Proffsfoto

TEST: EIZO CS240 – en skärm som visar rätt

Plus

En bra skärm som är kalibrerad ger dig full kontroll över bilden. Tills nu har bra skärmar varit dyra. Eizo Coloredge CS240 är inte den billigaste skärmen, men väldigt prisvärd för fotografer.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 16 kr första månaden*

Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om tre månader
och som automatiskt förlängs där månad två och framåt kostar 60 kr per kvartal. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.



Stefan Ohlsson
Publicerad 2015-08-18. Läst av 13220 personer.


Eizo ColorEdge CS240

2015-08-18 21:27   PMD
Jag hittar bara paket med programvaran ColorNavigator. Det behövs väl också ett mätinstrument för att man ska kunna kalibrera?
froderberg   2015-08-18 22:33
Det går att använda fristående kalibratorer, men här är ett paket med kalibrator. http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007155933/eizo/bildskaerm-24-coloredge-cs240cal-svart-ex
PMD   2015-08-18 23:29
Tack! Den missade jag när jag tittade på SPs webplats. Bara 500 kr dyrare än utan kalibrator måste väl sägas vara rätt bra?
2015-08-18 23:09   martinot
Väldigt intressant skärm och prisläge för mig som amatör. Tack för ett bra test.
2015-08-19 02:29   larjo
Blir resultatet sämre med den den medföljande kalibratorn än med tex
i1 Display? Googlat lite men hittar inget bra svar.
Svar från stefohl   2015-08-19 08:43
I1Display PRO är en riktigt bra kalibrator. Den som följer med i paketet är en Spyder 4 eller Spyder 5. 4:an har en lite större variation från exemplar till exemplar än i1Display Pro. Hur det är med Spyder5 vet vi inte än, eftersom den är,så ny.
2015-08-19 08:50   erro.se
Detta med färgrymder och -profiler är fortfarande inte helt lätt att förstå. En av de saker jag inte begriper är hur det kan vara svårt för en skärm (som denna) att visa mörka färger? Exempelbilden ovan visar ju att den klarar väldigt mättade gröna färger, men inte mörka gröna. Hur hänger det ihop?
Svar från stefohl   2015-08-19 11:19
Ju mörkare färgen är, desto mer förlorar den i mättnad. Här tappar skärmprofien något lite mera än arbetsfärgrymden. Resultatet är ändå alldeles utmärkt. Du ska se andra skärmar, som anges täcka in 100% av Adobe RGB. Där är det stora grå fält som visar att skärmen inte alls klarar detta.
Grevture   2015-08-19 12:16
Tänk på att en mörk del av bilden är en del där du släpper fram mindre ljus, och det är ljuset som överför bilden och färgerna till oss.

För att göra en grov analogi: Ju lägre någon pratar (lägre ljudvolym), ju svårare blir det att återge budskapet exakt och det blir helt enkelt svårare att höra vad personen säger. Det blir lite samma i en skärm: När du sänker ljusvolymen tillräckligt långt blir det svårt att exakt återge färger.

Lcd-skärmar har dessutom det problemet att de har en fast lysande bakgrundbelysning (du kan tänka dig lcd-panelen som ett stort förändringsbart diapositiv på ett ljusbord). Man åstadkommer svagt ljus (mörka delar av bilden) genom att strypa ljusflödet, ju närmare svart man kommer, ju svårare blir det att göra detta exakt.

Jag vet inte om Stefan har haft chansen att mäta upp någon bra oled-skäm ännu (jag har inte gjort det), men i teorin borde det bli lite enklare att återge mörka toner bra där i och med att pixlarna så att säga är enskilda dioder som inte bara kan växla färg utan också öka och minska sin ljusstyrka.

Men grundproblemet att det alltid blir svårt att urskilja budskapet (i det här fallet färgen) när signalen (i det här fallet ljusstyrkan) är svag kvarstår - den delen är lite ofrånkomlig.
Svar från stefohl   2015-08-19 13:04
Jo, jag har mätt upp en skärm med OLED. Och den var ju rätt bra, men så kostade också ett sexsiffrigt belopp. Används framförallt för videoredigering, där man har stora krav på återgivningen av de mörka valörerna.
2015-08-21 23:13   moam72
Är det bättre med skärmupplösning 2560x1440 eller ännu högre 3840x2160,
när man bildredigerar ?
/Morgan
Svar från stefohl   2015-08-26 15:37
Den högre upplösningen är det som ofta kallas 4K, och där kommer det ju fler och fler skärmar som har den upplösningen. Jag skrev om för- och nackdelar med dessa skärmar i denna artikel.
http://www.sfoto.se/f/praktisk-teknik/skarmar-med-hog-upplosning-och-stort-fargomfang

Merläsning

400 megapixel med Hasselblad H6D-400C MS

Hasselblad höjer ribban från 200 till 400 megapixel för den som behöver få ut mesta möjliga detaljåtergivning från sina motiv. Men smakar det, så kostar det. Läs mer... 11

Korta teleobjektiv till Leica SL

Leica lanserar två teleobjektiv kort brännvidd, L-fattning och ljusstyrka f/2. Objektiven är främst tänkta för småbildskameran Leica SL, men passar även till Leicas APS-C-modeller. Läs mer... 7

Tålig bildlagring ute i fält

Western Digital har utvecklat två olika SSD-enheter med tåligt yttre som är tänkta för att lagra stillbilder och video ute i fält. Den ena har SD-kortläsare och den andra är vädertätad. Läs mer... 10

Ljusstark Nikon-zoom med inbyggd telekonverter

UPPDATERAD. Nikon fortsätter utvidga sitt utbud av proffsobjektiv med E-bländare. Nikon AF-S Nikkor 180-400 mm f/4E TC1,4 FL ED VR är en ljusstark telezoom med inbyggd telekonverter tänkt för press-, sport- och naturfoto. Läs mer... 20

Lumix GH5s - vässad videoversion från Panasonic

Lumix GH5 som Panasonic introducerade för ett år sedan är en systemkamera med ovanligt kraftfulla videofunktioner. Nu tar Panasonic ett steg till och introducerar Lumix GH5s som är ännu mer benhårt videoinriktad, bland annat med en ny sensor som ger lägre brus. Läs mer... 6

Test: Sony FE 12-24 mm f/4 G

Sony satsar vidare med ambitiösa objektiv till sina spegelfria småbildskameror. Ett av de intressantaste är den extrema vidvinkelzoomen FE 12-24 mm f/4 G som imponerar på de flesta punkter. Läs mer... 9

Test: Nikon D850

Plus Nikon D850 är Nikons nya universalkamera för entusiaster och yrkesfotografer. Den har allt som gör D810 bra, men klarar mycket mer tack vara ökad snabbhet och teknik från D5. Läs mer... 5

Nya drönarregler från 1 februari

Nästa år börjar nya regler för dig som flyger drönare att gälla. Den största förändringen är att reglerna även kommer gälla för dig som flyger privat, samt att tillståndskravet för drönare upp till 7 kilo kommer försvinna. Läs mer... 19

Plåta digitalt med Hasselblad Xpan-objektiv

1998 lanserade Hasselblad en panoramakamera tillsammans med Fujifilm: Hasselblad Xpan. De tre objektiven till Xpan och Xpan II kan nu användas med en Hasselblad X1D med hjälp av en ny adapter. Läs mer... 2

Profoto öppnar egen webbutik

Liksom flera stora kameratillverkare öppnar Profoto en egen webbutik. I butiken kan kunderna inte bara handla utan även ta del av videokurser och inspirationsfilmer. Läs mer...

Nya funktioner i Lightroom CC och Classic

Adobe har lanserat en uppdatering av Lightroom CC och Lightroom Classic. Även Camera Raw uppdaterades. Peter Györffy går igenom de nya funktionerna. Två av dem är smartare autofunktion i LR Classic och kurvor i LR CC. Läs mer...

Test: Sigma 14/1,8 DG HSM Art

Plus Sigma fortsätter sätta press på Canon och Nikon med sin Art-serie. Vi testade nyligen deras mycket imponerande 135/1,8 Art, nu har turen kommit till deras lika imponerande och lika ljusstarka vidvinkelobjektiv 14/1,8 Art. Läs mer... 5

Intelligentare verktyg i Photoshop CC

Adobe utvecklar en funktion som ska kunna markera en person med bara ett musklick. Bakom tekniken ligger AI, artificiell intelligens. Läs mer... 2

Test: Zeiss Loxia 85 mm f/2,4

Plus Zeiss korta porträtt-tele Loxia 85/2,4 är härligt litet och lätt, och har hög kvalitetskänsla. Men framförallt är det fantastiskt skarpt. Läs mer...

Styr ljuset i efterhand med Isolite

Isolite är ett Kickstarter-projekt som ska ge möjlighet att kontrollera ljussättningen i efterhand. Med en tillsats på blixten och ett Isolites programvara vid råkonverteringen kan man kontrollera styrkan för olika ljuskällor i efterhand. Läs mer... 2

Rejäl glasbit från Leica

Noctilux har alltid varit synonymt med 50 millimeter och extrem ljusstyrka. Från och med nu är det bara synonymt med det sistnämnda. Leica har nämligen lanserat Noctilux-M 75 mm f/1,25. Läs mer... 69

Därför börjar Sony med CFast-kort

Det kan verka snurrigt att Sony börjar tillverka CFast 2.0-minneskort när det bara är Canon som gör en stillbildskamera med CFast-kort. Men det finns en förklaring. Läs mer... 7

Test: Sigma 85/1,4 DG HSM Art

Plus Sigma fortsätter göra livet svårt för Canon och Nikon med sin Art-serie. Sigma 85/1,4 Art är både billigare och bättre än Canon och Nikons motsvarigheter. Läs mer... 12

Missnöjd med skrivaren - tar till släggan

Alla har vi nog känt oss hederligt förbannade någongång. Frilansfotografen Maria G Nilsson blev så pass förbannad på sin skrivare att hon slog sönder den med en slägga. Kolla in videon där Maria får utlopp för sin vrede. Läs mer... 56

Test: Zeiss Batis 135 mm f/2,8

Zeiss Batis är en serie AF-objektiv med Sony E-fattning. Vi har testat nya Batis 135 mm f/2,8 som imponerar. Läs mer... 7