Mer premiumläsning
Test: Nikkor Z 24 mm f/1,8 S - Ljusstark klassisk vidvinkel
Fotosidan testar
Plus
En fast ljusstark vidvinkel på 24 mm i fullformat är perfekt för miljöbilder och interiörbilder för både reportage och film. Det här är en klassisk vidvinkelbrännvidd med ett stort skärpedjup även på stora bländaröppningar, vilket är välkommet vid landskapsfoto och interiörer
Läs mer...
8
Test: Fujifilm X-H2 - Utmanar småbildsformatet
Fotosidan testar
Plus
Fujifilm har med X-H2 i stort sett klonat modellen X-H2S, men med två distinkta skillnader: sensorn och priset. Flaggskeppsmodellen för video, X-H2S, kommer med sin supersnabba stackade sensor säkert fortsätta att vara filmkreatörernas favorit, men med den högupplösta sensorn i X-H2 har vi nu en APS-C-kamera som på allvar ger småbildskamerorna en match.
Läs mer...
3
7 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Själva fotograferingen tar betydligt kortare tid, det är bara att borsta bort damm med en pensel och blåsa rent innan man bestämmer bildutsnitt och lägger exponeringen väl inom histogrammet.
Bildbearbetningen kan sedan ta i princip hur mycket tid som helst - om det är en värdefull bild. Dammprickar (ofta i emulsionen) och repor mm är tidsödande att åtgärda. Även lokala gradationskorrigeringar kan ta tid, med masker för att lätta upp eller mörka ned. Då är det skönt att jobba i RAW, så slipper man att bildfilernas storlek skenar. Dessutom kan man ju i efterhand ta bort eller justera korrigeringar om man skulle ändra sig.
För mig är det en stor fördel att använda en förstklassig kamera med extra stort omfång och plåta i RAW. Min bildfil blir 42 Mb, hur många lager jag än lägger på i efterbearbetningen ökar bildfilen endast med någon enstaka Mb. Gör om det med en högupplöst TIFF i t ex Photoshop, så får du snabbt filer på flera hundra MB.
Men visst går det att använda flatbäddsskanner, det har jag gjort tidigare.
Fotografera med RAW är vida överlägset.
Konstruktionen är enkel, ett passande rör plus en platta som ska vara helt vinkelrät mot röret. Borra och gänga ett hål på röret för en låsskruv, ev svetsa dit en mutter.
På plattan skruvas ett arca swiss- kompatibelt fäste.
Nivellera kameran noga, ev med vattenpass.
Det brukar finnas småverkstäder som kan bistå med tillverkningsnummer för en liten slant. Det är ju bondsmide det handlar om, inget speciellt avancerat.
Stativet är dessutom ett bra reorostativ, om du ser till att få rimligt utligg från pelaren.
Med vänlig hälsning, Gunnar S
I övrigt väldigt bra skrivet.
Ja, ett noggrant vattenpass (kort) behövs, dessutom att man har en plan yta att lägga det på. Eller väga av under optiken. Din metod med shimsning mot optiken lär vara mest noggrann, men jag tycker att det viktiga är att få hyfsad parallellitet för att undvika distortion.
Tack för en bra artikel!