Proffsfoto

Artiklar > TEST: EIZO CS240 – en skärm som visar rätt

TEST: EIZO CS240 – en skärm som visar rätt

Plus

En bra skärm som är kalibrerad ger dig full kontroll över bilden. Tills nu har bra skärmar varit dyra. Eizo Coloredge CS240 är inte den billigaste skärmen, men väldigt prisvärd för fotografer.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 16 kr första månaden*

Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om tre månader
och som automatiskt förlängs där månad två och framåt kostar 60 kr per kvartal. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.



Stefan Ohlsson
Publicerad 2015-08-18. Läst av 13432 personer.

Fotosidan produktdatabas

Omdömen från användare, testbilder och produktinformation


2015-08-18 21:27   PMD
Jag hittar bara paket med programvaran ColorNavigator. Det behövs väl också ett mätinstrument för att man ska kunna kalibrera?
froderberg   2015-08-18 22:33
Det går att använda fristående kalibratorer, men här är ett paket med kalibrator. http://www.scandinavianphoto.se/produkt/1007155933/eizo/bildskaerm-24-coloredge-cs240cal-svart-ex
PMD   2015-08-18 23:29
Tack! Den missade jag när jag tittade på SPs webplats. Bara 500 kr dyrare än utan kalibrator måste väl sägas vara rätt bra?
2015-08-18 23:09   martinot
Väldigt intressant skärm och prisläge för mig som amatör. Tack för ett bra test.
2015-08-19 02:29   larjo
Blir resultatet sämre med den den medföljande kalibratorn än med tex
i1 Display? Googlat lite men hittar inget bra svar.
Svar från stefohl   2015-08-19 08:43
I1Display PRO är en riktigt bra kalibrator. Den som följer med i paketet är en Spyder 4 eller Spyder 5. 4:an har en lite större variation från exemplar till exemplar än i1Display Pro. Hur det är med Spyder5 vet vi inte än, eftersom den är,så ny.
2015-08-19 08:50   erro.se
Detta med färgrymder och -profiler är fortfarande inte helt lätt att förstå. En av de saker jag inte begriper är hur det kan vara svårt för en skärm (som denna) att visa mörka färger? Exempelbilden ovan visar ju att den klarar väldigt mättade gröna färger, men inte mörka gröna. Hur hänger det ihop?
Svar från stefohl   2015-08-19 11:19
Ju mörkare färgen är, desto mer förlorar den i mättnad. Här tappar skärmprofien något lite mera än arbetsfärgrymden. Resultatet är ändå alldeles utmärkt. Du ska se andra skärmar, som anges täcka in 100% av Adobe RGB. Där är det stora grå fält som visar att skärmen inte alls klarar detta.
Grevture   2015-08-19 12:16
Tänk på att en mörk del av bilden är en del där du släpper fram mindre ljus, och det är ljuset som överför bilden och färgerna till oss.

För att göra en grov analogi: Ju lägre någon pratar (lägre ljudvolym), ju svårare blir det att återge budskapet exakt och det blir helt enkelt svårare att höra vad personen säger. Det blir lite samma i en skärm: När du sänker ljusvolymen tillräckligt långt blir det svårt att exakt återge färger.

Lcd-skärmar har dessutom det problemet att de har en fast lysande bakgrundbelysning (du kan tänka dig lcd-panelen som ett stort förändringsbart diapositiv på ett ljusbord). Man åstadkommer svagt ljus (mörka delar av bilden) genom att strypa ljusflödet, ju närmare svart man kommer, ju svårare blir det att göra detta exakt.

Jag vet inte om Stefan har haft chansen att mäta upp någon bra oled-skäm ännu (jag har inte gjort det), men i teorin borde det bli lite enklare att återge mörka toner bra där i och med att pixlarna så att säga är enskilda dioder som inte bara kan växla färg utan också öka och minska sin ljusstyrka.

Men grundproblemet att det alltid blir svårt att urskilja budskapet (i det här fallet färgen) när signalen (i det här fallet ljusstyrkan) är svag kvarstår - den delen är lite ofrånkomlig.
Svar från stefohl   2015-08-19 13:04
Jo, jag har mätt upp en skärm med OLED. Och den var ju rätt bra, men så kostade också ett sexsiffrigt belopp. Används framförallt för videoredigering, där man har stora krav på återgivningen av de mörka valörerna.
2015-08-21 23:13   moam72
Är det bättre med skärmupplösning 2560x1440 eller ännu högre 3840x2160,
när man bildredigerar ?
/Morgan
Svar från stefohl   2015-08-26 15:37
Den högre upplösningen är det som ofta kallas 4K, och där kommer det ju fler och fler skärmar som har den upplösningen. Jag skrev om för- och nackdelar med dessa skärmar i denna artikel.
http://www.sfoto.se/f/praktisk-teknik/skarmar-med-hog-upplosning-och-stort-fargomfang

Merläsning

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 6

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...

Elinchrom ELB 500 TTL har dubbel TTL-automatik

Elinchrom ELB 500 TTL är en kompakt och batteridriven studioblixt som kan växla mellan två olika system för TTL-automatik, dels Elinchroms eget och dels Phottix. Det går att använda ELB 500 TTL ihop med flera andra Elinchrom- eller Phottix-blixtar. Läs mer... 7

Vi har provat Sony A7 III

Plus Fotosidans reporter blev insnöad på Arlanda när Sony lanserade A7 III. I stället delar vår norske kollega Toralf Sandåker med sig av sina första intryck av Sony A7 III. Läs mer... 5

Två premium-objektiv från Tokina

Tokina satsar på två serier med premiumobjektiv: Opera för Canons och Nikons spegelreflexkameror och Firin för Sonys spegelfria kameror. Läs mer... 2

Två nya Art-objektiv från Sigma

Sigma lanserar sitt första makro-objektiv i Art-serien och ett 105 mm f/1,4 med väldigt stor frontlins. Läs mer... 4

Nio Sigma Art-objektiv till Sony

Sigma anpassar nio av sina Art-objektiv för Sonys spegelfria systemkameror. Läs mer... 4

Sony A7 III - prisvärda prestanda från Sony

Att Sony uppdaterar basmodellen i Sony A7-programmet lär inte förvåna någon. En positiv överraskning är däremot hur mycket av prestanda och funktioner från den dyrare A7R III som nya A7 III får utan att allt för dramatisk prishöjning. Läs mer... 41

Leica-märkt telezoom till Panasonic Lumix

Leica DG Vario-Elmarit 50-200 mm f/2,8-4 Asph är det tredje och sista objektivet i en serie med högkvalitativa zoomar från Panasonic. Tidigare har det kommit en vidvinkelzoom och en normalzoom. Alla tre har ljusstyrka f/2,8-4. Läs mer... 2

Sony HVL-F60RM: Radiostyrd proffsblixt

Sony HVL-F60RM är en kraftfull blixt tänkt för att användas med Sonys spegelfria kameror. Blixten kan radiostyras och det går att ansluta ett extern batteri som ger kortare uppladdningstider. Läs mer... 5

Tamron 28-75/2,8 på gång för Sony

Tamron 28-75 mm f/2,8 Di III RXD blir det första objektivet för Sonys spegelfria fullformatare från Tamron. Men vi får vänta ett tag på det. Läs mer... 7

Tålig telezoom från Tamron

Tamron 70-210 mm f/4 Di VC USD är ett billigare, mindre och lättare alternativ till SP 70-200/2,8 som kom förra året. Läs mer... 6

Test: Sigma 12-24/4 Art

Sigma 12-24/4 DG HSM Art är en rejäl pjäs med extrema bildvinklar. Vi imponeras av frånvaron av optiska fel och jämför mot Sigma 14/1,8 Art som kostar lika mycket. Läs mer...