Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 220 kr per år

Annons
X. Oanvända vyer > Nyheter > Ralph Lauren ursäktar smal reklamannons

Ralph Lauren ursäktar smal reklamannons

En ny reklamannons för Ralph Lauren med en smal modell - som med misslyckad retusch har gjorts ännu smalare - har fått människor över hela världen att reagera.

PDNPulse.com skriver att Ralph Lauren har fått påtryckningar över sin reklamkampanj, föreställande en onormalt smal modell, på ett flertal olika sajter. Först ställde sig Ralph Lauren på tvären och gjorde påtryckningar mot sajterna att de skulle ta ned reklamannonsen. Men efter skadande mycket kritik har nu klädmärket valt att öppet be om ursäkt;

"I över 42 år har vi byggt ett varumärke som grundas på kvalitet och integritet. Efter ytterligare undersökning har vi lärt oss att vi är ansvariga för den bildbehandling och retuschering som resulterade i en mycket snedvriden bild av en kvinnas kropp. Vi har tagit itu med problemet och framöver kommer att vidta alla försiktighetsåtgärder för att säkerställa att den kaliber av våra konstverk representerar vårt varumärke på lämpligt sätt."

Läs mer om berättelsen här.

Av Fotosidan Arkiv
Publicerad 2009-10-09. Läst av 9446 personer.
Blogg, Portfolio, Rabatt på Fotosidan Magasin och försäkring, alla Premium-artiklar, obegränsad uppladdning

Plusmedlemskap kostar 20 kr per år

Fotosidan uppskattar att du diskuterar våra artiklar. Håll en god ton och håll dig till ämnet för ett bra debattklimat.



Logga in för att kommentera

2009-10-09 13:53   Ole J. Sollie
Haha, ær det dær bilden det handlar om också?
Då var smalheten knappast det størsta problemet.

Ser ut lite som nåt du hittar i ett spel/tecknad film. jækla skumma proportioner.

Man kanske skulle bli retusherare och bildbehandlare, verkar vist inte vara så høga krav på kunnskap direkt ;)
2009-10-09 14:06   Mette B
Jäkla lamnt uttalande från Ralph Lauren. Varför överhuvudtaget retuschera en sådan här bild? Sjukt i sjuk värld..
2009-10-09 15:27   Ludix
haha, ser ut som nått man skulle kunna lägga upp på snyggast.se under kategorin Roliga bilder ^^
2009-10-09 15:51   J_R
Märkligt att ingen på RL reagerade på att bilder ser för j..... ut!?! I och för sig kanske det ger en målande beskrivning på deras märkliga kroppsideal.
2009-10-09 16:44   PMD
"fattiga bildbehandling", haha! Översättaren hade nog inte riktigt vaknat ...
2009-10-09 18:12   idasjögren
Ser ju för taskigt ut... det enda restusharen har lyckats med är att få den stackars tjejen att se konstig & sjukt pinnig ut... såg säkert jättebra ut innan dom var där & fixade med bilden :)
2009-10-09 18:48   Candyman_sthlm
"En ny reklamannons för Ralph Lauren med en smal modell - som med misslyckad retusch har gjorts ännu smalare - har fått människor över hela världen att reagera"
Tja, och bilden, varumärket och plaggen får extremt mycket publicitet.. var inte det poängen från början?
2009-10-09 22:22   Don Ricardo
Ha ha, ser ju ut som personen bakom datorn lagt ihop 2 olika bilder med tanke på proportionerna...
2009-10-10 00:41   kokkaffe
"kommer att vidta alla försiktighetsåtgärder" Alla försiktighetsåtgärder...som vadå? Förlägga retusheringsförbud baserat på minsta avstånd mellan punkt a o b på kroppen? Tvinga för smala modeller att ta på sig vaddering under tröjan? De säger ju faktiskt bara att de ska säkerställa kaliber av konstverk. Inte något om hälsosam bild eller att modellerna inte får vara undernärda...
2009-10-10 07:38   StefanGustafsson
Nämen usch och fy.. Aldrig förstått förtjusningen av Hollywood idealen. Bortbantning av allt som representerar kvinnan, kurvor!
2009-10-10 09:32   Monia
Varför göra en smal ännu smalare!??????? sjukt värld, inte undra att unga tjejer mår dåligt över sitt utseende
2009-10-10 12:28   Enicar
Alla hos Ralph Lauren (och övriga modevärlden) måste ha blivit totalt drabbade av anorexia om dom inte ser vad dom publicerar.
2009-10-11 09:44   ArtbyRyman
Alltså...ser de inte det själv...den retuschen är ju ehlt onormal...
2009-10-11 15:02   Hoffie
Håller med Thomas! Förstå vad mycket gratisreklam Ralph Lauren får genom detta! Jag har inte läst marknadsföring men jag vet att Bert Karlsson har sagt "All publicitet är bra publicitet", hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte. Men betänk att det talas om RL och den här bilden över hela världen, det tror jag är bra publicitet!
2009-10-11 16:22   monowasp
Vad ska man säga om inte trams...
2009-10-11 16:34   Bappel
Visst får de publicitet... men jag vet inte om jag kan hålla med om att det här är "bra publicitet"; Inte skulle jag vilja förlöjliga mig själv genom att gå omkring och skylta med ett klädesmärke förknippat med så fruktansvärt dålig koll så de över huvud taget kan släppa något så fruktansvärt motbjudande. Då kan jag lika gärna gå omkring med texten "PUCKO" skrivet med stora bokstäver i pannan.
Med all den debatt som pågår... så försöker man skaffa sig marknadsmässiga fördelar med något så lågt och genomskinligt billigt.
I mina ögon sätter de verkligen en "PUCKO"-stämpel rakt över sitt varumärke...
MVH - Bappel
2009-10-11 21:56   Eeros
"Vi har tagit itu med problemet och framöver kommer att vidta alla försiktighetsåtgärder för att säkerställa att den kaliber av våra konstverk representerar vårt varumärke på lämpligt sätt."

Eh, va? Vad säger de egentligen här? De ska säkerställa att den kaliber av deras konstverk representerar deras varumärke på lämpligt sätt. Samma på svenska? Menar de att de ska publicera bilder av samma kaliber även i framtiden, bara den representerar deras varumärke på bästa sätt?

Merläsning

Stopp för fotografering av 30 000 elever i Malmö

All skolfotografering i Malmös kommunala grundskolor stoppas. Inga nya avtal med skolfotoföretag får tecknas och gamla avtal ska avslutas. Läs mer... 5

2x telekonverter till Olympus

Olympus lanserar en telekonverter, kallad MC-20, som dubblerar brännvidden. Med 300/4 IS Pro blir avbildningsskalan nästan 1:1 vid närgränsen. Olympus har också gjort en ny version av programvaran för E-M1 Mark II som ger förbättrad autofokus och bildkvalitet. Läs mer...

Adapter för Sony E-objektiv på Nikon Z-kameror

Techart TZE-01 är en 2 mm tunn adapter som gör det möjligt att använda Sony-objektiv med E-fattning på Nikon Z-kameror med fungerande autofokus och bländarstyrning. Läs mer... 5

Två spegelfria kameror från Hasselblad

Hasselblad lanserar X1D II, en efterträdare till spegelfria X1D, och retroinspirerade 907X som passar ihop med det nya bakstycket CFV II 50C. Läs mer... 7

'Världens skarpaste zoom'

Hasselblad utökar X-systemets objektivprogram med ett zoomobjektiv: XCD 35-75 mm f/3,5-4,5. Enligt Hasselblad är objektivet den skarpaste zoomen på marknaden. Läs mer... 1

Effektfilter från Lensbaby

Lensbaby har utvecklat ett nytt filtersystem som är inspirerat av hur mode- och porträttfotografer jobbar med prisman som delvis täcker objektivet för att få spännande optiska effekter. Filtersystemet kallas Omni Creative Filter System. Läs mer... 3

War photographer James Nachtwey

Intervju på engelska med James Nachtwey, världens främste krigsfotograf de senaste decennierna. Läs mer... 2

Snabb spegelfri toppmodell på gång från Nikon

Nikon håller på att utveckla en snabb spegelfri kamera som motsvarar dagens toppmodell D5. Det berättade Nikons nya vd och styrelseordförande Toshikazu Umatate nyligen för en japansk industritidning. Läs mer... 8

Manfrotto Befree GT XPRO för makrofoto

Manfrotto utökar sin lättviktiga Befree-serie med ett stativ som är utvecklat för att passa för makrofotografering. Läs mer... 2

Proffsigare Gorillapod

Joby har utvecklat en version av GorillaPod 3K-stativet som är tänkt för avancerade entusiaster och proffs: GorillaPod 3K Pro. Det nya stativet kan förses med extra armar för att hålla tillbehör som lampa, mikrofon och monitor. Läs mer...