Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons
Artiklar > Premium > Test: Canon Eos R7 - Utmärkt för sport och fågelfoto

Test: Canon Eos R7 - Utmärkt för sport och fågelfoto

Effektiv autofokus. Snabb serietagning och mycket bra autofokus gör Eos R7 klart lämplig för sportfoto.  Bilddata: Grimsta IP, Stockholm. Canon Eos R7, EF 400 mm f/2,8L IS III USM, 1/2000 sek, f/2,8, ISO 200.

 
Plus

Canon Eos R7 är den spegelfria efterträdaren till Eos 90D och 7D Mark II. Kameran förenar APS-C-formatet med de spegelfria kamerornas fördelar.


Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla Plus-artiklar för bara

20 kr

för en månad

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som sedan automatiskt förlängs med två månader i taget för 79 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Publicerad 2023-01-10.

Artiklar i detta nummer

11 Kommentarer

brutusostling 2023-01-10 16:13  
Tack för jättebra recension även om du inte framhåller prisvärdheten riktigt lika mycket som jag gärna vill göra. Det finns kameror som jag brukar rekommendera när man inte har råd med de svindyra proffshusen. Kameror som är fantastiskt bra, för djur- och fågelfotografer inte minst med en riktigt bra autofokus. Nikon D500 var en av de mest prisvärda kameror som gjorts bland spegelreflexkameror, otroligt snabb, bra på höga ISO och ett väldigt bra pris (jämfört med proffsmodeller). Bland Canons spegelreflexer kändes EOS 7 D Mark II när den kom som en sådan, man fick mycket för pengarna, ett moderat pris (jämfört med proffskameror och fullformat). Och jag har redan rekommenderat flera workshopdeltagare R7 av samma anledning om eller när de går över till spegellöst. Den skenbara brännviddsförlängningen är ingen nackdel om man pratar plånbok. För bokehn med fullformat och ljusstarka gluggar betalar man dyrt. Nu har jag sett Canons RF-zoom 100-500 mm till priser kring 30.000. Det gör zoomen till ett bra allroundval för djur-/fågelfotografen, när den kostade 35.000 kändes den definitivt som för dyr i förhållande till vad konkurrenterna erbjöd. Jag har goda erfarenheter av 100-500 mm när jag kört havsörn på havet eller djur på game-drives, lättarbetad genom sin behöändighet och vikt (om än lite ljussvag redan tidigt när man zoomar). Jag funderar på R7 som backupkamera till R3 - när tiderna kanske blir bättre.
Bussmicke 2023-01-18 00:28
Ja Brutus, R7 är mycket kamera för pengarna. Jagt har R och R7 och är nöjd med kamerorna, Det enda jag sknar är snabbare serietagning och det har R7 med råge.
lonian 2023-01-10 19:22  
Önskar Nikon släpper något liknande och skulle dom inte göra det blir jag nästan sugen på att ha en R7 enbart för macro. Men det blir drygt att skaffa en ny macro otpik och blixt enbart för den kameran.
PMD 2023-01-13 01:17
Nikon har flera spegelfria DX-kameror i sitt sortiment.
21 Mpixel räcker långt.
Sten-Åke Sändh 2023-01-11 13:34  
Äntligen ökar trycket i APS-C sementet på Sony som helt somnat av här. Jag har redan en 7 IV med 33 MP som jag tycker är en perfekt MP- kompromiss. Även Sony behöver fylla ut sitt APS-C segment med något motsvarande. Jag har tyckt länge att Sony svikit sina APS-C användare och det är rätt åt dem att de nu kommer att vara minst trea på dem bollen för där har ju även Fuji skärpt sig. Tack Canon för det! Det behövs ett billigare alternativ än A7 IV även för Sony-användarna.
Staffan Zetterlund 2023-01-11 19:02  
Men det hade ju inte gjort något om dom även släppte lite objektiv till den, alla vill ju faktiskt inte använda tele, en ljusstark normalzom o även något i vidvinkel segmentet hade ju inte skadat !
Svar från froderberg 2023-01-11 20:31
Håller med. En 16-55/2,8 eller liknande hade varit super.
Staffan Zetterlund 2023-01-12 06:17  
Jo precis, en 16-55 F2,8 skulle absolut varit trevligt o även en lite vidvinkligare zoom också så klart.
Marteric 2023-01-14 18:19
Enligt CR kommer troligtvis en RF-S 11-22 4,5-5,6 första halvåret 2023.
Staffan Zetterlund 2023-01-15 09:30
Jo, den är ju ordentligt vidvinklig men med en bländare på 4.5- 5.6 så känns det väl sådär roligt :-/ Skulle väl önskat med en fast bländare på åtminstone f4 men ännu hellre 2.8
PMD 2023-01-16 04:36
Specifikationen är mycket lik motsvarande EF-M-objektiv.
Det finns även ett EF-S 10-18 mm f/4.5-5.6 IS STM som jag själv har och tycker är OK.

Den allmänna trenden för Canons RF-serie är ljussvagare objektiv.
Jacobssons 2023-05-12 15:41  
Liten bump här, men jag hakar på med lite frågor. Ska börja med nytt system, APS-C eller FF, kan inte bestämma mig riktigt. Har ägt liten (X-T20) Fuji innan och olika Nikon DSLR. Senaste tiden har det blivit M43 men jag är inte nöjd (vi behöver inte gå mer in på det). Saknar sonika omfånget, dynamiken osv.

Så - vad tusan köper man 2023 utan några gluggar i bagaget? Kollat på R7, men även R8. Känner till den senares begräsningar och fördelar, dock inte så mkt om R7. Klämt på den och tyckte väl att den inte kändes så semi-pro som 7D etc, ett snäpp ner i känsla. (vi pratar material i huset osv).

Men pratar vi skillnad i bildkvalitet med liknande gluggar så behöver jag nog hjälp för att förstå om jag kommer se någon direkt skillnad mellan dagens APS-C kameror (med bra gluggar), och om jag verkligen behöver FF är en fråga jag inte heller kan svara på. Ägde en a7 II, men den kändes sådär, och kanske inte kan jämföras med dagens FF?

Likadant med dagens APS-C, vet inte vad som hänt sedan jag hade mina Nikons (senaste var D7000) och min X-T20 från Fuji.

Uppdatera mig gärna, alltid roligt att höra vad ni tycker. Kan ju läsa onlina vad recensenter tycker men det är ta mig tusan icke samma sak. =)
Svar från froderberg 2023-05-12 16:07
Det stämmer att Eos R7 inte har lika proffsiga ambitioner som Eos 7D Mark II. Man kan väl säga att Eos R7 är en kombination av Eos 90D och Eos 7D Mark II.

Fördelarna med R7 är relativt hög upplösning och autofokus i toppklass. Eftersom det är en systemkamera bör man också väga in hela systemet, det vill säga: Är det några objektiv i systemet som är extra attraktivt. Fujifilm har ju till exempel ett unikt omfattande utbud av APS-C-optimerade objektiv medans Canon har många väldigt högpresterande objektiv. Till exempel RF 100-500.
Få ut mer av Fotosidan som inloggad

Fotosidan är gratis! Som inloggad får du smarta funktioner. Du kan ladda upp 10 bilder och få kritik på dem. Du får vårt nyhetsbrev. Du kan skapa köp&sälj annonser mm

Mer premiumläsning