FS Profilen
Dieter Funkelius är fotografen bakom Canons nya reklamkampanjbild med färgglada ballonger. Canons reklambyrå Locomotiv hittade bilden bland Fotosidans album, precis som till Canons kampanj tidigare i år.
Bilden med de gula och blåa ballongerna fotograferade Dieter på Nationaldagen 2009. Han lade sedan upp bilden i ett album på Fotosidan, något som skulle visa sig vara ett klokt drag. Emelie Briston från reklambyrån Locomotiv kontaktade sedan Dieter och visade intresse för bilden. I samråd med Canon blev de senare överrens om att de ville köpa rättigheterna till bilden.
- Såklart oerhört smickrande och hedrande att de hörde av sig, säger Dieter. Canons reklamkampanj har börjat starta lite smått här i veckan. Bilden kommer att användas i Norden i reklamkampanjen för deras nya videobok som bakgrundsbild. Bilden är såld till Canon som förfogar över bilden och har rättigheter till den under ett år.
Här kan du se hur bilden ser ut i kampanjen.
Stort grattis önskar Fotosidan!
Ps: Kommer du ihåg att Canon även hade en bild från Fotosidan till sin förra kampanj? Den nyheten kan du läsa här.
19 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Mvh Peter
Fint fångad bild:)
En läcker bild som passade ypperligt i sammanhanget!
Mvh Anna
Man blir ju alltdeles varm i kroppen här mitt i bistra vinterkylan, riktigt kul !
:)
mvh/Dieter
Man blir varm i kroppen i den bistra vinterkylan här...kul !
:)
mvh/Dieter
Kul också att avtalet innefattade användning under begränsad tid, som det SKA vara. Mina erfarenheter har varit att byråer och företag vill ha friheten att göra vad dom vill med bilderna de köper i obegränsad upplaga över obegränsad tid.
Börjar man krångla med såna villkor och vill veta exakt vad de ska göra med bilderna under hur lång tid och i antal exemplar innan man skriver användaravtal så har jag en känsla av att man inte blir så långlivad hos just den kunden, men jag kanske bor i en för liten stad, vet inte.
:)
Härliga kommentarer.
mvh/Dieter
:)
mvh/Dieter