Proffsfoto

Artiklar > TEST: Sony A7 III

Det smarta Sony-valet

TEST: Sony A7 III

Plus

Sony har inte snålat med A7 III. Trots att den är betydligt billigare än A7R III är upplösningen den enda riktigt tydliga skillnaden. Det innebär att A7 III är ett stort lyft jämfört med föregångaren A7 II.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 16 kr första månaden*

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.
Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik
* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om tre månader och som automatiskt förlängs där månad två och framåt kostar 60 kr per kvartal. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Martin Agfors
Publicerad 2018-08-07. Läst av 8218 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 20 kr per månad
2018-08-07 13:01   Third eye
Jag är extremt sugen på denna, verkar vara ett av de bättre husen mätt i sin breda förmåga. Bara hoppas och väntar på ett prisdropp, kan ju inte ligga på rek hur länge som helst... trots att den är enormt efterfrågad och under lång tid var slut överallt :-)
Hur länge orkar man vänta tro :-)
froderberg   2018-08-07 18:25
Det 1,5 år innan Sony sänkte priset på A7R II eftersom den var så populär. Men sen kan enskilda handlare sänka sin marginal när de det är lätt att få leveranser.
2018-08-07 19:35   Bengf
Det är klart att A7III inte fick precis allt som A9/A7RIII har som tex samma sökare, man bantar lite grann på dom billigare modellerna, så gör nog dom flesta tillverkarna, bägge korten skulle så klart haft minst UHSII åtminstone. imponerar annars på många sätt.

Förstår dock inte riktigt hur man undviker vattenstänket som kommer direkt framför ansiktet, skall man söka fokus på pannan och försöka få lite hjälp med skärpedjupet, hinner man alltså ta fokus innan första simtaget, sedan så klarar andra kameror att behålla ansiktet kvar och struntar i stänket.
2018-08-11 16:32   Alf Johansson
En sak som jag efterfrågar i alla test av spegelfria kameror är hur batteritiden är om man går runt med sin kamera och behöver ha den beredd, alltså inte låta den gå i viloläge eller stänga av den. Antalet exponeringar säger ju väldigt lite om detta och för mig och antar jag många andra är det just hur kameran klarar att man går runt på stan från morgon till kväll utan att stänga av den som är det kritiska när det gäller batteritid. Om jag kan ta 400 eller 700 bilder är som sagt ganska ointressant om batteriet ändå redan är urdraget bara genom att kameran varit "skjutklar" i några timmar.
Anders F. Eriksson   2018-08-11 18:33
En dslr går väl också i viloläge? Mina Sonykameror har dött på ett par timmar om de inte stängs av, då de vägrat gå i automatisk vila. Har inte det problemet med Fuji, men den vaknar inte så snabbt. För mig funkar ser bäst att stänga av kameran och slå på d e n när jag lyfter upp den för att ta en bild.
Alf Johansson   2018-08-12 00:00
DSLR går kanske också i viloläge men inte så att jag någonsin har störts av det eller ens märkt det. Problemet som jag upplever med alla spegelfria är att batterierna tenderar att dra ur väldigt snabbt om man inte håller på och slår av och på kameran hela tiden. Dessutom tycker jag fortfarande att en optisk sökare är överlägsen, använder nästan aldrig den elektroniska på min X100F tex.
Svar från Grevture   2018-08-12 00:12
Alf: Batteriproblemet hör till de saker som gradvis håller på och försvinna. Se på Sonys tre senaste småbildsmodeller, A9, A7R III och A7 III (i den ordning de dykt upp) så har alla tre mycket bra batteriprestanda - något som vi bland annat påpekar i testet av just A7 III här ovan. De här kamerorna kan nog de flesta fotografer gå omkring med en hel dag utan att riskera tomt batteri.

Sökarupplevelse är ju subjektiv och personlig, men även där tycker i alla fall jag att de senaste årens kameror tagit stora steg framåt i att ge en sökarbild som i praktisk mening är utan fördröjningar och som ger en naturlig och direkt känsla när man fotograferar.
Alf Johansson   2018-08-12 02:58
Jo jag är lite intresserad av de nya Sony just för att jag vill komma ned i vikt när jag går hela dagarna med kameran runt nacken. Vet du om det är några kompakta och bra gluggar på gång (eller kanske finns det redan)?
Svar från Grevture   2018-08-12 11:29
Alf: Det är än så länge inget stort utbud av kompakta och lätta objektiv, Sony själva har hittills prioriterat stora, ljusstarka och högpresterande proffsobjektiv (och jag kan förstå varför de resonerar så). I följande uppräckning finsn några genuint lätta och kompakta objektiv och några som i alla fall är måttligt stora och tunga: Sony FE 28/2,0, Sony Zeiss FE 35/2,8, Sony FE 50/1,8. Sedan har du Zeiss Batis-serie med autofokusobjektiv: 18/2,8, 25/2, 85/1,8 och 135/2,8. Kan du tänka dig att skippa autofokus finns den ännu kompaktare (men inte lättare) serien med Loxia-objektiv från Zeiss. Tamron har precis nyligen släppt en lätt och kompakt normalzoom, 28-75/2,8 Di III RXD som verkar väldigt trevlig.
Alf Johansson   2018-08-12 18:25
Med tanke på att kameran är ungefär lika stor (eller till och med lite mindre?) än Fujis "motsvarande" apsc så skulle det säkert finnas en marknad för kompakta gluggar av hög klass. Nu blir gluggarna givetvis större om de skall teckna ut en småbildssensor, men å andra sidan gör ju stabiliseringen och de fina brusprestandana att man kan offra lite i ljusstyrka. Det är ju också "lättare" att konstruera en glugg om man kanske gör den ett bländarsteg ljussvagare. Jag tycker det är en lite tråkig trend faktiskt att alla ofta verkar lägga krutet på de ljusstarkaste då en ljussvagare glugg med samma omsorg skulle ge bättre optiska prestanda och med dagens kameror knappast medföra några begränsningar för många av oss.
Sten-Åke Sändh   2018-08-14 12:32
Moderna objektiv är ofta stora. Större än de behöver vara?

Kollar man både manuella Pentax SMC, Olympus Zuiko och Konica Hexanon AR från 70-talet så var de ju ultrakompakta i jämförelse med dagens objektiv trots att de var för småbild. Så jag har svårt att se att man inte skulle kunna göra kompaktare objektiv än man gör idag om man ville. Är inte dagens formfaktor den den är av andra skäl? Formfaktorn kanske även den till stor del är ett mode som ändras över tid.

Minoltas gen 1 AF-objektiv är ju ofta väldigt kompakta de med TROTS att dessa objektiv har AF. Exempel från den serien är exv. 24mm/2,8 och "normalerna" kring 40mm och 50mm. Flera tillverkare gjorde 40mm pannkakor som var så små att de faktiskt är klart mindre än dagens motsvarigheter även MED adapter!

Voightländer gör idag en serie nya FE-objektiv för fullformat för Sony E. Ett antal av dessa är faktiskt små, välgjorda och kompakta.

En av de verkligt stora fördelarna med Sonys E-hus är ju att man snart sagt kan skruva på vad som helst med hjälp av adapters och genom att E-plattformen nu fått ett verkligt bra momentum, så finns intresse från ett antal tillverkare att göra nya objektiv till plattformen. Voightländer är bara en av dessa som gör små fina FF-objektiv och står man ut med manuell fokusering så finns idag mycket att välja på.

En stor fördel med de manuella objektiven är ju att kameran inte behöver ägna sig åt att synka med objektivet. Uppstarttiden med manuella objektiv är försumbar även med EVF numera.
Alf Johansson   2018-08-14 12:59
Visst går det att göra kompakta objektiv om man prioriterar det. För egen del gillar jag inte att fokusera manuellt på en kamera som är byggd för autofokus därför går alla manuellt fokuserade gluggar bort för mig.
Svar från Grevture   2018-08-14 14:15
Sten-Åke: Det som mer än något annat bidragit till ökad storlek är väsentligt höjda krav på bildkvalitet. Vi fotografer är helt enkelt mycket, mycket mer kräsna idag och tillverkarna gör det som (en väldigt stor del av) köparna efterfrågar: objektiv med bra prestanda - och det över hela bildytan. Och gärna ljusstarka objektiv dessutom, kombinationen av stor maxbländare och höga optiska krav får objektivstorlekar att växa rejält. Den här trenden symboliseras rätt väl av Sigmas Art-serie eller, om man vill ta i rejält, Zeiss Otus-serie.

Men det har också introducerats en hel del objektiv som inte är så stora: ett exempel är ju Zeiss objektiv för just Sony FE där de med sina Batis- och Loxia-serier bygger objektiv där de accepterar lite måttligare maxbländare och kan då hålla nere storlekarna. Ett annat exempel är Nikons serie med f/1,8-objektiv (20, 24, 28, 35, 50, 85 mm) där man dels avstått ännu större maxbländare och i vissa fall släppt lite på kant-och hörnprestanda och därmed fått till objektiv som både är måttligt stora och rätt lätta. Det finns liknande exempel från de flesta tillverkare.

Alf: Att Sony än så länge till stor del har prioriterat rätt stora och tunga zoomar till A7- och A9-kamerorna handlar nog mest om att de inte kan göra allt på en gång. De har redan släppt imponerande många bra objektiv på ganska kort tid, men de har tvingats välja vad de gör först. Och zoomar säljer i sig själva bättre än fasta objektiv, och man har dessutom valt att först bygga upp ett bra basutbud av zoomar och utvalda fasta (som 85/1,4) riktade mot proffs. Det skulle inte förvåna mig om de snart börjar kunna ägna sig åt mer kompakta fasta objektiv för entusiaster.
Alf Johansson   2018-08-14 16:49
Martin A visst går det att bygga (åtminstone fasta) ljusstarka och kompakta objektiv med fantastiska prestanda, men det blir svindyrt om man är tvungen att hålla igen på storleken. Jag har ju själv både Leica-M Summilux 50/1,4 asph och Sigma art 50/1,4 och en stor del av prisskillnaden beror på storleken alldeles bortsett från att Leica byggs i mycket mindre serier och att varumärket spelar in en del. Nu kostar ju en outus nästan lika mycket trots att den är gigantisk??

Hur som helst så tror jag att även många proffs efterfrågar lättare och mindre gluggar och inte bryr sig så mycket om f/1,4, bevisligen klarar man sig ju med f/2,8 när det gäller zoomar. Men som du säger så handlar det säkert i sonys fall om att först slå sig in på proffsmarknaden. Men jag kör ju själv Nikon idag och tycker att bristen på bra kompakta gluggar är lika dålig där.
2018-08-11 18:52   snap01
Att alltid nikon får ut mer DR än Sony ur sensorn, trots att dom köper den från dom är lite underligt.
Bengf   2018-08-12 15:50
Mjaa.... Dom senaste A7RIII och A7III klockat väl i princip samma DR som D810/D850, Sony 14,7 Nikon 14,8. Allra första A7R ( C:A 5 år gammal ) har DR 14,1 D800 14,4 allt enligt DX0 Mark.

Sony sensorfabrik är helt avskild och tillverkar efter beställning från kunderna, dom kan inte/får inte läcka om hur andra har beställt.

Merläsning

Tips för fotografering i varmt väder

Sommarvärmen kan ge härliga bilder, men kan också ställa till en del problem för oss fotografer. Här kommer några tips på hur du minimerar dem. Läs mer... 6

Flera nya objektiv från Fujifilm

Som tidigare utlovat lanserar Fujifilm två nya proffsobjektiv. Ett mycket ljusstarkt teleobjektiv, 200 mm f/2 med matchande telekonverter, och en ljusstark vidvinkelzoom. Samtidigt berättar Fujifilm om ytterligare tre kommande objektiv. Läs mer... 26

Interview with Leica about future cameras

Leicas direktör Stefan Daniel berättar tämligen öppet om nuvarande och kommande produkter i en intervju som en av våra kollegor inom EISA gjort. Texten är på engelska. Läs mer... 2

SD Express: Ny standard för extremt snabba SD-kort

I kameravärlden håller vi på och gradvis på och överger SD-kort av typen UHS-I (max 104 MB/s) för de snabbare UHS II-korten (312 MB/s). Och snart kommer ännu snabbare UHS III-kort (max 624 MB/s). Men bortom det kommer nu även SD Express och drastiskt ökade maxstorlekar. Läs mer... 2

Ambitiös och ljusstark normal för Pentax

Ricoh satsar på att nå högsta kvalitet, såväl optiskt som mekaniskt, med nya HD Pentax-D FA* 50 mm f/1,4 SDM AW. Men den höga ambitionen återspeglar sig också i priset och vikten. Läs mer... 3

Sony FE 400/2,8 GM OSS är rekordlätt

Sony vill utmana Canon och Nikon om att locka yrkesfotograferna. Det senaste vapnet i den kampen är ett 400/2,8 supertele som är betydligt lättare än Canons och Nikons motsvarigheter. Läs mer... 29

Nikon utvecklar ultralätt supertele

Nikon utvecklar ett nytt supertele som är tänkt för handhållen fotografering. Det kan göras kortare med hjälp av PF-linser och blir därför lättare utan att tappa ljusstyrka. Läs mer... 9

Två nya Canon 70-200 mm

Canon lanserar två nya versioner av sina 70-200 mm telezoomar med inbyggd bildstabilisering. De har ljusstyrka f/2,8 respektive f/4 och ska framförallt bättre antireflexbehandling än sina föregångare. Läs mer... 7

Test: Elinchrom ELB 500 TTL

Plus Automatik, låg vikt och kompakt format underlättar vardagen för yrkesfotografen. Allt detta ger Elinchroms nya batteridrivna studioblixt ELB 500 TTL. Läs mer... 1

Test: Profoto A1

Plus Profoto A1 kan ses som en ovanligt liten studioblixt eller som en exklusiv speedlight för den som vill ha det bästa. Läs mer... 8

Fujifilm X-T2 får flera nya funktioner

Genom en uppdatering av kamerans mjukvara till version 4.00 får Fujifilm X-T2 flera nya användbara funktioner som utvecklats för storebror X-H1. Läs mer... 7

Teleobjektiv till Fujifilm GFX

Fujifilm visade upp en mockup av teleobjektivet Fujinon GF 250 mm f/4 R LM OIS WR på Fotomässan i Stockholm. Nu är objektivet klart och specifikationerna har blivit offentliga. Samtidigt lanseras en telekonverter och två mellanringar. Läs mer... 11

Prograde först ut med toksnabbt CFexpress-kort

Nu är nästa generations minneskort på väg ut på marknaden. Progrades CFexpress-kort är ungefär dubbelt så snabba som de bästa XQD- och CFast-korten idag. Läs mer... 9

Ny vidvinkelzoom från Leica

Leica SL-systemet växer med en vidvinkelzoom: Leica Super-Vario-Elmar-SL 16-35 mm f/3,5-4,5 Asph. Hög bildkvalitet i alla lägen och snabb fokusering har varit målet under utvecklingen. Läs mer... 6

Ny vidvinkel från Canon

Canon utökar Cinema Eos-serien med en ljusstark vidvinkel. Eftersom alla andra fasta objektiv i serien har en motsvarighet i det vanliga EF-programmet så är frågan om detta objektiv också kommer i EF-version med autofokus. Samtidigt med objektivet lanseras en Cinema Eos-videokamera med fullfomatssensor. Läs mer...

Test: Panasonic Lumix G9

Plus Lumix G9 är Panasonics toppmodell för stillbildsfoto och särskilt lämplig för actionbilder och fotografering i tuffa miljöer. Läs mer... 5

Test: Sony A7R III

Plus Sony fortsätter sin satsning på att locka yrkesfotografer och seriösa entusiaster. Nu har de uppgraderat sin högupplösta A7R-modell med många små och stora förbättringar som <br> gör den till en betydligt proffsigare kamera. Läs mer... 11

Test: Nikon AF-S Fisheye 8-15/3,5-4,5E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sitt uråldriga fisheye för småbildskameror och precis som Canon valde man att göra ersättaren som en mer mångsidig zoom. Resultatet imponerar. Läs mer... 2

Vi kollar in Elinchroms nya portabla studioblixt med TTL

Bara några dagar innan Fotomässan lanserades Elinchrom ELB500 TTL som säkert kommer bli populär bland många frilansfotografer. Porträttfotografen John Hagby berättar om vad blixten kan göra. Läs mer...

Svenska yrkesfotografer samlas på ny webbplattform

Svenska Fotografers Förbund har tillsammans med en underleverantör utvecklat en ny plattform på webben där bildköpare lätt ska kunna hitta en passande fotograf. Adressen är sokfotograf.se Läs mer...