Proffsfoto

TEST: Spyder 5 - en prisvärd skärmkalibrator

Plus

Utan en kalibrerad skärm kan bilden se bra ut på din skärm, men du har ingen aning om hur bilden kommer att se ut om du skriver ut den, trycker en egen fotobok eller om den hamnar i en tidning. För en dryg tusenlapp kan du få en Spyder 5 skärmkalibrator och få koll skärm och bilder.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 16 kr första månaden*

Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik

* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om tre månader
och som automatiskt förlängs där månad två och framåt kostar 60 kr per kvartal. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.



Stefan Ohlsson
Publicerad 2015-11-24. Läst av 11391 personer.
2015-11-25 11:46   kjellepelle
Dum fråga kanske, men kan/bör man kalibrera en fast skärm på en bärbar dator?
froderberg   2015-11-25 12:58
Du kan profilera alla skärmar. Hur perfekt slutresultatet blir beror naturligtvis på skärmens kvalitet. Med profilera menas att det skapas en korrigeringsprofil som gör skärmvisningen så optimal som möjligt.
2015-11-25 11:56   Alf Johansson
Uppgraderade till en Spyder 5 Pro och är mycket nöjd, täcker i alla fall mina behov gott och väl, dessutom tycker jag att programvaran är enkel att använda och att det går relativt snabbt att kalibrera.
2015-11-25 19:02   Besse
Hade tidigare en Spider 3 Elite, uppgraderade nyligen till en Spider 5 Pro. Superbra kan rekommenderas
2015-11-25 20:48   Kesianen
Finns det någon anledning att välja Spyder 5 elite framför i1 Display Pro som är lite billigare?
Svar från stefohl   2015-11-26 10:20
Nej, det kan jag inte hitta. Det skulle vara för att man gillar programvaran bättre. Men som kalibrator håller jag nog i1Display Pro som minst lika bra som Spyder 5. Båda av dessa kalibratorer är ett ordentligt steg fram jämfört med de äldre kalibratorerna från dessa tillverkare. Framförallt är de jämnare från ett exemplar till ett annat.
Sten-Åke Sändh   2015-12-21 09:31
Menar du att Spyder 5 kalibrerar skärmen på annat sätt än 4:an? Då undrar ju jag om det skulle vara något fel på det sätt 4:an kalibrerar skärmen. Annars har jag ju svårt att se att det skulle vara någon vits med den uppgraderingen.

Varför ska jag uppgradera till Spyder 5? Ja jag hittar väl bara ett skäl så här och det är ju att 4:an med den mjukvara jag fick vid köpet inte funkade med Windows 10. Helt plötsligt blev allt lila med Windows 10. Det korrigerades dock med en ny uppdaterad mjukvara från Datacolor. Så frågan kvarstår. Varför ska jag uppgradera? Jag är inte missnöjd med 4:an och får ingen gul skärm som en del andra tydligen lider av.

Undrar i det sammanhanget om Windows 10 och om de ändrat något i drivrutinshanteringen i den versionen. Det var inte bara Spyder 4 som kroknade utan även min digitaliseringsplatta Hanvon Artmaster III slutade helt att funka den med efter uppgraderingen av Windows. Men det finns en ny driver för den också, så även det löste sig ju.
Svar från stefohl   2015-12-21 17:09
Den stora skillnaden mellan 4:an och 5:an är väl framförallt en mindre variation från exemplar till exemplar. Förhoppningen är ju också att de ska vara stabilare över tiden än föregångarna är. När det gäller i1Display Pro vet vi nu att de är bättre över tiden än deras tidigare modeller. Men om det gäller Spyder 5 vet väl ingen än så länge.
Sten-Åke Sändh   2015-12-22 10:02
Nä jag har fortsatt problem med 4:an och Windows 10. Den kombon är inte stabil för mig. Kör jag en omkalibrering så spårar den ur och det ser jag på att hela konfigurationsprogrammets grå delar blir starkt lila. För att räta upp det måste jag avinstallera helt och sedan göra en ominstallation med min originalskiva. Då går den in utan att få stark lila förskjutning i främst de grå partierna i bilderna. De har gjort en ny programfil (fix) och den är inte stabil den heller för den blir lila den med vid omkalibrering i 10:an. Dessutom så gav den en klart ljusare bild än den gamla när jag körde igår. Måste testa en gång till för att avgöra om det felet är manifest eller en tillfällig ojämnhet. Man kanske får överväga en uppgradering trots allt för det känns ju inte särskilt stabilt som det är. Jag har inte sett dessa fel innan jag lade in Windows 10.
2015-11-25 22:23   CSGL
Ett klart intressant alternativ men hur fungerar den med El Capitan, enligt Datacolors hemsida fungerar den upp till OS X 10.10. Jag funderar också på deras skrivarkalibrering, samma sak där?
Alf Johansson   2015-11-25 23:43
Jag kör El Capitan och det funkar som det skall, inga problem alltså.
2015-11-26 21:55   Lellekidd
Jag hade Spyder 4 innan, men upplevde att mina skärmar fick en gul ton efter kalibrering.
Så jag tog erbjudandet att köpa nya Spyder 5 Elite till rabatterat pris.
Men jag fick samma resultat, gul ton.
Jag har 3 st Dell 24" LED UltraSharp U2412M.

Mao. Jag är inte nöjd.
Svar från stefohl   2015-11-27 11:04
Till vilken färgtemperatur kalibrerar du din skärm? Om du får ett resultat som du upplever som för gult verkar det ju som om du har en för låg färgtemperatur. På https://www.facebook.com/notes/projektor-utbildning-ab/bestämma-färg-och-ljusstyrka-för-skärmen/655137061262934 skriver jag om hur man bestämmer vilken färgtemperatur som man ska välja. Där kommer du också att se att omgivningen påverkar i stor utsträckning hur du ser din skärm.
solsson75   2015-11-27 17:29
Du har gjort det misstag väldigt många gör...

Det finns galet många som inte förstår skillnaden mellan att färgkalibrera sin monitor och att färgkalibrera sin monitor för att simulera tryck/utskrift.
Nu undrar du nog vad jag menar!

Jo, det finns nämligen olika sätt att kalibrera sin skärm. Om du som jag enbart är ute efter att se en digital bild på skärmen, lägga upp bilderna på nätet, se på film och andras bilder mm. Ja, då ska du färgkalibrera din skärm.
Det du till 100% har gjort är att du har färgkalibrerat din skärm för simulera utskrift/tryck.

Skillnaden är detta. När du skriver ut/trycker ett material är det väldigt vanligt att utskriften får en liten gul ton gentemot det som du ser på skärmen. För att då efterlikna det du får på utskrift/tryck så kommer vitpunkten i bilden gå åt det gulaktiga hållet på din skräm. ALLT kommer alltså få en gulaktig ton. Även när du ser på filmer, spelar spel etc på datorn.

Du har faktiskt genom att färgkalibrera din skärm på det här sättet gjort alla färger du ser felaktiga på din skärm...

Du måste alltså färgkalibrera din skärm. Någonstans väljer du vilken vitpunkt du ska färgkalibrera efter. Där kan du ställa in tex Native eller något annat för att få att vitt ska vara just vitt. När du gjort detta och sedan kör färgkalibreringen kommer du få en helt annan bild. Det du ser är dom riktiga färgerna som du är ute efter. Filmer kommer plötsligt bli rätt, spelen kommer se rätt ut.

Man ska alltså göra två färgkalibreringar om man skriver ut bilder. Dels en för att se färgerna riktigt på din skärm, och en där det du ser på skärmen efterliknar det som du får utskrivet.

Jag vet inte hur många som inte förstår denna skilnaden. Har tex sett någon på moderskeppet som skrev en krönika om detta, hur att man förlorar på att färgkalibrera sin skäm för alla filmer, hemsidor, spel mm blir gulaktiga. Jag fick sonika maila honom och förklara hur det ligger till. Han gick ut efteråt att många hade fått förklarat hans tabbe.

Tyvärr är det väldigt många "förståsigpåare" inom fotobranschen, datorbranschen , teknikbranschen mm mm som tyvärr inte förstår sig på vissa saker. Ändå ska dom gapa ut hur det ligger till.
Testa att färgkalibrera din monitor, du har förmodligen inte gjort det än... Det du har gjort är att efterlikna tryck!

Mvh Staffan Olsson
Svar från stefohl   2015-11-27 18:26
Det du beskriver Staffan är det som kallas softproofing, det vill säga att skärmen ska simulera ett tryck eller en utskrift. Det finns en funktion i Photoshop eller Lightroom för detta. I Photoshop hittar du det under Visa > Korrekturinställningar > Egen. Skriver du då ut på ett kallt, blåaktigt papper kommer skärmen se blåaktig ut, skriver du ut på ett varmt papper så ser skärmen gul ut.

Detta har inte med skärmkalibrering att göra. Vad det handlar om är att välja den färgtemperatur som ger dig en skärm där vitt upplevs som vitt.
solsson75   2015-11-27 19:07
Du missar fortfarande att du kan i flera kalibreringsmjukvaror ställa in om du ska kalibrera för tryck. Och då blir oftast skärmen mycket mer åt det gulaktiga hållet. Även om skärmen är inställd på rätt färgtemperatur så kommer alltså resultatet sedan bli en mer gulaktig ton.

Ezio har bla denna möjlighet i sin mjukvara. Och många missar denna inställning. Jag kan inte Spyders mjuvkara så jag har inte en aning om just detta.

Här är den artikeln som moderskeppet kom ut med: http://www.moderskeppet.se/live/kalibrerad-skarm-ger-netflix-som-pa-papper/
Svar från stefohl   2015-11-27 20:03
Eizo har det alternativet, ja. Men det är något som väldigt få använder och du ska ha rätt god koll på det programmet för att du ska kunna få till den inställningen. Så när du hävdar att det är det vanliga skulle jag hävda att det är mycket ovanligt. Jag gjorde en presentation för Eizos återförsäljare när denna möjlighet infördes där jag visade denna möjlighet. Allas kommentar var nog att det var lite för krångligt för dem.

Och det finns definitivt inte i Spyders programvara.
Svar från stefohl   2015-11-27 20:11
Nu läste jag Mattias inlägg på Moderskeppet och det var ju inte så korrekt det han skriver. För det första beror detta med att många tycker att utskrifter blir för mörka framförallt på grund av att man ser dem utskrifterna i för svagt ljus. Om du använder standardinställningarna i de flesta kalibreringsprogram är de avsedda att ge en skärm som matchar en utskrift som belyses av 500 lux. Då matchar skärm och utskrift. Om du vet att du ska visa dem under svagare ljus, sänk ljusstyrkan på skärmen.

Men du uttryckte det ju så bra. Tyvärr är det väldigt många "förståsigpåare" inom fotobranschen, datorbranschen , teknikbranschen mm mm som tyvärr inte förstår sig på vissa saker. Ändå ska dom gapa ut hur det ligger till. (Förlåt Mattias, kunde inte låta bli att raljera lite).
Svar från stefohl   2015-11-27 20:23
Och nu läste jag dina kommentarer till Moderskeppets artikel, där du kritiserar just de brister i artikeln som jag också ser med den. Jag trodde du tog upp denna artikel som en referens för hur man ska göra, men nu inser jag att du också menar att Moderskeppet var ute och tog några extra svängar i rymden här. Så det verkar som om vi har exakt samma synpunkt :-)
Anders F. Eriksson   2015-11-28 11:06
Lite förvirrande med Staffan och Stefan och båda heter ungefär Olsson/Ohlsson. Jag har kalibrerat mina skärmar enbart för bildvisning och inte för någon utskriftshantering (det brukar bli bra när jag skickar iväg till Crimson eller dylikt).. Jag tycker min kalibrering fungerar utmärkt också för video och spel utan att behöva ändra något, så jag förstår inte varför det skulle göra någon skillnad. Har jag missförstått något?

Ska tillägga att jag har två Dell U2413 som är hårdvarukalibrerade och en U2410 som är profilerad (med samma i1 Display pRO), och mitt mål var att få skärmarna att se något så när lika och bra ut (vilket jag tycker jag lyckats med).
Svar från stefohl   2015-11-28 11:20
Ja, det blir lite rörigt. Inte mindre rörigt blev det när jag missförstod att Staffan tyckte att Moderskeppets artikel var bra, när vi båda två tyckte den var felaktig. Vad som kan vara svårt att förstå är att många använder de inställningar som finns i kalibreringsprogrammet rakt av utan att tänka efter vilken miljö som finns runt skärmen. Sitter man i ett relativt ljust rum måste ljusstyrkan höjas på skärmen, tycker man att en grå yta blir gulaktig måst man kalibrera skärmen till en högre färgtemperatur. Det finns inget rätt värde som alltid kan användas. Man måste anpassa inställningar till den skärm och till den miljö som man sitter i.
Sten-Åke Sändh   2015-12-21 11:25
Ville kommentera Stefan Olssons uttalande om Moderskeppet men ser att det är "Lennart Nordin" som dyker upp som referens ovanför rutan jag skriver i nu.

Jag har ju läst ett par av Moderskeppets böcker om Lightroom men blivit rätt besviken båda gångerna. Jämför man med exv. Scott Kelbys Lightroom-biblar och så framstår Moderskeppets alster som väldigt tunna, basic och näst intill irriterande grunda.

Det kan ju möjligen vara författarens annars lovvärda ansats att vara pedagogisk och förenklande som ställer till det även här när det handlar om kalibrering. Han vänder sig normalt i sina böcker helt klart till de som är nybörjare eller näst intill och det är kanske en annan publik än den som skriver och läser i den här spalten.
Svar från stefohl   2015-12-21 17:05
Jo, jag kan hålla med om att Moderskeppet vänder sig oftast till de som är på en nybörjarnivå. Inget fel i det, men då är det ännu viktigare att informationen är korrekt. Även om man vill göra det enkelt får man inte beskriva saker och ting på ett felaktigt sätt. Nu har jag inte kollat på Moderskeppets kurser så mycket, men det jag har sett verkar oftast varit korrekt. Men denna gång blev det inte så bra.
Sten-Åke Sändh   2015-12-23 17:32
Jag är inte speciellt nöjd heller. Har som sagt (ovan) berättat att jag slitit mitt hår två kvällar nu innan jag lyckades återställa den färgkantring jag haft åt starkt vinrött/lila i de mörkgrå och svarta delarna av bilderna efter kalibrering. Allt började som sagt med omkallibrering med Windows 10. Jag vet faktiskt inte vad jag gjorde som gjorde att det funkade till sist. Nu vågar jag inte köra programmet igen.

Ser faktiskt också att det möjligen drar åt lite lite gult i min skärm också.

Man kanske faktiskt skulle överväga om Spyder / Datacolor ska få någon ny chans överhuvudtaget.

Merläsning

400 megapixel med Hasselblad H6D-400C MS

Hasselblad höjer ribban från 200 till 400 megapixel för den som behöver få ut mesta möjliga detaljåtergivning från sina motiv. Men smakar det, så kostar det. Läs mer... 7

Korta teleobjektiv till Leica SL

Leica lanserar två teleobjektiv kort brännvidd, L-fattning och ljusstyrka f/2. Objektiven är främst tänkta för småbildskameran Leica SL, men passar även till Leicas APS-C-modeller. Läs mer... 7

Tålig bildlagring ute i fält

Western Digital har utvecklat två olika SSD-enheter med tåligt yttre som är tänkta för att lagra stillbilder och video ute i fält. Den ena har SD-kortläsare och den andra är vädertätad. Läs mer... 10

Ljusstark Nikon-zoom med inbyggd telekonverter

UPPDATERAD. Nikon fortsätter utvidga sitt utbud av proffsobjektiv med E-bländare. Nikon AF-S Nikkor 180-400 mm f/4E TC1,4 FL ED VR är en ljusstark telezoom med inbyggd telekonverter tänkt för press-, sport- och naturfoto. Läs mer... 18

Lumix GH5s - vässad videoversion från Panasonic

Lumix GH5 som Panasonic introducerade för ett år sedan är en systemkamera med ovanligt kraftfulla videofunktioner. Nu tar Panasonic ett steg till och introducerar Lumix GH5s som är ännu mer benhårt videoinriktad, bland annat med en ny sensor som ger lägre brus. Läs mer... 6

Test: Sony FE 12-24 mm f/4 G

Sony satsar vidare med ambitiösa objektiv till sina spegelfria småbildskameror. Ett av de intressantaste är den extrema vidvinkelzoomen FE 12-24 mm f/4 G som imponerar på de flesta punkter. Läs mer... 9

Test: Nikon D850

Plus Nikon D850 är Nikons nya universalkamera för entusiaster och yrkesfotografer. Den har allt som gör D810 bra, men klarar mycket mer tack vara ökad snabbhet och teknik från D5. Läs mer... 5

Nya drönarregler från 1 februari

Nästa år börjar nya regler för dig som flyger drönare att gälla. Den största förändringen är att reglerna även kommer gälla för dig som flyger privat, samt att tillståndskravet för drönare upp till 7 kilo kommer försvinna. Läs mer... 19

Plåta digitalt med Hasselblad Xpan-objektiv

1998 lanserade Hasselblad en panoramakamera tillsammans med Fujifilm: Hasselblad Xpan. De tre objektiven till Xpan och Xpan II kan nu användas med en Hasselblad X1D med hjälp av en ny adapter. Läs mer... 2

Profoto öppnar egen webbutik

Liksom flera stora kameratillverkare öppnar Profoto en egen webbutik. I butiken kan kunderna inte bara handla utan även ta del av videokurser och inspirationsfilmer. Läs mer...

Nya funktioner i Lightroom CC och Classic

Adobe har lanserat en uppdatering av Lightroom CC och Lightroom Classic. Även Camera Raw uppdaterades. Peter Györffy går igenom de nya funktionerna. Två av dem är smartare autofunktion i LR Classic och kurvor i LR CC. Läs mer...

Test: Sigma 14/1,8 DG HSM Art

Plus Sigma fortsätter sätta press på Canon och Nikon med sin Art-serie. Vi testade nyligen deras mycket imponerande 135/1,8 Art, nu har turen kommit till deras lika imponerande och lika ljusstarka vidvinkelobjektiv 14/1,8 Art. Läs mer... 5

Intelligentare verktyg i Photoshop CC

Adobe utvecklar en funktion som ska kunna markera en person med bara ett musklick. Bakom tekniken ligger AI, artificiell intelligens. Läs mer... 2

Test: Zeiss Loxia 85 mm f/2,4

Plus Zeiss korta porträtt-tele Loxia 85/2,4 är härligt litet och lätt, och har hög kvalitetskänsla. Men framförallt är det fantastiskt skarpt. Läs mer...

Styr ljuset i efterhand med Isolite

Isolite är ett Kickstarter-projekt som ska ge möjlighet att kontrollera ljussättningen i efterhand. Med en tillsats på blixten och ett Isolites programvara vid råkonverteringen kan man kontrollera styrkan för olika ljuskällor i efterhand. Läs mer... 2

Rejäl glasbit från Leica

Noctilux har alltid varit synonymt med 50 millimeter och extrem ljusstyrka. Från och med nu är det bara synonymt med det sistnämnda. Leica har nämligen lanserat Noctilux-M 75 mm f/1,25. Läs mer... 69

Därför börjar Sony med CFast-kort

Det kan verka snurrigt att Sony börjar tillverka CFast 2.0-minneskort när det bara är Canon som gör en stillbildskamera med CFast-kort. Men det finns en förklaring. Läs mer... 7

Test: Sigma 85/1,4 DG HSM Art

Plus Sigma fortsätter göra livet svårt för Canon och Nikon med sin Art-serie. Sigma 85/1,4 Art är både billigare och bättre än Canon och Nikons motsvarigheter. Läs mer... 12

Missnöjd med skrivaren - tar till släggan

Alla har vi nog känt oss hederligt förbannade någongång. Frilansfotografen Maria G Nilsson blev så pass förbannad på sin skrivare att hon slog sönder den med en slägga. Kolla in videon där Maria får utlopp för sin vrede. Läs mer... 56

Test: Zeiss Batis 135 mm f/2,8

Zeiss Batis är en serie AF-objektiv med Sony E-fattning. Vi har testat nya Batis 135 mm f/2,8 som imponerar. Läs mer... 7