Annons

Proffsfoto

Prov: Panasonic Lumix G9

Fotosidan har fått möjlighet att fotografera med nya Panasonic Lumix G9 i olika situationer under en hel dag. Slutsaten är att Lumix G9 är en vass konkurrent till Nikon D500, Olympus E-M1 Mark II och en kommande Canon Eos 7D Mark III.

Under dagen fick vi låna en Lowepro-väska laddad med nya Panasonic Lumix G9 och det nya teleobjektivet Leica DG 200/2,8 Power OIS med tillhörande 1,4x telekonverter. I väskan låg också vidvinkelzoomen Leica DG Vario-Elmarit 8-18/2,8-4 Asph, normalzoomen Leica DG Vario-Elmarit 12-60/2,8-4 ASPH Power OIS samt ett batterigrepp och en 2x telekonverter.

Det enda som saknades i väskan var den kommande Leica DG Vario-Elmarit 50-200/2,8-4 ASPH Power OIS. När detta objektiv kommer ut på marknaden så kommer Panasonic ha 10 objektiv i sin premium-serie.

Panasonic har en tydlig strategi där rör sig från konsumentprodukter med låg marginal till entusiastprodukter med högre marginal, men mindre volym. Detta sker inte bara på fotoområdet utan även på andra områden. Som ett exempel har Panasonic återintroducerat varumärket Technichs på hifi-området.

Lumix G9 och den nya teleobjektivet 200/2,8 är ytterligare två byggstenar det här premiumbygget. Nu går Panasonic från att ha en toppmodell (GH5) till att ha två. GH5 är den bästa modellen för video och G9 är bäst för stillbild.

Det märks att att Panasonic är ambitiös i sin premiumsatsning. Med på eventet fanns två brittiska herrar som jobbar på en designbyrå i London som designat G9. De ville inte veta vad som är bra med G9, för de har de redan koll på, utan ville veta vad som saknas för att kunna göra kommande produkter ännu bättre.

Trots en hel dags intensivt fotograferande (jag tog cirka 3 700 exponeringar) så var det svårt att hitta så mycket att anmärka på hos kameran. Istället övervägde det positiva.

Det mest uppenbara är kamerans stora sköna grepp, den stora och detaljerade sökarbilden samt att knapparna är tydliga väl separerade så att man kan hantera kameran med tunna handskar en kall dag. En joystick gör det enkelt att byta fokuspunkt.

Batterigreppet har motsvarande ergonomi som det vanliga greppet. Det behövs inget batterigrepp för att få ett stadigt och skönt gepp om kameran, men batterigreppet gör att man kan spreta lite mer med fingrarna och är naturligtvis bekvämt om man ofta fotograferar i höjdformat.

Batterigreppet är bekvämt om man ofta fotograferar bilder i höjdformat. Bilddata: Lumix G9 med 200/2,8 och 1,4x telekonverter, 1/2000s, f/6,3, ISO 200.

Bilddata: Lumix G9 och Leica DG 200/2,8. 1/400s, f/2,8, ISO 400.

Sökaren var också en positiv upplevelse. Med en uppdateringsfrekvens på 120 bildrutor per sekund går det lätt att följa rörliga motiv. Det sker ingen blackout under exponeringen och sökarbilden är stor och detaljerad. 

En av de få bristerna i handhavandet som vi upptäckte under provfotograferingen är att det inte går att titta på tagna bilder innan kameran hunnit lagra bilderna på minneskortet. Kameran var utrustad med både UHS-I och UHS-II minneskort och efter intensiv serietagning märktes det stor skillnad i tid på hur snabbt kameran var klar med att lagra bilderna beroende på korttyp. En annan detalj är att uppstartstiden kunde varit kortare.

60 bilder per sekund

Det mest anmärkningsvärda med Lumix G9 är naturligtvis att kameran kan ta serier med upp till 60 bilder per sekund i råformat. Men ännu mer imponerande är kanske att kameran klarar av att ta 20 bilder per sekund med kontinuerligt autofokus - det är ju oftast med rörliga motiv som man behöver snabb serietagning.

Provfotograferingen gav inga klara besked om hur bra autofokusen är. Vissa motiv klarade den utmärkt och för andra blev en del rutor oskarpa. Vi lovar gräva djupare i autofokusprestandan i ett kommande test. Det är lätt att göra misstaget att fokusera antalet oskarpa exponeringar istället för att jämföra antalet skarpa. Med tanke på att G9 kan ta 20 bilder per sekund så "har den råd" att missa ett antal rutor och ändra prestera bättre än en kamera som bara kan ta 10 bilder per sekund.

Snabb autofokus. Det här motivet var klarade kameran bra tills bara en ryttares överkropp fyllde bildytan, då ökade antalet oskarpa rutor. Det är alltid svårare att fokusera rörliga motiv på nära håll. Bilddata: Lumix G9 med Leica DG 200/2,8, 1/6400s f/2,8 ISO 200.

Snabbare serietagning ger fler bilder att välja på. Det blir lättare att få bilden med perfekt tajming. Den effektiva bildstabiliseringen gjorde det enkelt att följa motivet trots den extrema snäva bildvinkeln (motsvarande 800 mm med småbildsformatet). Bilddata: Lumix G9 med Leica DG 200/2,8 och 2x telekonverter (400 mm), 1/2500s f/8 och ISO 400.

Bra i motljus. Vidvinkelzoomen Leica DG Vario-Elmarit 8-18/2,8-4 Asph imponerade med bra motljusegenskaper. Bilddata: Lumix G9 och 8/18/2,8-4, 1/2000s, f/4, ISO 200.

Lösningar för astro- och UV-foto

Vid eventet visade Panasonic olika lösningar för undervattens- och astrofoto. Signalen de försökte skicka är att Panasonic vill vara ett seriöst alternativ för naturfotografer. Nästan alla bilder som visades under eventet var naturbilder och de framhöll hur vädertätad kameran är.

Naturfotografen Joakim Odelberg, tillika programledare för SVT:s "Mitt i naturen", visade upp en prototyp till ett UV-hus för Lumix G9 och vidvinkelzoomen 8-18/2,8-4.

Vixen Polarie är ett motortillbehör för att kunna följa stjärnor på himlavalvet. Batteriet i Lumix G9 kan laddas av en powerbank under pågående fotografering, vilket kan vara en tillgång under extremt långa exponeringar.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-11-08. Läst av 7994 personer.
2017-11-08 21:31   PMD
"Slutsaten är att Lumix G9 är en vass konkurrent till Nikon D500, Olympus E-M1 Mark II och en kommande Canon Eos 7D Mark III".

Ja, verkligen. Lika bra eller bättre prestanda på det mesta jämfört med ovan uppräknade konkurrenter, även om AF kanske är ett litet frågetecken jämfört med spegelreflexkamerorna. Jag ser fram emot ett test av G9 som ger ett hum om den saken!

Dessutom något billigare än konkurrenterna. Bäva månde dessa! :-)

Hur är hanteringen av G9 jämfört med Olympus E-M1 II? Det är väl inte så lätt att jämföra utan att ha båda kamerorna till hands, men var det något som ni funderade på?
Svar från froderberg   2017-11-08 21:52
Jag har inte plåtat så mycket med E-M1 Mark II, så det vågar jag inte uttala mig om. Men G9 ligger absolut i framkant när det gäller ergonomi. Nästan som att sätta på sig ett par tunna handskar med perfekt passform.

Det finns även en switch på framsidan som växlar knapparnas inställning (om jag kommer ihåg rätt) och som känns nyskapande. Men vi får se i testet om vi hittar några missar. Det går inte att upptäcka allt på bara en dag,
2017-11-09 09:25   jonas18z
Intressant när dessa typer av kameror har 60 bilder per sekund. Undra hur Canon och nikon ska kunna konkurrera med detta?
Svar från froderberg   2017-11-09 09:57
Nikon har redan systemkameror som tar 60 bilder/s med råformat, men dessa säljer inte så bra. Så frågan är hur efterfrågad denna funktion är.

Det dröjer nog inte lång tid tills det kommer APS-C-sensorer med denna hastighet.
jag_petter   2017-11-09 12:44
Ja Nikon hade något på gång med sina 1:or men slarvade bort det.


Magnus, du skriver att uppstartstiden kunde varit kortare.
Hur lång är den egentligen?
Hur länge får man vänta från kallstart alternativt vila innan man kan ta en bild?

Även om denna och andra större systemkamror är spegellösa så konkurerar de med spegelreflexkameror där många har uppstartstider som mäts i hundradelar.
Svar från froderberg   2017-11-09 14:26
Det är inte flera sekunder vi pratar om, bara att den inte är lika snabb som de bästa.
Bengf   2017-11-10 10:15
Fördel 1 tums- sensorer och denna M43 är att dom har potential under sin hela levnad till högre bps, tacksammare med mindre sensor att skyffla bilder. Gamla digitala kompakter hade i bland någon form av burst-läge som kunde dra i väg 100 bilder, det blev inte så stor skillnad mellan dom bilderna.

Jag undrar var gränsen går för rejäl nytta av 60 bps, ett finger hinner röra sig 2mm eller nått, kanske kamerorna behöver 3 kortplatser framöver, 4K på ett, Raw/jpeg på ett, och 5x60 bps 300 bilder på ett tredje kort.
jonas18z   2017-11-12 14:55
Ja men DSLR-tekniken kommer nog aldrig att klara det.
2017-11-10 20:25   LarsThoren
Verkar vara en fantastisk kamera till ett överkomligt pris. Hade jag inte haft en E-M1 mkII och objektiv från Olympus hade denna + 200 f2.8 och 1.4 + 2.0 TC varit en stark utmanare. Tycker det är synd att deras DFD CAF kräver objektiv från Panasonic. Det gör det i princip omöjligt för mig att köpa denna kamera om jag nu skulle vilja ha en backup till min E-M1 mkII.
Svar från froderberg   2017-11-10 20:30
Det är lite synd att Panasonic och Olympus inte längre samarbetar kring objektiv. De hade nog båda haft att vinna på det. Det är inte bara autofokusen utan också Dual IS-funktionerna som gärna hade fått vara kompatibla.
2017-12-22 14:04   Stigge
Hej Magnus,
När ni testar G9 till nästa nummer av tidningen vore det intressant att få en jämförelse med Olympus E-M1 Mk 2.
Dom är ju i samma klass, så vilken ska man välja?
Stigge

Merläsning

Test: Sigma 12-24/4 Art

Sigma 12-24/4 DG HSM Art är en rejäl pjäs med extrema bildvinklar. Vi imponeras av frånvaron av optiska fel och jämför mot Sigma 14/1,8 Art som kostar lika mycket. Läs mer...

Samyang XP 50/1,2: Ljusstarkt för dig med Canon

Samyang utökar sin Premium-serie med XP 50 mm f/1,2. Precis som med storebror XP 85 mm f/1,2 är tanken att erbjuda ett billigare alternativ till Canons populära motsvarigheter. Läs mer... 2

Äntligen BSI-sensor med global slutare från Sony

Global slutare i sensorn kommer att underlätta fotografering i framtiden. Sony har presenterat en banbrytande sensor med global slutare och extremt hög uläsningshastighet. Men Sony är inte ensamma om att utveckla globala slutare. Läs mer... 8

Lexar-anställda startar nytt: ProGrade Digital

I höstas tog kinesiska Longsys över Lexar från amerikanska Micron. Nu lanserar tidigare Lexar-anställda det nya märket ProGrade Digital. Ambitionen är att göra minneskort och kortläsare av hög kvalitet till proffs inom stillbild och video. Läs mer... 5

Vi provar Fujifilm X-H1

Under en intensiv dag fick vi chansen att prova Fujifilms nya toppmodell X-H1 och samtidigt ställa frågor om kameran till deras representanter. Kameran är en intressant blandning av nytt och bekant. Vi gillar det mesta, men det finns några irriterande detaljer. Läs mer... 7

Fujifilm X-H1: Toppmodell med bildstabilisering

Fujifilm har lyckats med mycket, men de har hittills saknat två saker: Bildstabilisering i kamerahusen och funktioner som lockar avancerade videokunder. Med Fujifilm X-H1 och två nya videoobjektiv blir det ändring på det. Läs mer... 27

Zeiss Loxia 25/2,4: Kompakt vidvinkel för Sony

Zeiss Loxia 25 mm f/2,4 är en vidvinkel som passar Sonys spegelfria kameror. Dels genom att den har E-fattning, men även det kompakta formatet är matchande. Läs mer... 4

Ljusstark vidvinkelzoom från Sigma

Sigma 14-24 mmm f/2,8 HSM Art är en en ljusstark vidvinkelzoom med fattning för Canon, Nikon och Sigma. Objektivet innehåller en avancerad optisk konstruktion som är anpassad för fullformat. Läs mer... 2

Nikon har prylarna redo för OS

Inför varje OS spänner Canon och Nikon musklerna och bullar upp med en enorm mängd utrustning. Alla OS-fotografer kan låna i stort sett vad de önskar. Nikon drar nytta av PR-värdet och visar nu upp lagret. Läs mer... 10

Arri lanserar nytt sensorformat

Ut med det gamla, in med det nya. Arri, som tillverkar kameror som används vid inspelningen av långfilmer, har lanserat ett nytt sensorformat med tillhörande objektivfattning. Arri kallar formatet LF och sensorstorleken är något större än småbildsformatet. Läs mer... 4

Test: Telezoomar med lång brännvidd

Plus Vi har testat sex av de nyaste längre telezoomarna och imponeras både av hur mycket räckvidd men också hur bra optiska prestanda du får för pengarna numera. Vi återser några bekanta, men hittar också nya favoriter i det här startfältet. Läs mer... 12

Nya funktioner i uppdatering av Photoshop

Adobe har släppt en uppdatering av Photoshop CC (version 19.1) som bjuder på flera nya funktioner, bland annat ett smartare markeringsverktyg.<br> <br> utvecklar en funktion som ska kunna markera en person med bara ett musklick. Bakom tekniken ligger AI, artificiell intelligens. Läs mer... 6

Test: Olympus M.Zuiko ED 25/1,2 PRO

Precis som Panasonic utvecklar nu Olympus en rad påkostade objektiv med fast brännvidd för Micro Four Thirds. Vi har testat Olympus ED 25/1,2 Pro som har rejäl ljusstyrka och mycket fina optiska egenskaper. Läs mer... 3

400 megapixel med Hasselblad H6D-400C MS

Hasselblad höjer ribban från 200 till 400 megapixel för den som behöver få ut mesta möjliga detaljåtergivning från sina motiv. Men smakar det, så kostar det. Läs mer... 13

Korta teleobjektiv till Leica SL

Leica lanserar två teleobjektiv kort brännvidd, L-fattning och ljusstyrka f/2. Objektiven är främst tänkta för småbildskameran Leica SL, men passar även till Leicas APS-C-modeller. Läs mer... 7

Tålig bildlagring ute i fält

Western Digital har utvecklat två olika SSD-enheter med tåligt yttre som är tänkta för att lagra stillbilder och video ute i fält. Den ena har SD-kortläsare och den andra är vädertätad. Läs mer... 10

Ljusstark Nikon-zoom med inbyggd telekonverter

UPPDATERAD. Nikon fortsätter utvidga sitt utbud av proffsobjektiv med E-bländare. Nikon AF-S Nikkor 180-400 mm f/4E TC1,4 FL ED VR är en ljusstark telezoom med inbyggd telekonverter tänkt för press-, sport- och naturfoto. Läs mer... 20

Lumix GH5s - vässad videoversion från Panasonic

Lumix GH5 som Panasonic introducerade för ett år sedan är en systemkamera med ovanligt kraftfulla videofunktioner. Nu tar Panasonic ett steg till och introducerar Lumix GH5s som är ännu mer benhårt videoinriktad, bland annat med en ny sensor som ger lägre brus. Läs mer... 6

Test: Sony FE 12-24 mm f/4 G

Sony satsar vidare med ambitiösa objektiv till sina spegelfria småbildskameror. Ett av de intressantaste är den extrema vidvinkelzoomen FE 12-24 mm f/4 G som imponerar på de flesta punkter. Läs mer... 9

Test: Nikon D850

Plus Nikon D850 är Nikons nya universalkamera för entusiaster och yrkesfotografer. Den har allt som gör D810 bra, men klarar mycket mer tack vara ökad snabbhet och teknik från D5. Läs mer... 5