Proffsfoto

Artiklar > Prov: Panasonic Lumix G9

Prov: Panasonic Lumix G9

Fotosidan har fått möjlighet att fotografera med nya Panasonic Lumix G9 i olika situationer under en hel dag. Slutsaten är att Lumix G9 är en vass konkurrent till Nikon D500, Olympus E-M1 Mark II och en kommande Canon Eos 7D Mark III.

Under dagen fick vi låna en Lowepro-väska laddad med nya Panasonic Lumix G9 och det nya teleobjektivet Leica DG 200/2,8 Power OIS med tillhörande 1,4x telekonverter. I väskan låg också vidvinkelzoomen Leica DG Vario-Elmarit 8-18/2,8-4 Asph, normalzoomen Leica DG Vario-Elmarit 12-60/2,8-4 ASPH Power OIS samt ett batterigrepp och en 2x telekonverter.

Det enda som saknades i väskan var den kommande Leica DG Vario-Elmarit 50-200/2,8-4 ASPH Power OIS. När detta objektiv kommer ut på marknaden så kommer Panasonic ha 10 objektiv i sin premium-serie.

Panasonic har en tydlig strategi där rör sig från konsumentprodukter med låg marginal till entusiastprodukter med högre marginal, men mindre volym. Detta sker inte bara på fotoområdet utan även på andra områden. Som ett exempel har Panasonic återintroducerat varumärket Technichs på hifi-området.

Lumix G9 och den nya teleobjektivet 200/2,8 är ytterligare två byggstenar det här premiumbygget. Nu går Panasonic från att ha en toppmodell (GH5) till att ha två. GH5 är den bästa modellen för video och G9 är bäst för stillbild.

Det märks att att Panasonic är ambitiös i sin premiumsatsning. Med på eventet fanns två brittiska herrar som jobbar på en designbyrå i London som designat G9. De ville inte veta vad som är bra med G9, för de har de redan koll på, utan ville veta vad som saknas för att kunna göra kommande produkter ännu bättre.

Trots en hel dags intensivt fotograferande (jag tog cirka 3 700 exponeringar) så var det svårt att hitta så mycket att anmärka på hos kameran. Istället övervägde det positiva.

Det mest uppenbara är kamerans stora sköna grepp, den stora och detaljerade sökarbilden samt att knapparna är tydliga väl separerade så att man kan hantera kameran med tunna handskar en kall dag. En joystick gör det enkelt att byta fokuspunkt.

Batterigreppet har motsvarande ergonomi som det vanliga greppet. Det behövs inget batterigrepp för att få ett stadigt och skönt gepp om kameran, men batterigreppet gör att man kan spreta lite mer med fingrarna och är naturligtvis bekvämt om man ofta fotograferar i höjdformat.

Batterigreppet är bekvämt om man ofta fotograferar bilder i höjdformat. Bilddata: Lumix G9 med 200/2,8 och 1,4x telekonverter, 1/2000s, f/6,3, ISO 200.

Bilddata: Lumix G9 och Leica DG 200/2,8. 1/400s, f/2,8, ISO 400.

Sökaren var också en positiv upplevelse. Med en uppdateringsfrekvens på 120 bildrutor per sekund går det lätt att följa rörliga motiv. Det sker ingen blackout under exponeringen och sökarbilden är stor och detaljerad. 

En av de få bristerna i handhavandet som vi upptäckte under provfotograferingen är att det inte går att titta på tagna bilder innan kameran hunnit lagra bilderna på minneskortet. Kameran var utrustad med både UHS-I och UHS-II minneskort och efter intensiv serietagning märktes det stor skillnad i tid på hur snabbt kameran var klar med att lagra bilderna beroende på korttyp. En annan detalj är att uppstartstiden kunde varit kortare.

60 bilder per sekund

Det mest anmärkningsvärda med Lumix G9 är naturligtvis att kameran kan ta serier med upp till 60 bilder per sekund i råformat. Men ännu mer imponerande är kanske att kameran klarar av att ta 20 bilder per sekund med kontinuerligt autofokus - det är ju oftast med rörliga motiv som man behöver snabb serietagning.

Provfotograferingen gav inga klara besked om hur bra autofokusen är. Vissa motiv klarade den utmärkt och för andra blev en del rutor oskarpa. Vi lovar gräva djupare i autofokusprestandan i ett kommande test. Det är lätt att göra misstaget att fokusera antalet oskarpa exponeringar istället för att jämföra antalet skarpa. Med tanke på att G9 kan ta 20 bilder per sekund så "har den råd" att missa ett antal rutor och ändra prestera bättre än en kamera som bara kan ta 10 bilder per sekund.

Snabb autofokus. Det här motivet var klarade kameran bra tills bara en ryttares överkropp fyllde bildytan, då ökade antalet oskarpa rutor. Det är alltid svårare att fokusera rörliga motiv på nära håll. Bilddata: Lumix G9 med Leica DG 200/2,8, 1/6400s f/2,8 ISO 200.

Snabbare serietagning ger fler bilder att välja på. Det blir lättare att få bilden med perfekt tajming. Den effektiva bildstabiliseringen gjorde det enkelt att följa motivet trots den extrema snäva bildvinkeln (motsvarande 800 mm med småbildsformatet). Bilddata: Lumix G9 med Leica DG 200/2,8 och 2x telekonverter (400 mm), 1/2500s f/8 och ISO 400.

Bra i motljus. Vidvinkelzoomen Leica DG Vario-Elmarit 8-18/2,8-4 Asph imponerade med bra motljusegenskaper. Bilddata: Lumix G9 och 8/18/2,8-4, 1/2000s, f/4, ISO 200.

Lösningar för astro- och UV-foto

Vid eventet visade Panasonic olika lösningar för undervattens- och astrofoto. Signalen de försökte skicka är att Panasonic vill vara ett seriöst alternativ för naturfotografer. Nästan alla bilder som visades under eventet var naturbilder och de framhöll hur vädertätad kameran är.

Naturfotografen Joakim Odelberg, tillika programledare för SVT:s "Mitt i naturen", visade upp en prototyp till ett UV-hus för Lumix G9 och vidvinkelzoomen 8-18/2,8-4.

Vixen Polarie är ett motortillbehör för att kunna följa stjärnor på himlavalvet. Batteriet i Lumix G9 kan laddas av en powerbank under pågående fotografering, vilket kan vara en tillgång under extremt långa exponeringar.



Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-11-08. Läst av 9634 personer.
Få ut mer av Fotosidan.

Plusmedlemskap kostar 170 kr per år

Köp
Kommentera artikeln. Håll en god ton och håll dig till ämnet.


Logga in för att kommentera

2017-11-08 21:31   PMD
"Slutsaten är att Lumix G9 är en vass konkurrent till Nikon D500, Olympus E-M1 Mark II och en kommande Canon Eos 7D Mark III".

Ja, verkligen. Lika bra eller bättre prestanda på det mesta jämfört med ovan uppräknade konkurrenter, även om AF kanske är ett litet frågetecken jämfört med spegelreflexkamerorna. Jag ser fram emot ett test av G9 som ger ett hum om den saken!

Dessutom något billigare än konkurrenterna. Bäva månde dessa! :-)

Hur är hanteringen av G9 jämfört med Olympus E-M1 II? Det är väl inte så lätt att jämföra utan att ha båda kamerorna till hands, men var det något som ni funderade på?
Svar från froderberg   2017-11-08 21:52
Jag har inte plåtat så mycket med E-M1 Mark II, så det vågar jag inte uttala mig om. Men G9 ligger absolut i framkant när det gäller ergonomi. Nästan som att sätta på sig ett par tunna handskar med perfekt passform.

Det finns även en switch på framsidan som växlar knapparnas inställning (om jag kommer ihåg rätt) och som känns nyskapande. Men vi får se i testet om vi hittar några missar. Det går inte att upptäcka allt på bara en dag,
2017-11-09 09:25   jonas18z
Intressant när dessa typer av kameror har 60 bilder per sekund. Undra hur Canon och nikon ska kunna konkurrera med detta?
Svar från froderberg   2017-11-09 09:57
Nikon har redan systemkameror som tar 60 bilder/s med råformat, men dessa säljer inte så bra. Så frågan är hur efterfrågad denna funktion är.

Det dröjer nog inte lång tid tills det kommer APS-C-sensorer med denna hastighet.
jag&bilden   2017-11-09 12:44
Ja Nikon hade något på gång med sina 1:or men slarvade bort det.


Magnus, du skriver att uppstartstiden kunde varit kortare.
Hur lång är den egentligen?
Hur länge får man vänta från kallstart alternativt vila innan man kan ta en bild?

Även om denna och andra större systemkamror är spegellösa så konkurerar de med spegelreflexkameror där många har uppstartstider som mäts i hundradelar.
Svar från froderberg   2017-11-09 14:26
Det är inte flera sekunder vi pratar om, bara att den inte är lika snabb som de bästa.
Bengf   2017-11-10 10:15
Fördel 1 tums- sensorer och denna M43 är att dom har potential under sin hela levnad till högre bps, tacksammare med mindre sensor att skyffla bilder. Gamla digitala kompakter hade i bland någon form av burst-läge som kunde dra i väg 100 bilder, det blev inte så stor skillnad mellan dom bilderna.

Jag undrar var gränsen går för rejäl nytta av 60 bps, ett finger hinner röra sig 2mm eller nått, kanske kamerorna behöver 3 kortplatser framöver, 4K på ett, Raw/jpeg på ett, och 5x60 bps 300 bilder på ett tredje kort.
jonas18z   2017-11-12 14:55
Ja men DSLR-tekniken kommer nog aldrig att klara det.
2017-11-10 20:25   LarsThoren
Verkar vara en fantastisk kamera till ett överkomligt pris. Hade jag inte haft en E-M1 mkII och objektiv från Olympus hade denna + 200 f2.8 och 1.4 + 2.0 TC varit en stark utmanare. Tycker det är synd att deras DFD CAF kräver objektiv från Panasonic. Det gör det i princip omöjligt för mig att köpa denna kamera om jag nu skulle vilja ha en backup till min E-M1 mkII.
Svar från froderberg   2017-11-10 20:30
Det är lite synd att Panasonic och Olympus inte längre samarbetar kring objektiv. De hade nog båda haft att vinna på det. Det är inte bara autofokusen utan också Dual IS-funktionerna som gärna hade fått vara kompatibla.
2017-12-22 14:04   Stigge
Hej Magnus,
När ni testar G9 till nästa nummer av tidningen vore det intressant att få en jämförelse med Olympus E-M1 Mk 2.
Dom är ju i samma klass, så vilken ska man välja?
Stigge

Merläsning

Vädertätat makrotele från Irix

Irix 150 mm f/2,8 Macro 1:1 är precis som namnet antyder ett teleobjektiv som återger motiv med skala 1:1 vid närgränsen. Det säljs med fattningar för Canon EF , Nikon F och - hör och häpna - Pentax K. Läs mer...

Ljusstark vidvinkel från Sony

Sony kompletterar sin ljusstarka vidvinkel 35 mm f/1,4 med en 24 mm f/1,4 - en klassisk kombination bland bildjournalister. Läs mer... 7

Test: Nikon AF-S 28/1,4E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sina gamla ­klassiska 28 mm f/1,4 med en ny och modern version: AF-S 28 mm f/1,4E ED. Objektivet imponerar mer än sina syskon 24 mm f/1,4 och 35 mm f/1,4. Läs mer... 2

Profoto B10: Kompakt batteridriven studioblixt

Profoto B10 är en betydligt mindre blixt än storebror B1/B1X, vilket gör att B10 är lättare att ta med sig ut i fält eller använda på en bom. B10 går också att använda som videobelysning. Läs mer... 3

Adobe avslöjar nyheter i kommande Photoshop

I nästa version av Photoshop kommer verktyget "Innehållsmedveten fyllning" (Content-Aware Fill) att utvecklas mer och få fler inställningsmöjligheter. Adobe visar hur i en video. Adobe kommer också ta bort stöd för en del äldre operativsystem. Läs mer... 7

Test: Benq SW240

Plus Sedan några år har Benq utmanat Eizo på marknaden för skärmar för fotografer. Vi har testat deras nya Benq SW240 - en prisvärd 24-tumsskärm med avancerad färghantering och som kan hårdvarukalibreras från datorn. Läs mer... 10

Eizo ColorEdge CG279X kan visa HDR

Eizo nya 27-tums ColorEdge-skärm är tänkt för både filmare och fotografer. Den har inbyggd automatisk kalibrator och stöd för HDR-video. Läs mer... 1

Vi provar Canon Eos R

Plus Fotosidan har fått prova Canon Eos R och några av de nya RF-objektiven under en dag. Vår teknikredaktör Martin Agfors har skrivit en lång artikel om hur kameran fungerar och sina tankar om det nya R-systemet. Läs mer... 23

Fujifilm X-T3 tar 30 bilder/s

Med ny sensor och processor blir Fujifilm X-T3 både mer högupplöst och snabbare än sin föregångare X-T2. Även sökare och videofunktion förbättras. Läs mer... 14

Hårdbantade supertelen från Canon

Canon nya supertelen EF 400 mm f/2,8L IS III USM och EF 600 mm f/4L IS III USM väger cirka ett kilo mindre vardera än sina föregångare. Samtidigt lanseras också ett ljusstarkt normalobjektiv för Eos M-serien. Läs mer... 9

Canon Eos R - början på ett nytt spegelfritt system

Väntan har varit lång och många har tvivlat, men nu lanserar äntligen Canon sin första spegelfria småbildskamera Eos R. Med Canon Eos R kommer även fyra nya objektiv - alla med Canons nya objektivfattning RF. Läs mer... 62

Fyra objektiv och tre adaptrar till Canon Eos R

Tillsammans med den nya spegelfria systemkameran Canon Eos R lanseras fyra objektiv med den nya RF-fattningen, två zoomar och två objektiv med fast brännvidd. Läs mer... 6

Tamron SP 15-30/2,8 VC uppdateras till G2

Tamron fortsätter förbättra sina mest populära objektiv och ge dem beteckningen G2 som betyder generation 2. Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2 är förbättrad på flera punkter jämfört med sina föregångare, bland annat har autofokusen blivit snabbare och bildstabiliseringen effektivare. Läs mer...

150 megapixel med Phase One IQ4

Phase One har lanserat tre nya bakstycken med 100 till 150 megapixel som har inbyggda funktioner från mjukvaran Capture One. Det uppges ge högre bildkvalitet. Läs mer... 32

Fotosidan provar Nikon Z7 och analyserar Z-systemet

Plus Fotosidan fick chansen att provköra Nikon Z7 under en dag, och har dessutom funderat lite på vad den här lanseringen betyder, för Nikon och för konkurrenterna. Läs mer... 12

Direkt från Tokyo: Första intryck av Nikon Z7

Fotosidan är på plats i Tokyo under Nikons lanseringsevent för Z-systemet och har hunnit klämma och känna på, men framför allt fotograferat lite med nya Z7. Vi har dessutom fått prata med utvecklare och produktspecialister. Läs mer... 40

Nikon Z7 & Z6 - Nytt spegelfritt system från Nikon

Nu ger sig Nikon in i kampen om de entusiaster och proffs som vill ha en spegelfri kamera med Nikon Z7 & Z6. Nya Z-systemet har småbildssensor, helt ny objektivfattning och sensorstabilisering plus en hel rad andra intressanta detaljer. Läs mer... 63

Ny objektivserie för Nikons Z-system

Introducerar man ett nytt kamerasystem med en ny objektivbajonett blir det ju naturligt att också introducera en ny objektivserie. Utöver de tre objektiv som dyker upp i höst så finns det en roadmap med 20 ytterligare objektiv de närmsta tre åren. Läs mer... 17

Kompakt supertele från Nikon, AF-S 500 mm f/5,6E PF ED VR

Nu till slut presentas officiellt det kompakta 500 mm teleobjektiv Nikon redan berättat att de höll på och utvecklade. Säljstart blir i slutet av september. Läs mer... 12

Test: Fujifilm X-H1

Plus Fujifilm X-H1 är en snabb och mycket tålig kamera som direkt konkurrerar med Nikon D500, Panasonic Lumix G9 och Olympus E-M1 Mark II. Under testet imponerades vi särskilt av den effektiva bildstabiliseringen. Läs mer... 2