Annons

Proffsfoto

Artiklar > TEST: Spyder 5 - en prisvärd skärmkalibrator

TEST: Spyder 5 - en prisvärd skärmkalibrator

Plus

Utan en kalibrerad skärm kan bilden se bra ut på din skärm, men du har ingen aning om hur bilden kommer att se ut om du skriver ut den, trycker en egen fotobok eller om den hamnar i en tidning. För en dryg tusenlapp kan du få en Spyder 5 skärmkalibrator och få koll skärm och bilder.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 20 kr första månaden*

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.
Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik
* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om en månad och som automatiskt förlängs med två månader i tage till priset 60 kr. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Av Stefan Ohlsson
Publicerad 2015-11-24. Läst av 12638 personer.
Fototävling: TEMA: NATUR | Vinst: Höst i Yellowstone (värde 28.900 kr)

För dig som är Plus-medlem

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2015-11-25 11:46   kjellepelle
Dum fråga kanske, men kan/bör man kalibrera en fast skärm på en bärbar dator?
froderberg   2015-11-25 12:58
Du kan profilera alla skärmar. Hur perfekt slutresultatet blir beror naturligtvis på skärmens kvalitet. Med profilera menas att det skapas en korrigeringsprofil som gör skärmvisningen så optimal som möjligt.
2015-11-25 11:56   Alf Johansson
Uppgraderade till en Spyder 5 Pro och är mycket nöjd, täcker i alla fall mina behov gott och väl, dessutom tycker jag att programvaran är enkel att använda och att det går relativt snabbt att kalibrera.
2015-11-25 19:02   Besse
Hade tidigare en Spider 3 Elite, uppgraderade nyligen till en Spider 5 Pro. Superbra kan rekommenderas
2015-11-25 20:48   Kesianen
Finns det någon anledning att välja Spyder 5 elite framför i1 Display Pro som är lite billigare?
Svar från stefohl   2015-11-26 10:20
Nej, det kan jag inte hitta. Det skulle vara för att man gillar programvaran bättre. Men som kalibrator håller jag nog i1Display Pro som minst lika bra som Spyder 5. Båda av dessa kalibratorer är ett ordentligt steg fram jämfört med de äldre kalibratorerna från dessa tillverkare. Framförallt är de jämnare från ett exemplar till ett annat.
Sten-Åke Sändh   2015-12-21 09:31
Menar du att Spyder 5 kalibrerar skärmen på annat sätt än 4:an? Då undrar ju jag om det skulle vara något fel på det sätt 4:an kalibrerar skärmen. Annars har jag ju svårt att se att det skulle vara någon vits med den uppgraderingen.

Varför ska jag uppgradera till Spyder 5? Ja jag hittar väl bara ett skäl så här och det är ju att 4:an med den mjukvara jag fick vid köpet inte funkade med Windows 10. Helt plötsligt blev allt lila med Windows 10. Det korrigerades dock med en ny uppdaterad mjukvara från Datacolor. Så frågan kvarstår. Varför ska jag uppgradera? Jag är inte missnöjd med 4:an och får ingen gul skärm som en del andra tydligen lider av.

Undrar i det sammanhanget om Windows 10 och om de ändrat något i drivrutinshanteringen i den versionen. Det var inte bara Spyder 4 som kroknade utan även min digitaliseringsplatta Hanvon Artmaster III slutade helt att funka den med efter uppgraderingen av Windows. Men det finns en ny driver för den också, så även det löste sig ju.
Svar från stefohl   2015-12-21 17:09
Den stora skillnaden mellan 4:an och 5:an är väl framförallt en mindre variation från exemplar till exemplar. Förhoppningen är ju också att de ska vara stabilare över tiden än föregångarna är. När det gäller i1Display Pro vet vi nu att de är bättre över tiden än deras tidigare modeller. Men om det gäller Spyder 5 vet väl ingen än så länge.
Sten-Åke Sändh   2015-12-22 10:02
Nä jag har fortsatt problem med 4:an och Windows 10. Den kombon är inte stabil för mig. Kör jag en omkalibrering så spårar den ur och det ser jag på att hela konfigurationsprogrammets grå delar blir starkt lila. För att räta upp det måste jag avinstallera helt och sedan göra en ominstallation med min originalskiva. Då går den in utan att få stark lila förskjutning i främst de grå partierna i bilderna. De har gjort en ny programfil (fix) och den är inte stabil den heller för den blir lila den med vid omkalibrering i 10:an. Dessutom så gav den en klart ljusare bild än den gamla när jag körde igår. Måste testa en gång till för att avgöra om det felet är manifest eller en tillfällig ojämnhet. Man kanske får överväga en uppgradering trots allt för det känns ju inte särskilt stabilt som det är. Jag har inte sett dessa fel innan jag lade in Windows 10.
2015-11-25 22:23   CSGL
Ett klart intressant alternativ men hur fungerar den med El Capitan, enligt Datacolors hemsida fungerar den upp till OS X 10.10. Jag funderar också på deras skrivarkalibrering, samma sak där?
Alf Johansson   2015-11-25 23:43
Jag kör El Capitan och det funkar som det skall, inga problem alltså.
2015-11-26 21:55   Lellekidd
Jag hade Spyder 4 innan, men upplevde att mina skärmar fick en gul ton efter kalibrering.
Så jag tog erbjudandet att köpa nya Spyder 5 Elite till rabatterat pris.
Men jag fick samma resultat, gul ton.
Jag har 3 st Dell 24" LED UltraSharp U2412M.

Mao. Jag är inte nöjd.
Svar från stefohl   2015-11-27 11:04
Till vilken färgtemperatur kalibrerar du din skärm? Om du får ett resultat som du upplever som för gult verkar det ju som om du har en för låg färgtemperatur. På https://www.facebook.com/notes/projektor-utbildning-ab/bestämma-färg-och-ljusstyrka-för-skärmen/655137061262934 skriver jag om hur man bestämmer vilken färgtemperatur som man ska välja. Där kommer du också att se att omgivningen påverkar i stor utsträckning hur du ser din skärm.
solsson75   2015-11-27 17:29
Du har gjort det misstag väldigt många gör...

Det finns galet många som inte förstår skillnaden mellan att färgkalibrera sin monitor och att färgkalibrera sin monitor för att simulera tryck/utskrift.
Nu undrar du nog vad jag menar!

Jo, det finns nämligen olika sätt att kalibrera sin skärm. Om du som jag enbart är ute efter att se en digital bild på skärmen, lägga upp bilderna på nätet, se på film och andras bilder mm. Ja, då ska du färgkalibrera din skärm.
Det du till 100% har gjort är att du har färgkalibrerat din skärm för simulera utskrift/tryck.

Skillnaden är detta. När du skriver ut/trycker ett material är det väldigt vanligt att utskriften får en liten gul ton gentemot det som du ser på skärmen. För att då efterlikna det du får på utskrift/tryck så kommer vitpunkten i bilden gå åt det gulaktiga hållet på din skräm. ALLT kommer alltså få en gulaktig ton. Även när du ser på filmer, spelar spel etc på datorn.

Du har faktiskt genom att färgkalibrera din skärm på det här sättet gjort alla färger du ser felaktiga på din skärm...

Du måste alltså färgkalibrera din skärm. Någonstans väljer du vilken vitpunkt du ska färgkalibrera efter. Där kan du ställa in tex Native eller något annat för att få att vitt ska vara just vitt. När du gjort detta och sedan kör färgkalibreringen kommer du få en helt annan bild. Det du ser är dom riktiga färgerna som du är ute efter. Filmer kommer plötsligt bli rätt, spelen kommer se rätt ut.

Man ska alltså göra två färgkalibreringar om man skriver ut bilder. Dels en för att se färgerna riktigt på din skärm, och en där det du ser på skärmen efterliknar det som du får utskrivet.

Jag vet inte hur många som inte förstår denna skilnaden. Har tex sett någon på moderskeppet som skrev en krönika om detta, hur att man förlorar på att färgkalibrera sin skäm för alla filmer, hemsidor, spel mm blir gulaktiga. Jag fick sonika maila honom och förklara hur det ligger till. Han gick ut efteråt att många hade fått förklarat hans tabbe.

Tyvärr är det väldigt många "förståsigpåare" inom fotobranschen, datorbranschen , teknikbranschen mm mm som tyvärr inte förstår sig på vissa saker. Ändå ska dom gapa ut hur det ligger till.
Testa att färgkalibrera din monitor, du har förmodligen inte gjort det än... Det du har gjort är att efterlikna tryck!

Mvh Staffan Olsson
Svar från stefohl   2015-11-27 18:26
Det du beskriver Staffan är det som kallas softproofing, det vill säga att skärmen ska simulera ett tryck eller en utskrift. Det finns en funktion i Photoshop eller Lightroom för detta. I Photoshop hittar du det under Visa > Korrekturinställningar > Egen. Skriver du då ut på ett kallt, blåaktigt papper kommer skärmen se blåaktig ut, skriver du ut på ett varmt papper så ser skärmen gul ut.

Detta har inte med skärmkalibrering att göra. Vad det handlar om är att välja den färgtemperatur som ger dig en skärm där vitt upplevs som vitt.
solsson75   2015-11-27 19:07
Du missar fortfarande att du kan i flera kalibreringsmjukvaror ställa in om du ska kalibrera för tryck. Och då blir oftast skärmen mycket mer åt det gulaktiga hållet. Även om skärmen är inställd på rätt färgtemperatur så kommer alltså resultatet sedan bli en mer gulaktig ton.

Ezio har bla denna möjlighet i sin mjukvara. Och många missar denna inställning. Jag kan inte Spyders mjuvkara så jag har inte en aning om just detta.

Här är den artikeln som moderskeppet kom ut med: http://www.moderskeppet.se/live/kalibrerad-skarm-ger-netflix-som-pa-papper/
Svar från stefohl   2015-11-27 20:03
Eizo har det alternativet, ja. Men det är något som väldigt få använder och du ska ha rätt god koll på det programmet för att du ska kunna få till den inställningen. Så när du hävdar att det är det vanliga skulle jag hävda att det är mycket ovanligt. Jag gjorde en presentation för Eizos återförsäljare när denna möjlighet infördes där jag visade denna möjlighet. Allas kommentar var nog att det var lite för krångligt för dem.

Och det finns definitivt inte i Spyders programvara.
Svar från stefohl   2015-11-27 20:11
Nu läste jag Mattias inlägg på Moderskeppet och det var ju inte så korrekt det han skriver. För det första beror detta med att många tycker att utskrifter blir för mörka framförallt på grund av att man ser dem utskrifterna i för svagt ljus. Om du använder standardinställningarna i de flesta kalibreringsprogram är de avsedda att ge en skärm som matchar en utskrift som belyses av 500 lux. Då matchar skärm och utskrift. Om du vet att du ska visa dem under svagare ljus, sänk ljusstyrkan på skärmen.

Men du uttryckte det ju så bra. Tyvärr är det väldigt många "förståsigpåare" inom fotobranschen, datorbranschen , teknikbranschen mm mm som tyvärr inte förstår sig på vissa saker. Ändå ska dom gapa ut hur det ligger till. (Förlåt Mattias, kunde inte låta bli att raljera lite).
Svar från stefohl   2015-11-27 20:23
Och nu läste jag dina kommentarer till Moderskeppets artikel, där du kritiserar just de brister i artikeln som jag också ser med den. Jag trodde du tog upp denna artikel som en referens för hur man ska göra, men nu inser jag att du också menar att Moderskeppet var ute och tog några extra svängar i rymden här. Så det verkar som om vi har exakt samma synpunkt :-)
Anders F. Eriksson   2015-11-28 11:06
Lite förvirrande med Staffan och Stefan och båda heter ungefär Olsson/Ohlsson. Jag har kalibrerat mina skärmar enbart för bildvisning och inte för någon utskriftshantering (det brukar bli bra när jag skickar iväg till Crimson eller dylikt).. Jag tycker min kalibrering fungerar utmärkt också för video och spel utan att behöva ändra något, så jag förstår inte varför det skulle göra någon skillnad. Har jag missförstått något?

Ska tillägga att jag har två Dell U2413 som är hårdvarukalibrerade och en U2410 som är profilerad (med samma i1 Display pRO), och mitt mål var att få skärmarna att se något så när lika och bra ut (vilket jag tycker jag lyckats med).
Svar från stefohl   2015-11-28 11:20
Ja, det blir lite rörigt. Inte mindre rörigt blev det när jag missförstod att Staffan tyckte att Moderskeppets artikel var bra, när vi båda två tyckte den var felaktig. Vad som kan vara svårt att förstå är att många använder de inställningar som finns i kalibreringsprogrammet rakt av utan att tänka efter vilken miljö som finns runt skärmen. Sitter man i ett relativt ljust rum måste ljusstyrkan höjas på skärmen, tycker man att en grå yta blir gulaktig måst man kalibrera skärmen till en högre färgtemperatur. Det finns inget rätt värde som alltid kan användas. Man måste anpassa inställningar till den skärm och till den miljö som man sitter i.
Sten-Åke Sändh   2015-12-21 11:25
Ville kommentera Stefan Olssons uttalande om Moderskeppet men ser att det är "Lennart Nordin" som dyker upp som referens ovanför rutan jag skriver i nu.

Jag har ju läst ett par av Moderskeppets böcker om Lightroom men blivit rätt besviken båda gångerna. Jämför man med exv. Scott Kelbys Lightroom-biblar och så framstår Moderskeppets alster som väldigt tunna, basic och näst intill irriterande grunda.

Det kan ju möjligen vara författarens annars lovvärda ansats att vara pedagogisk och förenklande som ställer till det även här när det handlar om kalibrering. Han vänder sig normalt i sina böcker helt klart till de som är nybörjare eller näst intill och det är kanske en annan publik än den som skriver och läser i den här spalten.
Svar från stefohl   2015-12-21 17:05
Jo, jag kan hålla med om att Moderskeppet vänder sig oftast till de som är på en nybörjarnivå. Inget fel i det, men då är det ännu viktigare att informationen är korrekt. Även om man vill göra det enkelt får man inte beskriva saker och ting på ett felaktigt sätt. Nu har jag inte kollat på Moderskeppets kurser så mycket, men det jag har sett verkar oftast varit korrekt. Men denna gång blev det inte så bra.
Sten-Åke Sändh   2015-12-23 17:32
Jag är inte speciellt nöjd heller. Har som sagt (ovan) berättat att jag slitit mitt hår två kvällar nu innan jag lyckades återställa den färgkantring jag haft åt starkt vinrött/lila i de mörkgrå och svarta delarna av bilderna efter kalibrering. Allt började som sagt med omkallibrering med Windows 10. Jag vet faktiskt inte vad jag gjorde som gjorde att det funkade till sist. Nu vågar jag inte köra programmet igen.

Ser faktiskt också att det möjligen drar åt lite lite gult i min skärm också.

Man kanske faktiskt skulle överväga om Spyder / Datacolor ska få någon ny chans överhuvudtaget.

Merläsning

Test: Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2

Plus Tamron fortsätter förbättra sina mest populära objektiv och ger dem beteckningen G2 som betyder generation två. Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2 är förbättrad på flera punkter jämfört med sin föregångare, bland annat har autofokusen blivit snabbare och bildstabiliseringen effektivare. Läs mer... 14

Firmware ger Sony A7R III och A7 III nya funktioner

Nu går det att ladda ner den nya mjukvaran (firmware) till Sony A7R III och A7 III som ger nya AF-funktioner och intervalltagning. Läs mer... 16

Laowa satsar på videoobjektiv

Objektivmärket Laowa från Venus Optics har gjort sig känt som ett udda märke med en del uppseendeväckande objektivkonstruktioner. De har bland annat gjort extrema vidvinklar med närmast obefintlig distorsion. Liksom många andra ger sig Laowa nu in på videomarknaden. Läs mer...

Snabba och tåliga hårddiskar från Sony

Många fotografer använder LaCies Rugged-hårddiskar när de är "on location". Nu vill Sony konkurrera och utvecklar hårddiskar som är både stöt- och vattentåliga. Läs mer... 1

Fortsatt dyster arbetsmarknad för fotografer

I Arbetsförmedlingens senaste prognos listas fotograf som ett av de tio svåraste yrkena att hitta en anställning inom. "Mycket hård konkurrens om jobben" är Arbetsförmedlingens bedömning, både på kort och på lång sikt. Läs mer... 3

Bantad sändare från Profoto

Profoto har utvecklat en förenklad TTL-sändare som är betydligt mindre än den vanliga TTL-sändaren Air Remote TTL. Profoto Connect är enklare att hantera och något billigare. Läs mer... 2

PhotoMechanic 6 är snabbare

Pressfotografernas älsklingsprogram PhotoMechanic har nu kommit i en ny version som är snabbare än tidigare versioner och som har nya praktiska funktioner. Läs mer...

Test: Nikon AF-S 500/5,6E PF ED VR

Plus Mitt i den allmänna trenden med allt större och tyngre ljusstarka objektiv och allt fler zoomar går Nikon lite mot strömmen och presenterar ett lätt och kompakt fast teleobjektiv på 500 mm med måttlig ljusstyrka. Vi gillar både idén och resultatet.  Läs mer... 6

Fyra rullväskor från Manfrotto

Manfrotto Pro Light Reloader är det gemensamma namnet för fyra nya rullväskor från Manfrotto. Alla kan tas med som handbagage på flygplan. Läs mer... 5

Lee 100 kan hålla tre filter samtidigt

Lee 100 är en ny filterhållare från Lee som enkelt kan hålla tre rektangulära glasfilter med 100 millimeters bredd. Filterhållaren kan roteras så att avtonade gråfilter kan passas in perfekt. Läs mer... 1

Test: Fujifilm X-T3

Plus Fujifilm X-T3 är inte bara en ny modell, den är först ut i en helt ny teknikgeneration från Fujifilm med bakbelyst sensor och mycket snabbare processor. Detta gör det möjligt för X-T3 att vara snabb stillbildskamera, men också att vara en av de bästa videokamerorna på marknaden. Läs mer... 4

Think Tank Vision - nya diskreta axelväskor

Think Tank Photo har lanserat en ny serie fotoväskor som vi kanske kan kalla fotoportföljer. De kan både bäras på axeln och i ett handtag och säljs i tre olika storlekar. Läs mer... 1

Profoto anklagar Godox för patentintrång

Sedan blixten Godox V1 presenterades på Photokina i höstas har Profoto försökt övertyga Godox om att inte lansera blixten på marknaden. Nu hotar de med att stämma Godox för patentintrång för att få stopp på blixten. Läs mer... 44

Test: Canon Eos R

Plus Eos R är första kameran ut i Canons nya spegelfria R-system med fullformatssensor. Kameran har imponerande bra autofokus och en härlig sökare. Men vi saknar dock några funktioner. Läs mer... 9

Godox V1 utmanar Profoto A1

Blixttillverkaren Godox har tydligt inspirerats av Profoto A1 när de utvecklade Godox V1. De har båda runda blixthuvuden och magnetfäste för att fästa olika ljusformare framför blixten. Läs mer... 12

Leica Q2 är vädertätad

Leica Q2 har en 47 megapixels småbildssensor och ett 28 mm f/1,7-objektiv med bildstabilisering. Kameran är vädertätad och sensorn är antagligen samma som i Panasonic Lumix S1R. Läs mer... 23

Sony Tough CFexpress skriver med 1,48 GB/s

Sony lanserar fler minneskort med märkningen Tough. De nya korten är av CFexpress-typ och når en skrivhastighet på 1,48 GB/s. Läshastigheten är 1,7 GB/s. Läs mer... 8

Sony FE 135 mm f/1,8 GM - våra första intryck

Plus Fotosidan fick chansen att under några timmar prova Sonys nya porträttele, FE 135/1,8 GM. Det är ljusstarkt och imponerande skarpt, men det var ett par andra saker som överraskade oss. Vi fick även prova Sony FE 400/2,8 GM OSS. Läs mer... 13

Leica APO-Summicron-SL 35/2 Asph lanserad

Leica fortsätter utvidga sitt utbud av objektiv med L-fattning. Nu kommer vidvinkeln Leica APO-Summicron-SL 35 mm f/2 ASPH. Läs mer...

Nytt tele: Sony FE 135 mm f/1,8 GM

Sony lanserar ett ljusstarkt 135 mm tele med relativt låg vikt. Samtidigt kommer Sony med en trådlös bluetooth-fjärrkontroll. Läs mer... 4

Lastolite HaloCompact