Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Panasonic Lumix G9 kan ta 60 bilder/s

Panasonic Lumix G9 kan ta 60 bilder/s

Panasonic introducerar en ny toppmodell som fokuserar mer på stillbildsfotografering än den andra toppmodellen GH5. Lumix G9 har en extra stor sökare, 6,5 stegs bildstabilisering och möjlighet att ta upp till 60 bilder per sekund med full upplösning.

Panasonic Lumix G9 ska kunna konkurrera med kameror som Olympus E-M1 Mark II och Nikon D500 med snabbhet, ergonomi och tålighet.

Med elektronisk slutare går det att ta 20 bilder per sekund med kontinuerlig autofokus (AFC) för att exempelvis fotografera fågel eller sport. Med låst autofokus går det att komma upp i 60 bilder per sekund med full upplösning (20 megapixel). Med mekanisk slutare går det att ta 12 bilder/s med låst fokus och 9 bilder/s med kontinuerlig autofokus. Bufferten rymmer 60 jpeg-bilder eller 50 bilder i råformat.

Autofokusen har 225 punkter som kan väljas enskilt eller i olika stora grupper. Lumix G9 har fått en joystick för att göra det snabbare att byta fokuspunkt. Det finns en funktion för att automatiskt byta fokuspunkter genom att känna igen ögon eller ansikten.

Sökaren har större förstoring än någon annan Lumix-kamera, men det går att ställa om till lägre förstoring om man exempelvis vill fotografera parallellt med en annan Lumix-kamera. Både den elektroniska sökaren om den vridbara skärmen har oled-paneler. Det finns även en svartvit LCD-skärm på ovansidan som visar kamerans inställningar.

Panelen i sökaren har 3,7 miljoner bildpunkter och en uppdateringsfrekvens på 120 fps. Med elektronisk sökare sker ingen blackout när bilden tas. Den bakre bildskärmen är vridbar i två led och 3 tum stor.

Kamerahuset är kraftigare och har bättre grepp jämfört med föregående modeller. Det beror på att Lumix G9 inte är en nedbantad version av GH5 utan en alternativ toppmodell med större fokus på stillbild. Kameran uppges ha rejäl vädertätning och många knappar är utformade för att fungera om man har på sig handskar. Det finns dubbla SD-kortplatser som båda är UHS-II-kompatibla.

Bildstabiliseringen Dual IS har finjusterats upp till 6,5 stegs effekt. Det förutsätter att man använder ett lite nyare Lumix-objektiv med inbyggd bildstabiliering. Dual IS fungerar både för stillbildsfotografering och videotagning.

Kamerhusets bildstabilisering kan användas för att skapa bildfiler (råfomat eller jpeg) på 80 megapixel. Kameran tar 8 exponeringar i tät följd. Mellan varje exponering flyttar bildstabiliseringen sensorn.

4K Video och 6K Photo

Trots att huvudfokus ligger på stillbild är ändå videofunktionen konkurrenskraftig. Lumix G9 kan filma i 4K UHD med upp till 60/50p och 4:2:0-färg och 8 bitars lagring. Datamängden är 150 Mbit/s. Kameran använder hela sensorbredden vid 4K-tagning, vilket innebär en nedsampling från 6K till 4K.

Det finns en funktion kallad 6K Photo som kan lagra 6 000 pixlar breda stillbilder med 30 bilder/s under upp till 10 minuter. Med 4K istället kan frekvensen höjas till 60 bilder/s med oförändrad maxtid.

Lumix G9 har både inbyggd wifi- och blutooth-anslutning. Blutooth-tekniken (version 4.2) är betydligt mer strömsnålt än wifi och därför kan kameran vara ansluten till en mobil enhet under en lång tid med blutooth-tekniken utan att dränera kamerans batteri. Det går att ladda kamerans batteri från en powerbank.

Kamerahuset väger 658 gram med batteri och minneskort. 

Panasonic Lumix G9 har ett rekommenderat pris på 18 999 krononor inklusive moms. Med Leica-zoomen 12-60/2,8-4 är paketpriset 24 999 kronor.



Av Magnus Fröderberg
Publicerad 2017-11-08. Läst av 3901 personer.
Fotosidan Plus | Makrofoto på Öland 12-15 september 2019

Som Plus-medlem får du 1000 kr rabatt

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2017-11-08 10:28   "klick"
Har det kommit nån info på om den klarar 4K60fps ?
Vad jag sett har dom i princip gått ut med all info förutom vilka upplösningar och frekvenser den klarar i videoläget mer än att max ska vara 150mbit ?

Skulle inte bli helt förvånad om dom bara kör 4k30fps för att skilja sig mot GH5 i sådana fall men å andra sidan är det en såpass dyr kamera att dom skulle tappa många potentiella kunder. 60fps är toppen vid allt utom det som just behöver vara filmiskt.

*
Kan besvara den själv såg jag nu. Den klarar 4K i upp till 60/50p i 150 megabit i 8-bitars 4:2:0, eller full-HD i 28 megabit.
Svar från froderberg   2017-11-08 10:45
GH5 är tänkt som toppmodellen för video, men G9 har ändå rätt imponerande specar och klarar 4K UHD med 60p och 50p med 150 Mbit/s. Filmningen i 4K sker med hela sensorbredden.

PS. Såg för sent att du hittade specarna :)
"klick"   2017-11-08 16:11
Tittade på en video där nån Panasonic kille snacka och skillnaden verkar vara att man bara får 10min 4k60fps och 30min i lägre bilduppdateringar. Om det stämmer kan jag inte svära på men det verkar logiskt att det ska finnas begränsningar för att det ska finnas marknad för båda kamerorna.
2017-11-08 12:14   Bakpotatis
Ska ni inte nämna hur många Mpx kameran har?
Svar från froderberg   2017-11-08 12:19
Det missade jag :) 20 megapixel. Borde vara samma sensor i grunden som sitter i Olympus E-M1 Mark II.
2017-11-08 12:51   J O Härnström
Panasonic spottar ut nya modeller i högt tempo.
Det kanske kommer en budgetvariant över instegsmodellerna efter Lumix G80 som får video 4K utan att beskära bilden, och som även får lite andra funktioner som GH5 och G9 har.
Svar från froderberg   2017-11-08 12:53
Ja, det är inte osannolikt. Det vanliga är ju att nya funktioner först kommer till toppmodellerna.
PMD   2017-11-08 14:48
Priset på G80 har sjunkit till under 7000 kr nu, och kanske kan komma att sjunka ytterligare nu när det finns en efterföljare. Om det kommer en budgetvariant av G9 så tror jag definitivt att G80 kommer att bli ännu billigare än nu. Priset har sjunkit med 3000 kr (vilket är ungefär en tredjedel av introduktionspriset) på de två år kameran har funnits på marknaden, och den står sig fortfarande rätt bra i konkurrensen (speciellt i pris/prestanda-tävlingen).

Men man kanske borde vänta ett par år på att G9 sjunker i pris ...?
J O Härnström   2017-11-08 14:58
Andrahandsvärdet sjunker alltid snabbt på Panasonics kameror. De är attraktiva att köpa begagnade men när man köper nytt så får man vara beredd på en snabb värdeminskning.
Det kanske hänger samman med att det ständigt kommer ut nya modeller.
Lumix G7 är en fin kamera som kostar knappt ingenting idag.
2017-11-08 13:00   Bengf
Snygg ingångs bild som vanligt. en klart tilltalande kamera där bägge korten har UHS II. Vad tung kan den vara tro, med crop 2,0 behöver man inte skruva på för stora tunga objektiv heller.

Ja den här blir nog en tuff konkurrent för det mesta upp till APS-C kameror också.
Svar från froderberg   2017-11-08 13:18
Kamerahuset väger 658 gram med batteri och minneskort.

Ibland kan man spara lite vikt, men det är inte säkert. Om vi jämför Panasonics nya 200/2,8 med Canons 400/5,6 så skiljer det bara 5 gram. Ekvivalenta objektiv blir ofta ganska lika stora och tunga.
J O Härnström   2017-11-08 14:01
Jag har skaffat GH5 och tycker att den är riktigt bra även på stillbild.
Bilderna från sensorn på 20 Mpix utan AA-filter är riktigt krispiga.
Dual IS fungerar förträffligt och bidrar till att jag sällan behöver skruva upp ISO.
Nya högpresterande objektiv från både Olympus och Panasonic gör formatet mer och mer attraktivt.
Bengf   2017-11-09 06:38
Oj då skillnad bara 5 gram mellan dom. Ja om Fuji har släppt en mellanformat, så kunde Panasonic släppa en APS-C modell, type en Grand Delux kamera
PMD   2017-11-09 14:16
Panasonic kommer inte att släppa en APS-C-kamera. Det krävs en helt ny uppsättning objektiv till en sådan, och skillnaden i prestanda mellan APS-C och m4/3 är så liten att det går bra för Panasonic att konkurrera med APS-C-kameror med sitt nuvarande sortiment.

Beskärningsfaktorn mellan APS-C (för i stort sett alla utom Canon) och m4/3 är 1,3 men om man beskär APS-C-bilden till samma sidoförhållande som m4/3 (dvs 3:4, vilket en del tycker är att behagligare sidoförhållande än 2:3) så blir faktorn istället 1,2.

För att det ska skilja ett helt steg i brus- och skärpedjupsprestanda så ska beskärningsfaktorn vara roten ur 2, dvs ungefär 1,4.
2017-11-08 14:42   Bobo E
Är den här modellen strypt till 29,59 minuter för video? GH5 är ju inte det längre, men jag har för mig att tullen annars för videokameror är 14%.
Bobo E   2017-11-08 17:21
Jag läste det här på cinema5d.com. Såg något liknande på en annan site också. Vi får se när husen börjar dyka upp vad som stämmer. "It’s worth bearing in mind that there are some recording limitations both in 4K UHD and in Full HD. Mostly importantly, the Panasonic Lumix G9 will only record up to 10 minutes of video in 4K UHD 50/60p in MP4 format. In other modes (Full HD, 4K 24/25/30p both in MP4 and AVCHD), recording will stop at 29 minutes 59 seconds."
PMD   2017-11-08 18:15
Är det inte något av ett specialfall att ta så långa videosekvenser som 10 minuter? Man behöver nog ett jäkligt bra manus för att få publiken att stå ut med så långa scener i en tagning.
Svar från froderberg   2017-11-08 19:22
Det som ligger mig närmast till hands är Intervjuer. De kan ju vara en timme långa.
Svar från froderberg   2017-11-08 19:41
Efter lite grävande i specarna så hittade jag denna fotnot:

- Recording stops when the continuous recording time exceeds 10 minutes with [MP4] in [4K/60p] [4K/50p] [4K/HighSpeed Video].
- Recording stops when the continuous recording time exceeds 29 minutes and 59 seconds with [AVCHD] in [FHD] and [MP4] in [4K/30p] [4K/25p] [4K/24p] [FHD].
2017-11-08 19:40   Chasid
Det finns många fina kameror på marknaden idag. Men det som skiljer agnarna från vetet i mina ögon är hur de presterar på höga ISO. Frågan är hur den nya G9:an med sin lilla sensor presterar på 6400 och 12800 ISO?
Svar från froderberg   2017-11-08 19:45
Utvecklingen av brusprestanda har i stort sett stannat av sedan några år tillbaka av rent fysikaliska skäl. Men har redan nått nära maximal verkningsgrad.

En viss sensoryta kan bara fånga en viss mängd ljus och därmed generera en viss analog signalnivå till A/D-omvandlaren.

De förbättringar som sker handlar om att kunna behålla detaljer med kraftig brusreducering av jpeg-filer. Men detta klarar ju ett bra råkonverteringsprogram också av, och då får man mer kontroll.

Du måste helt enkelt gå ner i ISO om du vill ha lägre brus, Och då finns följande val
- skaffa större sensoryta
- skaffa större max-bländare
- använd längre slutartid (helst med hjälp av stativ eller bildstabilisering)
Chasid   2017-11-08 21:28
För mig som fotar mycket konserter är det ett krav att kameran klarar minst 12800 och gärna 25600 ISO med bra resultat. När jag fotar reportage räcker det oftast med 6400 ISO. Som det ser ut skulle G9:an inte fungera så bra för mina behov.
Svar från froderberg   2017-11-08 21:34
Man kan till viss del kompensera med ljusstyrka, exempelvis finns ju 42,5 mm f/1,2 som motsvarar en 85/2,4. Då är man bara ett steg ifrån vad en fullformatskamera med en 85/1,8 presterar.
FlyerOne   2017-11-08 22:30
Mikael, dina specificerade krav förenklar dina kameravalsproblem avsevärt. :-)

Skulle säga att det inte är mycket lönt för dig att titta på kameror med mindre sensor än FF. Som Magnus skriver ovan har den utveckling vi tidigare sett mot att allt mindre sensorer allt mer närmar sig de större sensorernas prestanda, planat ut. Man ligger som sagt var nu ganska nära vad som är möjligt med Bayerfiltrering. Trots otaliga försök med andra idéer, har ingenting bättre för normal fotografering materialiserats hittills.
Chasid   2017-11-09 07:56
Det finns i princip bara två kameror på marknaden som fyller mina specar och det är Nikon D5 och Sony A7s. Jag har en A7s och tillsammans med ett 70-200 är den perfekt för att frysa snabba förlopp i dunkla konsertlokaler.

Men trots sina mindre sensorer når Fujifilms APS-C kameror nästan hela vägen fram. Den senaste sensorn är användbar upp till 12 800 ASA och Fuji har en hel del ljusstarka och smidiga gluggar av allra högsta klass i bagaget. Om jag bara jobbade med reportage och dokumentärfoto skulle Fuji vara mitt självklara val!
Svar från froderberg   2017-11-09 09:23
Nikon D5 är visserligen bäst på brus, men skillnaden mot andra moderna fullformatare skiljer som regel ett tredjedels till ett halvt steg. Så små skillnader är svåra att se och kan kompenseras för rätt bra vid råkonverteringen.

Det är en myt att A7S skulle vara fantastiska på brus, den är bara normalbra. Vid en jämförelse på skärmen vid 100 procent, men då är det egentligen inte lägre brus i bilden man ser utan skillnaden i förstoringsgrad.

Sen får man ju se på totalen. En Fujifilm X-T2 med 56/1,2 ger i stort sett samma bild som en D850 med 85/1,8.

Men har du råd med en Nikon D5 med Sigma 85/1,4 Art och Nikon 200/2 VR så har du en fantastisk konsert kombo. En Sigma 20/1,4 år inte heller fel i det sammanhanget ;)

Merläsning

Nikon Z6 och Z7 får ögon-AF

Nu är den nya mjukvaran klar som ger Nikon Z6 och Z7 ögon-AF. Firmware-uppdateringen innehåller även två andra betydande förbättringar. Läs mer... 2

Tre snabba hårddiskar - mindre än ett kreditkort

Små och snabba solid state-diskar som ska tåla lite extra hårda tag. Läs mer... 3

DJI Osmo Action utmanar GoPro

DJI är kända för sina drönarkameror, men ger sig nu in i ett nytt segment: actionkameror. DJI Osmo Action är en direkt konkurrent till GoPro Hero 7 Black. Läs mer...

Profoto A1X - förbättrad på 30 punkter

Profoto A1X är en förbättrad version av A1 med bland annat kraftigare batteri och kortare uppladdningstid. Nytt är också att blixten säljs i Sony-version. Läs mer...

Mindre proffsplatta från Wacom

Wacom utökar sitt sortiment av professionella ritplattor med en tredje och mindre storlek. Den mindre storleken gör att priset håller sig på en nivå som är överkomlig för många hobbyfotografer. Läs mer... 11

Nissin MG80 Pro - välkyld toppmodell

Nissin utlovar att deras kommande topmodell MG80 Pro ska klara av att avfyra 1000 blixtar med full effekt i tät följd utan att överhettas. Läs mer... 4

Mindshift Backlight Elite 45 - stor ryggsäck att vandra med

Mindshift Backlight Elite 45 är en fotoryggsäck från Think Tank som har en uttagbar kameradel. Väskan är gjord för att klara längre vandring med stor fotoutrustning. Läs mer... 1

Test: Fujifilm XF 200/2 R LM OIS WR

Plus Till mångas förvåning har Fujifilm introducerat ett litet superteleobjektiv, XF 200 mm f/2 R LM OIS WR. Vi har hårdtestat objektivet. Läs mer... 1

Test: Nikon Z6

Plus Nikon Z6 är mycket lik sitt dyrare och mer högupplösta syskon Nikon Z7. Frågan som många ställer är förstås hur bra den står sig mot konkurrenter som Sony A7 III, och inte minst Nikons egen D750. Läs mer... 2

Nytt Otus-tele från Zeiss

Zeiss utökar sin prestigefyllda Otus-serie med ett nytt teleobjektiv. Zeiss Otus 100 mm f/1,4 är det fjärde objektivet i serien. Läs mer...

Makro från Tokina för Sonys spegelfria

Tokina har utvecklat ett makroobjektiv som passar Sonys spegelfria kameror med E-fattning. Tokina Firin 100/2,8 FE Macro är ett billigare alternativ till Sonys egna makrotele. Läs mer... 2

Test: Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2

Plus Tamron fortsätter förbättra sina mest populära objektiv och ger dem beteckningen G2 som betyder generation två. Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2 är förbättrad på flera punkter jämfört med sin föregångare, bland annat har autofokusen blivit snabbare och bildstabiliseringen effektivare. Läs mer... 14

Firmware ger Sony A7R III och A7 III nya funktioner

Nu går det att ladda ner den nya mjukvaran (firmware) till Sony A7R III och A7 III som ger nya AF-funktioner och intervalltagning. Läs mer... 15

Laowa satsar på videoobjektiv

Objektivmärket Laowa från Venus Optics har gjort sig känt som ett udda märke med en del uppseendeväckande objektivkonstruktioner. De har bland annat gjort extrema vidvinklar med närmast obefintlig distorsion. Liksom många andra ger sig Laowa nu in på videomarknaden. Läs mer...

Snabba och tåliga hårddiskar från Sony

Många fotografer använder LaCies Rugged-hårddiskar när de är "on location". Nu vill Sony konkurrera och utvecklar hårddiskar som är både stöt- och vattentåliga. Läs mer... 1

Fortsatt dyster arbetsmarknad för fotografer

I Arbetsförmedlingens senaste prognos listas fotograf som ett av de tio svåraste yrkena att hitta en anställning inom. "Mycket hård konkurrens om jobben" är Arbetsförmedlingens bedömning, både på kort och på lång sikt. Läs mer... 3

Bantad sändare från Profoto

Profoto har utvecklat en förenklad TTL-sändare som är betydligt mindre än den vanliga TTL-sändaren Air Remote TTL. Profoto Connect är enklare att hantera och något billigare. Läs mer... 2

PhotoMechanic 6 är snabbare

Pressfotografernas älsklingsprogram PhotoMechanic har nu kommit i en ny version som är snabbare än tidigare versioner och som har nya praktiska funktioner. Läs mer...

Test: Nikon AF-S 500/5,6E PF ED VR

Plus Mitt i den allmänna trenden med allt större och tyngre ljusstarka objektiv och allt fler zoomar går Nikon lite mot strömmen och presenterar ett lätt och kompakt fast teleobjektiv på 500 mm med måttlig ljusstyrka. Vi gillar både idén och resultatet.  Läs mer... 7

Fyra rullväskor från Manfrotto

Manfrotto Pro Light Reloader är det gemensamma namnet för fyra nya rullväskor från Manfrotto. Alla kan tas med som handbagage på flygplan. Läs mer... 5

Lastolite HaloCompact