Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons

Proffsfoto

Artiklar > Vi har provat Canon 1D X Mark II

Vi har provat Canon 1D X Mark II

Canon EOS-1D X Mark II

 

Fotosidan har fått möjlighet prova nya Canon EOS-1D X Mark II sida vid sida mot föregångaren 1D X. Här är våra första intryck av den nya toppmodellen.

Canon bjöd in fotopress och pro-handlare från Norden och Baltikum till Helsingfors för att presentera Canon EOS-1D X Mark II och bjuda på en första provkörning. All fakta om den nya kameran hittar du här.

I korthet är 1D X Mark II en helt ny kamera i nästan samma kamerahus som 1D X. Detta uppfattas antagligen som en fördel hos de flesta fotografer, dels för att 1D X är omtyckt och dels för att det blir enklare att använda de båda kamerorna parallellt. Men risken för Canon är att Mark II bara uppfattas som en lätt uppgraderad 1D X, vilket inte stimulerar köparna på samma sätt som en kamera som känns helt ny.

Kommande tester av 1D X Mark II mot 1D X och Nikon D5 kommer att ge svar på frågan hur stort steg framåt 1D X Mark II verkligen är. Tills dess kan vi lyfta upp några intressanta nyheter.

Förbättrad bildkvalitet

1D X mark II ger möjlighet att ta serier med 14 bilder per sekund med full autofokus mot "bara" 12 bilder/s med 1D X och 1D C. Denna förbättring av specifikationen glädjer säkert flera sportfotografer. Vad som inte framgår i specifikationen är hur Canon förbättrat bildkvaliteten på ett sätt som gör 1D X Mark II till en bättre allroundkamera än 1D X och 1D C. Exakt hur stor förbättringen är får vi återkomma till, men det syns redan i jpg-filerna från beta-kamerorna att det skett en förbättring.

Genom att konvertera den analoga signalen från sensorn närmare sensorn kortas de analoga signalvägarna med mindre elektronikbrus till följd. Det ger i sin tur större dynamiskt omfång.

Det kommer säkert siffror på hur stora skillnaderna i brus och dynamiskt omfång är när 1D X Mark II är klar för test, men ännu viktigare är hur bilderna ser ut. Både 1D X och 5D Mark III uppvisar ett fult och missfärgat brus när skuggorna ljusas upp kraftigt. Detta blev betydligt bättre redan med 6D, 7D Mark II och 5Ds/R. Man kan alltså säga att det praktiskt användbara dynamiska omfånget ökade med dessa modeller.

Under provfotograferingen i Helsingfors fotograferade vi bland annat en hockeyspelare belyst med blixtljus. Det innebär att bakgrunden blev mycket mörk. Vi provade sedan att ljusa upp jpg-filen från kameran kraftigt och fick en tydlig indikation på att det hänt saker. Eftersom bilderna är tagna med ett beta-exemplar har vi inte kunnat processa råfilen utan utgått från jpg-filen. Det går inte att göra några exakta jämförelser, utan se detta som en indikation på ATT det skiljer i bildkvalitet och inte som ett mått på hur mycket det skiljer.

Bilderna är tagna på ISO 100, f/10-11. Den andra bilden från respektive kamera är en jpg-fill uppljusad fem steg i Adobe Camera Raw. Tredje bilden är ett utsnitt på 900x900 pixlar nedskalat till 450x450 pixlar.

Canon EOS-1D X

Canon EOS-1D X Mark II

Målvakten heter Niilo Halonen.

4K video

Provfotograferingen bjöd inte på några möjligheter att videofilma. Canon demonstrerade bara hur man kan använda ansiktsföljande autofokus vid videofilmning.

Vid genomgången av videospecifikationerna berättade Canons representanter att vid 4K DCI och 50/60p så bli videofilerna 5733 MB/minut och att ett 64GB-kort räcker till 10 minuters filmning. Bitraten ligger på 800 Mbit/s som mest. Att filerna blir så stora beror på att Canon valt motion-jpeg som är lätt att plocka stillbilder från, men som ger stora filer. Detta liknar hur EOS-1D C fungerar, men av någon anledning har 1D X Mark II inte fått c-log-funktionen som 1D C har. C-log är till hjälp för att finjustera utseendet på ett filmklipp.

Med andra ord är det bäddat för en ännu mer videoinriktad modell, typ 5D Mark IV eller 5D C.

Hur det är att hantera 1D X Mark II som videokamera och hur kvaliteten på videoklippen blir får vi återkomma till längre fram.

AI Servo AF III+

Canon EOS-1D X Mark II har en ljusmätare med tre gånger högre upplösning jämfört med 1D X och dubbelt upp jämfört med 5Ds/R. Eftersom ljusmätaren är en färgkänslig sensor med 300 000 pixlar kan den användas för att hålla koll på hur motivet rör sig över bildytan.

Funktionen kallas AI Servo AF III+ och är kanske främst till nytta för sportfoto, men även för någon som ska fotografera en person som rör dig och hela tiden vill hålla skärpan på ögat. Tyvärr fick vi ingen ordentlig möjlighet att prova hur mycket bättre denna funktion blivit.

Jokerits A-juniorer (Jani Elgbacka, Kalle Sundell, Mika Riippa, Ville Leskinen, Kimi Leppävuori och Jesse Niemi) kommer farande. 1/1600s f/4 ISO 8000.

Det är svårt att testa autofokus och redan 1D X är mycket bra. En bildserie med 1D X Mark II och 1D X sida vid sida visar vid detta tillfälle bara att 1D X Mark II ger fler bilder att välja mellan. Troligen är det större skillnader i förmågan att följa ett motiv över bildytan än hur bra kamerorna är på att följa motiven i djupled.

Klart i kameran

Inte det mest krävande motivet, men vi ser i alla fall att kameran vitbalanserat snyggt. EF 50/1,2L, ISO 800, f/1,8

En viktig egenskap för en nyhetsfotograf är att en kamera levererar bra bildkvalitet rakt ut ur kameran. Bilderna skickas ofta iväg direkt från kameran till redaktionen via en wifi-sändare. Därför har Canon jobbat vidare på att förbättra bildfilerna som kommer rakt ut ur kameran.

Den färgkänsliga ljusmätaren analyserar vitbalansen och funktionen DLO (Digital Lens Optimizer) korrigerar för flera olika slags optiska brister: sfärisk aberration, kromatisk aberration, linjär distorsion samt kompensering av diffraktion och lågpassfilter (uppskärpning).

Till detta kommer upplättning av skuggor, brusreducering och en nyhet: möjligheten att beskära bilden i kameran innan man skickar iväg den. Då slipper fotografen hoppas på att bildredaktören beskär bilden på ett snyggt sätt.

Tyvärr saknas möjlighet att räta upp horisonten. Det lär vara ganska processorkrävande, men skulle underlätta då det inte är så lätt att hålla horisonten rak vid sportfotografering.

Ytterligare några detaljer

Överlag ger Canon EOS-1D X Mark II ett mycket kompetent intryck. Att bildfilerna tål mer bearbetning gör kameran mer allround, exempelvis för en naturfotograf som behöver hög bildkvalitet från ett tåligt kamerahus. Att kameran blivit snabbare glädjer säkert sportfotograferna. Den vanlige pressfotografen som idag är en multijournalist kan glädjas åt hörlursuttag och 4K frame grab.

Vårt intrycket är att många små förbättringar jämfört med 1D X sammantaget gör en stor skillnad. Men finns alltid de små detaljerna som vi hade önskat oss:

- Inbyggd wifi för överföring till smartphone kan inte vara fel och kosta så mycket extra.

- Identiska dubbla minneskort är som regel mest idealiskt. Erbjud gärna dubbla CFast2.0-platser som modifieringsmöjlighet.

- Det går inte att se någon anledning till att plocka bort c-log-funktionen som finns på föregångaren 1D C. (1D X Mark II ersätter både 1D X och 1D C).

- 4K-videofilerna blir väldigt stora.

- 1D X Mark II väger lika mycket som 1D X. Vilket är 110 gram mer än 1D Mark IV. Utvecklingen har gått på fel hål på denna punkt.

- Justering av horisonten vid beskärning.



Publicerad 2016-02-03. Läst av 23613 personer.
Sommarkampanj på våra fotoböcker. Sista dag är 28 juni.

Upptill 60% rabatt

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2016-02-03 21:15   jonas18z
"Att filerna blir så stora beror på att Canon valt motion-jpeg som är lätt att plocka stillbilder från, men som ger stora filer. "

Är det där någon felöversättning eller på vilket sätt är det lätt att plocka stillbilder? Tar jag in filen i premiere och exporterar en frame är det precis lika lätt så länge filtypen stöds?


Mycket konstigt att de inte slopat CF helt år hållet? När ska de släppa gammalt skrot?
Grevture 2016-02-03 23:01
Mjpeg är ju helt enkelt en sekvens av färdiga jpeg-filer. Skall du däremot plocka stillbilder ur någon av de mer utrymmeseffektiva videoformaten får du lägga ihop information från flera rutor (eftersom man ofta bara spar förändringar) vilket gör det hela betydligt mer krävande och sällan ger lika bra stillbildskvalitet.

De släpper förmodligen inte CF helt av samma skäl som Nikon inte gjorde det i D4-generationen: Målgruppen har ofta högvis med CF-kort som de nog vill slippa byta ut allihop på en gång.

Proffskameror är generellt mer konservativa eftersom de vänder sig till en mer konservativ målgrupp.
PMD 2016-02-04 00:55
Det hade ju varit trevligt om man hade kunnat välja mellan Motion JPEG och någon annat format, t.ex. H.265.
Ibland kanske det är bättre att kunna spela in längre videos än att lätt spara stillbilder ur videon.
(Inte för att det spelar någon roll för mig. Jag tillhör inte målgruppen för den här kameran. ;-)
Grevture 2016-02-04 01:18
Per: Håller med. Fast längden på videoklippen styrs av skatteregler, inte av hur de lagras :)
Der Steppenwolf 2016-02-04 08:27
EUs regler för kameror som beskattas som videokameror (alltså högre än stillbildskameror) är att allt över 30 minuter är en videokamera. Så en kamera som spelar in 29 minuter 59 sekunder är fortfarande klassad som stillbildskamera med lägre skatt. Med 5733MB per minut skulle det bli nästan 168 GB stor fil !
Canon hade lätt kunna undvika den enorma filstorleken genom att använda annan codec och fortfarande komma undan med lägre skattad kamera Martin.
Grevture 2016-02-04 13:32
Elvir: Ja, jag vet. Det var till stor del just därför jag höll med Per om att det hade varit en bra idé om de också erbjöd andra codecs :-)
2016-02-04 06:20   K.v.E
Känns lite off med denna efter allt tjat hela sommaren om att dom skulle släppa en med 120MP, inte ens 5DSR känns rolig
Der Steppenwolf 2016-02-04 08:33
Detta är en sport kamera. Hur har du tänkt behandla den ENORMA mängden data som 120MP skulle generera tillsammans med så hög serietagningsfrekvens som krävs av en proffskamera ?
Det skulle krävas en fullfjädrad dator med flera flerkärniga processorer och en bandbredd som fortfarande inte ens finns i PC världen och allt detta skulle man behöva krympa och få plats med i en kamera. All energi det skulle kräva med dagens teknik vill jag inte ens tala om.
Men om du är en magiker som kan trolla bort fysikens lagar så är nog Canon bereda att erbjuda en ordentlig lön och finfina förmåner.
Annars finns det alltid mellanformat om du kräver så stora bildfiler.
Svar från froderberg 2016-02-04 10:01
Med tanke på att föregångaren är 4 år gammal så känner kanske inte befintliga 1D X-ägare att det är "off" med en ny modell. Om man är ute efter att roa sig med en kamera så kanske 16 bilder per sekund kan vara rätt kul. Men 120 mp är kanske ännu roligare. Det ska komma en kamera 100+ mp framöver.
Der Steppenwolf 2016-02-08 09:03
Magnus, undrar vad du tycker om 120MP och rå datorkraf som krävs för att behandla dessa filer ?
Minns hur folk reagerade på Nikons D800 och Sonys senaste :)
Internminnet, CPU kraft och lagrings krav är det inte många som därute som tänker på verkar det som.
Svar från froderberg 2016-02-08 11:36
Elvir: Generellt utvecklas datorerna snabbare än kamerorna. Att behandla 120 megapixel 2017 är kanske inte tyngre än det var att behandla 21 megapixel 2007. I prepress-världen är inte detta något speciellt. De har hanterat enorma filer från trumskannrar i över 20 år, men datorerna som behövs har blivit billigare och billigare att köpa in ;)

Redan sedan några år tillbaka finns det kameror som levererar 200 megapixels råfiler. (Hasselblad H5D-200MS). Jag tror att Canon ser på sin 100+mp-kamera som en specialkamera för exempelvis reproduktioner och produktfoto. Det innebär att köparna vet vad de köper och har tillräckliga datorer. De flesta kommer fortfarande köpa kameror med 20-24 megapixel.
K.v.E 2016-02-20 16:12
Helt rätt Magnus, jag kör över 160MP filer till min dator utan problem från min Phase One..kan ladda hem lite filer samtidigt :D

Merläsning

Lång telezoom från Olympus

Olympus har tagit fram ett lättare och billigare alternativ för alla som tycker att deras 150-400/4,5 är för stor och dyr. Läs mer... 1

Sony A7S III – professionell satsning på 4K

Sony A7S III är främst en videokamera – men visar hur kommande stillbildskameror från Sony kommer att fungera. Läs mer... 38

Video-råformat med Panasonic Lumix S1H

Precis som Sony A7S III får Panasonic S1H möjlighet att lagra video i råformat. Panasonic utvecklar också möjlighet att använda flera av sina kameror som webbkamera. Läs mer...

Nikon utvecklar webcam-funktion för flera kameror

Covid-19-utbrottet har gjort att många möten hålls på nätet. Därför utvecklar nu Nikon webbkamera-stöd för många av sina befintliga kameramodeller. Läs mer... 3

Sony A7S III presenteras den 28 juli

Nu är det klart att efterträdaren till Sony A7S II kommer att heta A7S III. Kameran presenteras den 28 juli klockan 16.00. Ryktena talar om en hel del spännande specifikationer. Läs mer... 2

Lång telezoom och konvertrar för Canon RF

Canon RF 100-500 mm f/4,5-7,1L IS USM och de nya två telekonvertrarna har tidigare aviserats, men är nu klara för produktion och försäljning. Läs mer... 3

Ljusstark extrem vidvinkelzoom från Sony

Sony kompletterar omtyckta FE 12-24 mm f/4 G med en ljusstarkare proffsversion: FE 12-24 mm f/2,8 GM. Det kan passa för såväl reportage som astrofoto. Läs mer... 5

Olympus berättar mer om kommande objektiv

Olympus har uppdaterat sin produktplan för kommande objektiv och berättar mer om sin nya supertelezoom. Läs mer... 5

Canon anordnar liveevent – största lanseringen någonsin

Är det äntligen dags för lansering av Canon Eos R5? Läs mer... 3

Fler funktioner till Fujifilms GFX-serie

Fujifilm adderar en rad nya funktioner till sin mellanformatsserie GFX. Bland annat nya filmsimuleringslägen, ny AF-funktion, mer avancerad fjärrstyrning, fler videofunktioner med mera. Läs mer...

Ny vidvinkel till Fujifilm GFX

Helt i linje med sin tidigare offentliggjorda produktplan har Fujifilm lanserat en ny vidvinkel som fyller ut mellanrummet mellan de två befintliga fasta vidvinklarna. Läs mer...

Ny Sony A7S kommer snart

Det kommer snart en efterträdare till Sony A7S II. Sonychefen Kenji Tanaka berättar mer om den kommande kameran i en intervju. Läs mer... 9

187 megapixel med Leica SL2

Leica SL2 får genom en uppdatering till firmware-version 2.0 möjlighet att ta högupplösta med 187 megapixel. Läs mer... 2

Test: Fujifilm X-T4 – Nära fulländning?

Plus Fujifilm fortsätter pricka av vår önskelista och nya X-T4 har fått den mest önskade funktionen: inbyggd bildstabilisering. Tillsammans med snabb serietagning, ny tyst slutare och mycket avancerade videofunktioner börjar vi få svårt att hitta punkter att förbättra. Läs mer... 14

Nya drönarregler skjuts fram till årsskiftet

Nya EU-anpassade regler för drönare skulle införas den 1 juli 2020. Transportstyrelsen meddelar nu att de reglerna skjuts fram sex månader på grund av coronapandemin. Läs mer... 9

Äntligen är Pentax nya 85/1,4 klar

HD Pentax-D FA★ 85 mm f/1,4 ED SDM AW är ett nytt bidrag till Pentax Star-serien – en uppsättning objektiv med extra hög optisk prestanda. Läs mer... 8

UV-hus till Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50

En rad nya produkter för fotografering under vatten har kommit ut på marknaden, bland annat uv-hus för de spegelfria systemkamerorna Olympus E-M1 Mark III och Nikon Z50. Läs mer...

Test: Tamron SP 35 mm f/1,4 Di USD - Tamrons bästa hittills

Plus Tamron brukar inte göra stora ljusstarka skrytobjektiv, men när deras SP-serie fyllde 40 år förra året bestämde de sig för att visa vad de kan och utlovade en 35 mm f/1,4 som inte bara var i klass med konkurrenterna utan till och med bättre. Vi har testat om det  påståendet håller. Läs mer... 25

Test: Sony A9 II - Proffsig blir proffsigare

Plus Sony har uppdaterat A9, deras sport-, action- och pressfotokamera i första hand riktad till yrkesfotografer. Grundprestanda är desamma, upplösningen och topphastigheten har inte ändrats. Men trots detta är A9 II en ny och faktiskt avsevärt bättre kamera än sin föregångare. Läs mer... 19

DJI Matrice 300 RTK drönare med Zenmuse H20 kamerasystem

DJI lanserar en ny drönarplattform som man kan montera olika kameramoduler på. Läs mer... 1

Elinchrom ELB 500 TTL