Merläsning
Nikon Z 24–70/2,8 S – Proffsig Z-zoom
Prylnytt
Nikon utökar sitt objektivutbud i Z-serien med en ljusstark normalzoom: Nikkor Z 24–70 mm f/2,8 S. Läs mer...
11
Nytt: Fujifilm X-T30 och Fujinon XF 16/2,8 R WR
Prylnytt
Fujifilm X-T30 är en enklare version av X-T3, men med samma processor och sensor. Tillsammans med kameran lanseras även en nu kompakt vädertätad vidvinkel. Läs mer...
21
Fotografering i Västerbottens Örneldorado
Resor
Klockan är 06.30. Termometern visar på -22 grader. Vi följer Connys skoterspår i den djupa, lätta snön. I varma kläder och lastade med kameror vandrar vi snabbt till vårt gömsle. Läs mer...
3
Canon Eos RP: Lätt fullformatare
Prylnytt
Canon följer upp sin första spegelfria småbildskamera med en lättare version kallad Canon Eos RP. Läs mer...
26
Sex nya RF-objektiv från Canon
Prylnytt
Canon avslöjar vilka objektiv som kommer att lanseras under 2019. Läs mer...
16,5 gångers zoom från Olympus
Prylnytt
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-200 mm f/3,5-6,3 är en ny superzoom med hela 16,6 gångers zoomomfång, viket motsvarar 24-400 mm med småbild. Läs mer...
17
Prisbelönt jakt på vilda ögonblick
FS Profilen
Plus
Genom att vara självkritisk och hela tiden vilja lyckas bättre driver Andreas Hemb sig hela tiden vidare. Hans teknik att multiexponera direkt i kameran har gjort att bilderna belönats med flera prestigefulla priser och omnämnanden. Läs mer...
Fototävling: NATUR | Vinst: Höst i Yellowstone
Tävling
Tillsammans med vår fotorese-partner Wild Nature Fotoresor kör vi en fototävling. Vinnaren vinner fotoresan: Höst i Yellowstone och Grand Tetons nationalparker
(värde 28.900 kr) Läs mer...
Fotograf dokumenterar mörkrum
Fotosidan TV
Mörkrumskonsten är på utdöende. The Guardian har gjort en kort video om fotografen Richard Nicholson som dokumenterat flera mörkrum innan de försvinner. Läs mer...
1
Uppdateringar i Lightroom Classic
Programvaror
Adobe släpper idag en uppdatering 8.2 av Lightroom Classic (du vet den varianten för din dator) och det är funktionen "förbättra detaljer". Läs mer...
25
Logga in för att kommentera
Känns ju ungefär som när KonicaMinolta släppte D7D (världens första DSLR med antiskak). Problemet var bara att den bara hade 6 MP och CCD-sensor när alla andra konkurrenter hade 8 MP, snabbare seriebildstagning och modernare sensorer som klarade "höga" ISO bättre.
För lite och för sent var det då och nu hjälper det nog inte trots att MK II:an har extra allt. De flesta undrar nog ändå om det verkligen finns någon framtid för gamla A-mount.
http://pmrphoto.blogspot.se/2014/10/sony-a77-ii-for-sports-photography-yep.html#!/2014/10/sony-a77-ii-for-sports-photography-yep.html
Citat:
"Pros: $1100.00 USD. Uses new AF technology that no one else has, AF speed is blazing and actually works, acts like a pro camera that costs 1/6th the price of a 1DX/D4S, Fast fps, 100% live view with EVF, easy to focus in almost complete darkness, 24 & 60P video and full HD, stabilization is in body so ANY manual focus lens gets settled down for video as well as stills, focus peaking feature makes using manual focus lenses easy, audio inputs and headphone jack with live/lip sync mode makes any audio capture easy compared to DSLRs, true 1/250th sync-speed for flash rather than the dreaded 1/160th and 1/200th that we are used to seeing from Canon. Did I mention this thing is only $1100?
Cons: not reaaaaaaaaaaally 12 FPS except in one funky auto exposure mode, only accepts Sony/Minolta lenses (unlike the E-mount cameras), Crop sensor rather than full-frame, Only performs with great results with SSM motors of which there are very few lenses that a sports photographer will want (short zoom, long zoom, 300/500). Chimping is frustrating as it renders previews very slowly, especially after shooting a long burst in high speed settings."
Jag kan bara hoppas att jag har fel i mina tidigare slutsatser för visst unnar man Sony även en kommersiell framgång med denna kamera. Tyvärr har vi ju redan sett folk imponeras av kameran, köpa den men bara för att snabbt ändå sälja den och välja något annat mer mainstream. Men om den kostar 10 000 som ny så kommer denna smått formidabla kamera snart kosta hälften och då kan man nästan sluta bry sig om kapitalförstöring vid ett köp och alltid har väl både jag och andra några gamla hyfsade objektiv att skruva på en kamera vi kanske inte alls behöver "just for the fun of it".
Men faktum är att dagens sensorer faktiskt fångar in en ansenlig del av det ljus som passerat objektivet (runt 60 %) och att omvandlingen mellan ljus och bild numera är hyfsat effektiv. De stora "enkla" förbättringarna är med andra ord sannolikt redan gjorda.
Det finns en inte allt för avlägsen teknisk utveckling som jag misstänker kan ge hyfsat tydliga prestandaskutt: om tillverkarna lyckas skrämma upp utläsningshastigheterna rejält kan vi börja skapa bilder ur mer än en utläsning från sensorn vilket borde kunna ge hyfsat tydliga fördelar. Sony nosade på det här redan för några år sedan med kompakter "Handheld twilight mode" och Samsung är ju inne på det i NX1 - skall bli intressant att se hur den funktionen i NX1 fungerar i praktiken.
Förutom högklassisk autofokus, så är det väl Fuji som stuckit ut mest med sitt färgfilter, men då kostar en FF-D610 lika mycket som Fuji, så valmöjligheterna är stora i dag.
Testade även denna model. Sökaren är ointressant och ger absolut ingen indikation hur bilden kommer att se ut. Fota med kondom känns det som. No feeling....
Elektronisk sökare bjuder på en annorlunda sökarupplevelse, somliga ogillar den, somliga föredrar den, många tycker nog bägge funkar ungefär lika bra, bara på olika sätt.
Det som är tydligt är att sökarupplevelsen i A77 II är tydligt bättre än den var i första versionen av kameran.