Mer premiumläsning
Test: Peak Design Roller Pro Carry-On - hård väska i mjuk design
Fotosidan testar
Plus
Peak Design Roller Pro carry-on är en praktisk och rymlig rullväska som riktar sig till den resande kreatören som har klipp i steget och är rädd om sin utrustning. Trots lätta material och smart design är denna snygga väska ingen lättviktare – men premiumkänsla, smarta lösningar och livstidsgaranti väger tungt.
Läs mer...
3
Joel Meyerowitz får priset Outstanding Contribution to Photography 2026
Fotografer
Joel Meyerowitz har utsetts till mottagare av utmärkelsen Outstanding Contribution to Photography vid Sony World Photography Awards 2026. Priset hedrar personer som genom sitt arbete har haft ett betydande inflytande på fotografins utveckling. Meyerowitz uppmärksammas för sitt omfattande och varierade bildskapande och dess påverkan på fotografins visuella uttryck.
Läs mer...
5













7 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Själva fotograferingen tar betydligt kortare tid, det är bara att borsta bort damm med en pensel och blåsa rent innan man bestämmer bildutsnitt och lägger exponeringen väl inom histogrammet.
Bildbearbetningen kan sedan ta i princip hur mycket tid som helst - om det är en värdefull bild. Dammprickar (ofta i emulsionen) och repor mm är tidsödande att åtgärda. Även lokala gradationskorrigeringar kan ta tid, med masker för att lätta upp eller mörka ned. Då är det skönt att jobba i RAW, så slipper man att bildfilernas storlek skenar. Dessutom kan man ju i efterhand ta bort eller justera korrigeringar om man skulle ändra sig.
För mig är det en stor fördel att använda en förstklassig kamera med extra stort omfång och plåta i RAW. Min bildfil blir 42 Mb, hur många lager jag än lägger på i efterbearbetningen ökar bildfilen endast med någon enstaka Mb. Gör om det med en högupplöst TIFF i t ex Photoshop, så får du snabbt filer på flera hundra MB.
Men visst går det att använda flatbäddsskanner, det har jag gjort tidigare.
Fotografera med RAW är vida överlägset.
Konstruktionen är enkel, ett passande rör plus en platta som ska vara helt vinkelrät mot röret. Borra och gänga ett hål på röret för en låsskruv, ev svetsa dit en mutter.
På plattan skruvas ett arca swiss- kompatibelt fäste.
Nivellera kameran noga, ev med vattenpass.
Det brukar finnas småverkstäder som kan bistå med tillverkningsnummer för en liten slant. Det är ju bondsmide det handlar om, inget speciellt avancerat.
Stativet är dessutom ett bra reorostativ, om du ser till att få rimligt utligg från pelaren.
Med vänlig hälsning, Gunnar S
I övrigt väldigt bra skrivet.
Ja, ett noggrant vattenpass (kort) behövs, dessutom att man har en plan yta att lägga det på. Eller väga av under optiken. Din metod med shimsning mot optiken lär vara mest noggrann, men jag tycker att det viktiga är att få hyfsad parallellitet för att undvika distortion.
Tack för en bra artikel!