Proffsfoto

Artiklar > TEST: Spyder 5 - en prisvärd skärmkalibrator

TEST: Spyder 5 - en prisvärd skärmkalibrator

Plus

Utan en kalibrerad skärm kan bilden se bra ut på din skärm, men du har ingen aning om hur bilden kommer att se ut om du skriver ut den, trycker en egen fotobok eller om den hamnar i en tidning. För en dryg tusenlapp kan du få en Spyder 5 skärmkalibrator och få koll skärm och bilder.

Få obegränsad och direkt tillgång till denna och alla plus-artiklar för bara 16 kr första månaden*

Redan Plus? Logga in så kan du läsa denna artikel.
Fotosidan Plus kampanj 1 månad

Direkt efter genomförd beställning så kan du läsa denna artikel.

Dessutom får du som Plus-medlem:

  • Fri uppladdning av bilder
  • Obegränsad tillgång till alla artiklar, nyheter och video
  • Egen blogg och portfolio
  • Mindre reklam
  • Rabatt på kameraförsäkring hos Gefvert
  • Rabatt på tidningen Fotosidan Magasin
  • Rabatt på böcker i Fotosidans butik
* Beställningen gäller ett löpande medlemskap om tre månader och som automatiskt förlängs där månad två och framåt kostar 60 kr per kvartal. Ingen uppsägningstid men betald avgift betalas inte tillbaka. Du säger upp enkelt online.


Stefan Ohlsson
Publicerad 2015-11-24. Läst av 11971 personer.
Få ut mer av Fotosidan.
Plusmedlemskap kostar 170 kr per år
Kommentera artikeln. När du kommenterar håll en god ton och håll dig till ämnet.


Logga in för att kommentera

2015-11-25 11:46   kjellepelle
Dum fråga kanske, men kan/bör man kalibrera en fast skärm på en bärbar dator?
froderberg   2015-11-25 12:58
Du kan profilera alla skärmar. Hur perfekt slutresultatet blir beror naturligtvis på skärmens kvalitet. Med profilera menas att det skapas en korrigeringsprofil som gör skärmvisningen så optimal som möjligt.
2015-11-25 11:56   Alf Johansson
Uppgraderade till en Spyder 5 Pro och är mycket nöjd, täcker i alla fall mina behov gott och väl, dessutom tycker jag att programvaran är enkel att använda och att det går relativt snabbt att kalibrera.
2015-11-25 19:02   Besse
Hade tidigare en Spider 3 Elite, uppgraderade nyligen till en Spider 5 Pro. Superbra kan rekommenderas
2015-11-25 20:48   Kesianen
Finns det någon anledning att välja Spyder 5 elite framför i1 Display Pro som är lite billigare?
Svar från stefohl   2015-11-26 10:20
Nej, det kan jag inte hitta. Det skulle vara för att man gillar programvaran bättre. Men som kalibrator håller jag nog i1Display Pro som minst lika bra som Spyder 5. Båda av dessa kalibratorer är ett ordentligt steg fram jämfört med de äldre kalibratorerna från dessa tillverkare. Framförallt är de jämnare från ett exemplar till ett annat.
Sten-Åke Sändh   2015-12-21 09:31
Menar du att Spyder 5 kalibrerar skärmen på annat sätt än 4:an? Då undrar ju jag om det skulle vara något fel på det sätt 4:an kalibrerar skärmen. Annars har jag ju svårt att se att det skulle vara någon vits med den uppgraderingen.

Varför ska jag uppgradera till Spyder 5? Ja jag hittar väl bara ett skäl så här och det är ju att 4:an med den mjukvara jag fick vid köpet inte funkade med Windows 10. Helt plötsligt blev allt lila med Windows 10. Det korrigerades dock med en ny uppdaterad mjukvara från Datacolor. Så frågan kvarstår. Varför ska jag uppgradera? Jag är inte missnöjd med 4:an och får ingen gul skärm som en del andra tydligen lider av.

Undrar i det sammanhanget om Windows 10 och om de ändrat något i drivrutinshanteringen i den versionen. Det var inte bara Spyder 4 som kroknade utan även min digitaliseringsplatta Hanvon Artmaster III slutade helt att funka den med efter uppgraderingen av Windows. Men det finns en ny driver för den också, så även det löste sig ju.
Svar från stefohl   2015-12-21 17:09
Den stora skillnaden mellan 4:an och 5:an är väl framförallt en mindre variation från exemplar till exemplar. Förhoppningen är ju också att de ska vara stabilare över tiden än föregångarna är. När det gäller i1Display Pro vet vi nu att de är bättre över tiden än deras tidigare modeller. Men om det gäller Spyder 5 vet väl ingen än så länge.
Sten-Åke Sändh   2015-12-22 10:02
Nä jag har fortsatt problem med 4:an och Windows 10. Den kombon är inte stabil för mig. Kör jag en omkalibrering så spårar den ur och det ser jag på att hela konfigurationsprogrammets grå delar blir starkt lila. För att räta upp det måste jag avinstallera helt och sedan göra en ominstallation med min originalskiva. Då går den in utan att få stark lila förskjutning i främst de grå partierna i bilderna. De har gjort en ny programfil (fix) och den är inte stabil den heller för den blir lila den med vid omkalibrering i 10:an. Dessutom så gav den en klart ljusare bild än den gamla när jag körde igår. Måste testa en gång till för att avgöra om det felet är manifest eller en tillfällig ojämnhet. Man kanske får överväga en uppgradering trots allt för det känns ju inte särskilt stabilt som det är. Jag har inte sett dessa fel innan jag lade in Windows 10.
2015-11-25 22:23   CSGL
Ett klart intressant alternativ men hur fungerar den med El Capitan, enligt Datacolors hemsida fungerar den upp till OS X 10.10. Jag funderar också på deras skrivarkalibrering, samma sak där?
Alf Johansson   2015-11-25 23:43
Jag kör El Capitan och det funkar som det skall, inga problem alltså.
2015-11-26 21:55   Lellekidd
Jag hade Spyder 4 innan, men upplevde att mina skärmar fick en gul ton efter kalibrering.
Så jag tog erbjudandet att köpa nya Spyder 5 Elite till rabatterat pris.
Men jag fick samma resultat, gul ton.
Jag har 3 st Dell 24" LED UltraSharp U2412M.

Mao. Jag är inte nöjd.
Svar från stefohl   2015-11-27 11:04
Till vilken färgtemperatur kalibrerar du din skärm? Om du får ett resultat som du upplever som för gult verkar det ju som om du har en för låg färgtemperatur. På https://www.facebook.com/notes/projektor-utbildning-ab/bestämma-färg-och-ljusstyrka-för-skärmen/655137061262934 skriver jag om hur man bestämmer vilken färgtemperatur som man ska välja. Där kommer du också att se att omgivningen påverkar i stor utsträckning hur du ser din skärm.
solsson75   2015-11-27 17:29
Du har gjort det misstag väldigt många gör...

Det finns galet många som inte förstår skillnaden mellan att färgkalibrera sin monitor och att färgkalibrera sin monitor för att simulera tryck/utskrift.
Nu undrar du nog vad jag menar!

Jo, det finns nämligen olika sätt att kalibrera sin skärm. Om du som jag enbart är ute efter att se en digital bild på skärmen, lägga upp bilderna på nätet, se på film och andras bilder mm. Ja, då ska du färgkalibrera din skärm.
Det du till 100% har gjort är att du har färgkalibrerat din skärm för simulera utskrift/tryck.

Skillnaden är detta. När du skriver ut/trycker ett material är det väldigt vanligt att utskriften får en liten gul ton gentemot det som du ser på skärmen. För att då efterlikna det du får på utskrift/tryck så kommer vitpunkten i bilden gå åt det gulaktiga hållet på din skräm. ALLT kommer alltså få en gulaktig ton. Även när du ser på filmer, spelar spel etc på datorn.

Du har faktiskt genom att färgkalibrera din skärm på det här sättet gjort alla färger du ser felaktiga på din skärm...

Du måste alltså färgkalibrera din skärm. Någonstans väljer du vilken vitpunkt du ska färgkalibrera efter. Där kan du ställa in tex Native eller något annat för att få att vitt ska vara just vitt. När du gjort detta och sedan kör färgkalibreringen kommer du få en helt annan bild. Det du ser är dom riktiga färgerna som du är ute efter. Filmer kommer plötsligt bli rätt, spelen kommer se rätt ut.

Man ska alltså göra två färgkalibreringar om man skriver ut bilder. Dels en för att se färgerna riktigt på din skärm, och en där det du ser på skärmen efterliknar det som du får utskrivet.

Jag vet inte hur många som inte förstår denna skilnaden. Har tex sett någon på moderskeppet som skrev en krönika om detta, hur att man förlorar på att färgkalibrera sin skäm för alla filmer, hemsidor, spel mm blir gulaktiga. Jag fick sonika maila honom och förklara hur det ligger till. Han gick ut efteråt att många hade fått förklarat hans tabbe.

Tyvärr är det väldigt många "förståsigpåare" inom fotobranschen, datorbranschen , teknikbranschen mm mm som tyvärr inte förstår sig på vissa saker. Ändå ska dom gapa ut hur det ligger till.
Testa att färgkalibrera din monitor, du har förmodligen inte gjort det än... Det du har gjort är att efterlikna tryck!

Mvh Staffan Olsson
Svar från stefohl   2015-11-27 18:26
Det du beskriver Staffan är det som kallas softproofing, det vill säga att skärmen ska simulera ett tryck eller en utskrift. Det finns en funktion i Photoshop eller Lightroom för detta. I Photoshop hittar du det under Visa > Korrekturinställningar > Egen. Skriver du då ut på ett kallt, blåaktigt papper kommer skärmen se blåaktig ut, skriver du ut på ett varmt papper så ser skärmen gul ut.

Detta har inte med skärmkalibrering att göra. Vad det handlar om är att välja den färgtemperatur som ger dig en skärm där vitt upplevs som vitt.
solsson75   2015-11-27 19:07
Du missar fortfarande att du kan i flera kalibreringsmjukvaror ställa in om du ska kalibrera för tryck. Och då blir oftast skärmen mycket mer åt det gulaktiga hållet. Även om skärmen är inställd på rätt färgtemperatur så kommer alltså resultatet sedan bli en mer gulaktig ton.

Ezio har bla denna möjlighet i sin mjukvara. Och många missar denna inställning. Jag kan inte Spyders mjuvkara så jag har inte en aning om just detta.

Här är den artikeln som moderskeppet kom ut med: http://www.moderskeppet.se/live/kalibrerad-skarm-ger-netflix-som-pa-papper/
Svar från stefohl   2015-11-27 20:03
Eizo har det alternativet, ja. Men det är något som väldigt få använder och du ska ha rätt god koll på det programmet för att du ska kunna få till den inställningen. Så när du hävdar att det är det vanliga skulle jag hävda att det är mycket ovanligt. Jag gjorde en presentation för Eizos återförsäljare när denna möjlighet infördes där jag visade denna möjlighet. Allas kommentar var nog att det var lite för krångligt för dem.

Och det finns definitivt inte i Spyders programvara.
Svar från stefohl   2015-11-27 20:11
Nu läste jag Mattias inlägg på Moderskeppet och det var ju inte så korrekt det han skriver. För det första beror detta med att många tycker att utskrifter blir för mörka framförallt på grund av att man ser dem utskrifterna i för svagt ljus. Om du använder standardinställningarna i de flesta kalibreringsprogram är de avsedda att ge en skärm som matchar en utskrift som belyses av 500 lux. Då matchar skärm och utskrift. Om du vet att du ska visa dem under svagare ljus, sänk ljusstyrkan på skärmen.

Men du uttryckte det ju så bra. Tyvärr är det väldigt många "förståsigpåare" inom fotobranschen, datorbranschen , teknikbranschen mm mm som tyvärr inte förstår sig på vissa saker. Ändå ska dom gapa ut hur det ligger till. (Förlåt Mattias, kunde inte låta bli att raljera lite).
Svar från stefohl   2015-11-27 20:23
Och nu läste jag dina kommentarer till Moderskeppets artikel, där du kritiserar just de brister i artikeln som jag också ser med den. Jag trodde du tog upp denna artikel som en referens för hur man ska göra, men nu inser jag att du också menar att Moderskeppet var ute och tog några extra svängar i rymden här. Så det verkar som om vi har exakt samma synpunkt :-)
Anders F. Eriksson   2015-11-28 11:06
Lite förvirrande med Staffan och Stefan och båda heter ungefär Olsson/Ohlsson. Jag har kalibrerat mina skärmar enbart för bildvisning och inte för någon utskriftshantering (det brukar bli bra när jag skickar iväg till Crimson eller dylikt).. Jag tycker min kalibrering fungerar utmärkt också för video och spel utan att behöva ändra något, så jag förstår inte varför det skulle göra någon skillnad. Har jag missförstått något?

Ska tillägga att jag har två Dell U2413 som är hårdvarukalibrerade och en U2410 som är profilerad (med samma i1 Display pRO), och mitt mål var att få skärmarna att se något så när lika och bra ut (vilket jag tycker jag lyckats med).
Svar från stefohl   2015-11-28 11:20
Ja, det blir lite rörigt. Inte mindre rörigt blev det när jag missförstod att Staffan tyckte att Moderskeppets artikel var bra, när vi båda två tyckte den var felaktig. Vad som kan vara svårt att förstå är att många använder de inställningar som finns i kalibreringsprogrammet rakt av utan att tänka efter vilken miljö som finns runt skärmen. Sitter man i ett relativt ljust rum måste ljusstyrkan höjas på skärmen, tycker man att en grå yta blir gulaktig måst man kalibrera skärmen till en högre färgtemperatur. Det finns inget rätt värde som alltid kan användas. Man måste anpassa inställningar till den skärm och till den miljö som man sitter i.
Sten-Åke Sändh   2015-12-21 11:25
Ville kommentera Stefan Olssons uttalande om Moderskeppet men ser att det är "Lennart Nordin" som dyker upp som referens ovanför rutan jag skriver i nu.

Jag har ju läst ett par av Moderskeppets böcker om Lightroom men blivit rätt besviken båda gångerna. Jämför man med exv. Scott Kelbys Lightroom-biblar och så framstår Moderskeppets alster som väldigt tunna, basic och näst intill irriterande grunda.

Det kan ju möjligen vara författarens annars lovvärda ansats att vara pedagogisk och förenklande som ställer till det även här när det handlar om kalibrering. Han vänder sig normalt i sina böcker helt klart till de som är nybörjare eller näst intill och det är kanske en annan publik än den som skriver och läser i den här spalten.
Svar från stefohl   2015-12-21 17:05
Jo, jag kan hålla med om att Moderskeppet vänder sig oftast till de som är på en nybörjarnivå. Inget fel i det, men då är det ännu viktigare att informationen är korrekt. Även om man vill göra det enkelt får man inte beskriva saker och ting på ett felaktigt sätt. Nu har jag inte kollat på Moderskeppets kurser så mycket, men det jag har sett verkar oftast varit korrekt. Men denna gång blev det inte så bra.
Sten-Åke Sändh   2015-12-23 17:32
Jag är inte speciellt nöjd heller. Har som sagt (ovan) berättat att jag slitit mitt hår två kvällar nu innan jag lyckades återställa den färgkantring jag haft åt starkt vinrött/lila i de mörkgrå och svarta delarna av bilderna efter kalibrering. Allt började som sagt med omkallibrering med Windows 10. Jag vet faktiskt inte vad jag gjorde som gjorde att det funkade till sist. Nu vågar jag inte köra programmet igen.

Ser faktiskt också att det möjligen drar åt lite lite gult i min skärm också.

Man kanske faktiskt skulle överväga om Spyder / Datacolor ska få någon ny chans överhuvudtaget.

Merläsning

Test: Nikon AF-S 28/1,4E ED

Plus Nikon har äntligen ersatt sina gamla ­klassiska 28 mm f/1,4 med en ny och modern version: AF-S 28 mm f/1,4E ED. Objektivet imponerar mer än sina syskon 24 mm f/1,4 och 35 mm f/1,4. Läs mer... 2

Profoto B10: Kompakt batteridriven studioblixt

Profoto B10 är en betydligt mindre blixt än storebror B1/B1X, vilket gör att B10 är lättare att ta med sig ut i fält eller använda på en bom. B10 går också att använda som videobelysning. Läs mer... 3

Adobe avslöjar nyheter i kommande Photoshop

I nästa version av Photoshop kommer verktyget "Innehållsmedveten fyllning" (Content-Aware Fill) att utvecklas mer och få fler inställningsmöjligheter. Adobe visar hur i en video. Adobe kommer också ta bort stöd för en del äldre operativsystem. Läs mer... 7

Test: Benq SW240

Plus Sedan några år har Benq utmanat Eizo på marknaden för skärmar för fotografer. Vi har testat deras nya Benq SW240 - en prisvärd 24-tumsskärm med avancerad färghantering och som kan hårdvarukalibreras från datorn. Läs mer... 10

Eizo ColorEdge CG279X kan visa HDR

Eizo nya 27-tums ColorEdge-skärm är tänkt för både filmare och fotografer. Den har inbyggd automatisk kalibrator och stöd för HDR-video. Läs mer... 1

Vi provar Canon Eos R

Plus Fotosidan har fått prova Canon Eos R och några av de nya RF-objektiven under en dag. Vår teknikredaktör Martin Agfors har skrivit en lång artikel om hur kameran fungerar och sina tankar om det nya R-systemet. Läs mer... 23

Fujifilm X-T3 tar 30 bilder/s

Med ny sensor och processor blir Fujifilm X-T3 både mer högupplöst och snabbare än sin föregångare X-T2. Även sökare och videofunktion förbättras. Läs mer... 14

Hårdbantade supertelen från Canon

Canon nya supertelen EF 400 mm f/2,8L IS III USM och EF 600 mm f/4L IS III USM väger cirka ett kilo mindre vardera än sina föregångare. Samtidigt lanseras också ett ljusstarkt normalobjektiv för Eos M-serien. Läs mer... 9

Canon Eos R - början på ett nytt spegelfritt system

Väntan har varit lång och många har tvivlat, men nu lanserar äntligen Canon sin första spegelfria småbildskamera Eos R. Med Canon Eos R kommer även fyra nya objektiv - alla med Canons nya objektivfattning RF. Läs mer... 62

Fyra objektiv och tre adaptrar till Canon Eos R

Tillsammans med den nya spegelfria systemkameran Canon Eos R lanseras fyra objektiv med den nya RF-fattningen, två zoomar och två objektiv med fast brännvidd. Läs mer... 6

Tamron SP 15-30/2,8 VC uppdateras till G2

Tamron fortsätter förbättra sina mest populära objektiv och ge dem beteckningen G2 som betyder generation 2. Tamron SP 15-30/2,8 Di VC USD G2 är förbättrad på flera punkter jämfört med sina föregångare, bland annat har autofokusen blivit snabbare och bildstabiliseringen effektivare. Läs mer...

150 megapixel med Phase One IQ4

Phase One har lanserat tre nya bakstycken med 100 till 150 megapixel som har inbyggda funktioner från mjukvaran Capture One. Det uppges ge högre bildkvalitet. Läs mer... 32

Fotosidan provar Nikon Z7 och analyserar Z-systemet

Plus Fotosidan fick chansen att provköra Nikon Z7 under en dag, och har dessutom funderat lite på vad den här lanseringen betyder, för Nikon och för konkurrenterna. Läs mer... 12

Direkt från Tokyo: Första intryck av Nikon Z7

Fotosidan är på plats i Tokyo under Nikons lanseringsevent för Z-systemet och har hunnit klämma och känna på, men framför allt fotograferat lite med nya Z7. Vi har dessutom fått prata med utvecklare och produktspecialister. Läs mer... 40

Nikon Z7 & Z6 - Nytt spegelfritt system från Nikon

Nu ger sig Nikon in i kampen om de entusiaster och proffs som vill ha en spegelfri kamera med Nikon Z7 & Z6. Nya Z-systemet har småbildssensor, helt ny objektivfattning och sensorstabilisering plus en hel rad andra intressanta detaljer. Läs mer... 63

Ny objektivserie för Nikons Z-system

Introducerar man ett nytt kamerasystem med en ny objektivbajonett blir det ju naturligt att också introducera en ny objektivserie. Utöver de tre objektiv som dyker upp i höst så finns det en roadmap med 20 ytterligare objektiv de närmsta tre åren. Läs mer... 17

Kompakt supertele från Nikon, AF-S 500 mm f/5,6E PF ED VR

Nu till slut presentas officiellt det kompakta 500 mm teleobjektiv Nikon redan berättat att de höll på och utvecklade. Säljstart blir i slutet av september. Läs mer... 12

Test: Fujifilm X-H1

Plus Fujifilm X-H1 är en snabb och mycket tålig kamera som direkt konkurrerar med Nikon D500, Panasonic Lumix G9 och Olympus E-M1 Mark II. Under testet imponerades vi särskilt av den effektiva bildstabiliseringen. Läs mer... 2

Test: Sony A7 III

Plus Sony har inte snålat med A7 III. Trots att den är betydligt billigare än A7R III är upplösningen den enda riktigt tydliga skillnaden. Det innebär att A7 III är ett stort lyft jämfört med föregångaren A7 II. Läs mer... 13

Tips för fotografering i varmt väder

Sommarvärmen kan ge härliga bilder, men kan också ställa till en del problem för oss fotografer. Här kommer några tips på hur du minimerar dem. Läs mer... 6