Merläsning
Annons
Så förenklar och effektiviserar AI vardagen för fotografer
Annons
Som fotograf eller videograf vet du att kreativiteten ofta kommer när du minst anar det – på väg till en location, i bilen efter ett kundmöte, eller mitt under en plåtning när ljuset faller på ett sätt du inte förväntat dig. Men i ett yrke där fokus ligger på att fånga ögonblick, är det lätt att egna tankar, bildidéer eller feedback från kunden glöms bort.
Läs mer...




















12 Kommentarer
Logga in för att kommentera
Men inte behövs det avancerad optisk utrustning för att nytillverka Vermeertavlor. Kolla Han van Meegeren ex vis på Wikipedia. Han skapade konstverk som såg ut som Vermeertavlor och signerades som sådana. Experterna hänfördes av fynden. Han sålde dessa för multimiljonbelopp i dagens penningvärde. Alltihopa uppdagades efter andra världskriget. Hermann Göring hade köpt en sån målning. van Meegeren höll på att bli dömd som landsförrädare men ville hellre bli ansedd som mästerförfalskare och avslöjade hur han tillverkat tavlorna.
Secret Knowledge: Rediscovering the Lost Techniques of the Old Masters
http://www.amazon.com/Secret-Knowledge-Expanded-Edition-Rediscovering/dp/0142005126
Boken är en utmärkt läsning för den riktigt bildintresserade. Kan varmt rekommenderas!
Jag rekommenderar David Hockneys serie också.
Dessutom är hans egna bilder intressanta.
"Something an artist really cannot see." Poppycock..
Ögat
är
verktyget.
Vad såg van Gogh? van Eyck?
Optiska verktyg kan ändra förutsättningarna och underlätta arbetet.
Men det är allt. Konstnären gör tavlan.
Man skissade upp med detta ganska smidiga hjälpmedel och kunde lätt även förstora små skisser med hjälp av rutmönstersystem. Sedan kunde man i lugn och ro måla dit naturtrugna färger. Även Leonardo da Vinci lär ha använt såna här kamerahjälpmedel i sitt konstnärskap vid slutet av 1400-talet och början av 1500-talet.
Själva kameran med enbart pinhole är annars känd sedan 1100-talet då en vetenskapsman i Irak lär ha konstruerat en sådan. Annars lär kineserna även ha experimenterat med detta före 1100-talet. Fotografi utan kamera, med ljuskänsligt silverbaserat material gjordes 1727 av Johan Heinrich Schulze i Tyskland. Han kände då inte till principen att fixera bilden så att den blev beständig, det började man med ca 100 år senare, liksom att man inte förrän då började använda den sedan länge uppfunna kameran tillsamman med ljuskänsliga silvermaterial. Fotografer och andra kanske ska lära sig historien om det egna mediet lite bättre?
Därför förbluffas vi av forna tiders konstnärer, kompositörer och hantverkare. Hur kunde man måla så bra? Hur kunde man skriva så avancerad musik? Hur kunde man ha en sådan känsla för arkitektur och snickarglädje? Det skulle kosta många många miljoner idag, och ingen skulle ens idas försöka på det själv. Det skall gå fort och kosta så lite som möjligt.
Även om Vermeer har använt egna optiska instrument (som ingen annan kände till eller har känt till av någon anledning), så gör det ju inte hans konst till något slags fotografi för det. Det krävs ett ljuskänsligt medium för det, vilket saknas. Så mycket ignorans inför detta faktum eller hur?