G9 är bäst för stillbild.

Det märks att att Panasonic är ambitiös i sin premiumsatsning. Med på eventet fanns två brittiska herrar som jobbar på en designbyrå i London som designat G9. De ville inte veta vad som är bra med G9, för de har de redan koll på, utan ville veta vad som saknas för att kunna göra kommande produkter ännu bättre.

Trots en hel dags intensivt fotograferande (jag tog cirka 3 700 exponeringar) så var det svårt att hitta så mycket att anmärka på hos kameran. Istället övervägde det positiva.

Det mest uppenbara är kamerans stora sköna grepp, den stora och detaljerade sökarbilden samt att knapparna är tydliga väl separerade så att man kan hantera kameran med tunna handskar en kall dag. En joystick gör det enkelt att byta fokuspunkt.

Batterigreppet har motsvarande ergonomi som det vanliga greppet. Det behövs inget batterigrepp för att få ett stadigt och skönt gepp om kameran, men batterigreppet gör att man kan spreta lite mer med fingrarna och är naturligtvis bekvämt om man ofta fotograferar i höjdformat.

Batterigreppet är bekvämt om man ofta fotograferar bilder i höjdformat. Bilddata: Lumix G9 med 200/2,8 och 1,4x telekonverter, 1/2000s, f/6,3, ISO 200.

Bilddata: Lumix G9 och Leica DG 200/2,8. 1/400s, f/2,8, ISO 400.

Sökaren var också en positiv upplevelse. Med en uppdateringsfrekvens på 120 bildrutor per sekund går det lätt att följa rörliga motiv. Det sker ingen blackout under exponeringen och sökarbilden är stor och detaljerad. 

En av de få bristerna i handhavandet som vi upptäckte under provfotograferingen är att det inte går att titta på tagna bilder innan kameran hunnit lagra bilderna på minneskortet. Kameran var utrustad med både UHS-I och UHS-II minneskort och efter intensiv serietagning märktes det stor skillnad i tid på hur snabbt kameran var klar med att lagra bilderna beroende på korttyp. En annan detalj är att uppstartstiden kunde varit kortare.

60 bilder per sekund

Det mest anmärkningsvärda med Lumix G9 är naturligtvis att kameran kan ta serier med upp till 60 bilder per sekund i råformat. Men ännu mer imponerande är kanske att kameran klarar av att ta 20 bilder per sekund med kontinuerligt autofokus - det är ju oftast med rörliga motiv som man behöver snabb serietagning.

Provfotograferingen gav inga klara besked om hur bra autofokusen är. Vissa motiv klarade den utmärkt och för andra blev en del rutor oskarpa. Vi lovar gräva djupare i autofokusprestandan i ett kommande test. Det är lätt att göra misstaget att fokusera antalet oskarpa exponeringar istället för att jämföra antalet skarpa. Med tanke på att G9 kan ta 20 bilder per sekund så "har den råd" att missa ett antal rutor och ändra prestera bättre än en kamera som bara kan ta 10 bilder per sekund.

Snabb autofokus. Det här motivet var klarade kameran bra tills bara en ryttares överkropp fyllde bildytan, då ökade antalet oskarpa rutor. Det är alltid svårare att fokusera rörliga motiv på nära håll. Bilddata: Lumix G9 med Leica DG 200/2,8, 1/6400s f/2,8 ISO 200.

Snabbare serietagning ger fler bilder att välja på. Det blir lättare att få bilden med perfekt tajming. Den effektiva bildstabiliseringen gjorde det enkelt att följa motivet trots den extrema snäva bildvinkeln (motsvarande 800 mm med småbildsformatet). Bilddata: Lumix G9 med Leica DG 200/2,8 och 2x telekonverter (400 mm), 1/2500s f/8 och ISO 400.

Bra i motljus. Vidvinkelzoomen Leica DG Vario-Elmarit 8-18/2,8-4 Asph imponerade med bra motljusegenskaper. Bilddata: Lumix G9 och 8/18/2,8-4, 1/2000s, f/4, ISO 200.

Lösningar för astro- och UV-foto

Vid eventet visade Panasonic olika lösningar för undervattens- och astrofoto. Signalen de försökte skicka är att Panasonic vill vara ett seriöst alternativ för naturfotografer. Nästan alla bilder som visades under eventet var naturbilder och de framhöll hur vädertätad kameran är.

Naturfotografen Joakim Odelberg, tillika programledare för SVT:s "Mitt i naturen", visade upp en prototyp till ett UV-hus för Lumix G9 och vidvinkelzoomen 8-18/2,8-4.

Vixen Polarie är ett motortillbehör för att kunna följa stjärnor på himlavalvet. Batteriet i Lumix G9 kan laddas av en powerbank under pågående fotografering, vilket kan vara en tillgång under extremt långa exponeringar.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-11-08. Läst av 8728 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
2017-11-08 21:31   PMD
"Slutsaten är att Lumix G9 är en vass konkurrent till Nikon D500, Olympus E-M1 Mark II och en kommande Canon Eos 7D Mark III".

Ja, verkligen. Lika bra eller bättre prestanda på det mesta jämfört med ovan uppräknade konkurrenter, även om AF kanske är ett litet frågetecken jämfört med spegelreflexkamerorna. Jag ser fram emot ett test av G9 som ger ett hum om den saken!

Dessutom något billigare än konkurrenterna. Bäva månde dessa! :-)

Hur är hanteringen av G9 jämfört med Olympus E-M1 II? Det är väl inte så lätt att jämföra utan att ha båda kamerorna till hands, men var det något som ni funderade på?
Svar från froderberg   2017-11-08 21:52
Jag har inte plåtat så mycket med E-M1 Mark II, så det vågar jag inte uttala mig om. Men G9 ligger absolut i framkant när det gäller ergonomi. Nästan som att sätta på sig ett par tunna handskar med perfekt passform.

Det finns även en switch på framsidan som växlar knapparnas inställning (om jag kommer ihåg rätt) och som känns nyskapande. Men vi får se i testet om vi hittar några missar. Det går inte att upptäcka allt på bara en dag,
2017-11-09 09:25   jonas18z
Intressant när dessa typer av kameror har 60 bilder per sekund. Undra hur Canon och nikon ska kunna konkurrera med detta?
Svar från froderberg   2017-11-09 09:57
Nikon har redan systemkameror som tar 60 bilder/s med råformat, men dessa säljer inte så bra. Så frågan är hur efterfrågad denna funktion är.

Det dröjer nog inte lång tid tills det kommer APS-C-sensorer med denna hastighet.
jag_petter   2017-11-09 12:44
Ja Nikon hade något på gång med sina 1:or men slarvade bort det.


Magnus, du skriver att uppstartstiden kunde varit kortare.
Hur lång är den egentligen?
Hur länge får man vänta från kallstart alternativt vila innan man kan ta en bild?

Även om denna och andra större systemkamror är spegellösa så konkurerar de med spegelreflexkameror där många har uppstartstider som mäts i hundradelar.
Svar från froderberg   2017-11-09 14:26
Det är inte flera sekunder vi pratar om, bara att den inte är lika snabb som de bästa.
Bengf   2017-11-10 10:15
Fördel 1 tums- sensorer och denna M43 är att dom har potential under sin hela levnad till högre bps, tacksammare med mindre sensor att skyffla bilder. Gamla digitala kompakter hade i bland någon form av burst-läge som kunde dra i väg 100 bilder, det blev inte så stor skillnad mellan dom bilderna.

Jag undrar var gränsen går för rejäl nytta av 60 bps, ett finger hinner röra sig 2mm eller nått, kanske kamerorna behöver 3 kortplatser framöver, 4K på ett, Raw/jpeg på ett, och 5x60 bps 300 bilder på ett tredje kort.
jonas18z   2017-11-12 14:55
Ja men DSLR-tekniken kommer nog aldrig att klara det.
2017-11-10 20:25   LarsThoren
Verkar vara en fantastisk kamera till ett överkomligt pris. Hade jag inte haft en E-M1 mkII och objektiv från Olympus hade denna + 200 f2.8 och 1.4 + 2.0 TC varit en stark utmanare. Tycker det är synd att deras DFD CAF kräver objektiv från Panasonic. Det gör det i princip omöjligt för mig att köpa denna kamera om jag nu skulle vilja ha en backup till min E-M1 mkII.
Svar från froderberg   2017-11-10 20:30
Det är lite synd att Panasonic och Olympus inte längre samarbetar kring objektiv. De hade nog båda haft att vinna på det. Det är inte bara autofokusen utan också Dual IS-funktionerna som gärna hade fått vara kompatibla.
2017-12-22 14:04   Stigge
Hej Magnus,
När ni testar G9 till nästa nummer av tidningen vore det intressant att få en jämförelse med Olympus E-M1 Mk 2.
Dom är ju i samma klass, så vilken ska man välja?
Stigge

Merläsning

Nikon utvecklar ultralätt supertele

Nikon utvecklar ett nytt supertele som är tänkt för handhållen fotografering. Det kan göras kortare med hjälp av PF-linser och blir därför lättare utan att tappa ljusstyrka. Läs mer... 7

Två nya Canon 70-200 mm

Canon lanserar två nya versioner av sina 70-200 mm telezoomar med inbyggd bildstabilisering. De har ljusstyrka f/2,8 respektive f/4 och ska framförallt bättre antireflexbehandling än sina föregångare. Läs mer... 7

Test: Elinchrom ELB 500 TTL

Plus Automatik, låg vikt och kompakt format underlättar vardagen för yrkesfotografen. Allt detta ger Elinchroms nya batteridrivna studioblixt ELB 500 TTL. Läs mer... 1

Test: Profoto A1

Plus Profoto A1 kan ses som en ovanligt liten studioblixt eller som en exklusiv speedlight för den som vill ha det bästa. Läs mer... 8

Fujifilm X-T2 får flera nya funktioner

Genom en uppdatering av kamerans mjukvara till version 4.00 får Fujifilm X-T2 flera nya användbara funktioner som utvecklats för storebror X-H1. Läs mer... 7

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 11

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL har dubbel TTL-automatik

Elinchrom ELB 500 TTL är en kompakt och batteridriven studioblixt som kan växla mellan två olika system för TTL-automatik, dels Elinchroms eget och dels Phottix. Det går att använda ELB 500 TTL ihop med flera andra Elinchrom- eller Phottix-blixtar. Läs mer... 7

Vi har provat Sony A7 III

Plus Fotosidans reporter blev insnöad på Arlanda när Sony lanserade A7 III. I stället delar vår norske kollega Toralf Sandåker med sig av sina första intryck av Sony A7 III. Läs mer... 5

Två premium-objektiv från Tokina

Tokina satsar på två serier med premiumobjektiv: Opera för Canons och Nikons spegelreflexkameror och Firin för Sonys spegelfria kameror. Läs mer... 2

Två nya Art-objektiv från Sigma

Sigma lanserar sitt första makro-objektiv i Art-serien och ett 105 mm f/1,4 med väldigt stor frontlins. Läs mer... 4

Nio Sigma Art-objektiv till Sony

Sigma anpassar nio av sina Art-objektiv för Sonys spegelfria systemkameror. Läs mer... 4

Sony A7 III - prisvärda prestanda från Sony

Att Sony uppdaterar basmodellen i Sony A7-programmet lär inte förvåna någon. En positiv överraskning är däremot hur mycket av prestanda och funktioner från den dyrare A7R III som nya A7 III får utan att allt för dramatisk prishöjning. Läs mer... 41